Hälsa och psykisk ohälsa hos barn och ungdomar, 7,5 hp
Innehåll
Kursen behandlar grundläggande kunskaper om faktorer av betydelse för barn och ungdomars utveckling. Olika former av psykisk ohälsa hos barn och ungdomar samt psykiatriska tillstånd, utredning, vård och omvårdnad ingår i kursen. Individ- familje- och samhällsperspektiv och samverkan belyses. Genus, klass, etnicitet och kulturella olikheter relateras till kursens innehåll.
Förväntade studieresultat
Efter genomgången kurs ska studenten kunna beskriva barn- och ungdomars normala utveckling, likheter och skillnader mellan pojkar och flickor i utvecklingen, barnens rätt i samhället, hälsofrämjande faktorer samt diskutera gränser mot psykisk ohälsa redogöra för förekomst, diagnostik, vård och omvårdnad vid vanligt förekommande psykiska problem samt psykiska och kognitiva funktionshinder under barn- och ungdomsåren redogöra för utredning vid neuropsykiatriska och utvecklingsneurologiska avvikelser/funktionshinder samt behandlingsprinciper, vård och omvårdnad i samverkan med barnet/familjen och samhället beskriva problematiken kring missbruk och sociala beteendestörningar hos barn och ungdomar samt sammanfattande redogöra för principer för olika åtgärder redogöra för hur tecken på barn som far illa kan uppmärksammas, risk- och friskfaktorer, vård och omvårdnad samt samhällets ansvar och möjlighet att ingripa utifrån barnets situation reflektera över och diskutera etiska aspekter relaterat till barn- och ungdomspsykiatrisk vård reflektera över och diskutera tillämpning av etiskt förhållningssätt, bemötande och kommunikation relaterat till barn, ungdomar och deras familjer
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs genomgångna kurser i termin 1. I övrigt se utbildningsplanen.
Undervisningens upplägg
Kursen är nätburen med en sammankomst på kursorten. Studierna kännetecknas av aktivt kunskapssökande, problemlösning och reflektion. I kursen tillämpas problembaserat lärande (PBL). Föreläsningar och handledning kommer att finnas som stöd för studierna. Processdagbok används för att följa inlärningen genom utbildningen. Obligatoriska moment utgörs av reflektioner i processdagboken, skriftliga uppgifter samt aktivt deltagande i diskussioner och seminarier.
Examination
Som betyg används tregradig betygsskala: underkänd, godkänd eller väl godkänd. Formativ och summativ bedömning utgör underlag för betyget. Kursen examineras individuellt i form av skriftlig tentamen, seminarium samt reflektion i processdagboken. Resultatet av examinationsuppgifterna sammanförs till ett betyg för hela kursen. Antal provtillfällen är begränsade till totalt fem. Student som har underkänts två gånger har rätt att hos programkommittén begära annan examinator. I övrigt hänvisas till utbildningsplanen för högskoleprogrammet med inriktning mot psykiatrisk omvårdnad. TILLGODORÄKNANDE Inga generella tillgodoräknande tillämpas. Prövning huruvida tidigare utbildning eller verksamhet helt eller delvis kan godtas för tillgodoräknande avgörs av programkommittén. Dessförinnan görs en bedömning av kursansvarig lärare som också lämnar förslag till beslut
Övriga föreskrifter
http://www.umu.se/studentcentrum/regler_riktlinjer
Litteratur
Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.