Ledarskap och ledarskapsutveckling A, 7,5 hp
Innehåll
Ledarskap handlar om att leda andra människor för att uppnå organisationens mål. En av förutsättningarna för att klara uppgiften som ledare är en förståelse för hur grupper utvecklas och hur medlemmarna samverkar inom gruppen och med andra grupper utanför organisationen. Ytterliggare en förutsättning är att kommunicera mål och krav till medarbetare, beställare och andra intressenter. Olika målbilder, grupputveckling och individuella olikheter skapar en dynamik som kräver att ledaren har en förståelse för sin egen roll, retorik, kommunikation, konflikthantering och ledarskap i olika situationer. Momentet avser att ge den studerande verktyg för att reflektera över sin egen ledarstil, samt utveckla en förståelse för de kritiska situationer som en ledare måste hantera.
Förväntade studieresultat
Efter avklarad kurs ska studenten kunna:
- förstå och redogöra för ledarskapet, dess förutsättningar, former och uttryck i olika sammanhang
- förstå, tillämpa och analysera teoretiska modeller om ledarskap som ledarstilar, beslut, motivation och konflikthantering
- applicera teoretiska modeller på ett fenomen eller situation samt analysera olika handlings- eller tolkningsalternativ
- analysera sin egen ledarskapsutveckling
- tillämpa ledarskap genom att ta ansvar för den egna och gruppens utveckling och lärande
- värdera eget och andras bidrag till gruppens utveckling och lärande
Behörighetskrav
Grundläggande behörighetUndervisningens upplägg
Kursen ges via internet och har inga fysiska träffar förekommer. Stor vikt kommer att läggas på kommunikation och interaktion mellan studenterna. Materialet i lärplattformen förutsätts hjälpa studenterna att uppnå lärandemålen, vilket bland annat kan ske genom att förklara, fördjupa, komplettera eller ge kontraster till kurslitteraturen. Kursen ges på svenska men stora delar av kursmaterialet är på engelska.
Examination
Examinationen sker genom:
- individuell skriftlig tentamen
- individuell reflektionslogg
- individuella begreppstentamina
- aktivt deltagande i seminarier (on-line), bedöms både individuellt och i grupp.
För betyget godkänd på kursen krävs att varje examinerande del är godkänd.
Följande betygssystem används:
Väl godkänd, (VG, 75 % eller mer),
Godkänd, (G, 50 % eller mer), och
Underkänd (U, mindre än 50 %).
Betyg på kursen utdelas när studenten har blivit godkänd på alla ingående examinationer och obligatoriska kurselement.
För att uppnå betyget Väl godkänd på kurser bestående av fyra lika stora moment måste studenten ha uppnått det betyget VG i minst tre av fyra kursmoment. För övriga kurser ges betyget VG när studenten uppnått minst 75% av den sammanlagda vägda poängsumman.
För student som underkänts vid respektive moments avslutande provtillfälle anordnas ett nytt provtillfälle inom ca 2 månader. Därutöver förekommer extra tentamensmöjlighet varje läsår veckan före höstterminsstart. Kompletteringar av obligatoriska uppgifter skall ske senast två veckor efter moments slutdatum. Obligatoriska delar (seminarium, PM-uppgifter, praktikfallsuppgifter, cases, datorövningar etc.) som ej görs under avsatt tid får fullgöras nästa gång kursen ges. Om formen för examination ej går att upprepa, kan annan form användas.
När en student har underkänts på en examination vid två tillfällen, har han eller hon rätt att begära att få en annan betygsättande lärare. En skriftlig begäran om att få en annan examinator skall inlämnas till studierektorn senast två veckor innan nästa examinationsmöjlighet.
Studenter som har blivit godkända på en examination kan inte göra omprov för att få ett högre betyg.
Student som inte kan uppvisa giltig fotolegitimation eller motsvarande får inte delta i tentamensskrivning.
Disciplinära åtgärder kan vidtas mot student som använder otillåtna hjälpmedel eller på annat sätt försöker vilseleda vid prov eller när en studieprestation annars ska bedömas. Regler och föreskrifter gällande produktionen av akademiska texter, och korrekt källhänvisning kommer att tillämpas på alla skriftliga uppgifter (se instruktioner i Företagsekonomis uppsatsmanual[1] ). Texter kan komma att kontrolleras mot Urkunds källor. I övrigt gäller Umeå universitets regelverk för utbildning på grund- och avancerad nivå: http://www.umu.se/regelverk/utbildning-pa-grund--och-avancerad-niva
Undervisningsaktiviteter förutsätts stödja studenterna i att uppnå lärandemålen, vilket bland annat kan ske genom att förklara, fördjupa, komplettera eller ge kontraster till kurslitteraturen och annat kursmaterial.
Övriga föreskrifter
Tillgodoräknande sker enligt Umeå universitets tillgodoräknandeordning.
Kursen kan ingå som en kurs på grundläggande nivå (A-nivå) i en kandidatexamen vid Umeå universitet. Kursen är p.g.a. sin specifika inriktning ej påbyggbar med eller utbytbar mot andra kurser/moment på A- eller B-nivå i företagsekonomi.
Kursen ges på halvfart (50 % studietakt) utan fysiska träffar och vänder sig främst till personer med intresse för ledarskap eller som arbetar som ledare och vill fördjupa sitt kunnande inom området.
Litteratur
Giltig från: 2016 vecka 35
Litteratur
DuBrin Andrew J.
Principles of leadership
7th ed., International ed. :
Mason, Ohio :
South-Western :
2012. :
1 v. :
ISBN: 978-1-133-43529-7 (pbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Tillkommer ett urval av artiklar.
Referenslitteratur till kursen:
Handelshögskolan Umeå Universitet (Senaste upplagan)
Uppsatsskrivande i Företagekonomi. Uppsatsmanual.
Företagsekonomi :
Läsanvisning: Tillgänglig via: http://www.usbe.umu.se/enheter/fek/student/uppsatsarbete/uppsatsmanual/
Backman Jarl
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. :
Lund :
Studentlitteratur :
2008 :
223 s. :
ISBN: 978-91-44-04826-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Referenslitteratur är litteratur som breddar, fördjupar eller förtydligar ämnet. Den studerande förutsätts utnyttja dessa kunskapskällor och andra källor, framförallt under arbete med skriftliga rapporter och praktikfallsuppgifter.