Arkitektonisk gestaltning 2:2, 15 hp
Innehåll
Kursen introducerar studenterna till blandade bostadstypologier i grannskapsskala med fokus på relation mellan rumsliga, sociala och miljömässiga sammanhang. Studenterna utvecklar ett arkitektoniskt projekt i grannskapsskala baserat på ett givet program och en given plats. Projektet kommer att utvecklas genom en iterativ designprocess och med tillämpning av digitala och analoga verktyg.
Kursen introducerar kartläggning som en metod för att analysera det fysiska sammanhanget, inklusive topografi, mjuka och hårda ytor, och det sociala sammanhanget såsom demografi och kulturell mångfald.
Studenterna kommer att utveckla sitt arkitektoniska projekt genom att integrera lokala förhållanden och relatera dem till det bredare socioekologiska sammanhanget. Projektet kommer att utforska rumsliga kvaliteter i relation till urban morfologi och gränszoner mellan privata och gemensamma utrymmen samt hur utformningen av mellanrummen mellan byggnader påverkar grannskapet.
Kursen är indelad i tre moduler:
Modul 1: Introduktion till bostadsstypologier med blandade funktioner och kartläggningsmetoder (4,5 hp)
Modul 2: Projektförslag för ett område med blandade funktioner (7,5 hp)
Modul 3: Representation och utvärdering av gestaltningsförslaget (3 hp)
Förväntade studieresultat
För godkänt betyg ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- visa förståelse för hur man kombinerar olika arkitektoniska program
- beskriva och diskutera hur integrativa tillvägagångssätt påverkar ett arkitektoniskt förslag
- visa medvetenhet om hur kostnadseffektivitet och resurseffektivitet kan påverka ett gestaltningsförslag
- visa förståelse för stadsbyggnad på grannskapsnivå
Färdighet och förmåga
- genomföra en kartläggning av ett område som beskriver dess fysiska och sociala sammanhang
- gestalta ett bostadsprojekt med blandade funktioner i relation till ett område genom att tillämpa arkitektoniska verktyg och iterativa metoder
- integrera kunskap om lokala förhållanden i ett gestaltningsförslag som kombinerar privata och gemensamma utrymmen inom en byggnad och gränszoner mellan inne och ute
- använda digitala och analoga verktyg för att producera diagram, arkitektoniska planer, sektioner, fasader och modeller i områdesskala
- dokumentera, sammanställa och presentera den individuella arbetsprocessen och resultaten
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- reflektera över på gestaltningsbeslut i relation till socialt, rumsligt, kulturellt och miljömässigt sammanhang
- utvärdera hur olika verktyg och metoder påverkar arkitektoniska strategier på en grannskapsnivå
Behörighetskrav
Samtliga kurser termin 2:
Arkitektonisk gestaltning 1:2
Arkitekturteknik 1:2
Arkitekturens historia och teori 1:2
Arkitekturens verktyg och kommunikation 1:2
Perspektiv på hållbarhet och arkitektur 1
Undervisningens upplägg
Undervisningen består av projektarbete, individuellt och i grupp. Undervisningsformerna består av praktiska övningar, individuella och gruppvisa handledningar, diskussioner och kritik, samt föreläsningar, seminarier, workshops och fältstudier.
Examination
Modulerna 1-3 examineras genom obligatoriska övningar i grupp och individuellt, en muntlig presentation samt inlämning av det visuella och fysiska material som framställts under respektive modul.
På modulerna samt på hela kursen sätts betyg enligt betygsskalan Godkänd (G) eller Underkänd (U). Betyget på respektive modul utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationernas olika delar. För betyget Godkänd (G) på hela kursen krävs att samtliga moduler har betyget Godkänd (G).
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.
Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet. Det första omprovet erbjuds senast två månader efter ordinarie provtillfälle, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För ordinarie prov som genomförs i maj eller juni månad får ett första omprovstillfälle erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Dessutom erbjuds ytterligare minst ett omprov inom ett år efter det ordinarie provtillfället. Student som erhållit godkänt resultat på ett prov får ej genomgå förnyat prov.
En student som utan godkänt resultat har genomgått ordinarie prov samt ett omprov för en kurs eller en del av en kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att få en annan examinator eller rättande lärare utsedd. Student ska vända sig till studierektor eller motsvarande med en sådan begäran.
Övergångsbestämmelser
I de fall en kursplan upphört att gälla eller genomgått större förändringar garanteras studenterna minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas.
Litteratur
Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.