Navigerat till
Kursplan:

Kvantitativa ansatser i vetenskaplig metod för psykologprogrammet, 6 hp

Engelskt namn: Quantitative approaches in scientific methods for the Study Programme for University Diploma in Psychology
Denna kursplan gäller: 2026-01-19 och tillsvidare
Kurskod: 2PS221
Högskolepoäng: 6
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning: Psykologi: Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Tvågradig skala
Ansvarig institution: Institutionen för psykologi
Beslutad av: Prefekt för institutionen, 2025-10-16,

Innehåll

Kursen fokuserar på kvantitativ forskningsdesign, psykometrisk utvärdering av självskattningsinstrument och avancerad statistisk analys.

Kursen syftar dels till att ge insikt i hur valet av forskningsdesign påverkar vetenskapliga studiers genomförande och slutsatser. Den syftar även till att ge en insikt i hur självskattningsinstrument utformas och används. De inslag som tas upp är riktlinjer för granskning av frågor och svarsalternativ, utprövning samt analys av kvalitet i data erhållna genom självskattningsinstrument. Kursen syftar också till att ge kunskap om statistiska metoder som används i psykologisk forskning för att analysera erhållna data.

Förväntade studieresultat

Kunskap och förståelse

  • kunna identifiera och redogöra för olika typer av experimentella och icke-experimentella kvantitativa forskningsdesigner.
  • visa förståelse för och kunna förklara hur olika designtyper hanterar olika forskningsproblem
  • uppvisa goda kunskaper om olika metoder för psykometrisk utvärdering av självskattningsinstrument
  • kunna beskriva och förklara de principer som ANOVA- och multipla regressionsanalysmodeller bygger på.

Färdighet och förmåga

  • visa förtrogenhet med hur olika kvantitativa forskningsdesigner möjliggör/begränsar vilka slutsatser som kan dras.
  • uppvisa förmåga att använda psykometriska analysmetoder för att undersöka kvalitet i självskattningsinstrument och tolka resultaten på ett korrekt sätt.
  • uppvisa förmåga att självständigt kunna tillämpa variansanalys och multipel regressionsanalys samt tolka och rapportera resultaten på ett korrekt sätt.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • på vetenskaplig grund kunna kritiskt granska kvantitativa forskningsmetoder och värdera giltigheten i slutsatser presenterade i publicerade studier inom området psykologi.

Behörighetskrav

För att delta i kursen krävs att man är antagen till psykologprogrammet. Kursen läses i den kronologiska ordning den ges på programmet.

Avklarade kurs på termin 6:
Behandlingsforskning och klinisk utvärdering 4 hp,
Eller motsvarande.

Beslut om avvikelse från villkor på kursen fattas av examinator.

Undervisningens upplägg

Undervisning sker i form av föreläsningar, gruppövningar och datalaborationer. Kursen bygger i stor utsträckning på självständigt arbete med färdighetsträning avseende genomförande, tolkning och rapportering av statistiska analyser.

Rätten att erhålla undervisning inklusive handledning gäller endast under den tid som kurstillfället pågår som studenten har registrerats på.

Examination

Examinationen består av

i) Att kritiskt granska forskningsmetoder i publicerade studier inom psykologi och att redovisa den kritiska granskningen individuellt muntligt.

ii) Att psykometriskt utvärdera ett självskattningsinstrument genom att genomföra analyser på redan insamlade data. Resultaten av dessa analyser rapporteras skriftligt (gruppexamination).

iii) Att besvara frågeställningar om statistisk analys av kvantitativa data samt att tolka, kritiskt granska och diskutera statistiska analyser i publicerade studier inom psykologi (skriftlig individuell salstentamen). Vid frånvaro kompletteras muntlig redovisning genom ett uppsamlingsseminarium.

Betyg för kursen sätts när alla examinerande inslag är godkända. Betygsskalan består av betygen Godkänd eller Underkänd.

Studerande har rätt till 5 examinationstillfällen. För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle enligt Universitetets Regel för betyg och examination, FS 1.1-574-22. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22 §). Begäran om ny examinator ställs till prefekt vid Institutionen för psykologi. Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället.

Bestämmelserna i diskrimineringslagen (2008:567) innebär bland annat att lärosätena ska erbjuda möjligheten till anpassad examination eller alternativa examinationsformer. Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning.

Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.

Litteratur

Giltig från: 2024 vecka 33

Statistik för beteendevetare : faktabok
Borg Elisabet, Westerlund Joakim
Fjärde upplagan : Stockholm : Liber : [2020] : 612 sidor :
ISBN: 9789147129409
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Enkätmetodik
Berntson Erik, Bernhard-Oettel Claudia, Hellgren Johnny, Näswall Katharina, Sverke Magnus
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2016 : 309 s. :
ISBN: 9789127137080
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Artiklar tillkommer efter anvisning av ansvarig lärare på kursen/momentet.