Barn och unga i ett kliniskt och pedagogiskt perspektiv för psykologprogrammet, 12 hp
Innehåll
Kursens syfte är att studenterna ska tillägna sig grundläggande kunskaper om klinisk barnpsykologi. Kursen berör psykisk ohälsa och funktionsnedsättningar både i ett kliniskt och pedagogiskt perspektiv, från förskoleålder till tonår. Olika teoretiska aspekter på psykisk ohälsa och funktionsnedsättningar hos barn och unga tas upp. Kursen behandlar metoder för utredning och bedömning, grunder för behandling, samt olika forskningsperspektiv och studiemetoder inom området klinisk barnpsykologi. Kursen behandlar även konsekvenser som psykiska problem och funktionsnedsättningar hos barn och unga kan få för samspel, utveckling och lärande.
Förväntade studieresultat
Efter genomgången kurs förvänta studenterna kunna:
Kunskap och förståelse
- Visa god kännedom om och förståelse för olika former av utsatthet, psykisk ohälsa och funktionsnedsättningar hos barn och unga.
- Visa kunskap om vilka konsekvenser olika former av psykisk ohälsa och funktionsnedsättningar hos barn och unga kan få för samspel, utveckling och lärande.
Färdighet och förmåga
- Visa förmåga att tillämpa metoder för bedömning av barn och unga.
- Visa förmåga att diskutera teorier och metoder för bedömning och behandling av barn och unga.
- Visa förmåga att reflektera kring lämpligt stöd till barn och unga med psykisk ohälsa och funktionsnedsättningar, samt kring vägledning och stöd till vårdnadshavare och skola.
- Visa färdighet att självständigt kunna söka kunskap om olika former av psykisk ohälsa och funktionsnedsättningar, samt metoder för stöd och behandling för barn och unga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- Kunna reflektera kritiskt kring frågor om psykisk ohälsa och funktionsnedsättningar hos barn och unga
Behörighetskrav
Matematik 2a eller 2b eller 2c/nivå 2a eller 2b eller 2c, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2/nivå 1b eller 1a1+1a2.
För att delta i kursen krävs att man är antagen till psykologprogrammet. Kursen läses i den kronologiska ordning den ges på programmet.
Beslut om avvikelse från villkor på kursen fattas av berörd studierektor.
Undervisningens upplägg
Kursen sker på campus och undervisningsformerna består av lärarledda föreläsningar och seminarier/gruppövningar. Läroplattform används för att distribuera information och seminarieuppgifter.
Rätten att erhålla undervisning inklusive handledning gäller endast under den tid som kurstillfället pågår som studenten har registrerats på.
Examination
Modul 1 examineras genom en individuell skriftlig salstentamen.
Modul 2 examineras genom individuella skriftliga uppgifter, skriftliga gruppuppgifter, samt redovisningar och diskussioner vid examinerande seminarier.
Förekomst av examinerande moment anges i schema. All förekommande undervisning kan ge stöd för examination. Beslut om avvikelse från aktuell examinationsform fattas av berörd examinator.
Betyg för kursen sätts när de skriftliga proven är godkända. Betygsskalan består av betygen Godkänd eller Underkänd.
Studerande har rätt till 5 examinationstillfällen. För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle enligt Universitetets "Regler för betyg och examination på grund- och avancerad nivå". En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22 §). Begäran om ny examinator ställs till prefekt vid Institutionen för psykologi. Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället.
Bestämmelserna i diskrimineringslagen (2008:567) innebär bland annat att lärosätena ska erbjuda möjligheten till anpassad examination eller alternativa examinationsformer. Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning.
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.
Övriga föreskrifter
Denna kurs kan inte inkluderas i en examen om den överlappar med en annan kurs. Om tvekan råder bör studenten vända sig till studievägledare vid Institutionen för psykologi eller programkoordinator för sitt program.
Litteratur
Giltig från: 2023 vecka 1
Klinisk barnpsykologi
: Utveckling på avvägar / Anders Broberg, Kjerstin Almqvist, Tomas Tjus
Broberg Anders, Almqvist Kjerstin, Risholm Mothander Pia, Tjus Tomas
2. uppl. :
Stockholm :
Natur & Kultur Akademisk :
2015 :
576 s. :
ISBN: 9789127135888 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Edvinsson Emma
Handbok i barn- och ungdomspsykiatriskt utredningsarbete
Upplaga 1 :
Lund :
Studentlitteratur :
[2019] :
314 sidor :
ISBN: 9789144126807
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Specialpedagogik och funktionsvariationer
: att möta barn och unga med funktionsnedsättningar i en utvecklande lärmiljö
Jakobsson Inga-Lill, Nilsson Inger
Andra utgåvan, omarbetad utgåva :
[Stockholm] :
Natur & Kultur :
[2019] :
331 sidor :
ISBN: 9789127827486
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Artiklar tillkommer efter anvisning av ansvarig lärare på kursen.