Navigerat till
Kursplan:

Identitet och moralisk skada, 8 hp

Engelskt namn: Identity and Moral Injury
Denna kursplan gäller: 2025-09-01 och tillsvidare
Kurskod: 2SO112
Högskolepoäng: 8
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning: Sociologi: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Tregradig skala
Ansvarig institution: Sociologiska institutionen
Beslutad av: Ragnar Lundström, 2025-05-07,

Innehåll

Kursen syftar till att introducera ett aktuellt forskningsområde inom samtida sociologi; social psykologi, religionssociologi och medicinsk sociologi. Under kursens gång utvecklar studenten en fördjupad förståelse för och förmåga att med utgångspunkt i kunskap inom det aktuella forskningsområdet formulera och analysera interaktionen mellan samhälle, kultur, identitet och moralisk skada, samt kritiskt reflektera över betydelsen av de teorier, metoder och ansatser som kursen presenterar mer allmänt.

Identiteter utvecklas i ett intimt samspel mellan människa och samhälle, institution(er), organisation(er) samt grupp(er). Alla dessa nivåer har sin specifika kultur. Olika identiteter uppstår därför i unika sammanhang som är laddade med värderingar, meningar och praktiker. Moraliskt laddade identiteter innehåller föreställningar om vad som anses rätt och fel. En människa kan härbärgera olika kulturella identiteter som är både distinkta och kontrastrika. Under livet gör en människa i regel överträdelser av det som upplevs som rätt och riktigt och/eller upplever svek av det som anses moraliskt rätt. Detta kan skapa moraliska konflikter som med tiden kan utvecklas till en moralisk skada. Skuld, skam, ånger, ångest, ilska och bitterhet kan vara integrerade i en sådan skada. En moralisk skada kan också hänga samman med posttraumatisk stress/stressyndrom (PTSD). Den allra senaste forskningen pekar på att exempelvis posttraumatisk stress kan innehålla såväl kliniska som moraliska och andliga komponenter. Därför är ett interdisciplinärt synsätt viktigt för att nyansera, förstå och adressera komplexiteten i en klinisk diagnos. I kursen arbetar vi med begrepp som identitet, jaget och moralisk skada ur både samhällsvetenskapliga och religionsvetenskapliga perspektiv.

Kursen är uppdelad i 2 moduler som omfattar vardera två teman. I kursen berörs fyra olika centrala teman. Undervisningen sker i form av föreläsningar, övningar och två workshops kommer att genomföras. Vissa undervisningsmoment kan vara obligatoriska.

Modul 1: Samhället, Jaget, och moraliskt laddade identiteter (4 hp)

I modulens första tema ges föreläsning Samhället och Jaget. Vidare ska deltagaren genomföra en fältstudie på temat Jaget som social konstruktion. Fältstudien examineras genom skriftligt PM. I modulens andra tema, Moraliskt laddade identiteter, ges föreläsningen Identitet och moral som begrepp samt att deltagaren genomför en fältstudie Militära och civila identiteter i praktiken som examineras genom skriftligt PM.

Modul 2: Moralisk skada och interventioner (4 hp)

Modulen inleds med föreläsning på temat Moralisk skada som begrepp. Därefter genomförs en praktisk övning på temat Moralisk skada i praktiken. Övningen examineras genom ett skriftligt PM. Modulens andra tema, Interventioner, inleds med en föreläsning på temat Moralisk skada ur själavårds- och kliniska perspektiv: Forskningsexempel. Deltagarna genomför en praktisk övning på temat Moralisk skada ur själavårdsperspektiv som examineras genom ett skriftligt PM.

Förväntade studieresultat

Modul 1 Samhället, Jaget och moraliskt laddade identiteter (4 hp)

Efter genomgången kurs ska studenten avseende

Kunskap och förståelse kunna:

  • Redogöra för begreppen Jaget och identitet.
  • Redogöra för relationen mellan Samhället, Jaget och moraliskt laddade identiteter.
  • Visa förståelse för den grogrund för moraliska konflikter som finns i Jaget genom identiteter.

Färdighet och förmåga kunna:

  • Självständigt analysera, jämföra och syntetisera olika perspektiv på moraliskt laddade identiteter och Jaget.
  • Självständigt och fördjupat söka, värdera, bearbeta och presentera information om moraliskt laddade identiteter.
  • Självständigt använda information om identitet och moral i det egna arbetet.

Värderingsförmåga och förhållningssätt kunna:

  • Värdera och kritiskt förhålla sig till för- och nackdelar med moraliskt laddade identiteter.
  • Självständigt reflektera över de utmaningar som moraliskt laddade identiteter kan medföra i en militär kontext

Modul 2 Moralisk skada och interventioner (4 hp)

Efter genomgången kurs ska studenten avseende

Kunskap och förståelse kunna:

  • Redogöra för begreppet moralisk skada.
  • Redogöra för teoretiska perspektiv inom begreppet moralisk skada.
  • Redogöra för olika interventioner.
  • Visa förståelse för möjligheter och utmaningar med begreppet moralisk skada.

Färdighet och förmåga kunna:

  • Självständigt analysera, jämföra och syntetisera olika perspektiv på Jaget, moraliskt laddade identiteter, moralisk skada och interventioner.
  • Självständigt och fördjupat söka, värdera, bearbeta och presentera information inom kunskapsområdet identitet och moralisk skada.
  • Självständigt använda information inom kunskapsområdet i det egna arbetet.

Värderingsförmåga och förhållningssätt kunna:

  • Värdera och kritiskt förhålla sig till olika teoretiska perspektiv inom begreppet moralisk skada.
  • Värdera och kritiskt förhålla sig till möjligheter och utmaningar inom begreppet moralisk skada.
  • Värdera och kritiskt förhålla sig till olika interventioner inom området.

Behörighetskrav

Kandidatexamen i teologi eller religionsvetenskap eller motsvarande som uppdragsgivare bedömer relevant.

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av föreläsningar, enskilda fältstudier och praktiska uppgifter som ligger till grund för PM skrivande samt skriftliga uppgifter. Genomförande av enskilda fältstudier och praktiska övningar är obligatoriskt. Obligatoriska moment kan endast till en mindre del kompenseras genom inlämningsuppgifter som saknar det praktiska inslaget. Föreläsningarna spelas in, publiceras och finns tillgängliga på lärplattform under hela kursen. Enskilda fältstudieroch praktiska moment presenteras vid uppstarten av varje modul. Kursen avslutas med en skriftlig hemtentamen. Två tillfällen för workshops erbjuds.


Undervisningen sker på kvartsfart och på distans för att deltagarna ska ha möjlighet att genomföra sina studier givet sitt arbete som fältpräster och präster. Tillfälle för frågestund, på kvällstid, erbjuds innan hemtentamen.

Examination

Examinationen sker skriftligt i slutet på modulerna och efter varje tema. Kursen avslutas med en skriftlig hemtentamen.

  • Enskilda fältstudier och praktiska moment dokumenteras som skriftligt PM enligt anvisningar för respektive tema (G, UG)
  • Enskild skriftlig hemtentamen vid kursens slut (VG, G, UG)

Studenten examineras löpande under kursen genom fältstudier och skriftliga inlämningsuppgifter samt hemtentamen. Alla delar bedöms som godkänd eller underkänd med undantag för hemtentamen som bedöms som underkänd, godkänd eller väl godkänd. För godkänd på hela kursen krävs att alla inslag är godkända och för väl godkänd krävs väl godkänd på hemtentamen.


Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.

För varje examinerande inslag anordnas ett ordinarie provtillfälle och ett andra omprovstillfälle inom två månader efter ordinarie provtillfälle. För prov som genomförs i maj och juni månad erbjuds första omprovstillfället inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Därutöver anordnas ett tredje omprovstillfälle inom ett år efter att kursen avslutats. Efter två underkända examinationstillfällen för en viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator.

Övriga föreskrifter

Kursen inrättas våren 2025 och är en uppdragsutbildning. Uppdragsutbildningen riktar sig till Försvarsmaktens fältpräster och genomförs på uppdrag Försvarsmaktens fältprost.

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.