Klinikförberedande färdighetsträning, 20 hp
Innehåll
Kursen behandlar grundläggande principer för hållbar utveckling, kliniskt arbete inom tandvården med fokus på praktiska färdigheter, materialkunskap och radiologi. Innehållet omfattar dentala materials egenskaper, användning, kravspecifikationer, CE-märkning, hållfasthetslära och hållbar utveckling samt aktuell forskning inom området. Kursen tar även upp strålsäkerhet, strålskyddslagstiftning, röntgenstrålningens biologiska verkan och röntgenanatomi i huvud- och halsområdet. Praktisk träning sker i kliniska moment inklusive hygien samt i röntgenbildtagning med intraoral och panoramaröntgenteknik.
Kursen behandlar även juridiska och etiska aspekter av vården, inklusive patientsäkerhet, sekretess, tystnadsplikt och yrkesetik.
Förväntade studieresultat
Kunskap och förståelse
Den studerande ska kunna
- redogöra för gällande regler och föreskrifter för hantering, förvaring och avfallshantering av plastiska dentala material
- redogöra för plastiska fyllningsmaterials sammansättning, kemiska och fysikaliska egenskaper samt förstå hur praktiskt handhavande påverkar materialens funktion, hållbarhet och biologiska egenskaper samt hur munhålans miljö påverkar materialen
- redogöra för dentala materials kravspecifikationer, standardisering och CE-märkning
- förklara begreppet hållbar utveckling ur ett ekonomiskt och miljömässigt perspektiv samt beskriva principerna för systematiskt arbetsmiljöarbete
- redogöra för grundläggande principer inom strålningsfysik, strålningsbiologi och gällande strålskyddslagstiftning vid intraorala och panoramaröntgenundersökningar
- redogöra för funktionen hos röntgenapparatur, detektorer och digitala system som används vid odontologisk bildtagning
- redogöra för parallaxmetoden, radiografisk projektionslära samt bildtagningsteknik för avbildning av tänder och käkar
- redogöra för hur anatomiska strukturer framträder i intraorala och panoramaröntgenbilder
- redogöra för utformning och funktion hos vanligt förekommande instrument som används för diagnostik, operativ behandling av kariessjukdom och icke-kirurgisk mekanisk infektionsbehandling
- redogöra för principer för mekanisk och kemisk plackkontroll
- redogöra för ansvar vid patientbehandling samt tillämpa gällande riktlinjer för journalhantering, inklusive användning av T4 och avvikelserapportering.
Färdigheter och förmåga
Den studerande ska
- självständigt kunna utföra preparations- och restaurationsarbete med plastiska fyllningsmaterial samt visa förmåga att kvalitetsbedöma det egna arbetet
- kunna hantera dentala material på ett hygieniskt, resurseffektivt och arbetsmiljömässigt säkert sätt i enlighet med gällande föreskrifter
- kunna utföra depuration med handinstrument och ultraljud på fantom samt visa förmåga att kvalitetsbedöma det egna arbetet samt redogöra för instrumentens funktion och underhåll, inklusive demonstrera adekvat instrumentskärpning
- kunna identifiera normala anatomiska strukturer i intraorala och panoramaröntgenbilder
- kunna bedöma kvaliteten på röntgenundersökningar utförda med intraoral och panoramaröntgenteknik
- visa grundläggande färdigheter i projektionslära, lägesbestämning samt utförandet av intraorala och panoramaröntgenundersökningar utifrån strålskyddsprinciper samt redogöra för tillvägagångssättet i en teoretisk redovisning
- i en simulerad miljö kunna kommunicera relevant sjukdomsinformation och instruktion på ett professionellt sätt.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Den studerande ska kunna
- visa ett professionellt förhållningssätt gentemot studenter, lärare och medarbetare.
Behörighetskrav
För att få börja termin 4 krävs minst 60 högskolepoäng inom programmet. För att påbörja kursen krävs att samtliga föregående kurser i programmet är genomgångna. Vidare krävs godkänt betyg i kursen Oral biologi på termin 3 samt genomgången modul 1 i kursen Oral sjukdomslära, symptom och diagnostik, 20 hp.
Undervisningens upplägg
Undervisningen bedrivs studerandeaktivt i form av föreläsningar, litteraturstudier, seminarier, demonstrationer, laborationer, grupparbeten, case och patientrelaterade moment såsom behandling, terapidiskussioner och patientredovisningar. Undervisningen inkluderar även praktiska övningar med återkoppling.
Obligatorisk närvaro gäller för seminarier, demonstrationer, laborationer, grupparbeten, kliniska moment och övriga praktiska övningar enligt kursens schema.
Vid frånvaro eller underkänd prestation på obligatoriska moment har studenten rätt till ett förnyat tillfälle eller bli hänvisad en alternativ ersättningsuppgift. Sådana ska i första hand erbjudas under pågående kurs.
Examination
Studentens kunskaper och färdigheter examineras genom skriftliga, muntliga och praktiska prov, samt genom kontinuerlig bedömning av den klinikförberedande och laborativa träningen. Praktiska moment kan inkludera tidsbegränsade prov.
För att bli godkänd på kursen krävs att samtliga skriftliga och praktiska prov, obligatoriska undervisningsmoment samt den klinikförberedande och laborativa träningen är genomförda och godkända.
Betyget utgör en sammanfattande bedömning av studentens prestationer och sätts först när alla moment inom kursen är godkända.
Vid frånvaro eller underkänd prestation på obligatoriska moment har studenten rätt till ett förnyat tillfälle eller bli hänvisad en alternativ ersättningsuppgift. Sådana ska i första hand erbjudas under pågående kurs.
Den studerande som underkänts vid prov eller ej deltagit vid första ordinarie provtillfälle ska beredas tillfälle att deltaga i ytterligare prov inom två månader. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Den studerande som underkänts två gånger har rätt att hos programrådet begära att annan examinator utses. Om studenten efter tre prov fortfarande är underkänd kan studenten rekommenderas, eller på eget initiativ, ansöka om att gå om kursen. Ansökan inges till berörd fakultetsnämnd eller det organ som fått nämndens delegation. Den studerande som genomfört sammanlagt fem prov men inte blivit godkänd ges inget ytterligare provtillfälle. Därefter kommer inga ytterligare resurser att erbjudas. Den studerande har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. Undantag från denna regel kan t.ex. vara då kursen har genomgått grundläggande förändringar.
Student som förbrukat de i kursplan angivna maximala antalet examinationstillfällen erhåller inga nya examinationstillfällen vid en eventuell omregistrering på kursen eller ny antagning till det aktuella utbildningsprogrammet.
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination, och som har erhållit ett beslut om rätt till stöd från samordnare för studenter med funktionsnedsättning vid Studentcentrum, ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.
Ansvarig examinator äger rätt att i samråd med berörd handledare och verksamhetschef besluta att underkänna en student under pågående praktik i de fall studenten uppvisar sådana brister avseende kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att dessa, enskilt eller i kombination, medför en påtaglig risk att studenten under praktiken kan komma att skada någon annan person fysiskt eller psykiskt. Studenten avbryter då sin praktik i förtid och får betyget underkänd på den aktuella kursen. Detta innebär att ett praktiktillfälle är förbrukat.
I samband med ett sådant beslut ska en individuell utvecklingsplan upprättas av examinator i samråd med studenten. Utvecklingsplanen ska ange vilka kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som studenten behöver tillägna sig för att få återuppta praktiken samt en tidpunkt då kontroll av detta ska ske. Studenten har rätt till två sådana kontrolltillfällen per år. Totalt ska dock inte antalet kontrolltillfällen uppgå till mer än fyra, såvida inte synnerliga skäl föreligger. Om studenten vid sådant kontrolltillfälle visar att hen tillgodogjort sig de kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som utvecklingsplanen anger ska studenten ha rätt att genomföra en ny praktikperiod, under förutsättning att studenten inte förbrukat sina. praktiktillfällen. Om det i kursplanen anges att det finns begränsningar av antalet provtillfällen och studenten har förbrukat dessa har studenten inte rätt till nytt provtillfälle.
Vid verksamhetsförlagda lärandeaktiviteter gäller att krav på professionellt förhållningssätt inklusive klädsel och hygien följs enligt mottagande verksamhets direktiv.
Övriga föreskrifter
Hälso- och vaccinationsprogram
Inför det verksamhetsintegrerade lärandet erbjuds studenter vid Medicinska fakulteten vid Umeå universitet vaccination mot Hepatit B. Därtill erbjuds studenter som inte vaccinerats mot COVID-19 eller mässling, påssjuka och röda hund (MPR) att komplettera med detta. Medicinska fakulteten står enbart för de kostnader som uppkommer inom hälso- och vaccinationsprogrammet i de fall det skett inom ramen av de av programmen organiserade tillfällena.
Tillgång till verksamhetsintegrerat lärande
Verksamhetsintegrerat lärande (inklusive VFU och klinisk praktik) genomförs inom respektive utbildnings avtal i samverkan med regioner, primärkommuner och ett antal privata aktörer. Om student inte uppfyller praktikplatsens krav utifrån exempelvis arbetsmiljö eller patientsäkerhetsaspekter, kan universitetet inte garantera tillgång till verksamhetsintegrerat lärande. Universitetet ska då undersöka möjligheten att studenten kan erbjudas annan praktikplats inom ramen för universitetets avtal.
Litteratur
Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.