Navigerat till
Kursplan:

Akademiska minnesinstitutioner: arkiv, medieplanering, digitalisering, 7,5 hp

Engelskt namn: Academic Memory Institutions: Archives, Collection Management, Digitalisation
Denna kursplan gäller: 2025-07-21 och tillsvidare
Kurskod: 2BV034
Högskolepoäng: 7.5
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning: Biblioteks- och informationsvetenskap: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Sociologiska institutionen
Beslutad av: Prefekten, 2025-04-08

Innehåll

Kursen introducerar olika teorier och begrepp för att förstå akademiska bibliotek och forskningsarkiv som minnesinstitutioner. Med fokus på bevarande och kunskapsförmedling, samt med särskild betoning på digitaliseringsprocesser (inbegripet digitisering), kommer kursen också att exponera studenterna för praktiska aspekter av digital arkivering och medieplanering i akademiska bibliotek och forskningsarkiv, inklusive hållbarhetsaspekter.

Förväntade studieresultat

Efter kursen ska den studerande kunna:

Med avseende på kunskap och förståelse:

  • Visa avancerad förståelse för digital arkivering och medieplanering som praktiker i akademiska bibliotek och forskningsarkiv.
  • Uppvisa fördjupad kunskap om hur digitaliseringen har förändrat praktiker och villkor för akademiska bibliotek och forskningsarkiv som minnesinstitutioner.
  • Förklara centrala teorier och begrepp relaterade till rollen som akademiska bibliotek och forskningsarkiv har som minnesinstitutioner.

Med avseende på färdigheter och förmåga:

  • Självständigt reflektera över, diskutera och muntligt presentera ämnen som rör digital arkivering och medieplanering samt rollen för akademiska bibliotek och forskningsarkiv som minnesinstitutioner.
  • Förbereda och genomföra skriftliga analyser av digital arkivering och medieplanering som praktiker genom att tillämpa teorier och begrepp relaterade till rollen akademiska bibliotek och forskningsarkiv har som minnesinstitutioner.

Med avseende på värderingsförmåga och förhållningssätt:

  • Tillföra ett kritiskt analytiskt förhållningssätt till frågor som rör akademiska biblioteks och forskningsarkivs roll som minnesinstitutioner, samt diskutera och argumentera för sin egen position i förhållande till dylika frågor.
  • Kritiskt bedöma digitaliseringens inverkan på praktiker relaterade till arkivering och medieplanering inom kontexten akademiska bibliotek och forskningsarkiv.

Behörighetskrav

90 hp inom ämnet biblioteks- och informationsvetenskap eller motsvarande. Engelska och svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier.

Undervisningens upplägg

Undervisningen är upplagd kring föreläsningar, seminarier, studiebesök, gruppövningar och individuella uppgifter. Obligatorisk närvaro gäller vid seminarier, studiebesök och gruppövningar. Hela eller delar av undervisningen kan ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik. Detta kan innebära specifika krav på viss teknisk utrustning och kompetens. Undervisningen i vissa delar av kursen kan ges på engelska.

Examination

Examinationen sker i form av aktivt deltagande i seminarier och övningar, samt en skriftlig individuell uppgift med muntlig diskussion.

Examinationen sker löpande under kursen liksom i slutet av kursen. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U). För att bli godkänd på kursen krävs att samtliga examinerande delar är godkända.

För att erhålla betyget Väl godkänd på kursen krävs att samtliga examinerande delar är godkända, samt att betyget Väl godkänd har uppnåtts på den en skriftlig individuella uppgiften med muntlig diskussion.

Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.

För varje examinerande inslag anordnas ett ordinarie provtillfälle och ett andra omprovstillfälle inom två månader efter ordinarie provtillfälle. För prov som genomförs i maj och juni månad erbjuds första omprovstillfället inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Därutöver anordnas ett tredje omprovstillfälle inom ett år efter att kursen avslutats. Efter två underkända examinationstillfällen för en viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator.

Övriga föreskrifter

Tillgodoräknande

Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.umu.se/student, 



Examination baserad på samma kursplan som vid ordinarie examinationstillfälle garanteras maximalt två år efter att tidigare kursplan upphört att gälla eller att kursen slutat att erbjudas. Minst tre omprovstillfällen erbjuds (Beskrivning av regelverket återfinns i Dnr: FS1.1-574-22).

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.