Evidensbaserad fysioterapi, 7,5 hp
Innehåll
Kursen ger verktyg för ett evidensbaserat arbetssätt inom fysioterapi. Metoder för sökning av litteratur, granskning och värdering av studiekvalitet och resultatens evidens (tillförlitlighet) kommer att utgöra fokus för kursen. I kursen ingår också att värdera evidens för insatser som är relevanta inom valt verksamhetsområde.
Förväntade studieresultat
Färdigheter och förmåga:
Studenten ska kunna
1. analysera och diskutera kvalitativa och kvantitativa originalstudier och systematiska översikter som kan användas som evidens inom fysioterapi.
2. formulera kliniska frågeställningar relevanta inom valt verksamhetsområde.
3. systematiskt söka och granska studier, samt sammanställa dess resultat och tillförlighet inom valt verksamhetsområde.
Värderingsförmåga och förhållningssätt:
Studenten ska kunna
4. analysera, reflektera och diskutera intersektionalitet relaterat till vetenskapliga studier som används inom fysioterapi.
5. reflektera och diskutera kring hur de globala hållbarhetsmålen relaterar till ett evidensbaserat förhållningssätt.
6. reflektera över vad evidens som process och förhållningssätt innebär för att arbeta evidensbaserat inom fysioterapi.
Behörighetskrav
Univ: Kandidatexamen i sjukgymnastik/fysioterapi eller sjukgymnast-/fysioterapeutexamen om minst 180 högskolepoäng varav 15 högskolepoäng vetenskapligt arbete eller motsvarande utländsk examen. Engelska och svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier.
Undervisningens upplägg
Lärande sker med studerandeaktiv pedagogik och omfattar föreläsningar, individuella fördjupningsstudier samt seminarier. Kursen ges på halvfart och är helt nätbaserad, vilket kräver tillgång till internetuppkopplad dator.
Examination
Mål 1, 4, 5 och 6 prövas genom två individuella skriftliga uppgifter.
Mål 1, 2 och 3 prövas genom en skriftlig uppgift i par, samt aktivt deltagande * i seminarium.
*Med aktivt deltagande avses att studenten är förberedd och i diskussioner bidrar med muntliga, analytiska och relevanta inlägg, vilket bedöms individuellt.
Alla obligatoriska moment utgör bedömningsunderlag för betyg på kursen. Bedömningskriterier anges i kursens uppgiftsbeskrivningar. På hela kursen ges något av betygen Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG). Betyget utgör en sammanfattande bedömning och sätts först när samtliga obligatoriska moment är genomförda och bedömda.
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination, och som har erhållit ett beslut om rätt till stöd från samordnare för studenter med funktionsnedsättning vid Studentcentrum, ska senast 10 arbetsdagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.
I de fall prov eller obligatoriska moment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov kan annan rimligt proportionell uppgift anges. Antalet provtillfällen är begränsade till totalt fem.
Övriga föreskrifter
I det fall att kursplan upphör att gälla eller genomgår större förändringar, garanteras studenter minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt föreskrifterna i den kursplan som studenten ursprungligen varit kursregistrerad på, under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla.
Litteratur
Giltig från: 2026-01-19
SBU:s metodbok
SBU :
2023 :
https://www.sbu.se/sv/metod/metodboken-2023/
Obligatorisk
Vetenskapliga artiklar tillkommer utifrån aktuella evidensuppgifter.