Navigerat till
Kursplan:

Hem- och konsumentkunskap för lärare åk 7-9, 45 hp (1-45). Ingår i Lärarlyftet II, 45 hp

Kursen är nedlagd från och med 2024-11-25

Engelskt namn: Home- and consumer studies for teachers school years 7-9, 45 hp (1-45)
Denna kursplan gäller: 2015-08-17 och tillsvidare
Kurskod: 6KN020
Högskolepoäng: 45
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning: Kostvetenskap: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för kost- och måltidsvetenskap
Beslutad av: Prefekten, 2015-02-19

Innehåll

Kursen består av följande moment:

  1. Hem- och konsumentkunskap - en introduktion, (Home- and consumer studies - an introduction), 2,5 hp
  2. Näringslära, (Nutrition), 7,5 hp
  3. Livsmedel och matlagningsprocesser I, (Food and the process of cooking I), 5 hp
  4. Livsmedel och matlagningsprocesser II, (Food and the process of cooking II), 7,5 hp
  5. Mat och folkhälsa, (Food and Public Health), 7,5 hp
  6. Mat, individ och samhälle, (Food, the individual, and society),  3 hp
  7. Mat, miljö och livsstil, (Food, environment, and lifestyle), 5 hp
  8. Konsumtion och ekonomi, (Consumption and private economy), 5 hp
  9. Lärande och bedömning, (Learning and assessment) 2 hp

Moment 1. Hem- och konsumentkunskap - en introduktion, 2,5 hp
Momentet är en introduktion till skolämnet hem- och konsumentkunskap med fokus på att belysa ämnets disciplin och skolämnets syfte, mål, innehåll och kunskapskrav. Kursplanen i ämnet presenteras och nationell och internationell ämnesdidaktisk forskning introduceras.

Moment 2. Näringslära, 7,5 hp
Momentet inleds med att översiktligt behandla matspjälkningskanalens anatomi och fysiologi med fokus på spjälkning och absorption av energigivande näringsämnen. Dessutom belyses översiktligt hur energigivande näringsämnen omsätts i cellerna för att generera energi. Tyngdpunkten i momentet behandlar människans behov av energi, energigivande näringsämnen, vätska och de viktigaste vitaminerna och mineralerna samt dess funktion i kroppen. Innehåll av energi och näring i olika livsmedel och måltider granskas i relation till nordiska näringsrekommendationer.

Moment 3. Livsmedel och matlagningsprocesser I, 5 hp
I momentet ingår att välja, hantera och tillaga livsmedel och värdera detta i relation till hälsa, tid, ekonomi, miljö och sensoriska aspekter. Grundläggande metoder för matlagning och bakning tillämpas och analyseras. Kemiska processer vid hantering och tillagning av råvaror och livsmedel behandlas översiktligt. Sammansättning av maträtter och måltider värderas för att möta olika behov som finns i ett hushåll. Recept analyseras och komponeras med fokus på hälsa, tid, ekonomi, miljö samt sensoriska och pedagogiska aspekter.

Moment 4. Livsmedel och matlagningsprocesser II, 7,5 hp
I momentet ingår att välja, hantera och tillaga livsmedel och värdera detta i relation till hälsa, tid, ekonomi, miljö och sensoriska aspekter. Grundläggande metoder för matlagning och bakning tillämpas och analyseras. Kemiska processer vid hantering och tillagning av råvaror och livsmedel behandlas översiktligt. Sammansättning av maträtter och måltider värderas för att möta olika behov som finns i ett hushåll. Recept analyseras och komponeras med fokus på hälsa, tid, ekonomi, miljö samt sensoriska och pedagogiska aspekter.

Moment 5. Mat och folkhälsa, 7,5 hp
Matens betydelse för folkhälsa i förebyggande syfte och en översikt av olika kostrelaterade folksjukdomar behandlas. Energi- och näringsbehov för olika åldersgrupper, idrottare och vegetarianer diskuteras. Särskilda behov som kan föreligga vid födoämneskänslighet, diabetes typ 1 och ätstörningar hos barn och ungdom belyses. Här ingår också patogena och livsmedelsförstörande såväl som hälsofrämjande mikroorganismer och hur man med god hantering och livsmedelshygien kan förebygga sjukdomar och livsmedelsförstörande processer orsakade av mikroorganismer.

Moment 6. Mat, individ och samhälle, 3 hp
Under momentet behandlas människans relation till mat ur ett sociologiskt perspektiv. Preferenser och val av livsmedel samt värderingar om mat problematiseras i relation till samhällsutveckling, genus, samhällsklass, etnicitet, religion och kultur. Mat- och måltidsvanor samt mattraditioner i samband med högtider inom olika kulturer behandlas, Andra aspekter som belyses är hur sociala normer och mänsklig interaktion påverkar matvanor och hur detta formas under livet.

Moment 7. Mat, miljö och livsstil, 5 hp
Momentet behandlar hushållets relation till hållbar utveckling med tonvikt på livsmedel, hushållsprodukter och levnadsvanor. Miljö och kretslopp belyses och livsmedelsproduktion studeras historiskt och utifrån nutida perspektiv med fokus på miljö. I momentet tränar studenten att analysera livsmedel och maträtter och deras påverkan på miljö och hälsa. Vidare ingår kunskap om återvinning och teknisk infrastruktur t.ex. hushållets dagliga användning av energi, vatten, avlopp och transporter.
I momentet studeras också hushållets olika verksamheter, såsom tvätt, städning och övrig omsorgsverksamhet, utifrån perspektiven hälsa, ekonomi, miljö, jämställdhet och kultur. Jämställdhet i vardagslivet och balansen mellan hemarbete och förvärvsarbete problematiseras i relation till genusteorier och genusforskning.

Moment 8. Konsumtion och ekonomi, 5 hp
Momentet behandlar konsumtion och livsstil hos unga människor och vilka konsekvenser deras val får för dem själva och människor i deras omgivning. Konsumtionens betydelse diskuteras i relation till en hållbar utveckling för hälsa, miljö och ekonomi. Privatekonomi med budget och vanligt förekommande levnadskostnader beräknas, som t ex. olika låneformers påverkan på ekonomin. Lagar som reglerar köp och marknadsföring samt myndigheter och organisationer som stärker konsumentens ställning behandlas. Reklam, marknadsföring och mediernas påverkan på olika målgruppers konsumtionsvanor diskuteras.

Moment 9. Lärande och bedömning, 2 hp
I momentet behandlas gällande styrdokument och ämnesdidaktisk litteratur med tonvikt på lärande och bedömning. Studenten tränar på att planera pedagogisk verksamhet inom ämnet utifrån olika ramfaktorer. Det innebär att planera för hur det centrala innehållet i kursplanen kan behandlas och tillrättaläggas för elever i grundskolans lägre åldrar. Vidare att planera för formativ och summativ bedömning för åk 7-9 i syfte att nå de övergripande målen inom ämnet. Fortlöpande tränas didaktisk analys och problematisering av frågor om undervisning och lärande.
Genomgående i kursen fördjupas teoretiska kunskaper med praktiska tillämpningar och ämnesdidaktiska perspektiv problematiseras i relation till den pedagogiska praktiken.
 

Förväntade studieresultat

Kunskap och förståelse
För godkänt moment ska den studerande kunna

  • Beskriva översiktliga principer för kroppens hantering av energigivande näringsämnen inkluderat spjälkning, absorption samt omsättning i cellerna.
  • Redogöra för funktion, behov och förekomst av energi och näringsämnen i livsmedel i relation till nordiska näringsrekommendationer.
  • Beskriva hela processen från råvara till tillagad produkt/maträtt för olika livsmedelsgrupper i relation till grundläggande metoder för matlagning och bakning, översiktliga kemiska processer samt kvalitets- och näringsvärdesförändringar som kan uppstå.
  • Redogöra för kostens betydelse för olika kostrelaterade folksjukdomar.
  • Redogöra för särskilda behov kring mat och måltider som kan förekomma hos barn och unga vid olika sjukdomstillstånd.
  • Beskriva vanligt förekommande mikroorganismer i livsmedel samt känna till de sätt med vilka de kan orsaka förstörelse i samband med hantering, beredning och tillagning samt hur de utgör en hälsofara.
  • Beskriva och förstå konserveringsmetoder som används inom livsmedelsindustrin för att producera livsmedel med hög säkerhet och kvalitet och vad livsmedelslagen föreskriver i dessa sammanhang.
  • Förstå och beskriva hur samhällsutveckling, genus, samhällsklass, etnicitet, religion, kultur och socialisation och är med och formar människans relation till mat.
  • Beskriva hur olika livsmedel och hushållsprodukter produceras.
  • Känna till hushållets relation till samhällets tekniska system för hållbart kretslopp.
  • Beskriva och förstå innebörden i olika typer av konsumentinformation i relation till ekonomi, miljö och hälsa
  • Redogöra för lagar som reglerar konsumenters rättigheter och skyldigheter samt ge exempel på hur dessa tillämpas.
  • Beskriva ungas ekonomi och sparande ur ett hållbarhetsperspektiv.

Färdighet och förmåga
För godkänt moment ska den studerande kunna

  • Planera och tillaga måltider utifrån nordiska näringsrekommendationer, grundläggande metoder för tillagning och bakning samt livsmedelshantering i syfte att bevara kvalitet, säkerhet och hållbarhet.
  • Skilja på reklam och konsumentinformation.
  • Använda och beskriva olika verktyg för planering av privatpersoners ekonomi och redogöra för vanligt förekommande betalnings- och sparformer samt avbetalningsköp och försäkringar i ett hushåll.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänt moment ska den studerande kunna

  • Diskutera skolämnets syfte, mål, innehåll och kunskapskrav i relation till förutsättningar och ämnesdidaktiska forskningsfrågor.
  • Värdera förekomst av energi och näringsämnen i livsmedel och måltider utifrån nordiska näringsrekommendationer.
  • Värdera olika råvaror och livsmedel, matlagningsmetoder och maträtter utifrån hälsa, miljö, tid, ekonomi och sensoriska aspekter.
  • Analysera färdigskrivna recept och komponera egna recept utifrån olika perspektiv.
  • Reflektera kring skolans roll i folkhälsoarbete och att stödja främjandet av bra matvanor.
  • Integrera elevers särskilda behov kring mat och måltider i undervisningen.
  • Värdera ett livsmedels säkerhet i syfte att upprätthålla en god hygien i ett hushåll vid hantering, beredning och tillagning av livsmedel.
  • Analysera hur sociala strukturer, normer och mänsklig interaktion är med och formar människans relation till mat.
  • Resonera kring konsekvenser av olika konsumtionsval och handlingar i hemmet utifrån hållbar social, ekonomisk och ekologisk utveckling
  • Välja och värdera redskap och metoder för tvätt och städning utifrån perspektivet hälsa, ekonomi och miljö.
  • Värdera och diskutera hemmets och hemarbetets betydelse för individ, familj och ett hållbart samhälle ur olika perspektiv.
  • Problematisera och analysera hur marknadsföring och kommersiell media påverkar ungas konsumtion samt hur konsumtion av varor och tjänster inverkar på individers och olika hushålls ekonomi och hälsa.
  • Visa ämnesdidaktiska förmågor inom skolämnet hem- och konsumentkunskap som krävs för yrkesutövningen.
  • Planera, genomföra, dokumentera och motivera undervisning, examination och bedömning i hem- och konsumentkunskap för åk 7-9, utifrån styrdokument, andra ramfaktorer samt elevers olika kulturella bakgrund och varierande behov av stöd.
  • Reflektera över det egna lärandet, lärarens sociala och pedagogiska uppgifter, läraryrkets komplexitet och ämnesstudierna i ett didaktiskt perspektiv.

Behörighetskrav

De som har en behörighetsgivande lärarexamen och undervisar i detta ämne i åk 7-9 utan att vara ämnesbehörig.

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av föreläsningar och litteraturstudier med obligatoriska seminarier i muntlig eller skriftlig form. IKT-inslag förekommer i form av digital lärplattform. Dokumentation i digital form sker som ett led i studenternas kompetensuppföljning och progression. Den studerande ska ha tillgång till internetuppkopplad dator. Obligatoriska laborationer förekommer i samtliga moment, men i olika omfattning och följs upp av reflektioner och diskussioner. Grupparbeten och enskilda arbeten redovisas på varierande sätt; muntligt, skriftligt och med hjälp av digitala verktyg. Demonstrationer och framförande kan spelas in och analyseras. Didaktiska diskussioner kring innehåll och metoder förekommer kontinuerligt i de olika momenten. Problembaserat lärande och fallbeskrivningar ingår i undervisningen. Värderingsövningar, rollspel och workshops kan vara andra inslag. Utgångspunkt skall vara ett problem- och processorienterat arbetssätt som ligger till grund för diskussioner, reflektioner och analyser samt ger beredskap för ett flexibelt arbetssätt i den kommande yrkesverksamheten.

Examination

Examinationer sker genom skriftliga individuella tentamina, muntliga och skriftliga redovisningar och seminarier. I kursen ingår också examinerande laborationer med efterföljande redovisningar och diskussioner. Studentens prestationer kommer att bedömas i en tregradig betygsskala, Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För betyget Väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att föra samman olika innehållsliga delar till ett för lärarprofessionen relevant helhetsperspektiv. Välgrundade tolkningar och kritisk analys är centrala. För att bli godkänd på hel kurs krävs att samtliga examinerande delar är godkända där betyget utgörs av examinators samlade bedömning av den studerandes examinerande resultat.
För att erhålla betyget väl godkänt ska minst 22,5 hp utgöra betyget Väl godkänd.

Tillgodoräknande
Tillgodoräknande av kurs i examen prövas individuellt enligt universitetets tillgodoräknandeordning, se länk: http://www.umu.se/studentcentrum/regler_riktlinjer/index.html
 

Litteratur

HEM- OCH KONSUMENTKUNSKAP - EN INTRODUKTION, 3 HP

OBLIGATORISK LITTERATUR

Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
Stockholm : Skolverket : 2011 : 279 s. :
Fritt tillgängligt via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32541-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Kommentarmaterial till kursplanen i hem- och konsumentkunskap
Stockholm : Skolverket : 2011 : 27 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32548-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Petersson Monica
Att genuszappa på säker eller minerad mark : hem- och konsumentkunskap ur ett könsperspektiv
Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis : cop. 2007 : 223, [17] s. :
http://hdl.handle.net/2077/9473
ISBN: 978-91-7346-577-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Höijer Karin
Contested food : the construction of home and consumer studies as a cultural space
Uppsala : Acta Universitatis Upsaliensis : 2013 : 101 s. :

ISBN: 9789155487126
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Hipkiss Anna Maria
Klassrummets semiotiska resurser : en språkdidaktisk studie av skolämnena hem- och konsumentkunskap, kemi och biologi
Umeå : Umeå universitet : 2014 : 275 s. :

ISBN: 9789176011003
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Bohm Ingela
“We’re made of meat, so why should we eat vegetables?” : food discourses in the school subject home and consumer studies
Umeå : Umeå universitet : 2016 : 124 s. :

ISBN: 9789176016176
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Lindblom Cecilia
Skolämnet Hem- och konsumentkunskap på 2000-talet : förutsättningar för elevers möjlighet till måluppfyllelse
Umeå : Institutionen för kostvetenskap, Umeå universitet : 2016 : 84 s. (PDF) :
Fritt tillgänglig via Umeå universitet
Obligatorisk

REFERENSLITTERATUR

Åbacka Gun
Att lära för livet hemma och i skolan : elevers uppfattningar av kost och hälsa, konsumtion och privatekonomi samt hushåll och miljö
Åbo : Åbo akademis förlag : 2008 : 327, [31] s. :
ISBN: 978-951-765-412-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: https://www.doria.fi/handle/10024/36024

Hjälmeskog Karin
"Democracy begins at home" : utbildning om och för hemmet som medborgarfostran
Uppsala : Acta Universitatis Upsaliensis : 2000 : 242 s. :
ISBN: 91-554-4808-9 ; 263:00
Se Umeå UB:s söktjänst

Lära och bedöma i hem- och konsumentkunskap Lgr 11 : [att utveckla och synliggöra förmågor i undervisningen]
De Ron Lena, Feldt Maria
[Lidingö] : Maria Feldt : cop. 2013 : 72 s. :
ISBN: 9789163733888
Se Umeå UB:s söktjänst

NÄRINGSLÄRA 7,5 HP

OBLIGATORISK LITTERATUR

Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
Stockholm : Skolverket : 2011 : 279 s. :
Fritt tillgängligt via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32541-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Kommentarmaterial till kursplanen i hem- och konsumentkunskap
Stockholm : Skolverket : 2011 : 1 PDF-fil (27 s.) :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32548-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Näringslära för högskolan
Abrahamsson Lillemor, Andersson Agneta, Nilsson Gerd
6. uppl. : Liber : 2013 : 480 s. :
ISBN: 9789147105205
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

REFERENSLITTERATUR

Ministerrådet Nordiska
Nordic Nutrition Recommendations 2012. Part 1. Summary, principles and use
Nordiska ministerrådet : 2013 :
ISBN: 9789289326308
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: http://norden.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A745780&dswid=-5455

Johansson Ulla
Näring och hälsa
3., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 460 s. :
ISBN: 9789144079820
Se Umeå UB:s söktjänst

MAT OCH FOLKHÄLSA 7,5 HP

OBLIGATORISK LITTERATUR

Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
Stockholm : Skolverket : 2011 : 279 s. :
Fritt tillgängligt via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32541-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Grundläggande mikrobiologi med livsmedelsapplikationer
Thougaard Herluf, Varlund Verner, Møller Madsen René, Blücher Anna
2., uppdaterade och utök. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 414 s. :
ISBN: 9789144006567
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Kommentarmaterial till kursplanen i hem- och konsumentkunskap
Stockholm : Skolverket : 2011 : 1 PDF-fil (27 s.) :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32548-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Bra mat i skolan
Livsmedelsverket (senaste versionen) :
www.slv.se
Obligatorisk

Livsmedelsverkets allergiinformation nr 3: Gluten och andra proteiner från spannmål
Livsmedelsverket (senaste versionen) :
www.slv.se
Obligatorisk

Livsmedelsverkets allergiinformation nr 4: Sojaprotein, jordnötter och andra baljväxter
Livsmedelsverket (senaste versionen) :
www.slv.se
Obligatorisk

Livsmedelsverkets allergiinformation nr 6: Mjölk och mjölkprodukter
Livsmedelsverket (senaste versionen) :
www.slv.se
Obligatorisk

Livsmedelsverkets allergiinformation nr 10: Nötter och fröer
Livsmedelsverket (senaste versionen) :
www.slv.se
Obligatorisk

Näringslära för högskolan
Abrahamsson Lillemor, Andersson Agneta, Nilsson Gerd
6. uppl. : Liber : 2013 : 480 s. :
ISBN: 9789147105205
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Engelskspråkiga artiklar ur facktidskrifter och andra ämnesrelaterade artiklar (ca 85 sidor) tillkommer.

REFERENSLITTERATUR

Ministerrådet Nordiska
Nordic Nutrition Recommendations 2012. Part 1. Summary, principles and use
Nordiska ministerrådet : 2013 :
ISBN: 9789289326308
Se Umeå UB:s söktjänst

Mat för liv och lust : [kokboken för dig som vill äta sunt]
Eliasson Margit, Wåreus Joel, Lindeberg Gunilla
4:e rev. utg. : Stockholm : Bonnier Fakta : 2009 : 400 s. :
ISBN: 978-91-7424-075-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Wahlman Laurell Birgitta
Ingredienslexikon : för överkänsliga mot gluten, laktos, mjölk- och sojaprotein
5. uppl. : Stockholm : Gothia : 2012 : 111 s. :
ISBN: 978-91-7205-837-8
Se Umeå UB:s söktjänst

Mat special : recept och råd vid överkänslighet och allergi
Lindeberg Gunilla, Wesslén Annika, Wåreus Joel
Stockholm : Bonnier : 2002 : 223, [1] s. :
ISBN: 91-0-057702-2 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Folkhälsorapport - senaste upplagan
Socialstyrelsen, Stockholm :
Socialstyrelsen

Mat och hälsa : faktabok från Livsmedelsverket
Andersen Merethe, Hedberg Anette
Uppsala : Livsmedelsverket : cop. 2007 : 282 s. :
ISBN: 978-91-7714-176-1 (inb.) (genererat)
Se Umeå UB:s söktjänst

Johansson Ulla
Näring och hälsa
3., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 460 s. :
ISBN: 9789144079820
Se Umeå UB:s söktjänst

LIVSMEDEL OCH MATLAGNINGSPROCESSEN 12 HP

OBLIGATORISK LITTERATUR

Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
Stockholm : Skolverket : 2011 : 279 s. :
Fritt tillgängligt via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32541-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Livsmedelsvetenskap - senaste upplagan
Nylander Annica (red), Nydahl Margaretha, Marklinder Ingela, Jonsson Lena
Studentlitteratur :
http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/32124-01/height/320/width/320/bild.jpg
Obligatorisk

Vår kokbok
Kleinschmidt Wolfgang, Begner Sara
26. uppl. : Stockholm : Norstedt : 2013 : 880 s. :
ISBN: 9789113051000 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Kommentarmaterial till kursplanen i hem- och konsumentkunskap
Stockholm : Skolverket : 2011 : 1 PDF-fil (27 s.) :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32548-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Livsmedelsdatabas. Energi och näringsämnen
Livsmedelsverket, Uppsala :
www.slv.se
Obligatorisk

REFERENSLITTERATUR

Våra livsmedel från jord till bord : en bok i råvarukunskap
Garpendal Margareta, Sors Widell Lena
Stockholm : Liber : 2009 : 256 s. :
ISBN: 9789147081301
Se Umeå UB:s söktjänst

Mat & klimat
Björklund Johanna, Holmgren Pär, Johansson Susanne
Stockholm : Medström : 2008 : 216 s. :
ISBN: 978-91-7329-018-0 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Kemin i maten
Sandberg Ulla, Wahlström Ebba
Stockholm : KRC : 2001 : 96 s. :

McGee Harold
McGee on food & cooking : an encyclopedia of kitchen science, history and culture
[New, completely rev. and updated ed.] : London : Hodder & Stoughton : 2004. : x, 884 s. :
ISBN: 0-340-83149-9 (hbk.) : £30.00
Se Umeå UB:s söktjänst

McGee Harold
Keys to good cooking : a guide to making the best of foods and recipes
New York, N.Y. : Penguin Press : 2010 : xix, [2], 553 p. :
ISBN: 978-1-59420-268-1 : $35.00
Se Umeå UB:s söktjänst

MAT, INDIVID OCH SAMHÄLLE 7,5 HP

OBLIGATORISK LITTERATUR

Att skapa en relation - laga mat som en symbolhandling
Fjellström Christina, Red Pipping Ekström Marianne, Åberg Helena, Bergström Kerstin, Prell Hillevi
MHM rapporter nr 2007:39 I Hushållsvetenskap & Co, Institutionen för Mat, hälsa och miljö, Göteborgs universitet. : 2007 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Tillhandahålls av institutionen

Varför skiljer sig intentioner från handling vid val av livsmedel?
Frostling-Henningsson Maria, Hedblom Martin, Thuresson Ludvig
Handelns utvecklingsråd. Forskningsrapport 2010:2 : 2010 :
www.hur.nu
Obligatorisk

Den mångkulturella måltiden
Kungl. Skogs- och lantbruksakademien : 2011 :
Kungl. Skogs- och lantbruksakademien
Obligatorisk

Andersen Merethe
Mat för alla sinnen : [sensorisk träning enligt SAPERE-metoden] : [handledning årskurs 4-6]
Stockholm : Livsmedelsverket/Stiftelsen för Måltidsforskning : 2000 : 68, [9] s. :
Fulltext
ISBN: 91-7714-121-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Tillhandahålls av institutionen

Lupton Deborah
Food, the body and the self
London : Sage : 1996 : 175 s. :
Obligatorisk

REFERENSLITTERATUR

de Garine I
Wiews about food prejudice and stereotypes
Social science information :
Läsanvisning: 40(3), 220

Barriers to healther eating in a disadvantaged community
O'Neill M, Rebane D, Lester C
Health Education Journal :
Läsanvisning: 63(3), 220

Identity-Based Motivation and Health
Oyserman D, Fryberg S.A, Yoder N
Journal of Personality & Social Psychology : 2007 :
Läsanvisning: 93(6), 1011-1027

A sociology of food & nutrition : the social appetite
Germov John, Williams Lauren
3. ed. : Melbourne : Oxford University Press : 2008 : xvii, 425 s. :
ISBN: 0-19-555150-8 (hft.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Fischler C
Food, self and identity
Social Science Information / sur les sciences sociales : 1988 :

Who we are and how we eat: a qualitaqtive study of identities in food choice
Bisogni C.A, Connors M, Devine C.M, Sobal J
Journal of Nutrition Education and Behavior : 2002 :

Counihan C.M
Food rules in the United States: Individualism, control, and hierarchy
Anthropoligical Quaterly : 1992 :

Food and class. A sociology of food and nutrition: The social appetite
Crotty P, Germov J
Oxford University Press : 1999 :

Hedelin Astrid
Hem- och konsumentkunskap : åk 6-9
9. uppl. : Malmö : Interskol : 2008 : 320 s. :
ISBN: 978-91-7306-764-5 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Mat, tro, tradition
Westblom Jonsson Helen, Wrange-Tholander Åsa
1. uppl. : Stockholm : Liber : 1997 : 160 s. :
ISBN: 91-47-04841-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Factors Influencing Food Choices of Adolescents: Findings from Focus-Group Discussions with Adolescents
Neumark-Sztainer D, Story M, Perry C, Casey M.A
Journal Of The American Dietetic Association : 1999 :

Why healthy eating is bad for young people's health: Identity, belonging and food
Stead M, McDermott L, MacKintosh A.M, Adamson A
Social Science & Medicine : 2011 :

Meiselman I
Sociability and meals: facilitation, commensality, and interaction
Gaithersburg: Aspen Publishers, Inc : 2000 :

MAT, MILJÖ OCH LIVSSTIL 7,5 HP

OBLIGATORISK LITTERATUR

Mat & klimat
Björklund Johanna, Holmgren Pär, Johansson Susanne
Stockholm : Medström : 2008 : 216 s. :
ISBN: 978-91-7329-018-0 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Tillhandahålls av institutionen

Hasslöf Helen
Tankar om hållbar utveckling och lärande
Hutiskolan : 2009 :
Pdf-fil att ladda hem
Obligatorisk

Kommentarmaterial till kursplanen i hem- och konsumentkunskap
Stockholm : Skolverket : 2011 : 1 PDF-fil (27 s.) :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32548-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
Stockholm : Skolverket : 2011 : 279 s. :
Fritt tillgängligt via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32541-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Mat och hälsa : faktabok från Livsmedelsverket
Andersen Merethe, Hedberg Anette
Uppsala : Livsmedelsverket : cop. 2007 : 282 s. :
ISBN: 978-91-7714-176-1 (inb.) (genererat)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Hedengren M
Matsvinn - Kvalitativ undersökning om attityder, kunskap och beteende kopplat till matsvinn
Livsmedelsverket : 2013 :
www.slv.se
Obligatorisk
Läsanvisning: Direktlänk: https://goo.gl/AZpjQ6

Beck-Friis Johan
Matens kvaliteter
Stockholm : Kungl. skogs- och lantbruksakademien : 2013 : 43 s. :
Fulltext
ISBN: 9789186573362
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Matsvinn. Kvantitativ undersökning om attityder, kunskap och beteende kopplat till matsvinn
Laurin Gulled J, Västå A
Livsmedelsverket : 2013 :
www.slv.se
Obligatorisk
Läsanvisning: 30 sidor Direktlänk: https://goo.gl/VYY0IZ

Förvara maten rätt så håller den längre
Modin R, Lindblad M
Livsmedelsverket : 2011 :
Pdf-fil
Obligatorisk
Läsanvisning: 40 sidor

Modin R
Livsmedelssvinn i hushåll och skolor. Livsmedelsverkets rapport 4/2011
Livsmedelsverket : 2011 :
www.slv.se
Obligatorisk
Läsanvisning: 49 sidor Direktlänk: https://goo.gl/5BWL83

Matavfallsmängder i Sverige
Stockholm : Naturvårdsverket : 2014 : 20 s. :
Fulltext
ISBN: 9789162086947
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Roos Elin
Mat-klimat-listan Version 1.1 Rapport 077
Sveriges lantbruksuniversitet : 2014 :
Pdf-fil
Obligatorisk
Läsanvisning: ISSN: 1654-9406-9409

Klimatpåverkan och energianvändning från livsmedelsförpackningar
Wallman M, Nilsson K
Livsmedelsverket : 2011 :
Pdf-fil
Obligatorisk
Läsanvisning: Livsmedelsverkets rapport 18/2011 50 sidor

Miljöpåverkan från animalieproduktion - Kött, Mjölk och ägg
Wallman M, Nilsson K, Cederberg C
Livsmedelsverket : 2013 :
www.slv.se
Obligatorisk
Läsanvisning: Livsmedelsverkets rapport 17/2013 103 sidor Direktlänk: https://goo.gl/HuoMW8

Lagerberg Fogelberg Charlotte
På väg mot miljöanpassade kostråd : vetenskapligt underlag inför miljökonsekvensanalysen av Livsmedelsverkets kostråd
Inst för kostvetenskap : 2008 :
Pdf-fil
Obligatorisk
Läsanvisning: 213 s

Ziegler F
På väg mot miljöanpassade kostråd, delrapport fisk
Livsmedelsverket : 2008 :
www.slv.se
Obligatorisk
Läsanvisning: Livsmedelsverkets rapport 10/2008 Direktlänk: https://goo.gl/vcbS7W

Mängd mat och dryck via avloppet : en enkätundersökning i svenska hushåll
Sörme Louise, Johansson Malin, Stare Malin
Stockholm : Naturvårdsverket : 2014 : 44 s. :
Fulltext
ISBN: 9789162066246
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

REFERENSLITTERATUR

Dagens rätt : om mat, makt och människovärde
Brulin Gunnar, Klingzell-Brulin Malin
Stockholm : Bilda i samarbete med Livsmedelsarbetareförbundet : 2009 : 292 s. :
ISBN: 978-91-574-8030-9
Se Umeå UB:s söktjänst

Matsmart : på spaning efter nya goda trender
Edman Stefan, Thunberg Bo, Töve Jan
Örebro : Gullers : 2008 : 256 s. :
ISBN: 978-91-88238-85-6 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Hjälmeskog Karin
Global Sustainable Development: A Challange for Consumer Citizen
Global Sustainable Development :
http://www.educationforsustainabledevelopment.org/e-intro.html

Hållbar utveckling i skolan : miljöundervisning och utbildning för hållbar utveckling i svensk skola
Stockholm : Statens skolverk : 2002 : 173 s. :
Fulltext (pdf)
ISBN: 91-89314-72-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Mat på hållbar väg 1
Larsson Eva-Lena, Danielsson Kennert, Sellgren Germund
WWF : 2006 :
Pdf-fil att ladda ner

Mat på hållbar väg 2
Wåhlander Helene, Freij Anna
WWF : 2005 :
Pdf-fil finns att ladda ner

Nilsson Bruno
Mat för livet - om framtidens livsmedel
Stockholm : KSLA : 2005 : 94 s. :
http://www.formas.se/docs/Bokhandel/PDF/Slutrapport%20tryckkorr.pdf
ISBN: 91-85205-07-9
Se Umeå UB:s söktjänst

Åberg Helena
Sustainable waste management in households - from international policy to everyday practice : experiences from two Swedish field studies
Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis : 2000 : 73 s. :
ISBN: 91-7346-386-8 ; 225:00
Se Umeå UB:s söktjänst

Jorden vi äter
Meyer von Bremen Ann-Helen, Rundgren Gunnar
Stockholm : Naturskyddsföreningen : [2012] : 175 s. :
ISBN: 9789155800871
Se Umeå UB:s söktjänst

Klimatfrågan på bordet
Salonen Pertti, Johansson Birgitta
Stockholm : Formas : 2008 : 333 s. :
ISBN: 9789154060221
Se Umeå UB:s söktjänst

WEBBSIDOR: Jordbruksverket: www.jordbruksverket.se KRAV: www.krav.se Livsmedelsverket: www.slv.se Miljömål: www.miljomal.se Naturvårdsverket: www.naturvardsverket.se Sida: www.sida.se Miljömat: www.miljomat.se Hållbar utveckling i skolan: www.hutiskolan.se Världsnaturfonden: www.wwf.se

KONSUMTION OCH EKONOMI 7,5 HP

OBLIGATORISK LITTERATUR

Bilen, biffen, bostaden-Hållbara laster, smartare konsumtion : SOU 2005:51 (ca 130s)

Obligatorisk
Läsanvisning: Sid 85-104, 146 ? 156 Direktlänk: http://www.regeringen.se/rattsdokument/statens-offentliga-utredningar/2005/06/sou-200551/

"Reklam funkar inte på mig-" : unga, marknadsföring och internet
Ekström Louise, Sandberg Helena
Köpenhamn : Nordiska ministerrådet : 2010 : 220 s. :
ISBN: 978-92-893-1986-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Liten laghund : viktiga lagar på konsumentområdet
Konsumentverket : 2015 :
Konsumentverket
Obligatorisk

Konsumera mera - dyrköpt lycka
Johansson Birgitta, Salonen Pertti
Stockholm : Formas : 2007 : 285 s. :
ISBN: 978-91-540-5998-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Koll på pengarna
Konsumentverket : 2015 :
www.konsumentverket.se
Obligatorisk

Konsumentrapporten 2015 - läget för svenska konsumenter
Konsumentverket : 2015 :
www.konsumentverket.se
Obligatorisk

Barnfattigdomen i Sverige - Årsrapport
Rädda Barnen : 2014 :
http://www.raddabarnen.se
Obligatorisk

Varumärkt 2002
Sveriges konsumenter : 2012 :
Obligatorisk
Läsanvisning: 38 sidor Tillhandahålls av institutionen

Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
Stockholm : Skolverket : 2011 : 279 s. :
Fritt tillgängligt via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32541-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Kommentarmaterial till kursplanen i hem- och konsumentkunskap
Stockholm : Skolverket : 2011 : 1 PDF-fil (27 s.) :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32548-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Din ekonomi & framtid: allt du behöver veta efter skolan
FreeBook, Stockholm : 2015 :
www.freebook.se
Obligatorisk

Ytterligare artiklar kan tillkomma

REFERENSLITTERATUR

Konsumenträtt : regler till hjälp och skydd för konsumenterna
Grobgeld Lennart, Norin Anders
15., [rev.] uppl. : Stockholm : Norstedts Juridik : 2013 :
ISBN: 978-91-39-11133-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Aléx Peder
Konsumera rätt - ett svenskt ideal : behov, hushållning och konsumtion
Lund : Studentlitteratur : 2003 : 250, [6] s. :
ISBN: 91-44-04270-1
Se Umeå UB:s söktjänst

Bjärvall Katarina
Vill ha mer : om barn, tid och konsumtion
Stockholm : Ordfront : 2005 : 238, [1] s. :
ISBN: 91-7037-043-5 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Björk Mia
Hemarbetets modernitet : en fråga om kön, kunskap, tid och rum
Stockholm : Tekniska högsk. : 1997 : 277 s. :
ISBN: 91-7170-187-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Johansson Barbro
Barn i konsumtionssamhället
Falun : Norstedts akademiska förlag : 2005 : 235 s. :
ISBN: 91-7227-427-1
Se Umeå UB:s söktjänst

Johansson Barbro
Kom och ät! Jag ska bara dö först- : datorn i barns vardag.
Göteborg : [Etnologiska institutionen, Univ.] : 2000 : 272 s. :
ISBN: 91-85838-51-9
Se Umeå UB:s söktjänst

Sandberg Helena
Prinsessmuffins och chokladägg
Nordiska ministerrådet : 2010 :
Pdf-fil för nedladdning
Läsanvisning: Nord 2008:003

Frykberg Josefine
Vad kostar hållbara matvanor?
Statens Folkhälsoinstitut : 2005 :
www.fhi.se

Tivell Eva
Hur man äter smart : bättre hälsa, bättre miljö och pengar över
Stockholm : Statens folkhälsoinstitut : 2005 : 12 s. :
ISBN: 91-27-57347-8
Se Umeå UB:s söktjänst

Åbacka Gun
Att lära för livet hemma och i skolan : elevers uppfattningar av kost och hälsa, konsumtion och privatekonomi samt hushåll och miljö
Åbo : Åbo akademis förlag : 2008 : 327, [31] s. :
ISBN: 978-951-765-412-8
Se Umeå UB:s söktjänst

HUSHÅLLETS VERKSAMHETER 7,5 HP

OBLIGATORISK LITTERATUR

Tuomi-Gröhn Terttu
Reinventing art of everyday making
Frankfurt am Main : Lang : 2008 : 281 s. :
ISBN: 978-3-631-57113-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Björk Mia
Hemarbetets modernitet : en fråga om kön, kunskap, tid och rum
Stockholm : Tekniska högsk. : 1997 : 277 s. :
ISBN: 91-7170-187-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Hjälmeskog Karin
Lärarprofession i förändring : från "skolkök" till hem- och konsumentkunskap
Uppsala : Fören. för svensk undervisningshistoria : 2006 : 236 s. :
ISBN: 91-85130-77-X
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: URL:http://www.skhv.org/docs/annat/Lararprofession_i_forandring_webb.pdf

Nordenmark Mikael
Arbetsliv, familjeliv och kön
1. uppl. : Umeå : Boréa : 2004 : 223, [1] s. :
ISBN: 91-89140-34-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Pink Sarah
Dirty laundry. Everyday practice, sensory engagement and the constitution of identity
Social Antropology 13 : 2005 :
Obligatorisk
Läsanvisning: s 275-290 (15 sid)

Sjöholm Eva
Hem- och konsumentkunskap : åk 7-9
10. uppl. : Limhamn : Interskol : 2011 : 307 s. :
ISBN: 978-91-7306-900-7 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
Stockholm : Skolverket : 2011 : 279 s. :
Fritt tillgängligt via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32541-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (valda delar, ca 10 sidor)

Kommentarmaterial till kursplanen i hem- och konsumentkunskap
Stockholm : Skolverket : 2011 : 1 PDF-fil (27 s.) :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32548-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Ytterligare artiklar kan tillkomma

REFERENSLITTERATUR

Aléx Peder
Konsumera rätt - ett svenskt ideal : behov, hushållning och konsumtion
Lund : Studentlitteratur : 2003 : 250, [6] s. :
ISBN: 91-44-04270-1
Se Umeå UB:s söktjänst

Hjälmeskog Karin
"Democracy begins at home" : utbildning om och för hemmet som medborgarfostran
Uppsala : Acta Universitatis Upsaliensis : 2000 : 242 s. :
ISBN: 91-554-4808-9 ; 263:00
Se Umeå UB:s söktjänst

Åbacka Gun
Att lära för livet hemma och i skolan : elevers uppfattningar av kost och hälsa, konsumtion och privatekonomi samt hushåll och miljö
Åbo : Åbo akademis förlag : 2008 : 327, [31] s. :
ISBN: 978-951-765-412-8
Se Umeå UB:s söktjänst

Boss Pauline
Sourcebook of family theories and methods : a contextual approach
New York : Plenum : c1993 : xxvi,748 s. :
ISBN: 0-306-44264-7 ; No price
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap. "Human Ecology Theory" av Bubolz, Margret & Sontag, Suzanne

Didaktik : perspektiv och problem
Svedner Per Olov, Säfström Carl-Anders
Lund : Studentlitteratur : 2000 : 172 s. :
ISBN: 91-44-01032-X
Se Umeå UB:s söktjänst

Materialitet og dannelse : en studiebog
Kragelund Minna, Otto Lene
1. udgave, 1. oplag. : København : Danmarks Pædagogiske Universitets Forlag : 2005 : 197 s. :
ISBN: 87-7684-022-0 (hf.) kr. 198,00 net.
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap. "Praktisk klokskap - hverdagslivsområdet som dannefelt" av Benn Jette

Ytterligare litteratur i form av artiklar kan tillkomma

Litteraturlista finns att hitta på http://www.kost.umu.se/student/aktuella-kurser-vt-2017/