Små barns tal och språkutveckling, 7,5 hp
Innehåll
I kursen studeras små barns utveckling och lärande med stöd av olika teorier. Speciellt fokus läggs vid teorier om barns tal - och språkutveckling och hur olika språkliga uttrycksformer som bild, berättelser, musik och dramalek kan ge stöd för denna utveckling. Vidare bearbetas hur vuxnas förhållningssätt och agerande påverkar små barns lärande och utveckling. I kursen granskas även hur vardagliga situationer kan ta sig uttryck ur ett genusperspektiv.
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs skall den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för barns tal- och språkutveckling med stöd av teorier
- redogöra för hur olika uttrycksformer kan stödja barns språkutveckling
Färdigheter och förmåga
- beskriva och diskutera hur vardagliga situationer påverkar barns utveckling och lärande ur ett genusperspektiv
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- reflektera över barns tal- och språkutveckling utifrån olika teoretiska och metodiska aspekter
- diskutera och problematisera hur vuxnas förhållningssätt påverkar barns lärande och utveckling
Behörighetskrav
Grundläggande behörighetUndervisningens upplägg
Kursen genomförs nätbaserat och på distans utan obligatoriska fysiska sammankomster. Undervisningen består av litteraturstudier, nätbaserade filmer, individuella examinerande uppgifter där forumdeltagarna ger varandra konstruktiv återkoppling.
Examination
Examination sker fortlöpande i form av skriftliga uppgifter med praktiska inslag och forumdiskussioner. Kursen består av deluppgifter som bedöms utifrån såväl tvågradig som tregradig betygsskala.
Betyg på hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten på de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs. Hel kurs bedöms enligt skalan Väl godkänd, Godkänd eller underkänd.
Utöver förväntade studieresultat (FSR) läggs i bedömningen för betyget Väl godkänd särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera kring olika teoretiska och metodiska aspekter samt kunna analysera med stöd av teoretiska begrepp.
Den som erhållit betyget Godkänd (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Den som utan godkänt resultat på genomgått ordinarie prov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd.
Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.
Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.
För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.
Övriga föreskrifter
I de fall en kurs upphört att gälla eller kursplan genomgått större förändringar garanteras minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från kursplan upphört att gälla.
Litteratur
Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten.
Larsson Karolina
Att få barnets språk att växa
: strategier för språkutveckling i förskolan, skolan och hemma
Stockholm :
Stefan Hertz utbildning :
[2016] :
144 s. :
ISBN: 978-91-980475-1-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Hämeenniemi Marika
Att sätta könsnormer i gungning
Ingår i:
En rosa pedagogik
1. uppl. :
Stockholm :
Liber :
2011 :
212 s. :
101-112 sid.
Obligatorisk
Ehrlin Anna
Estetiska uttrycksformer i teori och praktik
: bild-, drama- och musikdidaktik
Första upplagan :
Stockholm :
Liber :
[2020] :
158 sidor :
ISBN: 9789147131778
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Nordgren Pia M.
Språk i sikte
: barns interaktionsutveckling i relation till perception och kognition
Upplaga 1 :
Lund :
Studentlitteratur :
[2021] :
167 sidor :
ISBN: 9789144135038
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Nivbrant Wedin Eva
Utveckla språket med musik
: rörliga rytmer och toner att ta på
Hestra :
Isaberg förlag :
2013 :
157 s. :
ISBN: 9789176948880
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Aktuella artiklar tillkommer.
Referenslitteratur
Eidevald Christian
Det finns inga tjejbestämmare
: att förstå kön som position i förskolans vardagsrutiner och lek
Jönköping :
Högskolan för lärande och kommunikation :
2009 :
214 s. :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:hj:diva-7732z Fulltext
ISBN: 978-91-628-7692-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Lindö Rigmor
Det tidiga språkbadet
1. uppl. :
Lund :
Studentlitteratur :
2009 :
285 s. :
ISBN: 978-91-44-04802-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Pramling Samuelsson Ingrid
Konsten att lära barn estetik
: en utvecklingspedagogisk studie av barns kunnande inom musik, poesi och dans
3. uppl. :
Lund :
Studentlitteratur :
2015 :
160 s. :
ISBN: 9789144108124
Se Umeå UB:s söktjänst
Öhman Margareta
Låt leken främja språket
Första upplagan :
Stockholm :
Gothia kompetens :
[2022] :
239 sidor :
ISBN: 9789177413103
Se Umeå UB:s söktjänst
Språkarbeta
: systematiskt, lekfullt och utforskande
Sandø Heidi, Myran Iris Hansson
Första upplagans första tryckning :
Stockholm :
Natur & Kultur :
[2020] :
96 sidor :
ISBN: 9789127458734
Se Umeå UB:s söktjänst
Språkleka i förskolan
: barns möjlighet till ett rikt språk
Sjöberg Catarina, Tingbrand Teresa
Första upplagan :
Stockholm :
Gothia fortbildning :
[2018] :
150 sidor :
ISBN: 9789177410447
Se Umeå UB:s söktjänst
Sjöberg Catarina
Språkstörning hos barn 3-7 år
Första upplagan :
Stockholm :
Gothia fortbildning :
[2020] :
187 sidor :
ISBN: 9789177411949
Se Umeå UB:s söktjänst
Tonér Signe
Tecken
: ett verktyg för ökad kommunikation
1. uppl. :
Stockholm :
Natur & kultur :
2016 :
96 s. :
ISBN: 9789127444089
Se Umeå UB:s söktjänst
Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten.
Larsson Karolina
Att få barnets språk att växa
: strategier för språkutveckling i förskolan, skolan och hemma
Stockholm :
Stefan Hertz utbildning :
[2016] :
144 s. :
ISBN: 978-91-980475-1-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Hämeenniemi Marika
Att sätta könsnormer i gungning
Ingår i:
En rosa pedagogik
1. uppl. :
Stockholm :
Liber :
2011 :
212 s. :
101-112 sid.
Obligatorisk
Ehrlin Anna
Estetiska uttrycksformer i teori och praktik
: bild-, drama- och musikdidaktik
Första upplagan :
Stockholm :
Liber :
[2020] :
158 sidor :
ISBN: 9789147131778
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Braxell Stina
Skapande barn
: att arbeta med bild i förskolan / [Stina Braxell]
Stockholm :
Lärarförbundets förlag :
2010 :
143 s. :
ISBN: 978-91-977615-7-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Nordgren Pia M.
Språk i sikte
: barns interaktionsutveckling i relation till perception och kognition
Upplaga 1 :
Lund :
Studentlitteratur :
[2021] :
167 sidor :
ISBN: 9789144135038
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Nivbrant Wedin Eva
Utveckla språket med musik
: rörliga rytmer och toner att ta på
Hestra :
Isaberg förlag :
2013 :
157 s. :
ISBN: 9789176948880
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Aktuella artiklar tillkommer.
Referenslitteratur
Eidevald Christian
Det finns inga tjejbestämmare
: att förstå kön som position i förskolans vardagsrutiner och lek
Jönköping :
Högskolan för lärande och kommunikation :
2009 :
214 s. :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:hj:diva-7732z Fulltext
ISBN: 978-91-628-7692-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Lindö Rigmor
Det tidiga språkbadet
1. uppl. :
Lund :
Studentlitteratur :
2009 :
285 s. :
ISBN: 978-91-44-04802-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Pramling Samuelsson Ingrid
Konsten att lära barn estetik
: en utvecklingspedagogisk studie av barns kunnande inom musik, poesi och dans
3. uppl. :
Lund :
Studentlitteratur :
2015 :
160 s. :
ISBN: 9789144108124
Se Umeå UB:s söktjänst
Öhman Margareta
Låt leken främja språket
Första upplagan :
Stockholm :
Gothia kompetens :
[2022] :
239 sidor :
ISBN: 9789177413103
Se Umeå UB:s söktjänst
Språkarbeta
: systematiskt, lekfullt och utforskande
Sandø Heidi, Myran Iris Hansson
Första upplagans första tryckning :
Stockholm :
Natur & Kultur :
[2020] :
96 sidor :
ISBN: 9789127458734
Se Umeå UB:s söktjänst
Språkleka i förskolan
: barns möjlighet till ett rikt språk
Sjöberg Catarina, Tingbrand Teresa
Första upplagan :
Stockholm :
Gothia fortbildning :
[2018] :
150 sidor :
ISBN: 9789177410447
Se Umeå UB:s söktjänst
Sjöberg Catarina
Språkstörning hos barn 3-7 år
Första upplagan :
Stockholm :
Gothia fortbildning :
[2020] :
187 sidor :
ISBN: 9789177411949
Se Umeå UB:s söktjänst
Tonér Signe
Tecken
: ett verktyg för ökad kommunikation
1. uppl. :
Stockholm :
Natur & kultur :
2016 :
96 s. :
ISBN: 9789127444089
Se Umeå UB:s söktjänst
Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten. Obligatorisk litteratur går att beställa som ljudbok från UmUB vid behov.
Larsson Karolina
Att få barnets språk att växa
: strategier för språkutveckling i förskolan, skolan och hemma
Stockholm :
Stefan Hertz utbildning :
[2016] :
144 s. :
ISBN: 978-91-980475-1-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Hämeenniemi Marika
Att sätta könsnormer i gungning
Ingår i:
En rosa pedagogik
1. uppl. :
Stockholm :
Liber :
2011 :
212 s. :
101-112 sid.
Obligatorisk
Lindö Rigmor
Det tidiga språkbadet
1. uppl. :
Lund :
Studentlitteratur :
2009 :
285 s. :
ISBN: 978-91-44-04802-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Ehrlin Anna
Estetiska uttrycksformer i teori och praktik
: bild-, drama- och musikdidaktik
Första upplagan :
Stockholm :
Liber :
[2020] :
158 sidor :
ISBN: 9789147131778
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Braxell Stina
Skapande barn
: att arbeta med bild i förskolan / [Stina Braxell]
Stockholm :
Lärarförbundets förlag :
2010 :
143 s. :
ISBN: 978-91-977615-7-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Nivbrant Wedin Eva
Utveckla språket med musik
: rörliga rytmer och toner att ta på
Hestra :
Isaberg förlag :
2013 :
157 s. :
ISBN: 9789176948880
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Aktuella artiklar tillkommer.
Referenslitteratur
Westerlund Monica
Barn i början
: språkutveckling i förskoleåldern
1. utg. :
Stockholm :
Natur & kultur :
2009 :
192 s. :
ISBN: 978-91-27-41257-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Strid Anna
Bygg barns ordförråd
Första upplagans första tryckning :
Stockholm :
Natur & Kultur :
2016 :
143 sidor :
ISBN: 9789127439474
Se Umeå UB:s söktjänst
Eidevald Christian
Det finns inga tjejbestämmare
: att förstå kön som position i förskolans vardagsrutiner och lek
Jönköping :
Högskolan för lärande och kommunikation :
2009 :
214 s. :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:hj:diva-7732z Fulltext
ISBN: 978-91-628-7692-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Pramling Samuelsson Ingrid
Konsten att lära barn estetik
: en utvecklingspedagogisk studie av barns kunnande inom musik, poesi och dans
3. uppl. :
Lund :
Studentlitteratur :
2015 :
160 s. :
ISBN: 9789144108124
Se Umeå UB:s söktjänst
Språkleka i förskolan
: barns möjlighet till ett rikt språk
Sjöberg Catarina, Tingbrand Teresa
Första upplagan :
Stockholm :
Gothia fortbildning :
[2018] :
150 sidor :
ISBN: 9789177410447
Se Umeå UB:s söktjänst
Sjöberg Catarina
Språkstörning hos barn 3-7 år
Första upplagan :
Stockholm :
Gothia fortbildning :
[2020] :
187 sidor :
ISBN: 9789177411949
Se Umeå UB:s söktjänst
Tonér Signe
Tecken
: ett verktyg för ökad kommunikation
1. uppl. :
Stockholm :
Natur & kultur :
2016 :
96 s. :
ISBN: 9789127444089
Se Umeå UB:s söktjänst
Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten. Obligatorisk litteratur går att beställa som ljudbok från UmUB vid behov.
Larsson Karolina
Att få barnets språk att växa
: strategier för språkutveckling i förskolan, skolan och hemma
Stockholm :
Stefan Hertz utbildning :
[2016] :
144 s. :
ISBN: 978-91-980475-1-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Hämeenniemi Marika
Att sätta könsnormer i gungning
Ingår i:
En rosa pedagogik
1. uppl. :
Stockholm :
Liber :
2011 :
212 s. :
101-112 sid.
Obligatorisk
Eidevald Christian
Det finns inga tjejbestämmare
: att förstå kön som position i förskolans vardagsrutiner och lek
Jönköping :
Högskolan för lärande och kommunikation :
2009 :
214 s. :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:hj:diva-7732z Fulltext
ISBN: 978-91-628-7692-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Lindö Rigmor
Det tidiga språkbadet
1. uppl. :
Lund :
Studentlitteratur :
2009 :
285 s. :
ISBN: 978-91-44-04802-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Pramling Samuelsson Ingrid
Konsten att lära barn estetik
: en utvecklingspedagogisk studie av barns kunnande inom musik, poesi och dans
3. uppl. :
Lund :
Studentlitteratur :
2015 :
160 s. :
ISBN: 9789144108124
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Braxell Stina
Skapande barn
: att arbeta med bild i förskolan / [Stina Braxell]
Stockholm :
Lärarförbundets förlag :
2010 :
143 s. :
ISBN: 978-91-977615-7-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Nivbrant Wedin Eva
Utveckla språket med musik
: rörliga rytmer och toner att ta på
Hestra :
Isaberg förlag :
2013 :
157 s. :
ISBN: 9789176948880
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Aktuella artiklar tillkommer.
Referenslitteratur
Westerlund Monica
Barn i början
: språkutveckling i förskoleåldern
1. utg. :
Stockholm :
Natur & kultur :
2009 :
192 s. :
ISBN: 978-91-27-41257-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Strid Anna
Bygg barns ordförråd
Första upplagans första tryckning :
Stockholm :
Natur & Kultur :
2016 :
143 sidor :
ISBN: 9789127439474
Se Umeå UB:s söktjänst
Fantasi och kreativitet i barndomen.
Vygotskij Lev Semenovic, Öberg Lindsten Kajsa
Göteborg :
Daidalos :
1995 :
111 s. :
ISBN: 91-7173-011-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Tonér Signe
Tecken
: ett verktyg för ökad kommunikation
1. uppl. :
Stockholm :
Natur & kultur :
2016 :
96 s. :
ISBN: 9789127444089
Se Umeå UB:s söktjänst
Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten. Obligatorisk litteratur går att beställa som ljudbok från UmUB vid behov.
Braxell Stina
Skapande barn
: att arbeta med bild i förskolan / [Stina Braxell]
Stockholm :
Lärarförbundets förlag :
2010 :
143 s. :
ISBN: 978-91-977615-7-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Eidevald Christian
Det finns inga tjejbestämmare
: att förstå kön som position i förskolans vardagsrutiner och lek
Jönköping :
Högskolan för lärande och kommunikation :
2009 :
214 s. :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:hj:diva-7732z Fulltext
ISBN: 978-91-628-7692-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Hämeenniemi Marika
Att sätta könsnormer i gungning
Ingår i:
En rosa pedagogik
1. uppl. :
Stockholm :
Liber :
2011 :
212 s. :
101-112 sid.
Obligatorisk
Larsson Karolina
Att få barnets språk att växa
: strategier för språkutveckling i förskolan, skolan och hemma
Stockholm :
Stefan Hertz utbildning :
[2016] :
144 s. :
ISBN: 978-91-980475-1-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Lindö Rigmor
Det tidiga språkbadet
1. uppl. :
Lund :
Studentlitteratur :
2009 :
285 s. :
ISBN: 978-91-44-04802-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Nivbrant Wedin Eva
Utveckla språket med musik
: rörliga rytmer och toner att ta på
Hestra :
Isaberg förlag :
2013 :
157 s. :
ISBN: 9789176948880
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Pramling Samuelsson Ingrid
Konsten att lära barn estetik
: en utvecklingspedagogisk studie av barns kunnande inom musik, poesi och dans
3. uppl. :
Lund :
Studentlitteratur :
2015 :
160 s. :
ISBN: 9789144108124
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Fantasi och kreativitet i barndomen.
Vygotskij Lev Semenovic, Öberg Lindsten Kajsa
Göteborg :
Daidalos :
1995 :
111 s. :
ISBN: 91-7173-011-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Aktuella artiklar tillkommer.
Referenslitteratur
Westerlund Monica
Barn i början
: språkutveckling i förskoleåldern
1. utg. :
Stockholm :
Natur & kultur :
2009 :
192 s. :
ISBN: 978-91-27-41257-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Strid Anna
Bygg barns ordförråd
Första upplagans första tryckning :
Stockholm :
Natur & Kultur :
2016 :
143 sidor :
ISBN: 9789127439474
Se Umeå UB:s söktjänst
Tonér Signe
Tecken
: ett verktyg för ökad kommunikation
1. uppl. :
Stockholm :
Natur & kultur :
2016 :
96 s. :
ISBN: 9789127444089
Se Umeå UB:s söktjänst
Braxell Stina
Skapande barn
: att arbeta med bild i förskolan / [Stina Braxell]
Stockholm :
Lärarförbundets förlag :
2010 :
143 s. :
ISBN: 978-91-977615-7-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Eidevald Christian
Det finns inga tjejbestämmare
: att förstå kön som position i förskolans vardagsrutiner och lek
Jönköping :
Högskolan för lärande och kommunikation :
2009 :
214 s. :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:hj:diva-7732z Fulltext
ISBN: 978-91-628-7692-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Lindö Rigmor
Det tidiga språkbadet
1. uppl. :
Lund :
Studentlitteratur :
2009 :
285 s. :
ISBN: 978-91-44-04802-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Nivbrant Wedin Eva
Utveckla språket med musik
: rörliga rytmer och toner att ta på
Hestra :
Isaberg förlag :
2013 :
157 s. :
ISBN: 9789176948880
Se Umeå UB:s söktjänst
Pramling Samuelsson Ingrid
Konsten att lära barn estetik
: en utvecklingspedagogisk studie av barns kunnande inom musik, poesi och dans
3. uppl. :
Lund :
Studentlitteratur :
2015 :
160 s. :
ISBN: 9789144108124
Se Umeå UB:s söktjänst
Westerlund Monica
Barn i början
: språkutveckling i förskoleåldern
1. utg. :
Stockholm :
Natur & kultur :
2009 :
192 s. :
ISBN: 978-91-27-41257-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Fantasi och kreativitet i barndomen.
Vygotskij Lev Semenovic, Öberg Lindsten Kajsa
Göteborg :
Daidalos :
1995 :
111 s. :
ISBN: 91-7173-011-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Hämeenniemi Marika
Att sätta könsnormer i gungning
Ingår i:
En rosa pedagogik
1. uppl. :
Stockholm :
Liber :
2011 :
212 s. :
101-112 sid.
Aktuella artiklar tillkommer.