Vuxenpedagogik - teorier om lärande och villkoren för vuxnas lärande, 15 hp
Kursen är nedlagd
Innehåll
Pedagogik är en vetenskaplig disciplin, där man bildar kunskap om de processer genom vilka människan formas och förändras i olika sociala, kulturella och historiska sammanhang. Inom det pedagogiska problemområdet behandlas bl a olika aspekter av fostran, utbildning, lärande, undervisning eller andra påverkansprocesser. Frågor kan exempelvis ställas om hur och varför vissa värderingar, kunskaper och färdigheter uppstår, vidmakthålls och förändras inom och mellan generationer, grupper och individer. I kursen behandlas vuxnas lärande i olika utbildnings- och bildningsverksamheter, samt i arbetslivet, i relation till den pågående samhällsutvecklingen. Forskning om ett urval av dagens vuxenutbildningsinstitutioner behandlas. I kursen behandlas även moderna lärandeteorier samt läroplansteori, som grund för reflektion över vuxenutbildning som system och som praktik för lärande.
Förväntade studieresultat
Efter avslutad kurs ska studenten kunna: - problematisera vuxenutbildningens betydelse för såväl samhälle som individ - redogöra för olika lärandeteorier i relation till vuxnas lärande - redogöra för hur omgivande förutsättningar kan påverka möjligheter till lärande - tillämpa relevanta teoretiska perspektiv för en analys av vuxenpedagogisk verksamhet
Behörighetskrav
Grundläggande behörighetUndervisningens upplägg
Undervisningen bedrivs vanligen i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar samt handledning. Undervisningen ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik. Detta kan innebära specifika krav på viss teknisk utrustning och kompetens. Vissa undervisningsmoment kan vara obligatoriska. Undervisningen i vissa delar av kursen kan ges på engelska.
Examination
Studenten examineras skriftligt och/eller muntligt. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Varje moment kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. I regel ges vidare inför varje hösttermin därutöver, efter anmälan, möjlighet till prov. Vid underkänt resultat hänvisas därefter studenten till prov nästa gång kursen/momentet ges. Omprov baserad på samma kursplan som vid ordinarie prov garanteras två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Efter två underkända omprovstillfällen för viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator. TILLGODORÄKNANDE Studierektor beslutar om tillgodoräknande på moment/kurs efter skriftlig ansökan. I ansökan ska anges vilket moment eller vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas.
Litteratur
Giltig från: 2009 vecka 34
Anställningsbarhet
: perspektiv från utbildning och arbetsliv
Berglund Gun, Fejes Andreas (red.)
1. uppl. :
Lund :
Studentlitteratur :
2009 :
182 s. :
ISBN: 978-91-44-05393-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Berglund Gun
On lifelong learning as stories of the present
Umeå :
Pedagogiska institutionen :
2008 :
61, [8] s. :
ISBN: 978-91-7264-436-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Valda delar)
Vuxenantologin
: en grundbok om vuxnas lärande
Borgström Lena, Gougoulakis Petros
Stockholm :
Atlas :
2006 :
502 s. :
ISBN: 91-7389-202-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Lärprocesser i högre utbildning
Bron Agnieszka, Wilhelmson Lena (red.)
1. uppl. :
Stockholm :
Liber :
2005 :
239 s. :
ISBN: 91-47-05266-X
Se Umeå UB:s söktjänst
Henning Loeb Ingrid
Utveckling och förändring i kommunal vuxenutbildning
: en yrkeslivshistorisk ingång med berättelser om lärarbanor
Göteborg :
Acta Universitatis Gothoburgensis :
2006 :
http://hdl.handle.net/2077/9428
ISBN: 91-7346-548-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Linde Göran
Det ska ni veta!
: en introduktion till läroplansteori
Lund :
Studentlitteratur :
2000 :
120 s. :
ISBN: 91-44-01387-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Om lärande
Marton Ference, Booth Shirley
Lund Studentlitteratur :
2000 :
270 s :
SOU 2004:30
Folkbildning i brytningstid
: en utvärdering av studieförbund och folkhögskolor : slutbetänkande
Stockholm :
Fritzes offentliga publikationer :
2004 :
361, [4] s. :
http://www.regeringen.se/sb/d/108/a/13266
ISBN: 91-38-22106-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Säljö Roger
Lärande i praktiken
: ett sociokulturellt perspektiv
1. uppl. :
Stockholm :
Norstedts akademiska förlag :
2005 :
279 s. :
ISBN: 91-7227-436-0
Se Umeå UB:s söktjänst
From, Jörgen & Holmgren, Carina (2005). För EU i tiden. En beraktelse över svensk kommunal vuxenutbildning. Pedagogisk forskning i Sverige, 10 (2), s.139-147. Regeringens proposition 2000/01:72. Vuxnas lärande och utveckling av vuxenutbildningen. Östlund, Berit (2008). Prerequisites for interactive learning in distance education: Perspectives from Swedish students. Australasian Journal of Educational Technology, 24(1), 42-56.