Kognitiv Neuropsykologi, 7,5 hp
Psykologi: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Innehåll
Kursens mål är att ge teoretiska och praktiska kunskaper inom kognitiv neuropsykologi med utgångspunkt i både neurovetenskaplig och klinisk neuropsykologisk forskning. Tonvikt läggs på empiriska fynd för att belysa sambandet mellan hjärnans processer och våra mentala funktioner, samt tillämpning av neuropsykologiska kunskaper i bedömning och behandling av personer med påverkan på hjärnans struktur och funktion .
Kursen behandlar neuropsykologisk testning ur ett teoretiskt och praktiskt perspektiv. Momentet syftar till att ge inblick i neuropsykologiskt utredningsarbete inklusive några vanliga neuropsykologiska test för mätning av till exempel begåvning, minne och exekutiva funktioner. Vidare berörs hur störningar av kognitiva funktioner kan yttra sig, utredas och rehabiliteras.
Förväntade studieresultat
Efter genomgången kurs ska studenten:
Kunskap och förståelse
- Visa grundläggande kunskap om teorier, centrala begrepp och metoder inom området kognitiv neuropsykologi.
- Visa grundläggande kunskap om olika skador och störningar som kan drabba hjärnan och dess funktioner.
- Visa grundläggande kunskap om neuropsykologisk utredning inklusive vanliga neuropsykologiska test och metoder.
- Visa grundläggande kunskap om behandling och rehabilitering av skador och störningar som kan drabba hjärnan och dess funktioner
Färdighet och förmåga
- Visa förmågan att identifiera och differentiera mellan olika skador och störningar som kan drabba hjärnan och dess funktioner.
- Visa förmåga att identifiera olika miljö och hälsorelaterade faktorer som kan påverka hjärnans funktion, samt ge exempel på olika metoder att mäta och behandla dessa.
- Visa förmåga att utföra ett vetenskapligt översiktsarbete i projektform inom kursens ämnesområde.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- Visa förmåga att jämföra, diskutera och värdera neuropsykologiska teorier och metoder.
- Visa förmåga att kritiskt granska neuropsykologiska teorier och metoder utifrån intersektionalitet och genus.
Behörighetskrav
Kurserna 2KO015 Statistik och empirisk metod samt 1LI004 Vetenskaplig kommunikation inom kandidatprogrammet för kognitionsvetenskap eller motsvarade.
Undervisningens upplägg
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, workshops och projektarbete. Undervisningen är campusbaserad men vissa undervisande inslag kan ske digitalt. Förekomst av obligatorisk undervisning anges i schema.
Kommunikationen mellan kursdeltagare och lärare på kursen sker via digital lärplattform så tillgång till dator och internet-uppkoppling är en förutsättning för att läsa kursen.
Rätten att erhålla undervisning inklusive handledning gäller endast under den tid som kurstillfället pågår som studenten har registrerats på. Kursen ges på svenska men kan ha engelska inslag.
Examination
Kursen examineras via en individuell skriftlig salstentamen, samt genom ett projektarbete i grupp, vilket examineras med en skriftlig rapport samt via muntliga gruppresentationer och opponering med individuell bedömning.
Betygsskalan för den skriftliga salstentamen inkluderar underkänd (U), godkänd (G, och väl godkänd (VG). Betygsskalan för skriftlig rapport, muntliga gruppresentationer och opponering inkluderar underkänd (U) och godkänd (G). Väl godkänd på kursen kräver VG på salstentamen och G på övriga examinerande uppgifter.
Examinerande inslag anges i schema. Betyg för kursen/respektive moment sätts när det skriftliga provet/proven och alla obligatoriska moment är godkända. Betygsskalan består av betygen underkänd (U), godkänd (G) eller väl godkänd (VG).
Studerande har rätt till 5 examinationstillfällen. För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle enligt Universitetets Regel för betyg och examination, FS 1.1-574-22. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22 §). Begäran om ny examinator ställs till prefekt vid Institutionen för psykologi. Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället.
Bestämmelserna i diskrimineringslagen (2008:567) innebär bland annat att lärosätena ska erbjuda möjligheten till anpassad examination eller alternativa examinationsformer. Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning.
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.
Litteratur
Giltig från: 2024 vecka 1
Introduktion till metaanalys och systematiska översikter
Hesser Hugo, Andersson Gerhard
1. uppl. :
Lund :
Studentlitteratur :
2015 :
169 s. :
ISBN: 9789144110158
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Klinisk neuropsykologi
Nyman Håkan, Bartfai Aniko
Tredje upplagan :
Lund :
Studentlitteratur :
[2023] :
507 sidor :
ISBN: 9789144149066
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Obs! Klinisk neuropsykologi, Nyman, Håkan; Bartfai, Aniko, Studentlittertur utkommer med ny utgåva dec 2022. Införskaffa gärna den utgåvan om möjligt. Artiklar och kompendier motsvarande ca 350 sidor tillkommer.