Arbetsterapi under livets olika åldrar, 15 hp
Innehåll
Kursen syftar övergripande till att utveckla förståelse för aktiviteter och miljöers betydelse utifrån ett livsloppsperspektiv. Studenten reflekterar kritisk kring hur olika aktivitetsmönster både kan möjliggöra och hindra aktivitet och hälsa för olika personer i olika faser av livet. Studenten ges tillfälle att tillämpa arbetsterapi och aktivitetsvetenskap genom att föreslå, motivera, planera och praktiskt genomföra arbetsterapeutiska insatser för personer i olika åldrar. Kursen syftar även till att utveckla professionellt förhållningssätt genom att värdera evidens och reflektera över förhållningssätt och bemötande i arbetet med personer i olika åldrar. Kursen består av tre moduler som utgår från olika faser i en människas liv och berör även ämnen som sexualitet, motivation och ensamhet.
**Modul 1 Barn och unga, 5 hp**
Inom denna modul introduceras för kursen relevanta aktivitetsvetenskapliga begrepp samt olika kontexter och transitioner som påverkar barn och ungas aktivitet och hälsa. I modulen söker studenten kunskap om och utvecklar färdigheter för att kunna genomföra arbetsterapeutiska insatser gällande aktivitetsutmaningar hos barn och unga, inom t.ex. fritid, lek, och skola. Det kan handla om transitioner i skola, anpassningar i hem- och skolmiljö samt barns rättigheter och samverkan med vuxna i barnets olika kontexter.
Modul 2 Vuxna, 6 hp
Här introduceras vuxnas olika kontexter och transitioner i livet och hur dessa påverkar aktivitet och hälsa. I denna modul söker studenten kunskap om och utvecklar färdigheter kopplade till arbetsterapeutiska insatser gällande aktivitetsutmaningar och livsförändringar under vuxenlivet. Det kan t.ex. handla om transitionen från ung till vuxen, att hantera eget boende, arbetsliv/sysselsättning, familjeliv och balansen där emellan samt metoder för arbetsrehabilitering, aktivitetsanpassning i vardagslivet och beteendeförändringar.
Modul 3 Äldre vuxna, 4 hp
Denna modul handlar om den äldre vuxna och de olika kontexter och transitioner som påverkar aktivitet och hälsa inom denna period i livet. Studenten introduceras i vad aktivt åldrande innebär och söker kunskap och utvecklar färdigheter för att kunna genomföra arbetsterapeutiska insatser gällande äldre vuxnas aktivitetsutmaningar. Det kan handla om transitionen från arbetsliv till pensionärsliv, insatser för att främja aktivitetsengagemang samt palliativ vård.
Förväntade studieresultat
Modul 1
Kunskap och förståelse:
Studenten ska kunna
1. Beskriva koncept och använda begrepp relaterade till aktivitetsutveckling och livsförändring.
Färdigheter och förmåga:
Studenten ska kunna
2. Föreslå och motivera arbetsterapeutiska insatser som tar hänsyn till barns och ungdomars kontext.
3. Planera och genomföra insats med kognitivt och kommunikativt stöd för barn och unga.
Modul 2
Kunskap och förståelse:
Studenten ska kunna
4. Använda aktivitetsvetenskapliga och arbetsterapeutiska begrepp samt relatera dessa till personers aktivitetsmönster, socialt hållbar livsstil och aktivitetsbalans.
Färdigheter och förmåga:
Studenten ska kunna
5. Föreslå och motivera arbetsterapeutiska insatser som tar hänsyn till kontexten för vuxna i arbetsför ålder.
6. Planera och genomföra arbetsterapeutisk intervention med fokus på aktivitetsbalans för vuxna.
Värderingsförmåga och förhållningssätt:
Studenten ska kunna
7. Värdera evidens för arbetsterapeutiska insatser och resonera om betydelsen av evidens och beprövad erfarenhet vid val av insatser.
Modul 3
Färdigheter och förmåga:
Studenten ska kunna
8. Föreslå och motivera arbetsterapeutiska insatser som tar hänsyn till äldre vuxnas kontext.
9. Planera och genomföra insats som möjliggör delaktighet i digitala aktiviteter hos äldre vuxna.
Värderingsförmåga och förhållningssätt:
Studenten ska kunna
10. Reflektera över professionellt förhållningssätt i möte med personer i olika åldrar och livssituationer.
11. Resonera och dra slutsatser kring hur personers aktivitetsutveckling och livsförändringar kan påverka aktivitet och hälsa.
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet och Matematik 2a eller 2b eller 2c/nivå 2a eller 2b eller 2c, Naturkunskap 2/nivå 2, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2/nivå 1b eller 1a1+1a2Undervisningens upplägg
Undervisningen i denna kurs innefattar både individuellt arbete och arbete i grupp. Studenten deltar i seminarier och föreläsningar, söker information och evidens för arbetsterapeutiska interventioner och tränar färdigheter i praktiska moment. Distansstudierna kombineras med en fysisk träff med praktiska inslag som kräver studentens närvaro på plats i Umeå. Obligatoriska moment av prövande karaktär anges i kursens schema.
Examination
Modul 1:
FSR 1 prövas individuellt genom digital tentamen.
FSR 2 prövas individuellt genom muntlig redovisning.
FSR 3 prövas individuellt genom inlämningsuppgift.
Modul 2:
FSR 4 och 6 prövas genom att i mindre grupp leda ett utbildningstillfälle, där varje student bedöms individuellt.
FSR 5 och 7 prövas individuellt genom skriftlig rapport.
Modul 3:
FSR 8 prövas individuellt genom muntlig uppgift.
FSR 9 prövas individuellt genom inlämningsuppgift.
FSR 10 och 11 prövas individuellt genom skriftlig inlämningsuppgift.
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination, och som har erhållit ett beslut om rätt till stöd från samordnare för studenter med funktionsnedsättning vid Studentcentrum, ska senast 10 arbetsdagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.
Alla obligatoriska moment utgör bedömningsunderlag för betyg på kursen. Bedömningskriterier anges i kursens uppgiftsbeskrivningar. På hela kursen ges något av betygen Underkänd (U) eller Godkänd (G). Betyget utgör en sammanfattande bedömning och sätts först när samtliga obligatoriska moment är genomförda och bedömda.
Övriga föreskrifter
I det fall kursen har upphört att gälla eller kursplanen genomgått större förändringar ska prov/förnyat prov som baseras på samma kursplan som ordinarie tentamen garanteras under 2 år efter studentens förstagångsregistrering på kursen.
Litteratur
Giltig från: 2024 vecka 49
Promoting occupational participation
: collaborative relationship-focused occupational therapy : 10th Canadian occupational therapy guidelines
Egan Mary, Restall Gayle
Ottawa :
Canadian Association of Occupational Therapists :
[2022] :
323 sidor :
ISBN: 9781989900017
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Arbetsterapi inom palliativ vård
: vardagen och döden
Erlandsson Lena-Karin, Nilsson Maria
Upplaga 1 :
Lund :
Studentlitteratur :
[2024] :
117 sidor :
ISBN: 9789144177434
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Kielhofner's model of human occupation
: theory and application
Taylor Renée R., Bowyer Patricia, Fisher Gail
Sixth edition, international edition :
Philadelphia :
Wolters Kluwer :
[2024] :
xv, 502 sidor :
ISBN: 9781975175214
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Haglund Lena
Levnadsvanearbete i en MOHO-kontext
: tillämpning av Model of Human Occupation
Upplaga 1 :
Lund :
Studentlitteratur :
[2023] :
134 sidor :
ISBN: 9789144161709
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Hälsopsykologi i vården
Linton Steven James, Flink Ida
1. utg. :
Stockholm :
Natur & kultur :
2016 :
257 s. :
ISBN: 9789127139626
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Autism och ADHD i skolan
: handbok i tydliggörande pedagogik
Sjölund Anna, Jahn Cajsa, Lindgren Ann, Reuterswärd Malin
Första utgåvan :
Stockholm :
Natur & Kultur :
2017 :
207 sidor :
ISBN: 978-91-27-81904-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Socialt och kurativt arbete med personer med funktionsnedsättning
Strandberg Thomas, Matérne Marie, Udo Camilla
Liber :
2024 :
212 sidor :
ISBN: 9789147147441
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Wagman Petra
Hälsa och aktivitet i vardagen
: ur ett arbetsterapeutiskt perspektiv
Tredje, reviderade och uppdaterade upplagan :
Nacka :
Sveriges Arbetsterapeuter :
2022 :
206 sidor :
ISBN: 9789187837791
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst