Navigerat till
Kursplan:

Exkludering och diskriminering i IKT-miljöer, 7,5 hp

Engelskt namn: Exclusion and Discrimination in ICT Environments
Denna kursplan gäller: 2016-01-04 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2016-01-04
Kurskod: 2SO147
Högskolepoäng: 7.5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning: Sociologi: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Sociologiska institutionen
Beslutad av: Prefekten, 2014-12-08
Reviderad av: Prefekten, 2014-12-09

Innehåll

Kursen är en introduktionskurs som i bred mening behandlar sociologiska perspektiv på exkludering och diskriminering, och mer specifikt deras tillämpning i relation till IKT-miljöer. Kursen inriktas mot att ge grundläggande teoretisk och empirisk kunskap om olika kategoriserings- och diskrimineringsgrunder med en betoning på kön/genus.
Kursen ger också en orientering i olika teoretiska perspektiv med relevans för förståelsen av maktstrukturer i samhället och hur dessa strukturer kan kopplas till förekomsten av diskriminerande och exkluderande praktiker.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande avseende kunskap och förståelse:

  • kunna redogöra för olika teorier om sociala kategoriseringar grundade i exempelvis kön, klass, etnicitet och sexualitet
  • visa en grundläggande förståelse för hur diskriminering, exkludering, stereotypisering och andra kategoriserande praktiker uppstår och verkar, särskilt i IKT-miljöer, samt för hur dessa processer relaterar till övergripande samhälleliga strukturer

För godkänd kurs ska den studerande avseende färdighet och förmåga kunna:

  • analysera och problematisera över- och underordning utifrån olika teoretiska utgångspunkter
  • identifiera och diskutera digitala miljöers särskilda inverkan på sådan över- och underordning

För godkänd kurs ska den studerande avseende värderingsförmåga och förhållningssätt kunna:

  • kritiskt värdera och reflektera kring frågor om diskriminiering, exkludering, stereotypisering, jämställdhet, jämlikhet och mångfald i relation till IKT-miljöer.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och gruppövningar. Vid vissa undervisningsmoment är närvaro obligatorisk.

Examination

Studenten examineras skriftligt och muntligt. Examinationen sker vid obligatoriska seminarier och övningar under kursen och genom en hemtentamen.

På kursen ges ett av betygen väl godkänd, godkänd eller underkänd. Varje student har rätt till totalt fem tentamenstillfällen. Tentamen och inlämnade kompletteringar baserad på denna kursplan kan garanteras under två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. En student har rätt att begära att få byta examinator efter två underkända prov/motsvarande på kurs eller delar av kurs. Studierektor kontaktas i sådana fall.

Övriga föreskrifter

Tillgodoräknande av kurs/moment prövas individuellt. För mera information kontakta studievägledaren. Se också "Regelsamling för grundutbildningen vid Umeå universitet".
www.umu.se/studentcentrum/regler_riktlinjer/regelsamlingen/examensfragor.html

Litteratur

Bok

Race, class, and gender : intersections and inequalities
Andersen Margaret L., Hill Collins Patricia
Tenth edition : Boston, MA : Cengage : [2020] : xxvi, 502 s. :
ISBN: 1337685054
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Lindgren Simon
Digital media and society : theories, topics and tools
1st edition. : Thousand Oaks, CA : SAGE Publications : 2017. : 320 pages :
ISBN: 978-1-4739-2501-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

The intersectional Internet : race, sex, class and culture online
Noble Safiya Umoja, Tynes Brendesha M.
New York : Peter Lang Publishing, Inc. : cop. 2016 : 278 s. :
ISBN: 9781433130007
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Dijk Jan van
The digital divide
Cambridge, UK : Polity : [2020] : vi, 184 pages :
ISBN: 9781509534449
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Referenslitteratur

Anvisade texter, film och material kan tillkomma.

Bok

The intersectional Internet : race, sex, class and culture online
Noble Safiya Umoja, Tynes Brendesha M.
New York : Peter Lang Publishing, Inc. : cop. 2016 : 278 s. :
ISBN: 9781433130007
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Gender, race, and class in media : a critical reader
Dines Gail., Humez Jean M.., Yousman Bill., Bindig Yousman Lori.
Fifth edition. : 2018 : 1 vol. (XV-693 p.) :
ISBN: 9781506390796
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Dijk Jan van
The digital divide
Cambridge, UK : Polity : [2020] : vi, 184 pages :
ISBN: 9781509534449
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Referenslitteratur

Noble Safiya Umoja
Algorithms of oppression : how search engines reinforce racism
New York : New York University Press : 2018 : xv, 229 pages :
ISBN: 9781479837243
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Anvisade texter, film och material kan tillkomma.

Bok

Gender in the Media
Richardson N., Wearing S.
London, Palgrave : 2014 :
Obligatorisk

The intersectional Internet : race, sex, class and culture online
Noble Safiya Umoja, Tynes Brendesha M.
New York : Peter Lang Publishing, Inc. : cop. 2016 : 278 s. :
ISBN: 9781433130007
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Dijk Jan van
The digital divide
Cambridge, UK : Polity : [2020] : vi, 184 pages :
ISBN: 9781509534449
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Referenslitteratur

Noble Safiya Umoja
Algorithms of oppression : how search engines reinforce racism
New York : New York University Press : 2018 : xv, 229 pages :
ISBN: 9781479837243
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Anvisade texter, film och material kan tillkomma.

Bok

Gender in the Media
Richardson N., Wearing S.
London, Palgrave : 2014 :

Artiklar

Online Networks of Racial Hate: A Systematic Review of 10 Years of Research on Cyber-Racism
Bliuc Ana-Maria, Faulkner Nicholas, Jakubowicz Andrew, McGarty Craig
Computers in Human Behavior 87: 75–86 : 2018 :

Researching new media and social diversity in later life
Givskov Cecilie, Deuze Mark
New Media & Society, 20(1), 399–412 : 2018 :

The emergence of a “digital underclass” in Great Britain and Sweden: Changing reasons for digital exclusion
Helsper Ellen J., Reisdorf Bianca C.
New Media & Society, 19(8), pp. 1253–1270 : 2017 :

Stop and Frisk Online: Theorizing Everyday Racism in Digital Policing in the Use of Social Media for Identification of Criminal Conduct and Associations
Patton Desmond Upton, m fl.
Social Media + Society 3, no. 3 (July 1) : 2017 :

Rosenberg Dennis
Use of e-government services in a deeply divided society: A test and an extension of the social inequality hypotheses
New Media & Society : 2018 :

When the Algorithm Itself Is a Racist: Diagnosing Ethical Harm in the Basic Components of Software
Sandvig Christian, m fl.
International Journal of Communication, Vol 10, pp 4972-4990 : 2016 :

Anvisade texter, film och material kan tillkomma.

Bok

Gender in the Media
Richardson N., Wearing S.
London, Palgrave : 2014 :

Artiklar

Awan I.
Islamophobia and Twitter: A Typology of Online Hate Against Muslims on Social Media
Policy & Internet. 6(2): 133-150 : 2014 :

Bury R
She’s geeky: The performance of identity among women working in IT
International Journal of Gender, Science and Technology 3(1) : 2011 :

Carstensen T.
"Gender Trouble in Web 2.0. Gender perspectives on social network sites, wikis and weblogs
International Journal of Gender, Science and Technology 1(1) : 2009 :

Cohen-Almagor R.
Fighting hate and bigotry on the Internet
Policy & Internet 3(3): 1-26. : 2011 :

Daniels J.
Race and racism in Internet studies: A review and critique
new media & society 15(5): 695-719 : 2013 :

Reflecting on Gender and Digital Networked Media
Humphreys S., Vered K. O.
Television & New Media: 1527476413502682 : 2013 :

Designing Gender in Social Media: Unpacking Interaction Design as a Carrier of Social Norms
Lundmark S., Normark M.
International Journal of Gender, Science and Technology 6(2): 223-241 : 2014 :

Shaw A.
The Internet Is Full of Jerks, Because the World Is Full of Jerks: What Feminist Theory Teaches Us About the Internet
Communication and Critical/Cultural Studies 11(3): 273-277 : 2014 :

Anvisade texter och material kan tillkomma.