Barnpsykiatri, 3 hp
Innehåll
Kursen har följande innehåll:
- Psykiska sjukdomar under barn och ungdomsåren
- Utvecklingsavvikelser hos barn
- Familjepsykologi
- Barn som far illla
Förväntade studieresultat
Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs skall studenten kunna:
- redogöra för barnets juridiska ställning och samhällets ansvar för barnets situation och möjligheter att ingripa
- beskriva samhällets barn- och ungdomsomsorg – organisation och samarbete mellanmyndigheter
- redogöra för vanliga utrednings- och diagnostikmetoder som används i bedömningen av barns psykiska hälsa och funktion
- beskriva klinisk bild, orsaker och vanliga behandlingsstrategier vid autismspektrumstörning, ADHD och några emotionella störningar hos barn
Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs skall studenten visa grundläggande färdighet och förmåga att:
- bedöma avvikande utveckling och dysfunktion hos barn utifrån olika bakgrundsmekanismer
- bedöma när anmälan om barn som far illa måste göras och hur den skall genomföras
- känna igen och differentiera mellan de psykiska funktionshinder som ofta är förenade med tal och språkproblem som t ex ADHD, autismspektrumstörningar, Tourettes syndrom, selektiv mutism och intellektuella funktionsnedsättningar.
Behörighetskrav
Godkända kurser i logopedprogrammets termin 1, genomgångna kurser i termin 2 eller motsvarande.
Undervisningens upplägg
Undervisningen ges i form av föreläsningar och seminarier.
Examination
Skriftlig tentamen ges i slutet av kursen. Kurs kan tenteras vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omtentamenstillfälle i nära anslutning därtill. Studerande som blivit underkänd har rätt till förnyad examination (omtentamen) tidigast 10 dagar och senast 2 månader efter det att resultatet av det ordinarie provtillfället har meddelats. Omtentamen baserad på samma kursplan som vid ordinarie tentamen garanteras under minst två år efter studentens förstagångsregistrering. En student, som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av kurs, har rätt att, efter skriftlig begäran till programrådet för logopedprogrammet få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det.
Övriga föreskrifter
Kursen ges inom logopedprogrammet.
Litteratur
Giltig från: 2019 vecka 47
Referenslitteratur
Klinisk barnpsykologi
: Utveckling på avvägar / Anders Broberg, Kjerstin Almqvist, Tomas Tjus
Broberg Anders, Almqvist Kjerstin, Risholm Mothander Pia, Tjus Tomas
2. uppl. :
Stockholm :
Natur & Kultur Akademisk :
2015 :
576 s. :
ISBN: 9789127135888 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Barn- och ungdomspsykiatri
Gillberg Christopher, Råstam Maria, Fernell Elisabeth
3., rev. utg. :
Stockholm :
Natur & kultur :
2015 :
568 s. :
ISBN: 9789127131415
Se Umeå UB:s söktjänst
Kadesjö Björn
Barn med koncentrationssvårigheter
3. uppl. :
Stockholmb Liber,c 2008e (Spanien) :
Liber :
2008 :
304 s. :
ISBN: 91-47-08418-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Knorring Anne-Liis von
Psykisk ohälsa hos barn och ungdomar
1. uppl. :
Lund :
Studentlitteratur :
2012 :
208 s. :
ISBN: 978-91-44-05669-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Autismspektrum
: handbok för föräldrar och professionella
Wing Lorna, Gillberg Ann, Gillberg Nanna
2. uppl. :
Lund :
Studentlitteratur :
2012 :
254 s. :
ISBN: 978-91-44-08152-6
Se Umeå UB:s söktjänst