Praktiskt estetiskt ämne - Bild 1, 15 hp
Innehåll
Kursen syftar till att introducera studenten i ämnet bild och har ett ämnesdidaktiskt perspektiv. Genom laborativt undersökande arbete utvecklas grundläggande förmåga att framställa bilder med hantverksmässiga tekniker och verktyg, samt med olika material. Kursen omfattar perceptionsteori, samt studier i bilduppbyggnad och färg- och formkännedom. Olika metoder för bildsamtal och bildanalys ingår. Hållbar utveckling studeras i relation till materialanvädning och bilddiaktiskt arbete.
Ämnesdidaktisk teori ingår som en röd tråd i hela kursen och innefattar undervisningsplanering och undervisning i bild. Med utgångspunkt i aktuell forskning och styrdokument studeras och analyseras olika aspekter av bildämnet i skolan. Bildämnets historik och bildämnet idag belyses ur olika kritiska och didaktiska perspektiv. För att kunna tillgängliggöra samtida och historiska bilder för elever ingår även en orientering i konstvetenskap och visuell kultur.
Delkurs 1: Bilddidaktik 1, 3hp
Delkursen behandlar ämnesdidaktiska teorier och analys av bildämnets kursplan. Ämnesdidaktisk metod och teori tillämpas genom övningar i att planera undervisning för grundskolans tidiga år. Vidare ingår bildämnets historia, teorier om barns bildutveckling och kreativitetsteori.
Delkurs 2: Analog bildframställning och verktyg för bildframställning, 6hp
I delkursen studeras 2- och 3-dimensionell gestaltning i hantverksmässiga tekniker. Hållbar utveckling studeras i relation till materialanvänding. Delkursen omfattar även perceptionsteori, form- och färglära samt dokumentation och presentation av bilder. Didaktisk reflektion över hur läraren kan organisera och leda bildundervisning med analoga material och metoder ingår.
Delkurs 3: Konstvetenskap och visuell kultur, 3 hp
Delkursen omfattar en grundläggande konstvetenskaplig orientering där visuell kultur från olika tider och kulturer ingår.
Delkurs 4: Bildanalys och bildtolkning, 3 hp
Delkursen omfattar olika teorier och metoder för bildanalys, tolkning av bilder samt bildsamtal. Analys av visuell kultur innefattar bland annat bildsemiotisk teori.
Förväntade studieresultat
För betyget Godkänd ska den studerande kunna:
Delkurs 1 Bilddidaktik 1, 3hp
Kunskap och förståelse
- redogöra för teorier om barns bildutveckling, kreativitetsteorier och bildpedagogiska teorier
Färdighet och förmåga
- planera undervisning i bild utifrån aktuella styrdokument
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- reflektera över och problematisera bildundervisning på vetenskaplig grund
Delkurs 2 Analog bildframställning och verktyg för bildframställning, 6hp
Kunskap och förståelse
- skriftligt och muntligt redogöra för teorier relevanta för bildframställning, grundläggande tekniker och material, samt hur dessa används för att framställa analoga bilder.
- definiera ämnesspecifika begrepp kopplade till analogt bildskapande
- redogöra för hur val och hantering av material kan påverka aspekter av hållbar utveckling.
Färdighet och förmåga
- använda olika analoga bildtekniker för att uttrycka budskap i bild
- reflektera över och problematisera olika bildarbeten på ett vetenskapligt sätt
- beskriva den kreativa arbetsprocessen och kunna bedöma framsteg i egen eller andras konstnärliga produktioner
Delkurs 3 Konstvetenskap och visuell kultur, 3 hp
Kunskap och förståelse
- definiera centrala begrepp inom konstvetenskap och visuell kultur
- påvisa grundläggande kunskaper om konstvetenskapliga, historiska och samtida bilder och bilders funktion i olika sammanhang
Färdighet och förmåga
- tillämpa konstvetenskaplig terminologi och teoretiska begrepp i analys av och samtal om bilder
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- identifiera behov av didaktisk tillämpning av konstvetenskaplig kompetens och konsthistorisk orientering.
Delkurs 4 Bildanalys och bildtolkning, 3 hp
Kunskap och förståelse
- redogöra för olika teorier och metoder för bildtolkning och bildanalys
Färdighet och förmåga
- analysera, tolka och samtala om bilder med stöd av bildanalytiska och ämnesspecifika begrepp
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Undervisningens upplägg
Kursen omfattar ämnesstudier i form av gestaltande och problemorienterat arbete inom konstnärliga, hantverksmässiga och bilddidaktiska områden. Undervisning bedrivs i form av föreläsningar, litteraturstudier, seminarier och workshops. Kursarbetet genomförs i grupp och individuellt, till stor del i självständiga former via digital plattform.
Examination
Kursen examineras genom skriftlig tentamen, skriftlig inlämningsuppgift, seminarium, gestaltande arbete, muntlig redovisning.
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.
Andra examinationsformer kan förekomma om förutsättningarna för kursens genomförande i hög grad förändras.
Vid examination av praktiskt arbete, skriftliga inlämningsuppgifter samt salstentamen används betygsgraderna Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG). Vid mindre skriftliga och praktiska inlämningsuppgifter samt examination av seminariedeltagande används betygsgraderna Underkänd (U) eller Godkänd (G). För att få betyget Väl godkänd (VG) på hela kursen krävs att den studerande uppnått detta betyg på delkurser omfattande minst 9hp.
Student som erhållit godkänt betyg får inte genomgå förnyat prov.
Student som inte har godkänt resultat på prov har rätt att delta i förnyat prov (s.k. omprov). Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.
Minst ett andra omprov (ett s.k. uppsamlingsprov) ska erbjudas inom ett år efter det ordinarie provtillfället. I de fall prov inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov ska det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet.
En student som inte helt uppfyller målen för examination men ligger nära gränsen för godkänt betyg kan, efter beslut av examinator, ges möjlighet till komplettering för att uppnå godkänt betyg på kursen. Komplettering av examinationen ska anpassas individuellt utifrån det eller de mål som studenten inte uppnått och ska äga rum inom två veckor efter att studenterna meddelats examinationsresultatet men före nästa examinationstillfälle. Det är enbart tillåtet att komplettera ett underkänt resultat till godkänt, komplettering för högre betyg är inte tillåtet.
Övriga föreskrifter
Stoppdatum för inlämningsuppgifter är kursens sista dag, om inte annat anges av undervisande lärare. Vid alla provtillfällen ska examinerande uppgifter göras eller lämnas in inom den tid som anges av undervisande lärare för att beaktas, annars måste de göras eller lämnas in vid nytt provtillfälle.
Kursen får inte tas med i examen tillsammans med Bild 1 (6ES128).
Kursen ersätter den tidigare kursen Praktiskt estetiskt ämnen - Bild 1, 6ES075 och kan inte tas med i examen tillsammans med denna.
I det fall att kursplan upphör att gälla eller genomgår större förändringar, garanteras studenten minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas.
Litteratur
Giltig från: 2023 vecka 26
Delkurs 1
Löfstedt Ulla
Barns bildskapande
: teoretiska perspektiv och didaktiska konsekvenser
Jönköping :
Jönköping Univ. Press :
2004 :
54, [2] s. :
ISBN: 91-974953-1-X
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Fantasi och kreativitet i barndomen.
Vygotskij Lev Semenovic, Öberg Lindsten Kajsa
Göteborg :
Daidalos :
1995 :
111 s. :
ISBN: 91-7173-011-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet, Lgr22
Skolverket :
2022 :
Läroplan för grundskolan samt för förskoleklassen och fritidshemmet
Obligatorisk
Kroksmark Tomas
Tio forskare om ämnesdidaktik
Upplaga 1 :
Lund :
Studentlitteratur :
[2021] :
292 sidor :
ISBN: 9789144141886
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar
Åsén Gunnar
Bildundervisning och lärande genom bilder
Första upplagan :
2017 :
200 sidor :
ISBN: 9789147122271
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar
Delkurs 2
Arnheim Rudolf
Art and visual perception
: a psychology of the creative eye
The new version, expanded and rev. ed. :
Berkeley :
Univ. of California P. :
cop. 1974 :
x, 508 s., 2 pl.-bl. :
ISBN: 0-520-02327-7 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Finns i flera versioner, valfri upplaga
Berefelt Gunnar
ABSe om bildperception
4. uppl. :
Stockholm :
Centrum för barnkulturforskning :
1997 :
72 s. :
Obligatorisk
Läsanvisning: Valda delar, tillhandahålls digitalt av institutionen
Klarén Ulf
Vad färg är
Stockholm :
HLS :
1996 :
88 s. :
ISBN: 91-7656-383-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar, tillhandahålls digitalt av institutionen.
Om färg
: uppfatta, förstå och använda färg
Sisefsky Jan, Björling Håkan, Nordenström Hans
Stockholm :
Skandinaviska färginstitutet ; a Västerås : b Ica :
1995 :
175, [1] s. :
ISBN: 91-534-1557-4 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar, tillhandahålls digitalt av institutionen.
Modellteckningens grunder
Dahl Peter, Dahl Peter
[Ny tr.] :
Stockholm :
Bonnier :
1977 :
47 s. :
ISBN: 9100402818
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Tillhandahålls digitalt av institutionen
Delkurs 3
Fundamentals of art history
Cothren Michael W., D'Alleva Anne
Revised edition :
London :
Laurence King Publishing :
2021 :
168 sidor :
ISBN: 9781913947019
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
A world history of art
Honour Hugh, Fleming John
Rev. 7. ed. :
London :
Laurence King :
2009 :
xii, 936, [24] s. :
ISBN: 9781856695848
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Artiklar tillkommer
Delkurs 4
Lära barn skapa
: kreativt arbete med barn
Barnes Rob, Andersson Sten
Lund :
Studentlitteratur :
1994 :
176 s., [16] pl.-s. i färg :
ISBN: 91-44-39501-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Läsanvisning: Kapitel 7
Möten med bilder
: analys och tolkning av visuella uttryck
Eriksson Yvonne, Göthlund Anette
Lund :
Studentlitteratur :
2004 :
180 s. :
ISBN: 91-44-02325-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Läsanvisning: Kapitel 1, 2 och 3.
Marner Anders
Upplevelse, tolkning, analys och samtal
: ett bildsemiotiskt perspektiv på teori och metod i bildbetraktandet
Umeå :
Umeå universitet :
2009 :
Obligatorisk
Artiklar tillkommer
Referenslitteratur
Understanding Comics
: The Invisible Art
McCloud Scott, Martin Mark, Lappan Bob
2. pr. :
Northampton, Mass. :
Kitchen sink :
1993 :
215 s. :
ISBN: 0-87816-243-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Modul 2
Panofsky Erwin
Studies in iconology
: humanistic themes in the art of the Renaissance
[New ed.] :
New York :
Harper & Row :
1972, pr. 1977 :
xliii, 262 s., lxxxxii pl.-s. :
ISBN: 9780064300254
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Modul 3
Panofsky Erwin
Meaning in the visual arts
Chicago :
Univ. of Chicago P. :
1982 :
364 s. :
ISBN: 0-226-64551-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Modul 3
Normkritisk pedagogik
: perspektiv, utmaningar och möjligheter
Björkman Lotta, Bromseth Janne
Upplaga 1 :
Lund :
Studentlitteratur :
[2019] :
358 sidor :
ISBN: 9789144118086
Se Umeå UB:s söktjänst
Övrig litteratur kan tillkomma och tillhandahålls då av läraren i samband med undervisning.