Logopedi i habiliterande verksamhet, 9 hp
Innehåll
Kursen innebär en fördjupning, breddning och tillämpning av kunskaper förvärvade inom ämnesområdena lingvistik, psykologi, medicin och logopedi och skall utveckla studentens förmåga att integrera och använda dessa i teori och senare klinisk tillämpning i logopediskt arbete med personer med funktionshinder från barndomen in i vuxen ålder. I kursen behandlas utveckling av tidig kommunikation och tidiga signaler på avvikelser och logopedens roll i teamarbetet kring stimulering av tidig kommunikation; hur olika funktionshinder påverkar personers förmåga att utveckla språk och kommunikation; logopedisk utredning och intervention inom habiliterande verksamhet. Relevant lagstiftning behandlas också. Vidare behandlas artikulations- och nasalitetsstörningar relaterade till läpp-käk-gomspalter (LKG-spalt) och nasalitetsstörningar av andra orsaker samt utredning och intervention för detta. I samband med detta behandlas även normal och avvikande bettutveckling samt ortodontisk och plastikkirurgisk behandling vid LKG-spalt.
Förväntade studieresultat
Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs skall studenten kunna:
- redogöra för konsekvenserna av funktionshinder på personens tal-, språk- och kommunikationsförmåga i närmiljön, samhället och möjligheter till delaktighet som samhällsmedborgare
- redogöra för effektivare kommunikation för personen med språk- och kommunikationsstörning i samband med funktionshinder och samtalspartnern
- beskriva konsultativt arbetssätt, nätverksarbete och teamarbete
- redogöra för konsekvenserna av läpp-, käk-, gomdefekter samt nasalitetsstörningar på patientens tal
- beskriva vårdkedjor för de aktuella grupperna
- redogöra för fakta om olika funktionshinder inklusive LKG-spalt
- redogöra för den normala bettutvecklingen, de viktigaste avvikelserna i bettutveckling inklusive samband växtmönster och bettfunktion
- beskriva översiktligt ortodontisk och plastikkirurgisk behandling vid läpp-käk-gom-spalt
Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs skall studenten visa förmåga att självständigt
- redogöra för utredning och diagnostik av språk och kommunikation hos personer med olika former av funktionshinder från barn till vuxen ålder
- analysera och värdera undersökningsresultat gällande tal- språk-, röstförmåga hos personer med funktionshinder eller LKG-spalt/nasalitetsstörningar.
- kunna ge förslag på och motivera olika former av intervention för att stötta språkutvecklingen och optimera kommunikationsförmågan inklusive utifrån ett ICF perspektiv.
- kunna redogöra för olika former av alternativ och kompletterande kommunikation och kognitionshjälpmedel och diskutera dessa i relation till språklig kompetens och utveckling
- undersöka oralmotorik med avseende på ät- och sväljfunktion, pröva åtgärder som underlättar den funktionshindrades matsituation och utvärdera resultatet
- planera information och rådgivning till närstående och personal
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs skall studenten visa förmåga
- att i undervisningssituation ge information, rådgivning och vägledning
- att söka och utvärdera kunskap inom området på vetenskaplig nivå
- att i undervisningssituation utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området
- att visa medvetenhet om behovet av att fortsätt utveckla förutsättningarna för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet
- identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och kunna ansvara för den egna kunskaps- och färdighetsutvecklingen att kunna använda sin egen röst i röstbehandling av patienter
- reflektera över den egna utvecklingen inom området
Behörighetskrav
Godkända kurser i logopedprogrammets termin 1-5 (150 hp) samt genomgångna kurser i termin 6 eller motsvarande. Kunskaper i engelska och svenska motsvarande vad som krävs för grundläggande behörighet till högskolestudier på grundnivå.
Undervisningens upplägg
Undervisningen ges i form av föreläsningar, workshops, grupparbeten och kliniska seminarier. Alla kursmoment utom föreläsningar förutsätter aktivt deltagande och är obligatoriska.
Examination
Kursen examineras individuellt i form av skriftliga tentamina och vid muntlig och skriftlig redovisning vid seminarier. Omtentamen anordnas tidigast 10 arbetsdagar efter att resultatet från första tentamenstillfället meddelats och senast två månader efter ordinarie prov. Den som har underkänts två gånger i prov har rätt att hos programrådet begära annan examinator att bestämma betyg. I övrigt hänvisas till utbildningsplan för logopedprogrammet.
I de fall obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas ersätts de med annan uppgift, vars omfattning och innehåll står i proportion till det missade obligatoriska momentet.
Övriga föreskrifter
Kursen ges inom logopedprogrammet.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
Dessutom tillkommer artiklar som meddelas vid kursstart
Pediatric swallowing and feeding
: assessment and management
Arvedson Joan C, Brodsky Linda
2. ed. :
San Diego :
Singular Thomson Learning :
cop. 2002 :
644 s. :
ISBN: 0-7693-0076-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Clinical management of motor speech disorders in children. Kapitel 7
Caruso A J, Strand E
USA: Thieme Medica Pub :
1999 :
Obligatorisk
Tidiga kommunikations- och språkinsatser till förskolebarn. Rapport (finns på kurssajten i Cambro)
Eberhart B, Forsberg J, Fäldt A, Nilsson L, Nolemo M
Föreningen Sveriges Habiliteringschefer :
2014 :
Obligatorisk
Alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) i teori och praktik
Heister Trygg B, Andersson I
Hjälpmedelsinstitutet, Stockholm :
2009 :
Obligatorisk
Barn, familj, funktionshinder. Utveckling och habilitering. Sid 181-218
Möller A, Nyman E
Liber :
2003 :
Obligatorisk
KomIgång - en föräldrakurs om kommunikation och kommunikationsstöd. Kursbok.
Thunberg G, Carlstrand A, Claesson B, Rensfeldt Flink A
Västra Götalandsregionen. Habilitering & Hälsa. :
2011 :
Boken kan beställas här:
Obligatorisk
Zander E
Kommunikation ur Mångsidiga intensiva insatser för barn med autism i förskoleåldern (rev 2006) (finns på kurssajten i Cambro)
Rapport från Föreningen Sveriges habiliteringschefer :
2004 :
Obligatorisk
Phippen Ginette
Speech Therapy in Cleft Palate and Velopharyngeal Dysfunction
uuuu-uuuu :
Online access for UMUB
ISBN: 9781907826733
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Grundbok i logopedi
Hartelius Lena, Johansson Kerstin, Levlin Maria, Schalling Ellika, Södersten Maria, Andersson Ketty, Backman Ellen, Bergström Liza, Blom Johansson Monica, Björnström Markus, Brunnegård Karin, Edmar Lagerberg Tove, Gonzalez Lind Margareta, Granqvist Svante, Hallin Anna Eva, Hansson Kristina, Hertegård Stellan, Havstam Christina, Hedenius Martina, Henriksson Ingrid, Holmberg Jenny, Hybbinette Helena, Hägglund Patricia, Iwarsson Jenny, Johansson-Malmeling Charlotte, Klintö Kristina, Körner Gustafsson Joakim, Laakso Katja, Lindgren Josefin, Lundeborg Hammarström Inger, Lyberg Åhlander Viveka, Löfkvist Ulrika, McAllister Anita, Malmenholt Ann, Marklund Ulrika, Miniscalco Carmela, Mogren Åsa, Nakeva von Mentzer Cecilia, Nilsson Karin, Nygren Ulrika, Nyman Anna, Persson Christina, Reuterskiöld Christina, Rydell Roland, Sandgren Olof, Sahlén Birgitta, Saldert Charlotta, Samson Ineke, Samuelsson Christina, Strömbergsson Sofia, Thunberg Gunilla, Tonér Signe, Tuomi Lisa, Åsberg Johnels Jakob, Öberg Linnéa, Östberg Per, Alm Per, Lyons Lena, Engqvist Jeanette, Hartelius Lena, Johansson Kerstin, Levlin Maria, Schalling Ellika, Södersten Maria
Studentlitteratur AB :
2024 :
632 sidor :
ISBN: 9789144181370
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kapitel 8, 9, 12, 14, 15, 18
Augmentative & alternative communication
: supporting children and adults with complex communication needs
Beukelman David R., Light Janice C.
Fifth edition. :
Baltimore :
Paul H. Brookes Publishing Co. :
[2020] :
PDF (xvi, 686 sidor) :
Online access for UMUB
ISBN: 9781681253046
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Referenslitteratur
Barnhabilitering vid rörelsehinder och andra neurologiskt betingade funktionshinder
Nordqvist Margareta, Bille Bo, Olow Ingemar, Annerén Göran
2., [rev. och utök.] uppl. :
Stockholm :
Liber :
1999 :
400 s. :
ISBN: 91-47-04922-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Heister Trygg B
GAKK - Grafisk AKK. Om saker, bilder och symboler som Alternativ och Kompletterande Kommunikation
Södra regionens kommunikationscentrum (SÖK) :
2005 :
SÖK:
Heister Trygg B
TAKK - Tecken som AKK
Umeå: Specialpedagogiska institutet :
2003 :
Feeding Problems in Children. A practical guide. 2nd edition
Southhall A, Schwartz A
Radcliffe :
2010 :
Habilitering
: tvärprofessionellt arbete med barn och ungdomar som har utvecklingsmässiga funktionsnedsättningar
Berndtsson Margareta Brandin, Tetzchner Stephen von, Hesselberg Finn, Schiørbeck Helle
1. uppl. :
Lund :
Studentlitteratur :
2013 :
559 s. :
ISBN: 9789144071848
Se Umeå UB:s söktjänst
Yorkston Kathryn M.
Management of motor speech disorders in children and adults
3. ed. :
Austin, Tex. :
Pro-Ed :
cop. 2010 :
xiii, 576 p. :
ISBN: 978-1-4164-0434-7 (pbk.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Obligatorisk litteratur
Dessutom tillkommer artiklar som meddelas vid kursstart
Pediatric swallowing and feeding
: assessment and management
Arvedson Joan C, Brodsky Linda
2. ed. :
San Diego :
Singular Thomson Learning :
cop. 2002 :
644 s. :
ISBN: 0-7693-0076-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Augmentative & Alternative Communication. Fjärde upplagan. Del 1 och del 2 i boken
Beukelman D, Mirenda P
Paul H. Brookes Publishing Co. :
2013 :
Obligatorisk
Clinical management of motor speech disorders in children. Kapitel 7
Caruso A J, Strand E
USA: Thieme Medica Pub :
1999 :
Obligatorisk
Tidiga kommunikations- och språkinsatser till förskolebarn. Rapport (finns på kurssajten i Cambro)
Eberhart B, Forsberg J, Fäldt A, Nilsson L, Nolemo M
Föreningen Sveriges Habiliteringschefer :
2014 :
Obligatorisk
Kap 28 (Oralmotoriska störningar hos barn och ungdomar) Kapitel 29 (Talstörningar av anatomiskt/strukturella orsaker hos barn och ungdomar) Kapitel 35 (AKK) Kapitel 37 (Ätsvårigheter hos barn och ungdomar)
Hartelius L, Nettelbladt U, Hammarberg B
Studentlitteratur :
2008 :
Obligatorisk
Alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) i teori och praktik
Heister Trygg B, Andersson I
Hjälpmedelsinstitutet, Stockholm :
2009 :
Obligatorisk
Cleft Palate Speech. Assessment and Intervention (fulltextversion tillgänglig på nätet via universitetsbiblioteket)
Howard S, Lohmander A (red)
Wiley-Blackwell :
2011 :
Obligatorisk
Barn, familj, funktionshinder. Utveckling och habilitering. Sid 181-218
Möller A, Nyman E
Liber :
2003 :
Obligatorisk
KomIgång - en föräldrakurs om kommunikation och kommunikationsstöd. Kursbok.
Thunberg G, Carlstrand A, Claesson B, Rensfeldt Flink A
Västra Götalandsregionen. Habilitering & Hälsa. :
2011 :
Boken kan beställas här:
Obligatorisk
Zander E
Kommunikation ur Mångsidiga intensiva insatser för barn med autism i förskoleåldern (rev 2006) (finns på kurssajten i Cambro)
Rapport från Föreningen Sveriges habiliteringschefer :
2004 :
Obligatorisk
Referenslitteratur
Barnhabilitering vid rörelsehinder och andra neurologiskt betingade funktionshinder
Nordqvist Margareta, Bille Bo, Olow Ingemar, Annerén Göran
2., [rev. och utök.] uppl. :
Stockholm :
Liber :
1999 :
400 s. :
ISBN: 91-47-04922-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Heister Trygg B
GAKK - Grafisk AKK. Om saker, bilder och symboler som Alternativ och Kompletterande Kommunikation
Södra regionens kommunikationscentrum (SÖK) :
2005 :
SÖK:
Heister Trygg B
TAKK - Tecken som AKK
Umeå: Specialpedagogiska institutet :
2003 :
Feeding Problems in Children. A practical guide. 2nd edition
Southhall A, Schwartz A
Radcliffe :
2010 :
Habilitering
: tvärprofessionellt arbete med barn och ungdomar som har utvecklingsmässiga funktionsnedsättningar
Berndtsson Margareta Brandin, Tetzchner Stephen von, Hesselberg Finn, Schiørbeck Helle
1. uppl. :
Lund :
Studentlitteratur :
2013 :
559 s. :
ISBN: 9789144071848
Se Umeå UB:s söktjänst
Yorkston Kathryn M.
Management of motor speech disorders in children and adults
3. ed. :
Austin, Tex. :
Pro-Ed :
cop. 2010 :
xiii, 576 p. :
ISBN: 978-1-4164-0434-7 (pbk.)
Se Umeå UB:s söktjänst