Analysis of Business Culture C, 7,5 hp
Innehåll
Kursen fokuserar på tillgängliga analytiska metoder för att definiera och analysera olika kulturella komponenter inom näringslivet. På områden som marknadsföring, organisation, beslutsfattande, kommunikation och förhandlingar är kulturell medvetenhet särskilt viktigt. Dessutom görs en kritisk granskning av de grundläggande egenskaperna för kultur som en statisk och begränsad företeelse.
Förväntade studieresultat
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- bedöma och inse kulturella skillnader och likheter (t.ex. regionala likheter i de nordiska länderna) i internationella affärsprocesser
- kritiskt granska begreppet företagskultur från alternativa teoretiska perspektiv
- analysera viktiga affärsfrågor i ett tvärkulturellt sammanhang
Behörighetskrav
Universitet/högskola: Företagsekonomi B 30 hp eller motsvarande. Gymnasium: Engelska A.
Undervisningens upplägg
Arbetsformerna består av föreläsningar, praktikfall samt skriftliga och muntliga uppgifter.
Examination
Examinationen består av aktivt deltagande i seminarier, slutförande av skriftliga gruppuppgifter och en skriftlig övergripande individuell tentamen. Ett godkänt betyg krävs för varje del.
För den som underkänts vid respektive moments avslutande provtillfälle anordnas ett nytt tillfälle inom ca 1 månad för kurs som ges med normal studietakt. Därpå följande tentamensmöjlighet ges i regel i samband med att momentet ges följande termin/år. Därutöver förekommer extra tentamensmöjlighet varje läsår veckan före höstterminsstart.
Efter två underkända prov på ett moment har student rätt till byte av betygssättande lärare. Skriftlig begäran lämnas till studierektor senast två veckor före nästa examinationstillfälle.
Studerande som godkänts i prov får inte undergå förnyat prov för att uppnå ett högre betyg.
Studerande som ej kan styrka sin identitet med fotolegitimation vid provtillfälle kan ej få sitt provresultat registrerat.
Kompletteringar av obligatoriska uppgifter skall ske senast två veckor efter moments slutdatum. Obligatoriska delar (PM-uppgifter, praktikfallsuppgifter, cases, etc.) som ej görs under avsatt tid får fullgöras nästa gång kursen ges.
För alla skriftliga inlämningar gäller att regler om akademiska texter och korrekt hantering av källor ska efterföljas. (se instruktioner i manualen för “Uppsatsskrivande i företagsekonomi). Urkund kan användas för kontroll.
Föreläsningar är i normalfallet inte obligatoriska. Föreläsningar förutsätts dock hjälpa studenterna att uppnå lärandemålen, vilket bland annat kan ske genom att förklara, fördjupa, komplettera eller ge kontraster till kurslitteraturen och annat kursmaterial.
Vad beträffar betygsättning på moment gäller genomgående den tregradiga betygskalan Väl godkänd, Godkänd och Underkänd. Samtliga delar i examinationen måste godkännas var för sig för att uppnå godkänt på moment. För att uppnå betyget godkänd på moment krävs att samtliga obligatoriska uppgifter godkänts samt att minst 50% (75% för Väl godkänd) av den sammanlagda maximala poängsumman på moments ingående delar har uppnåtts.
Vad beträffar betygsättning på kursen gäller genomgående den tregradiga betygskalan Väl godkänd, Godkänd och Underkänd. Betyg på kursen sätts först när alla prov och alla obligatoriska delar är godkända. För betyget Väl godkänd på kursen krävs dessutom att den studerande erhållit minst 75% av de enskilda momentens sammanlagda vägda poängsumma eller motsvarande.
Tillgodoräknande
Tillgodoräknande sker enligt Umeå universitets tillgodoräknandeordning.
Övriga föreskrifter
This is a course at the C-level in a BSc-degree at Umeå University. The course can also be included in study programs in Business Administration and Economics at Umeå School of Business and Economics.
Litteratur
Giltig från: 2013 vecka 35
Literature
Intercultural communication in the global workplace
Varner Iris I., Beamer Linda
5. ed. :
New York :
McGraw-Hill :
2011 :
xxiv, 503 s. :
ISBN: 978-0-07-128912-2 (hft.) (international ed.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
A List of Articles will be available in the module guidelines.
Reference literature
Umeå School of Business and Economics (latest edition). Thesis writing in Business Administration. Thesis manual.
USBE Företagsekonomi :
(latest e :
Läsanvisning: Retrieved from:
http://www.usbe.umu.se/english/dept/fek/for-our-students/theses/thesis-manual
Referenslitteratur är litteratur som breddar, fördjupar eller förtydligar ämnet. Den studerande förutsätts utnyttja dessa kunskapskällor och andra källor, framförallt under arbete med skriftliga rapporter och praktikfallsuppgifter.