Design för människor, 12 hp
Innehåll
Kursen innehåller fyra moduler:
Projektförberedelser (1,5 hp)
Här får studenten en introduktion till användarstudier, dess ursprung och nuvarande användning i designpraktik. Modulen inkluderar metoder för användarstudier, observationer och aktivitetsanalys, samt en övergripande introduktion till kvalitativa och kvantitativa metoder för insamlande av användardata.
Lärandemål: FSR 1
Temavecka: Sociopolitiska frågor, rörelser och sammanhang (1,5 hp)
Modulen är inriktad mot utforskande samhälleliga sociopolitiska frågor och företeelser med relevans för designområdet. Modulen utgör ett tema som spänner på tvärs över årskurserna på kandidatprogrammet i industridesign.
Lärandemål: FSR 2
Projektarbete (6 hp)
Här får studenten utföra ett designprojekt med en verklighetsbaserad kontext i samarbete med extern samarbetspartner från industri, offentlig sektor eller ideell organisation. Studenten får träning i att självständigt hantera komplexa designrelaterade problem, baserade på verkliga situationer. I projektarbetet utvecklar studenten sin förmåga att arbeta kreativt med gestaltning och att använda skiss- och modelltekniker på ett kommunikativt sätt. Projektet är i huvudsak strukturerat efter aktuella designprocess modeller.
Lärandemål: FSR 3, FSR 4, FSR 5, FSR 6, FSR 7
Projektkommunikation (3 hp)
I den avslutande modulen ska studenten bearbeta projektarbetet för att kunna presentera dess process och resultat både visuellt och verbalt till en intresserad allmänhet samt reflektera över vad ett sådan resultat kan innebära från ett hållbarhetsperspektiv. Här ska studenten också reflektera över sitt eget lärande.
Lärandemål: FSR 6, FSR 8, FSR 9
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse:
(FSR 1) Återge de grundläggande skillnaderna mellan kvantitativa och kvalitativa metoder i design
(FSR 2) Utforska hur design påverkas av och kan bidra till sociopolitiska rörelser och samhällsutveckling, med fokus på inkluderande och etiska perspektiv.
Färdighet och förmåga:
(FSR 3) Tillämpa en kreativ designprocess och designspecifika tekniker och metoder i projektform i en verklighetsnära situation.
(FSR 4) Genomföra ett problembaserat projekt inom givna tidsramar.
(FSR 5) Demonstrera förmåga att analysera varumärkesidentitet samt använda detta i sitt eget visuella arbete i projektet.
(FSR 6) Utforska och demonstrera färdigheter i analoga och digitala verktyg för gestaltning och kommunikation av designkoncept.
Värderingsförmåga och förhållningssätt:
(FSR 7) Diskutera etiska dilemman som kan uppstå i samband med användarstudier.
(FSR 8) Reflektera över sin förmåga för gestaltning och kommunikation genom redovisning av styrkor och områden för utveckling.
(FSR 9 Beskriva och diskutera hur produktutveckling kan genomföras på ett ansvarsfullt sätt i hållbarhetsmodeller.
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs, förutom grundläggande behörighet, minst 15 hp avklarade på Kandidatprogrammet i industridesign DGIND, eller motsvarande. Engelska B/6.
Undervisningens upplägg
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, workshops, reflektioner, dialoger, fältstudier, praktiska övningar och aktiviteter som genomförs både i grupp och individuellt. Studenterna uppmuntras att stödja varandras lärande genom undersökande och experimenterande arbetssätt, med fokus på learning-by-doing. Redovisningar sker i olika format, inklusive muntliga presentationer, visuella framställningar och skriftliga texter. Kursen innehåller inlämningsuppgifter, och studenterna får handledning i samband med praktiska övningar.
Examination
Varje modul examineras löpande under kursens gång och innefattar inlämningsuppgifter i form av text och/eller visuellt material, muntliga redovisningar, individuellt eller i grupp.
För att bli godkänd på kursen måste alla moduler vara genomförda med godkänt resultat. Betyg sätts för varje modul och för kursen som helhet enligt skalan Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Anpassad examination
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursgivande institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.
Tillgodoräknande
Student kan tillgodoräkna sig hela eller delar av denna kurs om intyg kan uppvisas som visar att studenten har genomgått och godkänts för en motsvarande kurs. Se vidare Handläggningsordning för tillgodoräknande på grundnivå och avancerad nivå på Umeå universitets hemsida
Övriga föreskrifter
Parallellt med kursen genomförs kurserna Designstudier och Designuttryck.
Litteratur
Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.