Existentiella frågor inom vård och omsorg - kreativa förhållningssätt, 7,5 hp
Innehåll
I kursen behandlas existentiella frågor inom ansvarsområdet vård- och omsorg. Teoretiska grunder för existentiellt hälsofrämjande arbete introduceras utifrån filosofiska, religiösa och kreativa perspektiv, där även den existentiella hälsan berörs. Teori och metod för kreativa förhållningssätt introduceras samt teorier som omfattar krishantering och stödjande interventioner vid existentiell problematik studeras. Vidare behandlas betydelsen av arbete med värdegrund inom arbetsplats/organisation. Studenten genomför ett teoretiskt projektarbete under kursen. Även kritisk granskning av vetenskaplig litteratur ingår samt att studenten reflekterar över sin egen roll och hur samverkan kan ske i existentiella frågor mellan vårdgivare och organisationer.
Förväntade studieresultat
Efter avslutad kurs ska studenten självständigt kunna
Kunskap och förståelse
- redogöra för och tillämpa teoretiska grunder för existentiell hälsa och krishantering
- redogöra för och tillämpa teoretiska grunder för existentiellt hälsofrämjande arbete och lämpliga stödjande interventioner
- identifiera och diskutera ansvarsområden för arbete med existentiella frågor inom vård och omsorg samt samverkansmöjligheter
Färdighet och förmåga
- beskriva och analysera existentiella frågeställningar i arbete med patienter/klienter/brukare och deras närstående inom vård eller omsorg
- planera och skriftligt dokumentera en tänkt intervention med existentiellt hälsofrämjande inriktning
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- analysera och reflektera över arbetsplats eller annan organisations värdegrund samt över egna livsvärderingars påverkan på patienter och närstående
- reflektera över sin egen förmåga till muntlig och skriftlig kommunikation gällande existentiella frågor
Behörighetskrav
Grundläggande högskoleutbildning om minst 90 hp inom ett humanistiskt, medicinskt eller samhällsvetenskapligt huvudområde eller motsvarande, vari ingår ett självständigt arbete om minst 7,5 hp. Engelska B/Engelska 6 och Svenska B/Svenska 3 eller motsvarande. Undantag från språkkrav beviljas för den som har behörighetsgivande examen från svenskt universitet/högskola.
Undervisningens upplägg
Kursen ges på kvartsfart, är delvis nätbaserad med två fysiska träffar à 3-5 dagar på kursorten. Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och handledning. Kursen kan innehålla engelskspråkiga lärresurser. Fokus ligger på studenternas eget lärande och självständiga arbete och kännetecknas av aktivt kunskapssökande, problemlösning och reflektion utifrån ett evidensbaserat förhållningssätt. I kursen ingår obligatoriska gruppövningar. Undervisningen sker med hjälp av lärplattformen Moodle, vilket innebär att studenterna skall ha tillgång till dator med webbkamera, headset och uppkoppling eller ett lärcentrum (www.larcentra.se) där motsvarande teknik kan nyttjas.
Examination
Som betyg används en tregradig betygsskala, Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U). Examinationerna sker genom seminarier i grupp (G-U) samt individuell skriftlig rapport som presenteras och diskuteras muntligt vid seminarium (VG-U). För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga examinationer är godkända samt att obligatoriska gruppövningar är genomförda. För att få betyget väl godkänd på hela kursen krävs VG på skriftlig rapport med tillhörande moderator-/diskussionsledarskap, betyg godkänt på inlägg i diskussionsforum, samt att obligatoriska gruppövningar är genomförda.
Provtillfällen är begränsade till totalt fem. Student som har underkänts två gånger har rätt att hos programrådet begära annan examinator.
Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.student.umu.se, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås.
Övriga föreskrifter
http://www.umu.se/regelverk
Litteratur
Giltig från: 2018 vecka 1
Har det kommit ut en senare upplaga, är det den som gäller. Undvik av denna anledning att införskaffa litteratur långt i förväg eftersom upplagan kan komma att ändras till dess att kursen ges.
Arlebrink Jan
Existentiella frågor
: inom vård och omsorg
1. uppl. :
Lund :
Studentlitteratur :
2012 :
221 s. :
ISBN: 978-91-44-06066-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Uppskattande samtalskonst
: om att skapa möjligheter i samtalets värld
Bergman Susanne, Blomqvist Camilla
3. uppl. :
Lund :
Studentlitteratur :
2012 :
126 s. :
ISBN: 978-91-44-08349-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Bojner Horwitz Eva
Kulturhälsoboxen. 6 böcker om kulturens plats i vården och egenvården.
Gothia Fortbildning :
2014 :
Kulturhälsoboxen, Gothia Fortbildning
Obligatorisk
Krisstöd vid olyckor, katastrofer och svåra händelser
: att stärka människors motståndskraft
Hedrenius Sara, Johansson Sara
1. utg. :
Stockholm :
Natur & Kultur :
2013 :
278 s. :
ISBN: 9789127135611 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Modet att skapa
May Rollo, Wentz Edgardh Margareta
2. uppl. :
Stockholm :
Natur och Kultur :
2005 :
132, [1] s. :
ISBN: 91-27-10776-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Melder Cecilia A.
Vilsenhetens epidemiologi
: en religionspsykologisk studie i existentiell folkhälsa
Uppsala :
Acta Universitatis Upsaliensis :
2011 :
305 s. :
Obligatorisk
Läsanvisning: Valda delar
Vetenskapliga artiklar, avhandlingar och rapporter tillkommer. Egen sökning av relevant litteratur i förhållande till det valda fördjupningsområdet.