Oral hälsa i olika livsfaser, 22,5 hp
Innehåll
Kursen behandlar tandhygienistens professionella ansvar relaterat till olika livsfaser, från livets början till den åldrade personen. När de fysiska, sociala och psykologiska förhållandena i livet ändras finns det risk att den orala hälsan blir sämre. Bland annat ingår personcentrerad vård, att vara patient, att vara beroende av andra, multisjuklighet, informatik, relevanta lagar och författningar samt intersektionellt perspektiv.
Förväntade studieresultat
Kunskap och förståelse:
Den studerande ska kunna
- beskriva orala hälsan och dess betydelse för livskvalitet i olika åldrar och relatera detta till vetenskap och den egna professionen
- redogöra för betydelsen av och påverkan på den orala hälsan vid sjukdomar och funktionsvariationer hos barn och åldrade personer
- redogöra för medicinsk riskbedömning enligt ASA-klassifikation, effekter och biverkningar vid läkemedelsanvändning samt sjukdomars inverkan och nutritionens betydelse hos barn och äldre
- redogöra för regler, lagar och organisation och tillvägagångssätt för tandvårdens uppsökande verksamhet
- beskriva vårdpersonalens och närståendes upplevelser, barriärer och möjligheter till att utföra munvård hos patient samt redogöra för grunderna i palliativ vård och munvård i livets slutskede
- identifiera bettavvikelser och redogöra för egenvård och prevention vid behandling av bettavvikelser
- beskriva metoder för inskolning av barn inför behandling samt grundprinciper att ta hänsyn till mötet med barn i olika åldrar
- beskriva livskriser, krisförlopp samt strategier för att hantera kriser i livet, från barn till åldrande personer
- redogöra för innebörden av våld i nära relationer med fokus på barn och åldrade personer samt mäns våld mot kvinnor
Färdigheter och förmåga:
Den studerande ska kunna
- reflektera kring pedagogiska teorier och motivera val av upplägg och utforma utbildningsprogram, bildstöd samt trepartssamtal avsedda för information till barn och närstående
- identifiera resurser och behov av stöd samt utforma personcentrerade munhälsoråd utifrån hälsopedagogiska modeller/teorier
- använda relevant metod för oral hälsobedömning i uppsökande tandvård
- bedöma vanligt förekommande besvär från munnen i livets slutskede samt föreslå åtgärder relaterat till besvären
- utföra åtgärder enligt S-HLR riktlinjer till barn med hjärtstopp, andningsstopp och luftvägsstopp
Värderingsförmåga och förhållningssätt:
Den studerande ska kunna
- reflektera över den äldres situation i hemmamiljö och relatera den till oral hälsa och livskvalitet
- reflektera över intersektionellt perspektiv, etiska aspekter och professionellt förhållningssätt, samt den egna värdegrunden
- identifiera sitt behov av ytterligare kunskap för att utveckla den egna kompetensen
Behörighetskrav
För att påbörja kursen krävs att kurserna Introduktion oral hälsa, Grundläggande oral hälsa och Oral hälsoinriktad prevention och behandling är godkända eller tandhygienistexamen 120 hp.
Undervisningens upplägg
Ett studerandeaktivt lärande tillämpas som kännetecknas av kunskapssökande, problemlösning, och reflektion utifrån evidensbaserad kunskap och beprövad erfarenhet. Undervisningen sker i form av litteraturstudier, föreläsningar, seminarier, grupparbeten och rollspel samt obligatorisk utbildning enligt S-HLR för barn och ungdomar. Arbetsplatsbesök kan ingå. I undervisningens upplägg förväntas tillgång till dator eller läsplatta med internetuppkoppling. Litteratur på engelska förekommer i kursen.
Examination
Kursens mål examineras muntligt och skriftligt i två seminarier, omfattande 7,5 hp vardera, samt genom ett skriftligt prov (7,5 hp). För att bli godkänd på kursen (22,5 hp) krävs deltagande i obligatoriska moment samt att samtliga examinationer är godkända. Betyg som ges är godkänd (G) eller underkänd (U). Vid frånvaro från seminarier kontaktas examinator som beslutar om hur momentet ska kompletteras, skriftligt eller muntligt. Den studerande som blivit underkänd i ordinarie examination har rätt att genomgå förnyad examination fyra gånger. Tre examinationstillfällen ges per kursomgång. Om studenten efter tre examinationer fortfarande är underkänd kan studenten ansöka om att gå om kursen. Ansökan skickas till programrådet för tandhygienist-, tandläkar-, och tandteknikerprogrammet. Den studerande som genomfört sammanlagt fem examinationer men inte blivit godkänd ges inget ytterligare tillfälle.
Den studerande har rätt att byta examinator efter en underkänd kurs. Anhållan om byte av examinator inlämnas skriftligt till programrådet för tandhygienist-, tandläkar- och tandteknikerprogrammet (PRO). I övrigt hänvisas till utbildningsplanen för tandhygienistprogrammet.
Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.
Tillgodoräknande
Den studerande har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås.
Litteratur
Giltig från: 2021 vecka 36
LHBTQ-personer och åldrande
: nordiska perspektiv
Bromseth Janne, Siverskog Anna
1. uppl. :
Lund :
Studentlitteratur :
2013 :
306 s. :
ISBN: 9789144077697
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Stöd vid demenssjukdom och kognitiv svikt
: en handbok i bemötande
Cars Jane, Terzis Beata
1. uppl. :
Stockholm :
Gothia fortbildning :
2015 :
143 s. :
ISBN: 978-91-88099-25-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Fossum Bjöörn
Kommunikation
: samtal och bemötande i vården
2. uppl. :
Lund :
Studentlitteratur :
2013 :
472 s. :
ISBN: 978-91-44-07007-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Tandvårdens etik
Helgesson Gert, Kvist Thomas
1. uppl. :
Stockholm :
Gothia fortbildning :
2015 :
228 s. :
ISBN: 9789172059351
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Våldets kön
: kulturella föreställningar, funktioner och konsekvenser
Nilsson Gabriella, Lövkrona Inger
1. uppl. :
Lund :
Studentlitteratur :
2015 :
218 s. :
ISBN: 978-91-44-09360-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Pedriatric Dentistry: A Clinical Approach
Koch Goran, Poulsen Sven, Espelid Ivar, Haubek Dorte
John Wiley & Sons :
2016 :
408 s. :
ISBN: 9781118913499
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Textbook of geriatric dentistry
Holm-Pedersen Poul, Walls Angus W.G., Ship Jonathan A.
Chichester :
Wiley-Blackwell :
2015 :
xv, 369 s. :
ISBN: 9781405153645
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Rolfner Suvanto Susanne
Äldres psykiska hälsa och ohälsa
: prevention, förhållningssätt och arbetsmetoder
1. uppl. :
Stockhom :
Gothia Fortbildning :
2014 :
222 s. :
ISBN: 978-91-7205-855-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Olsson Gunilla
Depressioner i tonåren
: ung, trött och ledsen
3., [bearb.] uppl. :
Stockholm :
Gothia fortbildning :
2013 :
167 s. :
ISBN: 9789172059412
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Tandvårdens läkemedel
Borås :
2021 :
Obligatorisk
Grundläggande ortodonti
Bondemark Lars, Dimberg Lillemor
Första upplagan :
Stockholm :
Gothia kompetens :
[2021] :
150 sidor :
ISBN: 9789177412182
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Fossum Bjöörn
Kommunikation
: samtal och bemötande i vården
Tredje upplagan :
Lund :
Studentlitteratur :
[2019] :
432 sidor :
ISBN: 9789144120522
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Health psychology
: theory, research and practice
Marks David F., Murray Michael, Evans Brian, Estacio Emee Vida
4., [updated] ed. :
London :
Sage :
2015 :
xiii, 640 s. :
ISBN: 978-1-4462-9507-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Genusperspektiv på vård och omvårdnad
Strömberg Helén, Eriksson Henrik
Tredje upplagan :
Lund :
Studentlitteratur :
[2017] :
222 sidor :
ISBN: 978-91-44-11578-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst