Engelska för åk 4-6, kurs 3, 15 hp
Kursen är nedlagd från och med 2025-05-08
Innehåll
I kursen vidareutvecklar deltagarna sina kunskaper om lärande och undervisning i engelska på vetenskaplig grund och utifrån nationella och europeiska styrdokument för språk. Kursen behandlar analys och bedömning för lärande med tonvikt på dokumentation av progression i språkutvecklingen. Vidare behandlas språkliga strategier som hjälpmedel för lärande och attityder och motivation för språk i ett flerspråkigt perspektiv. Kunskaper om sambandet mellan språk och kultur fördjupas och i kursen ingår en studieresa till ett engelskspråkigt land där ett eget valt projektarbete genomförs. I kursen vidareutvecklar och fördjupar deltagarna sina egna språkkunskaper, såsom kunskaper om uttal, intonation och språkstruktur. Stärkandet av den egna, allsidiga kommunikativa kompetensen är en förutsättning för att kunna undervisa på engelska på ett naturligt och ledigt sätt med god språklig säkerhet samt att kunna delta aktivt i internationella skolutbyten och utbildningar.
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs ska den studerande
Kunskap och förståelse
- kunna beskriva och diskutera utvärdering, analys och bedömning av kunskaper i engelska utifrån aktuella styrdokument och på vetenskaplig grund;
- kunna beskriva och diskutera dokumentation och kommunikation av elevers språkutveckling samt upprättande och utvärdering av individuella utvecklingsplaner och planer för elever i behov av särskilt stöd i engelska;
- kunna beskriva och diskutera språkdidaktiska verktyg för att synliggöra progression i lärande och undervisning i engelska;
- visa kunskaper om kulturella företeelser, livsvillkor och samhällsfrågor i engelskspråkiga länder samt kunskaper om engelska som världsspråk och andraspråk;
- beskriva och förklara engelskans grundläggande uttals- och intonationsmönster och språkstruktur.
Färdighet och förmåga
- kunna använda en rik variation av arbetssätt, arbetsformer och strategier för att stödja elevernas språkutveckling i riktning mot en allsidig kommunikativ förmåga;
- kunna bedriva större delen av undervisningen på engelska på ett naturligt och ledigt sätt och med god språklig säkerhet;
- kunna skapa en trygg lärandemiljö i språkklassrummet med fokus på att utveckla och stärka elevernas språkliga självförtroende;
- kunna skapa intresse och motivation för engelska genom en varierande undervisning grundad i vetenskaplighet och i relation till aktuella styrdokument;
- kunna analysera, bedöma, dokumentera och kommunicera elevers språkutveckling med fokus på lärande och progression;
- kunna uttrycka sig muntligt och skriftligt på ett tydligt och språkligt säkert sätt.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- förhålla sig till att alla barn i svensk skola har rätt att lära sig engelska, oavsett förkunskaper och särskilda behov;
- värdera, reflektera över och diskutera olika språkutvecklande strategier i de tidigare skolåren i ett helhets- och ämnesintegrerat perspektiv;
- förhålla sig till engelskans ställning som världsspråk och de konsekvenser detta kan få för den framtida utvecklingen av flerspråkighet
- kunna reflektera över och bedöma sina egna kunskaper i engelska och sina förmågor som engelsklärare och kunna identifiera behov av egen vidareutveckling.
Behörighetskrav
Univ: Engelska för åk 4-6, 15 hp, eller motsvarande.
Undervisningens upplägg
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och gruppövningar. Gruppövningar och seminarier är obligatoriska.
Kursen är indelad i följande moment:
- Studieresa till engelskt universitet samt ett kulturinriktat projekt, 4 hp
- Språklig säkerhet, 4 hp
- Språkdidaktik, 7 hp
Examination
De förväntade studieresultaten examineras genom inlämningsuppgifter, seminarier, gruppövningar samt ett skriftligt prov i språklig säkerhet.
Vid examination används betygsgraderna Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För betyget Väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att analysera och bedöma lärande i engelska utifrån nationella och internationella styrdokument, teorier om barns språkutveckling samt en kommunikativ språksyn. Dessutom läggs vikt vid den studerandes förmåga att reflektera över den egna språkutvecklingen.
Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos humanistiska fakultetsnämnden begära att annan examinator utses för att bestämma betyg.
Tillgodoräknande
Tillgodoräknande prövas av Studentcentrum vid Umeå universitet. Se http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande
Övriga föreskrifter
Huvudämnet för Grundlärarprogrammet med inriktning mot grundskolans år 4–6 läses över tre terminer där varje termin innehåller kurser i de tre kärnämnena svenska, matematik och engelska, enligt nedan:
Termin 1: Svenska 15 hp, Matematik 7,5 hp, Engelska 7,5 hp
Termin 2: Svenska 7,5 hp, Matematik 15 hp, Engelska 7,5 hp
Termin 3: Svenska 7,5 hp, Matematik 7,5 hp, Engelska 15 hp
Litteratur
Kurslitteratur
Ett antal barnböcker på engelska. Ett antal skönlitterära böcker på engelska. Kompendier som tillhandahålles av Institutionen för språkstudier. Internetlänkar för språk.
Estling Vannestål Maria
Essential English grammar
1. ed. :
Lund :
Studentlitteratur :
2012 :
200 s. :
ISBN: 978-91-44-06982-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Early language learning and teaching
: A1-A2
Keaveney Sharon, Lundberg Gun
1. uppl. :
Lund :
Studentlitteratur :
2014 :
198 s. :
ISBN: 9789144085234
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Styrdokument
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
Stockholm :
Skolverket :
2011 :
279 s. :
Fritt tillgängligt via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32541-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Kommentarmaterial till kursplanen i engelska
Stockholm :
Skolverket :
2011 :
24 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32547-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
DM 1-6, Engelska
Skolverket :
2011 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Utdelas.
Bedömarträning i engelska i årskurs 6
Skolverket :
2012 :
Obligatorisk
Gemensam europeisk referensram för språk
: lärande, undervisning och bedömning
Stockholm :
Skolverket :
2009 :
xvi, 252 s. :
Fulltext
ISBN: 978-91-85545-50-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Europeisk språkportfolio 6-16 år
Skolverket :
2005 :
Obligatorisk
Referenslitteratur
CLIL
: content and language integrated learning
Coyle Do, Hood Philip, Marsh David
Cambridge, UK :
Cambridge University Press :
2010. :
x, 173 p. :
ISBN: 978-0-521-11298-7 (hardback)
Se Umeå UB:s söktjänst
Cunningham Una
Twenty quick steps to better english for teachers and other busy people
Studentlitteratur :
2013 :
123 s. :
ISBN: 9789144079486
Se Umeå UB:s söktjänst
Grammar for young learners
Lewis Gordon, Mol Hans
Oxford :
Oxford University Press :
2009 :
154 p. :
ISBN: 978-0-19-442589-6 (hft.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Lundahl Bo
Texts, topics and tasks
: teaching English in years 4-6
1. ed. :
Lund :
Studentlitteratur :
2014 :
268 s. :
ISBN: 9789144080536
Se Umeå UB:s söktjänst
Pinter Annamaria
Teaching young language learners
Oxford :
Oxford University Press :
2006 :
180 s. :
ISBN: 0-19-442207-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Sylvén Liss Kerstin
The ins and outs of English pronunciation
: an introduction to phonetics
1. ed. :
Lund :
Studentlitteratur :
2013 :
108 s. :
ISBN: 9789144079554
Se Umeå UB:s söktjänst
Vocabulary activities
Ur Penny., Thornbury Scott
Cambridge :
Cambridge University Press :
2012. :
1 v. :
ISBN: 978-0-521-18114-3 (pbk.) : £22.05
Se Umeå UB:s söktjänst
Kurslitteratur
Ett antal barnböcker på engelska. Ett antal skönlitterära böcker på engelska. Kompendier som tillhandahålles av Institutionen för språkstudier. Internetlänkar för språk.
Cunningham Una
Twenty quick steps to better english for teachers and other busy people
Studentlitteratur :
2013 :
123 s. :
ISBN: 9789144079486
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Early language learning and teaching
: A1-A2
Keaveney Sharon, Lundberg Gun
1. uppl. :
Lund :
Studentlitteratur :
2014 :
198 s. :
ISBN: 9789144085234
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Styrdokument
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
Stockholm :
Skolverket :
2011 :
279 s. :
Fritt tillgängligt via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32541-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Kommentarmaterial till kursplanen i engelska
Stockholm :
Skolverket :
2011 :
24 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32547-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
DM 1-6, Engelska
Skolverket :
2011 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Utdelas.
Bedömarträning i engelska i årskurs 6
Skolverket :
2012 :
Obligatorisk
Gemensam europeisk referensram för språk
: lärande, undervisning och bedömning
Stockholm :
Skolverket :
2009 :
xvi, 252 s. :
Fulltext
ISBN: 978-91-85545-50-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Europeisk språkportfolio 6-16 år
Skolverket :
2005 :
Obligatorisk
Referenslitteratur
CLIL
: content and language integrated learning
Coyle Do, Hood Philip, Marsh David
Cambridge, UK :
Cambridge University Press :
2010. :
x, 173 p. :
ISBN: 978-0-521-11298-7 (hardback)
Se Umeå UB:s söktjänst
Estling Vannestål Maria
Essential English grammar
1. ed. :
Lund :
Studentlitteratur :
2012 :
200 s. :
ISBN: 978-91-44-06982-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Grammar for young learners
Lewis Gordon, Mol Hans
Oxford :
Oxford University Press :
2009 :
154 p. :
ISBN: 978-0-19-442589-6 (hft.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Lundahl Bo
Texts, topics and tasks
: teaching English in years 4-6
1. ed. :
Lund :
Studentlitteratur :
2014 :
268 s. :
ISBN: 9789144080536
Se Umeå UB:s söktjänst
Pinter Annamaria
Teaching young language learners
Oxford :
Oxford University Press :
2006 :
180 s. :
ISBN: 0-19-442207-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Sylvén Liss Kerstin
The ins and outs of English pronunciation
: an introduction to phonetics
1. ed. :
Lund :
Studentlitteratur :
2013 :
108 s. :
ISBN: 9789144079554
Se Umeå UB:s söktjänst
Vocabulary activities
Ur Penny., Thornbury Scott
Cambridge :
Cambridge University Press :
2012. :
1 v. :
ISBN: 978-0-521-18114-3 (pbk.) : £22.05
Se Umeå UB:s söktjänst