Navigerat till
Kursplan:

Kostvetenskap 2, 30 hp

Engelskt namn: Food and Nutrition 2
Denna kursplan gäller: 2026-01-19 och tillsvidare
Kurskod: 2KN089
Högskolepoäng: 30
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning: Kostvetenskap: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Tvågradig skala
Ansvarig institution: Institutionen för kost- och måltidsvetenskap
Beslutad av: Prefekt, 2025-09-08,

Innehåll

Denna kurs omfattar mat och hälsa i relation till mikrobiologi, hållbarhet, näring, och sensorik. Vetenskaplig metod, folkhälsa och hälsokommunikation utifrån dietistens perspektiv ingår också.

Kursen består av följande moduler:

  1. Mikrobiologi i relation till kost och hälsa (Microbiology in Relation to Diet and Health), 3 hp

  2. Måltider i ett hållbarhetsperspektiv (Sustainable Meals), 4,5 hp

  3. Måltidsplanering med fokus på näring och sensorik, (Planning Meals with Nutrition and Sensory Aspects), 7,5 hp

  4. Vetenskaplig metod (Scientific Methods), 7,5 hp

  5. Kost och folkhälsa – prevention och hälsokommunikation (Food and Public Health – Prevention and Health Communication), 7,5 hp Denna kurs omfattar mat och hälsa i relation till mikrobiologi, hållbarhet, näring, och sensorik. Vetenskaplig metod, folkhälsa och hälsokommunikation utifrån dietistens perspektiv ingår också.

Modul 1. Mikrobiologi i relation till kost och hälsa, 3 hp
Modulen behandlar grundläggande mikrobiologi där mikroorganismer relevanta för kost och hälsa introduceras, samt betingelser som påverkar deras tillväxt och överlevnad. Modulen omfattar även livsmedelssäkerhet, där patogena mikroorganismer som kan ge upphov till livsmedelsburna infektioner och förgiftningar behandlas, liksom hur livsmedel bör förvaras, hanteras och tillagas för att minimera smittspridning och sjukdom. Modulen omfattar även en introduktion till livsmedelslagstiftning, särskilt bestämmelser kring livsmedelssäkerhet, märkning och allergener. Därutöver behandlas tarmflorans betydelse för hälsa, inklusive kolonisering och utveckling av tarmfloran samt faktorer som påverkar dess sammansättning. Evidensläget för pre-, pro- och synbiotikas effekter på tarmfloran och hälsan diskuteras, liksom kostråd kopplade till tarmfloran.


**Modul 2. Måltider i ett hållbarhetsperspektiv, 4,5 hp**
Modulen behandlar de stora globala utmaningarna kopplade till klimatförändringar och livsmedelssystemens påverkan på miljön. I modulen introduceras studenterna till hållbarhet och de globala och nationella miljömålen. Modulen behandlar samhälleliga utmaningar kopplade till miljömål och måltider.
**Modul 3. Måltidsplanering med fokus på näring och sensorik, 7,5 hp**
Modulen behandlar psykologiska processer som påverkar och påverkas av sinnesförnimmelser. Näringsvärdesförändringar vid tillagning, förvaring och hantering av livsmedel studeras. Kursen tar även upp vegetariska och veganska måltider, med fokus på näringsvärde och målgruppsanpassning. Genom receptanalys och praktiska moment tränar studenten på att anpassa, laga och utvärdera måltider utifrån näringsrekommendationer, energi, hållbarhet och ekonomi.
**Modul 4. Vetenskaplig metod, 7,5 hp**
I modulen behandlas studiedesign, forskningsprocessens olika faser, kvalitativ och kvantitativ forskningsmetod, forskningsetik, litteratursökning samt akademiskt skrivande. Under modulen provar studenten på olika forskningsmetoder och övar på att framställa vetenskaplig text. Modulens kvantitativa moment innehåller enkätteknik i teori och praktik samt en statistikdel där problem utifrån datamaterial löses med hjälp av statistikprogram. Under problemlösningen tränas beskrivande och analytisk statistik, inklusive resultatpresentation som omfattar både deskriptiva data och resultat från parametriska och icke-parametriska test. Modulens kvalitativa del inkluderar konstruktion av frågeguide, kvalitativ analys samt beskrivning av kvalitativa resultat i text.
**Modul 5. Kost och folkhälsa – prevention och kommunikation, 7,5 hp**
I modulen behandlas levnadsvanor av vikt för folkhälsa samt prevention av kostrelaterade folksjukdomar främst utifrån svenska förhållanden, men även internationella aspekter inkluderas. I modulen ingår även hälsokommunikation i teori och praktik applicerat på kostområdet. Under modulen utvecklar studenterna sin förmåga att söka och kritiskt granska vetenskaplig litteratur samt att uttrycka sig i tal och text.

Förväntade studieresultat

Modul 1. Mikrobiologi i relation till kost och hälsa, 3 hp
För godkänd modul ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • Beskriva olika typer av mikroorganismer relevanta för kost och hälsa samt deras tillväxtbetingelser
  • Redogöra för vanligt förekommande patogena mikroorganismer som orsakar livsmedelsburna infektioner och förgiftningar
  • Förklara principer för säker förvaring, hantering och tillagning av livsmedel
  • Beskriva faktorer som påverkar kolonisering och etablering av tarmfloran
  • Redogöra för hur pre-, pro- och synbiotika kan påverka tarmflorans sammansättning och funktion
  • Förklara på en övergripande nivå hur tarmfloran kan påverka hälsan i och utanför tarmen

Färdighet och förmåga

  • Tillämpa kunskaper i livsmedelslagstiftning vid analys av fallbeskrivningar samt muntligt presentera resultaten

Modul 2. Måltider i ett hållbarhetsperspektiv, 4,5 hp
För godkänd modul ska den studerande kunna:


***Kunskap och förståelse***
  • redogöra för olika dimensioner av begreppet hållbarhet
  • Beskriva globala och nationella miljömål som berör området kost- och måltidsvetenskap
  • Översiktligt beskriva livsmedelsystemet

Färdighet och förmåga

  • Identifiera hållbarhetsutmaningar i relation till nationella kostråd
  • Planera och tillaga måltider samt diskutera dessa i relation till nationella kostråd och hållbarhet

**Modul 3. Måltidsplanering med fokus på näring och sensorik, 7,5 hp **
För godkänd modul ska den studerande kunna:


***Kunskap och förståelse***
  • Redogöra för de psykologiska processer som påverkar och påverkas av sinnesförnimmelser
  • Redogör för näringsvärdesförändring som sker vid hantering, förvaring och tillagning av olika livsmedel
  • Redogöra för olika typer av vegetarisk kost

Färdighet och förmåga

  • Analysera och modifiera recept utifrån olika faktorer
  • Planera och tillaga måltider utifrån näringsrekommendationer, energibehov, sensoriska aspekter, hållbarhet och ekonomi

***Värderingsförmåga och förhållningssätt***
  • Värdera en måltid utifrån näringsrekommendationer, energibehov, sensoriska aspekter, hållbarhet och ekonomi

Modul 4. Vetenskaplig metod, 7,5 hp
För godkänd modul ska den studerande kunna:


***Kunskap och förståelse***
  • Förklara grundläggande vetenskapliga begrepp
  • Redogöra för grunderna i ett vetenskapligt arbetssätt, inklusive forskningsetiska riktlinjer
  • Redogöra för studiedesigner och vetenskapliga metoder som är vanligt förekommande inom kost- och måltidsvetenskaplig forskning

Färdighet och förmåga

  • Konstruera frågeguide och enkät
  • Hantera, bearbeta, analysera samt presentera data inom kvalitativ metod
  • Hantera, bearbeta, analysera, samt presentera data inom kvantitativ metod
  • Självständigt söka och använda vetenskaplig litteratur i relation till en tänkt forskningsfråga
  • Framställa vetenskaplig text

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Diskutera forskningsprocess i skrift
  • Relatera det egna lärandet och lärprocessen till modulens innehåll

Modul 5. Kost och folkhälsa – prevention och hälsokommunikation, 7,5 hp
För godkänd modul ska den studerande kunna:


***Kunskap och förståelse***
  • Förstå termer och begrepp relaterat till kostrelaterade folksjukdomar*, levnadsvanor och internationellt folkhälsoarbete
  • Redogöra för kostrelaterade folksjukdomars* etiologi
  • Förklara kostens preventiva funktion, effekt och betydelse på individ- och samhällsnivå för kostrelaterade folksjukdomar*
  • Förklara betydelsen av levnadsvanor och hälsoekonomiska aspekter för prevention av ohälsa på individ- och samhällsnivå
  • Förklara kommunikationsprocesser med inriktning på hälsokommunikation

Färdighet och förmåga

  • Kritiskt bearbeta vetenskaplig litteratur
  • Planera och genomföra ett informationstillfälle kring kost och hälsa
  • Kritiskt granska kostbudskap i media utifrån ett hälsokommunikativt perspektiv

*Kostrelaterade folksjukdomar som behandlas: övervikt, metabolt syndrom, diabetes typ 2, hjärt-kärlsjukdom, osteoporos, cancer, demens

Behörighetskrav

Kostvetenskap 1, 30 hp, med godkänt resultat på modul Introduktion till kostvetenskap, 4 hp, eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Modul 1. Mikrobiologi i relation till kost och hälsa, 3 hp
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, grupparbeten, seminarier, och presentation. Presentation är obligatorisk.


**Modul 2. Måltider i ett hållbarhetsperspektiv, 4,5 hp**
Undervisningen bedrivs i form av workshop, laboration och föreläsningar. Laboration och workshop är obligatoriska.
**Modul 3. Måltidsplanering med fokus på näring och sensorik, 7,5 hp**
Undervisningen bedrivs i form av laborationer, seminarier och föreläsningar. Laborationer och seminarier är obligatoriska.
**Modul 4. Vetenskaplig metod, 7,5 hp**
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, workshops, tillämpningsuppgifter och seminarier. Tillämpningsuppgifter samt vissa seminarier är obligatoriska.
**Modul 5. Kost och folkhälsa – prevention och hälsokommunikation, 7,5 hp**Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, grupparbeten, seminarier, presentationer och inlämningsuppgifter. Presentationer och seminarier är obligatoriska.

Examination

Modul 1. Mikrobiologi i relation till kost och hälsa, 3 hp
Modulen examineras genom följande examinationer:

  • Individuell skriftlig tentamen i lärplattform
  • Individuell skriftlig uppgift
  • Muntlig redovisning i grupp

**Modul 2. Måltider i ett hållbarhetsperspektiv, 4,5 hp**
*Modulen examineras genom följande examinationer:*
  • Individuell skriftlig salstentamen
  • Praktiska laborationer med muntliga redovisningar i grupp
  • Workshop

**Modul 3. Måltidsplanering med fokus på näring och sensorik, 7,5 hp**
*Modulen examineras genom följande examinationer:*
  • Individuell skriftlig salstentamen
  • Seminarier
  • Skriftlig uppgift i grupp
  • Praktiska laborationer med muntliga redovisningar i grupp

**Modul 4. Vetenskaplig metod, 7,5 hp**
*Modulen examineras genom följande examinationer:*
  • Individuella skriftliga tentamina i lärplattform
  • Seminarier
  • Individuella skriftliga uppgifter

**Modul 5. Kost och folkhälsa – prevention och hälsokommunikation, 7,5 hp**
*Modulen examineras genom följande examinationer:*
  • Individuell skriftlig salstentamen
  • Muntlig tentamen
  • Seminarier
  • Individuell skriftlig uppgift
  • Muntlig redovisning i grupp

Hel kurs
För att bli godkänd på hel kurs krävs att samtliga examinerande delar är godkända.

I följande text avser prov de examinationsformer som angivits ovan. Ett omprov ska erbjudas senast två månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av ordinarie prov har meddelats och studenten delgivits återkoppling på provet, exempelvis kopia av studentens tentamen. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.

Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov. I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med en annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i en sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.

Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.

Studerande som underkänts vid ett provtillfälle har möjlighet att delta i förnyat prov vid minst fem provtillfällen. En student har rätt att begära att få byta examinator efter två underkända prov på moment eller delar av kurs. Studierektor kontaktas i sådana fall. Prov baserad på denna kursplan kan garanteras under två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Student som erhållit godkänt resultat på ett prov får ej genomgå förnyad examination. I det fall kursplanen upphör att gälla eller genomgår större förändringar garanteras studenter minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt den ursprungliga kursplanen under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas.


**TILLGODORÄKNANDE**
Tillgodoräknande av kurs (helt eller delvis) kan prövas. Se universitetets regelverk och tillgodoräknandeordning. Ansökan görs på universitetet e-tjänst för tillgodoräknande. Tillgodoräknande prövas av Studentcentrum vid Umeå universitet.

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.