Klinisk handledning i odontologisk verksamhet, 8 hp
Innehåll
Pedagogiska och psykologiska aspekter vid handledning
Grundläggande mångfaldsperspektiv på handledning inklusive genus och etnicitet
Lärandeprocesser
Värdering av diagnostiska tester och examination
Ledarskap
Det svåra samtalet
Krishantering
Praktiska handledningsövningar
Förväntade studieresultat
Kunskap och förståelse
Den studerande ska
- kunna redogöra för grunderna i handledningens pedagogik och psykologi
- kunna redogöra för olika perspektiv på handledarens roll
- visa grundläggande kunskaper i samtalsmetodik, kommunikation och krishantering
- visa förståelse för mångfaldsperspektivet i handledningssituationen
- visa kunskap om lärandeprocesser
- visa förståelse för förutsättningar och utmaningar vid värdering och examination av studenters kunskap och förmåga i det kliniska arbetet
- visa kunskap om vilka egenskaper som krävs för god handledning
Färdigheter och förmåga
Den studerande ska
- visa förmåga att agera och kommunicera i komplexa handledningssituationer
- visa förmåga att kunna anta handledarens roll i olika sammanhang
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Den studerande ska
- visa ett professionellt förhållningssätt i olika handledningssituationer
- kunna värdera handledningssituationer ur mångfalds-, etiskt och empatiskt perspektiv
Behörighetskrav
Univ: Den studerande ska inneha en svensk legitimation som tandläkare eller tandhygienist, eller ha tandtekniker- eller tandsköterskeexamen. Dispens ges från kravet i engelska och svenska.
Undervisningens upplägg
Undervisningen sker genom föreläsningar, seminarier och praktiska övningar vid 2-3 sammankomster om totalt 5 dagar. Hemarbete i form av litteraturstudier och hemuppgifter. Seminarier och praktiska övningar är obligatoriska moment.
Examination
Examination sker genom aktivt deltagande i praktiska övningar och seminarier samt godkända hemuppgifter. För att bli godkänd på kursen krävs att samtliga hemuppgifter och obligatoriska moment är godkända.
Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.
Litteratur
Giltig från: 2025 vecka 1
Yrkesmässig handledning - mer än ord
Tveiten Sidsel, Ruthman Karin, Ruthman Mia
Femte [reviderade] upplagan :
Lund :
Studentlitteratur :
[2020] :
427 sidor :
ISBN: 9789144136271
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst