Navigerat till
Kursplan:

Behandlingsmetoder för barn och ungdomar med beteendeproblem, del 3, 30 hp

Engelskt namn: Treatment Methods in Behavioural Problems Among Children and Adolescents, part 3
Denna kursplan gäller: 2009-08-31 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start innan
Kurskod: 3PS002
Högskolepoäng: 30
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning: Barn- och ungdomspsykiatri: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Barn- och ungdomspsykiatri
Beslutad av: Grundutbildningsnämnden, Medicinska fakulteten vid Umeå universitet, 2009-06-30

Innehåll

Kursen innehåller grundläggande kognitiv beteendeterapeutisk teori och ART-metoden, teori. Praktisk tillämpning av föräldraträningsmetodik och gruppbehandling av barn eller fördjupningsarbete inom barn- och ungdomspsykiatri. Kursen innehåller följande moment. Kognitiv beteendeterapeutisk teori, 5 högskolepoäng Funktionell analys enligt ART-metodik, 5 högskolepoäng Samspelsmetodik, 5 högskolepoäng Föräldraträningsmetodik, 7,5 högskolepoäng Barngruppsmetodik, 7,5 högskolepoäng

Förväntade studieresultat

Efter avslutad kurs ska studenten ha kunskap om teorier för behandlingsarbete med barn som har beteendeproblem. Studenten ska ha kunskap om KBT-behandling vid beteendeproblem. Beroende på val av inriktning ska studenten vidare ha kunskap och färdigheter i föräldraträningsmetodik och barngruppsmetodik eller ha genomfört ett fördjupningsarbete inom barn- och ungdomspsykiatri.

Behörighetskrav

Univ: Barn- och ungdomspsykiatri del 1, 30 hp, och Barn- och ungdomspsykiatri del 2, 30 hp, eller motsvarande kunskaper t ex personal med längre erfarenhet av arbete och med relevanta vidareutbildningar inom barn- och ungdomspsykiatri, socialtjänst, skola och annan barn och ungdomsvård

Undervisningens upplägg

Kursen ges som distansutbildning med föreläsningar och grupparbeten i Umeå.

Examination

Kurs/moment kan tenteras vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omtentamenstillfälle i nära anslutning därtill. I regel ges vidare inför varje kursstart därutöver, efter anmälan, möjlighet till tentamen. Vid underkänt resultat hänvisas därefter studenten till tentamen nästa gång kursen/moment ges. Studerande som blivit underkänd har rätt till förnyad examination (omtentamen) tidigast 10 dagar och senast 3 månader efter det att resultatet av det ordinarie provtillfället har meddelats. Omtentamen baserad på samma kursplan som vid ordinarie tentamen garanteras under minst två år efter studentens förstagångsregistrering. En student, som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av kurs, har rätt att, efter skriftlig begäran hos enhetschef, få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. TILLGODORÄKNANDE Ett tillgodoräknande prövas alltid individuellt. I de fall tillgodoräknande är möjligt beslutar grundutbildningsnämnden i samråd med kursansvarig (motsv) om tillgodoräknande efter skriftlig ansökan. I ansökan ska anges vilket vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas. Skrivelse om överklagande skall ställas till Överklagandenämnden för högskolan men lämnas in till Registrator, Umeå universitet, inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Överklagandet skall vara skriftligt. I skrivelsen skall klaganden ange vilket beslut som överklagas och den ändring i beslut som begärs. För sent inkommen överklagande kommer att avvisas.

Litteratur

Kurslitteratur

COPE The Community Parent Education Program : Kursledarmanual och arbetsbok
Malmö : Barnpsykiatriska kliniken i Malmö : 2008 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Manual, arbetsbok och filmer beställs hos Susanne Danielsson, Barn- och ungdomspsykiatriska kliniken, Malmö. E-post: susanne.e.danielsson@skane eller telefon 040-33 16 70.

Framgångsrika preventionsprogram för barn och unga : en forskningsöversikt
Ferrer-Wreder Laura, Andershed Anna-Karin
1. uppl. : Stockholm : Gothia :b Institutet för utveckling av metoder i socialt arbete :b Statens institutionsstyrelse : 2005 : 486 s. :
ISBN: 91-7205-440-9 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Föräldrastöd - en vinst för alla : nationell strategi för samhällets stöd och hjälp till föräldrar i deras föräldraskap : betänkande
Stockholm : Fritze : 2008 : 189, [7] :
http://www.regeringen.se/content/1/c6/11/89/80/5f5945ee.pdfz Fulltext
ISBN: 978-91-38-23132-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

ART - aggression replacement training : en multimodal metod för att ge aggressiva barn och ungdomar sociala alternativ
Goldstein Arnold P., Glick Barry, Gibbs John C., Pepin Russ, Trägårdh Eva, Daleflod Bengt
4. uppl. : Aneby : Barnhemmet Oasen : 2004 : 370 s. :
ISBN: 91-85353-01-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Wadström Olle
Att förstå och påverka beteendeproblem
3 rev uppl : Linköping : Psykologinsats, cop : 2004 : 273 :
ISBN: 91-631-2835-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Theraplay : helping parents and children build better relationships through attachment-based play
Booth Phyllis B., Jernberg Ann M.
3. ed. : San Francisco, Calif. : Jossey-Bass : cop. 2010 : xxviii, 610 s. :
ISBN: 978-0-470-28166-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kapitel 12

Sundberg Britta
MIM och Theraplay i utredning och behandling.
Umeå: Psykoterapeutuppsats från Umeå Universitet, Enheten för psykoterapi : 2007 :
Obligatorisk

Öst Lars-Göran
KBT inom barn- och ungdomspsykiatrin
Stockholm : Natur & kultur : 2010 : 261 s. :
ISBN: 978-91-27-11509-5 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Referensllitteratur

Kazdin Alan E.
Parent management training : treatment for oppositional, aggressive, and antisocial behavior in children and adolescents
Oxford ;a New York : Oxford University Press : 2005 : 410 s. :
ISBN: 0-19-515429-0 (cloth : alk. paper)
Se Umeå UB:s söktjänst

Kåver Anna
KBT i utveckling : en introduktion till kognitiv beteendeterapi
1. utg. : Stockholm : Natur och kultur : 2007 : 367, [1] s. :
ISBN: 91-27-10893-7 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Theraplay : helping parents and children build better relationships through attachment-based play
Booth Phyllis B., Jernberg Ann M.
3. ed. : San Francisco, Calif. : Jossey-Bass : cop. 2010 : xxviii, 610 s. :
ISBN: 978-0-470-28166-6
Se Umeå UB:s söktjänst

Kurslitteratur

COPE The Community Parent Education Program : Kursledarmanual och arbetsbok
Malmö : Barnpsykiatriska kliniken i Malmö : 2008 :
Läsanvisning: Manual, arbetsbok och filmer beställs hos Susanne Danielsson, Barn- och ungdomspsykiatriska kliniken, Malmö. E-post: susanne.e.danielsson@skane eller telefon 040-33 16 70.

Framgångsrika preventionsprogram för barn och unga : en forskningsöversikt
Ferrer-Wreder Laura, Andershed Anna-Karin
1. uppl. : Stockholm : Gothia :b Institutet för utveckling av metoder i socialt arbete :b Statens institutionsstyrelse : 2005 : 486 s. :
ISBN: 91-7205-440-9 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Föräldrastöd - en vinst för alla : nationell strategi för samhällets stöd och hjälp till föräldrar i deras föräldraskap : betänkande
Stockholm : Fritze : 2008 : 189, [7] :
http://www.regeringen.se/content/1/c6/11/89/80/5f5945ee.pdfz Fulltext
ISBN: 978-91-38-23132-6
Se Umeå UB:s söktjänst

ART - aggression replacement training : en multimodal metod för att ge aggressiva barn och ungdomar sociala alternativ
Goldstein Arnold P., Glick Barry, Gibbs John C., Pepin Russ, Trägårdh Eva, Daleflod Bengt
4. uppl. : Aneby : Barnhemmet Oasen : 2004 : 370 s. :
ISBN: 91-85353-01-9
Se Umeå UB:s söktjänst

Theraplay : Helping parents and children build better relationships througt attechment- based play
Jernberg Anne M, Booth Phyllis B
2 : San Francisco Calif. : Jossey-Bass : 2001 : 434 :
ISBN: 0-7879-4302-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kapitel 12.

Sundberg Britta
MIM och Theraplay i utredning och behandling.
Umeå : Psykoterapeutuppsats från Umeå universitet, Enheten för psykoterapi. : 2005 :

Wadström Olle
Att förstå och påverka beteendeproblem
3 rev uppl : Linköping : Psykologinsats, cop : 2004 : 273 :
ISBN: 91-631-2835-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Referensllitteratur

Theraplay : helping parents and children build better relationships through attachment-based play
Jernberg Ann M, Booth Phyllis B.
2 ed. [ ny uppl.] : San Francisco, Calif. : Jossey-Bass ;c cop. 2001 : cop. 2001 : 434 s. :
ISBN: 0-7879-4302-9 (pbk)
Se Umeå UB:s söktjänst

Kazdin Alan E.
Parent management training : treatment for oppositional, aggressive, and antisocial behavior in children and adolescents
Oxford ;a New York : Oxford University Press : 2005 : 410 s. :
ISBN: 0-19-515429-0 (cloth : alk. paper)
Se Umeå UB:s söktjänst

Kåver Anna
KBT i utveckling : en introduktion till kognitiv beteendeterapi
1. utg. : Stockholm : Natur och kultur : 2007 : 367, [1] s. :
ISBN: 91-27-10893-7 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Lardén Martin
Från brott till genombrott : kognitiv beteendeterapi för tonåringar med psykosociala problem
2., rev. uppl. : Stockholm : Gothia :b Statens institutionsstyrelse (SiS) : 2009 : 174 s. :
ISBN: 978-91-7205-618-3
Se Umeå UB:s söktjänst