Oral hälsoinriktad prevention och behandling, 30 hp
Innehåll
Utifrån ett evidensbaserat perspektiv studeras prevention och behandling av de vanligaste orala sjukdomarna. I kursen breddas även studierna i undersökningsmetodik med fokus på röntgen. Kursen innehåller två parallella moduler: Undersöknings- och behandlingsmetoder samt Orala sjukdomar - prevention och strategier.
Förväntade studieresultat
Undersöknings- och behandlingsmetoder, 15 hp
 
Kunskap och förståelse
Studenten ska kunna
- beskriva hur röntgenstrålning uppkommer och växelverkar med materia, strålningens biologiska verkan och strålskydd samt innehållet i relevanta författningar av betydelse för tandhygienistens yrkesutövning (Examensmål 1, 5, 7, 10)
- redogöra för utrustning och tekniker för intra-oral röntgenundersökning samt översiktligt beskriva panoramaröntgenbildens användningsområde och begränsningar (Examensmål 1, 5, 7, 10)
- utifrån ett vetenskapligt perspektiv diskutera undersökningsmetodernas användbarhet för diagnostik av karies och sjukdomar kring tänder och tandimplantat (Examensmål 1, 5, 7, 10)
- beskriva patientsäkert arbete inom tandvården samt relatera till relevanta författningar (Examensmål 1, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 15)
- redogöra för funktion och hantering av utrustning, material och instrument avsedda för prevention och orsaksinriktad behandling av karies och sjukdomar kring tänder och tandimplantat med beaktande av hygienrutiner (Examensmål 1, 5, 6, 7, 8, 13)
Färdigheter och förmåga
Studenten ska kunna
- kommunicera om joniserande strålning och dess risker samt samverka med patienter och medarbetare kring röntgenundersökningar (Examensmål 7, 9, 10, 14)
- formulera frågeställningar inför röntgenbildstagning, självständigt utföra intraorala röntgenundersökningar, tillämpa hygienrutiner och regelverk, kritiskt bedöma röntgenbilders kvalitet och utifrån detta modifiera sitt arbete (Examensmål 7, 11)
- granska och tolka intraorala röntgenbilder för diagnostik av marginal benförlust och karies, identifiera normalanatomi och observera avvikelser (Examensmål 7, 10, 11)
- redogöra för, identifiera och motivera val av instrument samt ergonomiskt utföra praktiska behandlingsmoment (Examensmål 6, 8)
- förklara principer för och visa relevant teknik för lokal bedövning i munhålan (Examensmål 8, 9)
- redogöra för principerna för hjärtlungräddning och använda metoden för hjärt- och lungräddning och defibrillering enligt HLR-rådets riktlinjer för S-HLR (Examensmål 8)
- hantera och dokumentera i digital journal. (Examensmål 5, 7, 8)
Värderingsförmåga och förhållningssätt 
Studenten ska kunna
- visa ett professionellt förhållningssätt i mötet med människor och reflektera över empatisk förmåga och eget förhållningssätt (Examensmål 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 15)
- reflektera över betydelsen av undersökningens och röntgendiagnostikens kvalitet för behandling, motivera val av behandlingsmetod och instrument samt relatera till hållbar utveckling (Examensmål 1, 7, 8, 9, 11, 13, 15)
- identifiera behov av ytterligare kunskap för att utveckla den egna kompetensen inom området samt visa ansvar för eget lärande och utveckling (Examensmål 15)
Orala sjukdomar - prevention och strategier, 15 hp
Kunskap och förståelse
Studenten ska kunna
- utifrån ett vetenskapligt perspektiv redogöra för planering av och strategier för hälsofrämjande, förebyggande och orsaksinriktad behandling av karies, dental erosion och sjukdomar kring tänder och tandimplantat samt diskutera dess betydelse för hälsa och välbefinnande (Examensmål 1, 2, 3, 6, 7, 8, 9, 10, 13)
- utifrån ett vetenskapligt perspektiv förklara beteendeinriktade strategier och metoder för egenvård avseende kariessjukdom, dental erosion och sjukdomar kring tänder och tandimplantat samt smärta och käkfunktionsstörning (Examensmål 1, 2, 3, 6, 7, 8, 9, 10, 13)
- diskutera sociala förhållandens inverkan på tandvårdsbehandling och oral hälsa (Examensmål 1, 3, 6, 8, 13)
- beskriva operativ kariesbehandling, tandersättningar, rotbehandling och parodontal kirurgi samt dess betydelse för oral hälsa och välbefinnande (Examensmål 1, 2, 3, 8, 9, 10, 13)
- redogöra för lokalbedövning i munhålan och relatera till relevanta författningar (Examensmål 5, 8)
- redogöra för hur belastningsskador kan förebyggas vid kliniskt arbete inom tandvården (Examensmål 1, 5, 8, 13)
Färdigheter och förmåga
Studente ska kunna
- kommunicera personcentrerat och genomföra rådgivande samtal om munhälsobeteenden och egenvård (Examensmål 6, 7, 8, 9, 11, 12, 13, 14)
- tillämpa rådgivning avseende beteendestrategier och motorisk aktivering (Examensmål 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14)
Värderingsförmåga och förhållningssätt 
Studenten ska kunna
- reflektera över vad ett etiskt, normkritiskt, professionellt och vetenskapligt förhållningssätt innebär relaterat till hälsofrämjande, förebyggande och behandling av orala sjukdomar (Examensmål 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15)
Behörighetskrav
För att påbörja kursen krävs att samtliga obligatoriska moment är slutförda på föregående kurs, Grundläggande Oral hälsa, 30 hp.
Undervisningens upplägg
Ett studentaktivt lärande tillämpas som kännetecknas av kunskapssökande, problemlösning, och reflektion utifrån evidensbaserad kunskap och beprövad erfarenhet. Undervisningen sker i form av litteraturstudier, grupparbeten, föreläsningar och seminarier samt obligatoriska moment i form av demonstrationer, laborationer, klinikförberedande praktisk träning, diagnostikövningar och klinisk träning av röntgenundersökningar i verksamhetsförlagd utbildning. Praktiska examinationer måste föregås av aktivt deltagande i obligatorisk färdighetsträning. Moment där den studerande aktivt behöver delta för att tillgodogöra sig undervisningen är obligatoriska och av säkerhetsskäl kan demonstrationer eller motsvarande samt förberedelser för klinisk undervisning bedömas ha sådan betydelse att obligatorisk närvaro kan krävas utan att prövande moment ingår.
I undervisningens upplägg förväntas tillgång till dator eller läsplatta med internetuppkoppling. Det pedagogiska upplägget är att även ge studenterna möjlighet att träna inför OSCE-examinationen (objective structured clinical examination) och stödja studenterna med att integrera och fördjupa kunskap mellan tidigare kurser. Litteratur på engelska förekommer i kursen.
Examination
Kursen innehåller flera delexaminationer i form av skriftliga inlämningsuppgifter, seminarier, muntliga och skriftliga tentamina, digitaliserad tentamen samt praktiska prov inklusive OSCE. Färdighet och förmåga, värderingsförmåga och förhållningssätt bedöms även löpande i den klinisk förberedande och verksamhetsförlagda utbildningen. Vid verksamhetsförlagda lärandeaktiviteter gäller att krav på professionellt förhållningssätt inklusive klädsel och hygien följs enligt mottagande verksamhetsdirektiv. För att bli godkänd på kursen (30 hp) krävs att samtliga delexaminationer samt obligatoriska moment och klinisk träning är genomförda och godkända. Betyg som ges är godkänd (G) eller underkänd (U).
Vid frånvaro från seminarier kontaktas studenten examinator som beslutar om och hur momentet ska kompletteras.
Antalet examinationstillfällen är begränsade till totalt fem varav tre examinationstillfällen ges per kursomgång. Om studenten efter genomgången kurs inte uppnått godkänt resultat kan studenten ansöka om att gå om kursen. Ansökan skickas till programrådet för tandhygienist-, tandläkar- och tandteknikerprogrammet (PRO). Student som genomfört sammanlagt fem examinationer utan godkänt resultat ges inget ytterligare tillfälle och antas inte till kursen på nytt.
Student som underkänts i kursmål relaterade till preklinisk och verksamhetsförlagd utbildning kan erbjudas en ny utbildningsperiod som till sin längd och innehåll motsvarar den underkända perioden. Student som, efter att ha genomgått en ny utbildningsperiod, fortfarande bedöms ha otillräckliga kunskaper och färdigheter, erhåller inga ytterligare resurser för praktisk och klinisk träning.
Ansvarig examinator äger rätt att i samråd med berörd handledare besluta att underkänna en student under pågående praktik i de fall denne uppvisar sådana brister avseende kunskaper, färdighet eller förhållningssätt att dessa, enskilt eller i kombination, medför en påtaglig risk att studenten under praktiken kan komma att skada någon annan person fysiskt eller psykiskt.
Studentens avbryter då sin praktik i förtid och får betyget underkänd på den aktuella kursen. Detta innebär att ett praktiktillfälle är förbrukat. I samband med ett sådant beslut ska en individuell utvecklingsplan upprättas av examinator i samråd med studenten. Utvecklingsplanen ska ange vilka kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som studenten behöver tillägna sig för att få återuppta praktiken samt en tidpunkt vid vilken kontroll av detta ska ske. Studenten har rätt till två sådana kontrolltillfällen per år. Totalt ska dock inte antalet kontrolltillfällen uppgå till mer än fyra, såvida inte synnerliga skäl föreligger. Om studenten vid sådant kontrolltillfälle visar att hen tillgodogjort sig de kunskaper, färdigheter och förhållningssätt utvecklingsplanen anger ska studenten ha rätt att genomföra en ny praktikperiod, under förutsättning att studenten inte förbrukat sina praktiktillfällen. Om det i kursplanen anges att det finns begränsningar av antalet provtillfällen och studenten har förbrukat dessa har studenten inte rätt till nytt provtillfälle.
Student som har behov av en anpassad examination, och som har erhållit ett beslut om rätt till stöd från samordnare för studenter med funktionsnedsättning vid Studentcentrum, ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.
Övriga föreskrifter
Hälso- och vaccinationsprogram
Inför det verksamhetsintegrerade lärandet erbjuds studenter vid Medicinska fakulteten vid Umeå universitet vaccination mot Hepatit B. Därtill erbjuds studenter som inte vaccinerats mot COVID-19 eller mässling, påssjuka och röda hund (MPR) att komplettera med detta. Medicinska fakulteten står enbart för de kostnader som uppkommer inom hälso- och vaccinationsprogrammet i de fall det skett inom ramen av de av programmen organiserade tillfällena.
Tillgång till verksamhetsintegrerat lärande
Verksamhetsintegrerat lärande (inklusive VFU och klinisk praktik) genomförs inom respektive utbildnings avtal i samverkan med regioner, primärkommuner och ett antal privata aktörer. Om student inte uppfyller praktikplatsens krav utifrån exempelvis arbetsmiljö eller patientsäkerhetsaspekter, kan universitetet inte garantera tillgång till verksamhetsintegrerat lärande. Universitetet ska då undersöka möjligheten att studenten kan erbjudas annan praktikplats inom ramen för universitetets avtal.
Litteratur
Giltig från: 2024 vecka 1
        Chitre AP
        
        
            Manual of Local Anaesthesia in Dentistry
            
        
    
    
    
    
    
                Jaypee Brothers Medical Publishers : 
                2016 : 
    
    
    
        
            Adlibris
        
        Obligatorisk
        
        Läsanvisning: Boken finns att köpa på Adlibris ISBN: 9789352501984
        
            Dental caries
                         : the disease and its clinical management
        
        
        Fejerskov Ole, Nyvad Bente, Kidd Edwina A.M.
    
    
    
                3. ed. : 
                Chichester : 
                Wiley-Blackwell : 
                2015 : 
                xiv, 466 s. : 
    
    
        
            ISBN: 9781118935828
        
        Obligatorisk
        
        Se Umeå UB:s söktjänst
        Fossum Bjöörn
        
        
            Kommunikation
                         : samtal och bemötande i vården
        
    
    
    
                2. uppl. : 
                Lund : 
                Studentlitteratur : 
                2013 : 
                472 s. : 
    
    
        
            ISBN: 978-91-44-07007-0
        
        Obligatorisk
        
        Se Umeå UB:s söktjänst
        
            Psykologi för vårdprofessioner
            
        
        
        Kaiser Niclas, Lundberg Mattias
    
    
    
                Första utgåvan : 
    
    
                2018 : 
                328 sidor : 
    
    
        
            ISBN: 9789127140325
        
        Obligatorisk
        
        Se Umeå UB:s söktjänst
        
            Pedriatric Dentistry: A Clinical Approach
            
        
        
        Koch Goran, Poulsen Sven, Espelid Ivar, Haubek Dorte
    
    
    
    
    
                John Wiley & Sons : 
                2016 : 
                408 s. : 
    
    
        
            ISBN: 9781118913499
        
        Obligatorisk
        
        Se Umeå UB:s söktjänst
        
            Clinical periodontology and implant dentistry
            
        
        
        Lang Niklaus P, Lindhe Jan
    
    
    
                6. ed. : 
                Oxford : 
                Wiley-Blackwell : 
                2015 : 
                1371 p. (2 vol.) : 
    
    
        
            ISBN: 97804706724881-2
        
        Obligatorisk
        
        Se Umeå UB:s söktjänst
        Lund Henrik
        
        
            Odontologisk radiologi
            
        
    
    
    
                Första upplagan : 
                Stockholm : 
                Gothia Fortbildning : 
                [2019] : 
                150 sidor : 
    
    
        
            ISBN: 9789188099921
        
        Obligatorisk
        
        Se Umeå UB:s söktjänst
        Nield-Gehrig Jill S.
        
        
            Fundamentals of periodontal instrumentation & advanced root instrumentation
            
        
    
    
    
                7. ed. : 
                Baltimore : 
                Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins : 
                cop. 2013 : 
                xx, 732 s. : 
    
    
        
            ISBN: 978-1-60913-331-3 (spiralh.)
        
        Obligatorisk
        
        Se Umeå UB:s söktjänst
        
            Hygien och smittskydd i tandvården
                         : att förebygga infektioner
        
        
        Zimmerman Mikael, Sjöberg Klas
    
    
    
                Tredje upplagan : 
                Stockholm : 
                Gothia Fortbildning : 
                [2018] : 
                254 sidor : 
    
    
        
            ISBN: 9789177410553
        
        Obligatorisk
        
        Se Umeå UB:s söktjänst
        
            Karies - diagnostik, riskbedömning och icke-invasiv behandling
                         : en systematisk litteraturöversikt : december 2007
        
    
    
    
    
                Stockholm : 
                Statens beredning för medicinsk utvärdering (SBU) : 
                2007 : 
                403 s. : 
    
    
        
            http://www.sbu.se/upload/Publikationer/Content0/1/Karies_2007_fulltext.pdfz Fulltext
        
            ISBN: 978-91-85413-21-8
        
        Obligatorisk
        
        Se Umeå UB:s söktjänst
        SBU 
        
        
            Kronisk parodontit  : prevention, diagnostik och behandling : en systematisk litteraturöversikt
            
        
    
    
    
    
    
                Statens beredning för medicinsk utvärdering SBU : 
                2004 : 
    
    
    
        
            SBU
        
        Obligatorisk
        
            Svensk författningssamling
            
        
    
    
    
    
    
                Regeringskansliet : 
    
    
    
    
        
            https://svenskforfattningssamling.se/
        Christidis Nikolaos
        
        
            Bettfysiologi
                         : orofacial smärta och käkfunktion
        
    
    
    
                Första upplagan : 
                Stockholm : 
                Gothia fortbildning : 
                [2020] : 
                230 sidor : 
    
    
        
            ISBN: 9789177411352
        
        Obligatorisk
        
        Se Umeå UB:s söktjänst
        
            Tandvårdens läkemedel
            
        
    
    
    
    
    
                Borås : 
                2021 : 
    
    
    
        
            
        
        Obligatorisk
        
            Health psychology
                         : theory, research & practice
        
        
        Marks David, Murray M., Estacio Emee Vida
    
    
    
                6th edition : 
                London : 
                Sage : 
                [2021] : 
                xv, 678 pages : 
    
    
        
            ISBN: 9781529723083
        
        Obligatorisk
        
        Se Umeå UB:s söktjänst