Fostran och socialisation, 7,5 hp
Kursen är nedlagd
Innehåll
Pedagogik är en vetenskaplig disciplin, där man bildar kunskap om de processer genom vilka människan formas och förändras i olika sociala, kulturella och historiska sammanhang. Inom det pedagogiska problemområdet behandlas bl a olika aspekter av fostran, utbildning, lärande, undervisning eller andra påverkansprocesser. Frågor kan exempelvis ställas om hur och varför vissa värderingar, kunskaper och färdigheter uppstår, vidmakthålls och förändras inom och mellan generationer, grupper och individer. I kursen behandlas fostrans- och socialisationsprocessen och dess konsekvenser utifrån olika perspektiv. Bland annat belyses hur fostran och socialisation är relaterat till olika maktförhållanden i samhället samt till historiska och kulturella strömningar. I kursen behandlas även intervju som datainsamlingsmetod.
Förväntade studieresultat
Studenten skall efter avslutad kurs kunna: - beskriva och jämföra olika teorier om fostrans- och socialisationsprocessen och dess konsekvenser - beskriva och jämföra ovanstående teorier i relation till olika maktförhållanden i samhället samt till historiska och kulturella strömningar - använda och problematisera intervju som datainsamlingsmetod - reflektera över sitt eget lärande i relation till kursens mål/förväntade studieresultat
Behörighetskrav
Grundläggande behörighetUndervisningens upplägg
Undervisningen bedrivs vanligen i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar samt handledning. Hela eller delar av undervisningen kan ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik. Detta kan innebära specifika krav på viss teknisk utrustning och kompetens. Vissa undervisningsmoment kan vara obligatoriska. Undervisningen i vissa kursmoment/delar av moment kan ges på engelska.
Examination
Studenten examineras skriftligt och/eller muntligt. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Varje moment kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. I regel ges vidare inför varje hösttermin därutöver, efter anmälan, möjlighet till prov. Vid underkänt resultat hänvisas därefter studenten till prov nästa gång kursen/momentet ges. Omprov baserad på samma kursplan som vid ordinarie prov garanteras två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Efter två underkända omprovstillfällen för viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator. TILLGODORÄKNANDE Studierektor beslutar om tillgodoräknande på moment/kurs efter skriftlig ansökan. I ansökan ska anges vilket moment eller vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas.
Litteratur
Backman Jarl
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. :
Lund :
Studentlitteratur :
2008 :
223 s. :
ISBN: 978-91-44-04826-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Den kultiverade människan
Frykman Jonas, Löfgren Orvar
1. uppl. :
Lund :
LiberLäromedel :
1979 :
240 s. :
ISBN: 91-40-30234-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Holm Ann-Sofie
Relationer i skolan
: en studie av feminiteter och maskuliniteter i år 9
Göteborg :
Acta Universitatis Gothoburgensis :
cop. 2008 :
230 s., 4 bil. :
http://hdl.handle.net/2077/17220
ISBN: 978-91-7346-610-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Jerlang Espen (red.)
Utvecklingspsykologiska teorier
: en introduktion
5., [utök. och rev.] uppl. / översättning: Marika Hagelthorn ; [faktagranskning: Pia Eresund] :
Stockholm :
Liber :
2008 :
482 s. :
ISBN: 91-47-09337-4 och 978-91-47-09337-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Johansson Thomas
Bilder av självet
: vardagslivets förändring i det senmoderna samhället.
Stockholm :
Natur och kultur :
2002 :
216, [1]s. ; 22 cm :
ISBN: 91-27-08535-X
Se Umeå UB:s söktjänst
Miller Alice.
For your own good
: hidden cruelty in child-rearing and the roots of violence
London :
Virago :
2001 :
288 s. :
ISBN: 0-86068-899-2 (hft.) och 978-0-86068-899-0 (hft.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Trost Jan
Kvalitativa intervjuer
3. uppl. :
Lund :
Studentlitteratur :
2005 :
146 s. :
ISBN: 91-44-03802-X
Se Umeå UB:s söktjänst
Dencik, Lars (1989). Growing up in the Post-Modern Age: On the Child s Situation in the Modern Family, and on the Position of the Family in the Modern Welfare State. Acta Sociologica 32:2,155-180. URL: http://search.epnet.com/login.aspx?direct=true&db=afh&an=5978906&loginpage=login.a sp &site=ehost&scope=site (Observera att ni måste använda era cas-inloggningsuppgifter för att genom Umeå universitets datanät komma åt texten)
Backman Jarl
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. :
Lund :
Studentlitteratur :
2008 :
223 s. :
ISBN: 978-91-44-04826-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Den kultiverade människan
Frykman Jonas, Löfgren Orvar
1. uppl. :
Lund :
LiberLäromedel :
1979 :
240 s. :
ISBN: 91-40-30234-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Holm Ann-Sofie
Relationer i skolan
: en studie av feminiteter och maskuliniteter i år 9
Göteborg :
Acta Universitatis Gothoburgensis :
cop. 2008 :
230 s., 4 bil. :
http://hdl.handle.net/2077/17220
ISBN: 978-91-7346-610-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Jerlang Espen (red.)
Utvecklingspsykologiska teorier
: en introduktion
5., [utök. och rev.] uppl. / översättning: Marika Hagelthorn ; [faktagranskning: Pia Eresund] :
Stockholm :
Liber :
2008 :
482 s. :
ISBN: 91-47-09337-4 och 978-91-47-09337-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Johansson Thomas
Bilder av självet
: vardagslivets förändring i det senmoderna samhället.
Stockholm :
Natur och kultur :
2002 :
216, [1]s. ; 22 cm :
ISBN: 91-27-08535-X
Se Umeå UB:s söktjänst
Miller Alice.
For your own good
: hidden cruelty in child-rearing and the roots of violence
London :
Virago :
2001 :
288 s. :
ISBN: 0-86068-899-2 (hft.) och 978-0-86068-899-0 (hft.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Trost Jan
Kvalitativa intervjuer
3. uppl. :
Lund :
Studentlitteratur :
2005 :
146 s. :
ISBN: 91-44-03802-X
Se Umeå UB:s söktjänst
Dencik, Lars (1989). Growing up in the Post-Modern Age: On the Child s Situation in the Modern Family, and on the Position of the Family in the Modern Welfare State. Acta Sociologica 32:2,155-180. URL: http://search.epnet.com/login.aspx?direct=true&db=afh&an=5978906&loginpage=login.a sp &site=ehost&scope=site (Observera att ni måste använda era cas-inloggningsuppgifter för att genom Umeå universitets datanät komma åt texten)