Navigerat till
Kursplan:

Källkritik på nätet i förskola och skola, 7,5 hp

Engelskt namn: Online Information Evaluation in Preschool and School
Denna kursplan gäller: 2026-06-08 och tillsvidare
Kurskod: 2IT036
Högskolepoäng: 7.5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Betygsskala: Tregradig skala
Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Prefekten, 2025-11-26,

Innehåll

I kursen behandlas kunskap och färdigheter som krävs för att i förskola och skola stötta barns och elevers utveckling av ett kritiskt och ansvarsfullt förhållningssät till digitalt medierad information, exempelvis via webbsidor och sociala medier. Centralt i kursen är medie- och kommunikationskunnighet (MIK) där kursdeltagarna får möjlighet att utveckla sin egen förståelse för mediers roll i samhället, sin förmåga till källkritik och källtillit samt sin färdighet att själv skapa digitalt innehåll i form av text och bild.

I kursen behandlas även aktuell forskning och rapporter om barn, unga och vuxna som både producenter och konsumenter av information. I kursen används teoretiska begrepp kopplade till det digitala informationsflödet som barn, unga och vuxna exponeras för, hur innehåll selekteras utifrån människors digitala interaktioner samt hur exempelvis konfirmationsbias uppstår och tar sig utryck.

Kursen är indelad i tre moduler:

Modul 1: Medie- och informationskunnighet, 2.0 hp
I modulen fokuseras medie- och informationskunnighet (MIK) och dess tre delar: Att förstå mediernas roll i samhället, att hitta, analysera och kritiskt värdera information samt att uttrycka sig och skapa innehåll i olika medier.
I modulen får den studerande tillfälle att utveckla sin egen MIK samt reflektera över MIK i relation till hur barn, unga och vuxna använder digitala källor. I modulen ges den studerande även tillfälle att tolka och granska förskolans och skolans uppdrag med avseende på barns och elevers utveckling av ett kritiskt förhållningssät till information.

Modul 2: Teoretiska begrepp, 2.0 hp
I kursens andra modul behandlas forskning och teoretiska begrepp kopplade till det digitala informationsflödet, såsom algoritmer, artificiell intelligens, filterbubblor, selektiv exponering och konfirmeringsbias. Den studerande reflekterar kritiskt över forskningsresultat och begreppsanvändning, samt över hur informationsflödet påverkas av individers val och interaktioner på sökmotorer och sociala medier. Reflektionerna kopplas till den egna
yrkespraktiken.

Modul 3: Pedagogisk tillämpning, 3.5 hp
I den tredje och sista modulen får den studerande möjlighet att konkretisera innehållet i Modul 1 och Modul 2 i en pedagogisk tillämpning för en vald målgrupp: förskola, fritidshem, grundskola, gymnasiet/vuxenutbildning eller yrkesfortbildning. I modulen får den studerande även fördjupa sina kunskaper om MIK, kursens centrala begrepp och relevant forskning. Vidare behandlas hur dessa komponenter tillsammans kan bidra till en fördjupad förståelse för vilka konsekvenser bristande källkritik och källtillit kan få – både på individnivå och för samhället i stort.

Förväntade studieresultat

Modul 1: Medie- och informationskunnighet, 2 hp

För godkänd modul ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse
• redogöra för begreppet medie- och informationskunnighet (MIK) samt förklara dess praktiska betydelse för förskolans och skolans uppdrag i relation till barns och elevers utveckling av ett kritiskt förhållningssät till information.

Färdigheter och förmåga
• skapa digitalt innehåll i form av text och bild samt kritiskt granska detta utifrån aspekter som rör källors trovärdighet.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
• värdera digitalt medierad information utifrån perspektiven källkritik och källtillit.
• beskriva och reflektera kring hur barn, unga och vuxna navigerar och agerar i samtida digitala informationsmiljöer, med utgångspunkt i källkritik och källtillit.

Modul 2: Teoretiska begrepp, 2 hp

För godkänd modul ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse
• redogöra för och problematisera centrala begrepp och teorier som rör digitalt medierad information.

Färdigheter och förmåga
• identifiera och förklara hur algoritmer utnyttjar individens digitala interaktioner för att selektera och anpassa det informationsinnehåll som personen exponeras för i digitalt medierade informationslandskap.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
• värdera konsekvenserna av algoritmers innehållsanpassning utifrån perspektiven källkritik och källtillit, både på individnivå och samhällsnivå.

Modul 3: Pedagogisk tillämpning, 3,5 hp

För godkänd modul ska den studerande kunna:

Färdigheter och förmåga
• utifrån styrdokument, relevanta teoretiska begrepp och aktuell forskning planera och motivera lärandeaktiviteter, i syfte att utveckla målgruppens förmåga till ett kritiskt och ansvarsfullt förhållningssät till digitalt medierad information.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
• utifrån styrdokument, teoretiska begrepp och forskning problematisera skolans möjligheter och utmaningar med att stötta barn och ungas MIK-utveckling för att navigera i dagens informationslandskap.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Undervisningen sker på distans med IT-stöd och bedrivs i form av föreläsningar, litteraturläsning och individuella inlämningsuppgifter.

Examination

Kursen examineras fortlöpande efter varje sluförd modul.

Examination av modul 1 sker med individuell inlämningsuppgift i form av text och bild. Uppgiften examineras i en tvågradig skala, underkänd (U) och godkänd (G). Examination av modul 2 sker med individuell inlämningsuppgift i form av text och bild. Uppgiften examineras i en tvågradig skala, underkänd (U) och godkänd (G). Examination av modul 3 sker med individuell inlämningsuppgift i form av text och bild. Uppgiften examineras i en tregradig skala, underkänd (U), godkänd (G) och väl godkänd (VG).

Hel kurs bedöms enligt skalan underkänd (U), godkänd (G) eller väl godkänd (VG). För betyget G på hel kurs krävs at betyget G erhållits i kursens samtliga moduler. För betyget VG krävs betyget G i kursens två första moduler samt att betyget VG erhållits i kursens tredje modul. Utöver de förväntade studieresultaten (FSR) läggs vid bedömningen för betyget VG särskild vikt vid den studerandes förmåga att reflektera över kursens centrala begrepp, exempelvis i relation till konsekvenser på individ- och samhällsnivå. Vidare betonas förmågan att problematisera och analysera relevanta frågeställningar utifrån flera perspektiv, med stöd av teoretiska begrepp. Den som erhållit betyget G på kursen kan ej examineras för högre betyg.

För varje examinerande inslag ges den studerande som blivit underkänd möjlighet till omprov. Den som utan godkänt resultat på ordinarie prov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd.

Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsätning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov och anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt. För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.

Övriga föreskrifter

I de fall kursen upphör att gälla eller om kursplanen genomgår större förändringar garanteras minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt denna kursplan under en tid av maximalt två år från att denna kursplan upphört att gälla eller att kursen slutat erbjudas.

Litteratur

Giltig från: 2022 vecka 34

Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten.

Kurslitteratur

Kursens obligatoriska litteratur utgörs av rapporter, forskningsartiklar samt styrdokument som kommer att vara tillgängliga via Canvas vid kursstart, samt två metodböcker: Källkritiskt förhållningssätt i förskolan (Metodbok Förskola) samt - Digital kompetens och källkritik i (Metodbok, Förskoleklass, Grundskola och Gymnasiet), där kursdeltagaren väljer den som bäst passar dennes aktuella undervisningskontext.

Digital kompetens i förskola, skola och vuxenutbildning
2019 : 42 sidor :
Fritt tillgänglig på Skolverkets webbplats
Obligatorisk

Heimer Maria
Källkritiskt förhållningssätt i förskolan
Första upplagan : Stockholm : Gothia Fortbildning : [2019] : 166 sidor :
ISBN: 9789177411499
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Boken är slut på förlaget, men ersättningslitteratur kommer att vara tillgängligt på lärplattformen Canvas vid kursstart.

Digital kompetens och källkritik i praktiken : metodhandbok med undervisningsexempel
Bergseth Lotta, Granath Charlotta, Sköld Jenny
Första upplagan : Stockholm : Sanoma utbildning : [2020] : 330 sidor :
ISBN: 9789152357804
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Regeringen beslutar om nationell digitaliseringsstrategi för skolväsendet
Regeringskansliet : 2017-10-19T16:04:27+02:00 :

Obligatorisk

Referenslitteratur

Nygren Thomas
Fakta, fejk, fiktion : källkritik, ämnesdidaktik, digital kompetens
Första utgåvan : [Stockholm] : Natur & Kultur : [2019] : 222 sidor :
ISBN: 9789127823587
Se Umeå UB:s söktjänst

Källkritik
Thurén Torsten, Werner Jack
Fjärde upplagan : Stockholm : Liber : [2019] : 273 sidor :
ISBN: 9789147129379
Se Umeå UB:s söktjänst

Källkritik på schemat : det kritiska tänkandets didaktik
Rosenqvist Anna, Ekecrantz Stefan
Första upplagan : Stockholm : Liber : [2019] : 193 sidor :
ISBN: 9789147125715
Se Umeå UB:s söktjänst

Sök- och källkritik i grundskolan : En forskningsrapport
Carlsson Hanna, Sundin Olof
Lund : 2018 : 82 sidor :

Undervisning om källkritiskt förhållningssätt i svenska och samhällskunskap
Ingår i:
Skolinspektionen
2014-12-29T12:00:00+01:00 :