Navigerat till
Kursplan:

Forskningsmetodik - kvantitativ och kvalitativ metod, 7,5 hp

Engelskt namn: Scientific Methodology - Quantitative and Qualitative Methods
Denna kursplan gäller: 2026-01-19 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2026-01-19
Kurskod: 3AT425
Högskolepoäng: 7.5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning: Arbetsterapi: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Tvågradig skala
Ansvarig institution: Avdelningen för arbetsterapi
Beslutad av: Programrådet för arbetsterapeut-, fysioterapeut-, och idrottsfysiologprogrammen (PRAFI), 2025-06-10,

Innehåll

I kursen studeras metoder för urval, datainsamling och analys. I kursen ingår statistik och statistiska analysmetoder, analys av kvalitativa data, samt kritisk granskning av vetenskaplig litteratur. Även forskningsetiska aspekter vid kvantitativa och kvalitativa studier ingår i kursen.

Förväntade studieresultat

Kunskap och förståelse:
Studenten ska kunna
1. Förklara grundläggande begrepp inom forskningsmetodik.
2. Beskriva forskningsprocessens olika faser inom kvalitativ och kvantitativ forskning.
3. Ange och förklara forskningsetiska principer inom forskning.

Färdigheter och förmåga:
Studenten ska kunna
4. Jämföra tillvägagångssätt i olika forskningsmetoder inom kvantitativ metod respektive kvalitativ metod.
5. Genomföra kvantitativa och kvalitativa analyser av datamaterial.

Värderingsförmåga och förhållningssätt:
Studenten ska kunna
6. Reflektera över hur olika forskningsmetoder producerar olika typer av kunskap.
7. Reflektera över studiers kvalité i kvantitativ respektive kvalitativ ansats.

Behörighetskrav

Godkända kurser motsvarande termin 1, 2 och 3, samt godkänd VFU 1 inom arbetsterapeutprogrammet enligt utbildningsplan.

Undervisningens upplägg

Kursen ges på distans med virtuella träffar, och kräver därför tillgång till internetuppkopplad dator. Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, självstudier, grupparbeten och seminarier. Upplägget baseras på studerandeaktiva former och praktiska moment.
Obligatoriska undervisningsmoment av prövande karaktär anges i schemat.

Examination

FSR 1-3 prövas genom skriftlig individuell salstentamen.
FSR 5 prövas genom aktivt deltagande* i analysseminarier.
FSR 4, 6 & 7 prövas individuellt vid seminarier genom muntlig presentation och gruppdiskussion.

För Godkänt betyg i kursen krävs aktivt deltagande i prövande seminarier samt godkänt betyg på båda skriftliga tentamina.

*Med aktivt deltagande avses att studenten är förberedd och i diskussioner bidrar med muntliga, analytiska och relevanta inlägg, vilket bedöms individuellt.

Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination, och som har erhållit ett beslut om rätt till stöd från samordnare för studenter med funktionsnedsättning vid Studentcentrum, ska senast 10 arbetsdagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.

Antalet provtillfällen är begränsade till totalt fem.

Alla obligatoriska moment utgör bedömningsunderlag för betyg på kursen. Bedömningskriterier anges i kursens uppgiftsbeskrivningar. På hela kursen ges något av betygen Underkänd (U) eller Godkänd (G). Betyget utgör en sammanfattande bedömning och sätts först när samtliga obligatoriska moment är genomförda och bedömda.

Övriga föreskrifter

I det fall kursen har upphört att gälla eller kursplanen genomgått större förändringar ska prov/förnyat prov som baseras på samma kursplan som ordinarie tentamen garanteras under 2 år efter studentens förstagångsregistrering på kursen.

Litteratur

Giltig från: 2026-01-19

Backman Jarl
Rapporter och uppsatser
3., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2016 : 223 s. :
ISBN: 9789144097329
LIBRIS ID: 18714387
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Forskningsprocessen - Kvalitativa och kvantitativa perspektiv
Olsson Henny, Sörensen Stefan
4 uppl. : Liber : 2021 : 328 sidor :
ISBN: 9789147140312
LIBRIS ID: kxtsdbknhlq7fpl9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvård
Höglund-Nielsen Birgitta, Granskär Monica
Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2017] : 262 sidor :
ISBN: 978-91-44-11863-5
LIBRIS ID: 21385235
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Björk Jonas
Praktisk statistik för medicin och hälsa
Tredje upplagan : Stockholm : Liber : [2024] : 423 sidor :
ISBN: 9789147143801
LIBRIS ID: tcmwr3h1rnj2w377
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Referenslitteratur

Den kvalitativa forskningsintervjun
Kvale Steinar, Brinkmann Svend, Torhell Sven-Erik
3. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 412 s. :
ISBN: 9789144101675
LIBRIS ID: 16763239
Se Umeå UB:s söktjänst

Vetenskapliga artiklar och publikationer tillkommer.