Navigerat till
Kursplan:

Funktionshinder och handikapp - kategorisering och bemästring, 7,5 hp

Engelskt namn: Impairment and disability - categorization and cooping
Denna kursplan gäller: 2012-09-03 till 2014-08-24 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start mellan 2012-09-03 och 2014-08-24
Kurskod: 2SA034
Högskolepoäng: 7.5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning: Socialt arbete: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för socialt arbete
Beslutad av: Styrelsen för socialt arbete, 2008-02-29
Reviderad av: Prefekt vid Institutionen för socialt arbete, 2012-05-22

Innehåll

I kursen analyseras, i relation till samhällsutvecklingen, den ökande kategoriseringen av funktionshindrade. Frågor om normalitet, avvikelse och diagnosers för- och nackdelar samt konsekvenser för individer och samhälle belyses och diskuteras. Personer med samma diagnos/funktionshinder bemästrar sin situation på olika sätt och såväl upplevelser av och strategier för ett liv med funktionsnedsättning studeras. Diagnosens/ kategoriseringens rumsliga konsekvenser belyses. Kursen behandlar i två moment teoretiska och praktiska perspektiv på kategorisering och bemästring. Med utgångspunkt i en historisk tillbakablick på synsätt och bemötande belyses i första momentet normalitetens förvandling och dagens användning av kategoriseringar och diagnoser. Normalitet och avvikelse liksom diagnoser och dess konsekvenser för individer och samhälle belyses och diskuteras. I andra momentet studeras funktionshindrades upplevelser av och strategier för ett liv med funktionsnedsättning. Olika bemästringsstrategier kopplas till faktorer som typ och grad av funktionsnedsättning, personlighet, genus och etnicitet.

Förväntade studieresultat

Efter avslutad kurs förväntas studenterna kunna:

Kunskap och förståelse
• redogöra för orsaker, innebörder och konsekvenser av kategorisering och  diagnosticering
• identifiera olika bemästringsstrategier hos personer med funktionsnedsättningar
• beskriva rumsliga konsekvenser av diagnosticering och kategorisering

Färdighet och förmåga
• tillämpa teorier om diagnosticering och kategorisering i konkreta situationer
• relatera teoretiska perspektiv på bemästring i vardagssituationer för
          personer med funktionsnedsättningar

Värderingsförmåga och förhållningssätt
• identifiera och värdera kategoriseringens konsekvenser för såväl individer
         och grupper som samhälle
• värdera och analysera funktionshindrades bemästringsstrategier i relation
          till typ och grad av funktionsnedsättning samt till genus och etnicitet.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Kursen är nätbaserad och ges i samarbete med Sektionen för hälsa och samhälle, Högskolan i Halmstad och Psykologiska institutionen Göteborgs universitet samt Institutionen för socialt arbete, Umeå universitet, Institutet för handikappvetenskap, Örebro universitet samt Utbildningsradion. I kursen ingår radioprogram från Utbildningsradion. Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Examination

Examination sker individuellt, i form av skriftliga och
muntliga tentamina. Som betyg för hel kurs används något av uttrycken underkänd,
godkänd eller väl godkänd.

Student som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle har rätt till förnyat provtillfälle, s.k. omprov senast tre månader efter att tentamensresultaten anslagits. Därefter erbjuds uppsamlingsprov i samband med ordinarie kurstillfälle. Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov, med minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. Student har rätt att delta i max fem provtillfällen. För att ett provtillfälle ska räknas som förbrukat måste studenten ha blivit formellt underkänd på provet. En students frånvaro från anmält provtillfälle får inte räknas som ett förbrukat provtillfälle. Medverkan vid prov utan att redovisa ett resultat, att ”lämna blankt”, räknas som ett provtillfälle.

Student har rätt att byta examinator efter två icke godkända examinationer, om inte särskilda skäl talar emot det. Skriftlig begäran lämnas till studierektor senast två veckor före nästa examinationstillfälle.

Litteratur

Boende och sociala sammanhang : för människor med funktionshinder
Paulsson Jan, Ringsby Jansson Bibbi
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 198 s. :
ISBN: 978-91-44-01956-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Delaktig eller utanför : psykologiska perspektiv på hälsa och handikapp
Carlsson Sven G., Hjelmquist Erland, Lundberg Ingvar
Umeå : Boréa : 2000 : 258, [2] s. :
ISBN: 91-89140-11-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Hallerstedt Gunilla
Diagnosens makt : om kunskap, pengar och lidande
Göteborg : Daidalos : 2006 : 128 s. :
ISBN: 91-7173-238-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Hjelmquist Erland
Inre och yttre världar : funktionshinder i psykologisk belysning
Lund : Studentlitteratur : 2006 : 169 s. :
ISBN: 91-44-03358-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Isaksson Joakim
Spänningen mellan normalitet och avvikelse : om skolans insatser för elever i behov av särskilt stöd
Umeå : Institutionen för socialt arbete, Umeå universitet : 2009 : 102 s. :
ISBN: 978-91-7264-857-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Funktionshinder och strategival : om att hantera sig själv och sin omvärld
Peterson Gerd, Ekensteen Vilhelm, Rydén Olof
Stockholm : Studentlitteratur : 2006 : 146 s. :
http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/31912-01/height/320/width/320/bild.jpg
ISBN: 91-44-03772-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Ytterligare litteratur kan tillkomma enligt examinators anvisningar.

Boende och sociala sammanhang : för människor med funktionshinder
Paulsson Jan, Ringsby Jansson Bibbi
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 198 s. :
ISBN: 978-91-44-01956-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Delaktig eller utanför : psykologiska perspektiv på hälsa och handikapp
Carlsson Sven G., Hjelmquist Erland, Lundberg Ingvar
Umeå : Boréa : 2000 : 258, [2] s. :
ISBN: 91-89140-11-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Hallerstedt Gunilla
Diagnosens makt : om kunskap, pengar och lidande
Göteborg : Daidalos : 2006 : 128 s. :
ISBN: 91-7173-238-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Hjelmquist Erland
Inre och yttre världar : funktionshinder i psykologisk belysning
Lund : Studentlitteratur : 2006 : 169 s. :
ISBN: 91-44-03358-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Lind Judith
Normalitetens förhandling och förvandling : en antologi om barn, skola och föräldraskap
Stockholm : Östlings bokförlag Symposion : 2006 : 279, [1] s. :
ISBN: 91-7139-773-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Funktionshinder och strategival : om att hantera sig själv och sin omvärld
Peterson Gerd, Ekensteen Vilhelm, Rydén Olof
Stockholm : Studentlitteratur : 2006 : 146 s. :
http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/31912-01/height/320/width/320/bild.jpg
ISBN: 91-44-03772-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Ytterligare litteratur kan tillkomma enligt examinators anvisningar.