Barn- och ungdomspsykiatri: trauma, ångest och depression, 15 hp
Innehåll
Kursen behandlar faktorer som påverkar barn- och ungdomars utveckling, såsom arv och miljö samt stressfaktorer. Uppkomstmekanismer inom biologi, utvecklingspsykologi, familj- och nätverkspsykologi samt sociala och systemiska områden. Kursen belyser också vanliga diagnosgrupper och moderna behandlingsmetoder inom barn- och ungdomspsykiatri. Olika samarbetspartners till barn- och ungdomspsykiatrin och ansvarsfördelning dem emellan tas upp. Lagstiftning och etik samt barnets rättigheter inom barn- och ungdomspsykiatrin belyses.
Kursen innehåller följande moduler:
Modul 1. Barns utveckling och barnpsykiatri, 7,5 högskolepoäng
I modulen behandlas barns utveckling och mognad i olika åldrar, från spädbarn till ungdom. En orientering ges av olika synsätt på utvecklingen genom t.ex. anknytningsteori, behavioristiskteori, affektteori och biologisk teori. Barns utveckling i familj och systemteori tas upp. Barns könsrollsutveckling samt ett föräldraperspektiv på könsrollsutvecklingen utreds. Inom modulen belyses gränslandet mellan normal och avvikande utveckling. Moderna metoder för att bedöma avvikande psykologisk utveckling tas upp. Diagnostiska färdigheter såsom anamnes och psykisk status samt en introduktion till stress- och sårbarhetsbedömning, avhandlas. Kunskaper om betydelserna av ålder, könstillhörighet och etnicitet utifrån ett strukturellt maktperspektiv åskådliggörs.
Modul 2. Barn med trauma, ångest och depression, 7,5 högskolepoäng
Modulen behandlar bipolära och relaterade syndrom, depressiva syndrom, ångestsyndrom, trauma- och stressrelaterade syndrom. Därtill belyses självmords- och självskadeproblematik inklusive funktions- och riskbedömning.
Modulen presenterar evidensbaserade behandlingsmetoder och riktlinjer för trauma-, stressrelaterade-, ångest- och depressionsproblem. Farmakologiska och psykologiska behandlingsmetoder avhandlas. Modulen belyser samarbetspartners till barn- och ungdomspsykiatri och ansvarsfördelning dem emellan.
Modulen tar upp lagstiftning och etik som är relevant vid affektiv problematik, t.ex. områdena tvångsvård och orosanmälan till socialtjänsten. Etiska överväganden i samband med behandling tas upp.
Förväntade studieresultat
Modul 1 Barns utveckling och barnpsykiatri
Efter genomförd modul ska studenten:
Kunskap och förståelse
- ha kännedom om centrala teorier om barn och ungdomars psykologiska utveckling
- ha kännedom om barns och ungdomars utveckling i familj och kunna redogöra för någon familjeteori
- ha kännedom om barns könsrollsutveckling och föräldraperspektiv i relation till denna
- ha kännedom om könsdysfori
- ha kännedom om de vanligaste diagnossystemen Diagnostic and Statistical Manual of mental disorders (DSM) och International Statistical Classification of Diseases and Related Health Problems (ICD)
- ha kännedom om hur trauma, stressrelaterade-, ångest- och depressions problem diagnosticeras
- visa kunskap om förekomst och uppkomstfaktorer av trauma, stressrelaterade-, ångest- och depressionsproblem över tid
- visa kunskap om samsjuklighet med trauma, stressrelaterade-, ångest- och depressions problem
Färdighet och förmåga
- kunna tillgodogöra göra sig publicerad forskning inom området
- kunna använda några barnpsykiatriska metoder för att bedöma avvikande utveckling och psykopatologi
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- visa förståelse för att maktstrukturer i samhället påverkar bemötande och behandling av barn och ungdomar t ex rörande ålder, könstillhörighet och etnicitet
Modul 2 Barn med trauma, ångest och depression
Efter genomförd modul ska studenten:
Kunskap och förståelse
För trauma, stressrelaterade-, ångest- och depressionsproblem
- ha kännedom om evidensbaserad praktik och riktlinjer inom barnpsykiatri
- ha kännedom om grundläggande begrepp och grundprinciper inom barnpsykiatrisk farmakologi
- ha kännedom om grundläggande begrepp och grundprinciper inom några psykologiska behandlingsmetoder
- visa förståelse för hur andra aktörer samarbetar med barn- och ungdomspsykiatrin
Färdighet och förmåga
- kunna förstå och använda några lagar som är relevanta vid affektiva tillstånd
- på ett grundläggande sätt ha kännedom om hur publicerad forskning inom området kan läsas
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kunna föra etiska resonemang kring frågeställningar som berör affektiv problematik och behandling
Behörighetskrav
Grundläggande behörighetUndervisningens upplägg
Kursen ges delvis på distans med 3 obligatoriska träffar i Umeå (7,5 dagar totalt). En internetbaserad lärplattform används under utbildningstiden varför dator med internetuppkoppling krävs. Undervisning sker i form av föreläsningar, seminarier, workshops och gruppdiskussioner via internet och på plats i Umeå.
Examination
Modul 1. Examinationen sker genom inlämning av en individuell flervalstentamen på webplattform och en individuell skriftlig rapport som redovisas muntligt i grupp vid träff på Umeå universitet. Dessutom aktivt deltagande vid två workshops i grupp vid träff på Umeå universitet. Workshop är ett format där praktiska moment varvas med muntliga genomgångar av lärare.
Modul 2. Examinationen sker genom inlämning av en individuell flervalstentamen på webplattform och en individuell skriftlig rapport som redovisas muntligt i grupp vid träff på Umeå universitet. Dessutom aktivt deltagande vid två workshops i grupp vid träff på Umeå universitet.
För att bli godkänd på kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska moduler är godkända. För betyget väl godkänt krävs, att examinerande skriftliga rapporter är utförda på ett noggrant och fullödigt sätt. För att få betyget "väl godkänd" på hela kursen krävs att studenten fått detta betyg på både modul 1 och 2.
Studerande som blivit underkänd har rätt till förnyad examination (omtentamen) tidigast 10 arbetsdagar och senast 2 månader efter det att resultatet av det ordinarie provtillfället har meddelats. Omtentamen baserad på samma kursplan som vid ordinarie tentamen garanteras under minst två år efter studentens förstagångsregistrering.
En student, som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av kurs, har rätt att, efter skriftlig begäran hos ämnesföreträdare, få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det.
Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.
Litteratur
Giltig från: 2021 vecka 35
Obligatorisk kurslitteratur
IACAPAP Textbook of Child and Adolescent Mental Health.
IACAPAP :
2015 :
Obligatorisk
Klinisk barnpsykologi
: Utveckling på avvägar / Anders Broberg, Kjerstin Almqvist, Tomas Tjus
Broberg Anders, Almqvist Kjerstin, Risholm Mothander Pia, Tjus Tomas
2. uppl. :
Stockholm :
Natur & Kultur Akademisk :
2015 :
576 s. :
ISBN: 9789127135888 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Barn- och ungdomspsykiatri
Gillberg Christopher, Råstam Maria, Fernell Elisabeth
3., rev. utg. :
Stockholm :
Natur & kultur :
2015 :
568 s. :
ISBN: 9789127131415
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Herlofson Jörgen
Mini-D 5
: diagnostiska kriterier enligt DSM-5
Stockholm :
Pilgrim Press :
2014 :
374 s. :
ISBN: 9789198007916
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Arborelius Lotta
Neurofarmakologi
: för psykologer, psykoterapeuter och beteendevetare
1. utg. :
Stockholm :
Natur & kultur :
2016 :
304 s. :
ISBN: 978-91-27-13779-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Referenslitteratur
Barn, unga och trauma
: att uppmärksamma, förstå och hjälpa
Almqvist Kjerstin, Norlén Anna, Tingberg Björn
Första utgåvan :
[Stockholm] :
Natur & Kultur :
[2019] :
408 sidor :
ISBN: 9789127819061
Se Umeå UB:s söktjänst
Traumatisering hos barn
: en handbok
Bidö Sofia, Mannheimer Moa, Samuelberg Poa
Första utgåvan :
[Stockholm] :
Natur & Kultur :
[2018] :
390 sidor :
ISBN: 9789127818972
Se Umeå UB:s söktjänst
Dennhag Inga
Makt och psykoterapi
Natur & Kultur Akademisk :
2017 :
233 sidor :
ISBN: 978-91-27-14705-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Från interaktion till relation
: om anknytningsteori
Hart Susan, Schwartz Rikke, Jensen Arne W., Zetterström Gun
1. uppl. :
Stockholm :
Liber :
2010 :
296 s. :
ISBN: 978-91-47-09922-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Utvecklingspsykologi
Hwang Philip, Nilsson Björn
Fjärde utgåvan :
[Stockholm] :
Natur & Kultur :
[2019] :
420 sidor :
ISBN: 9789127826977
Se Umeå UB:s söktjänst
Familjen plus en
: en resa genom familjeterapins praktik och idéer
Hårtveit Håkon, Jensen Per
3. uppl. :
Lund :
Studentlitteratur :
2012 :
384 s. :
ISBN: 978-91-44-08074-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Lärobok i familjeterapi
Johnsen Astri, Torsteinsson Vigdis Wie, Berglund Gustaf, Halvorsen-Kåven Solveig
1. uppl. :
Lund :
Studentlitteratur :
2015 :
387 s. :
ISBN: 978-91-44-09173-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Ångest hos barn och unga
: en handbok för föräldrar och professionella
Bohni Malene Klindt, Holmberg Johanna
Upplaga 1 :
Lund :
Studentlitteratur :
[2020] :
107 sidor :
ISBN: 9789144136530
Se Umeå UB:s söktjänst
HBTQ+
: psykologiska perspektiv och bemötande
Lundberg Tove, Malmquist Anna, Wurm Matilda
Första utgåvan :
2017 :
440 sidor :
ISBN: 9789127147430
Se Umeå UB:s söktjänst
Utvecklingspsykologi
Tetzchner Stephen von, Lindelöf Inger
2. uppl. :
Lund :
Studentlitteratur :
2016 :
718, ca 110 s. :
ISBN: 9789144060781
Se Umeå UB:s söktjänst
Rutter's Child and Adolescent Psychiatry (6th Edition)
Thapar Anita, Daniel S Pine, James F Leckman
John Wiley & Sons Inc. ISBN: 9781118381885 :
2017 :
Knorring Anne-Liis von
Psykisk ohälsa hos barn och ungdomar
1. uppl. :
Lund :
Studentlitteratur :
2012 :
208 s. :
ISBN: 978-91-44-05669-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Förutom ovanstående litteratur tillkommer artiklar, rapporter, hemsidor och videofilmer.