Verksamhetsförlagd utbildning 2 inom KPU - avancerad nivå (VFU), 15 hp
Innehåll
Kursen omfattar en längre verksamhetsförlagd utbildning. Kursens fokus är undervisning och lärande i den studerandes undervisningsämnen och innefattar även deltagande i övriga arbetsuppgifter kopplade till yrkesrollen. Kursen bygger på de kunskaper och färdigheter som studenten har förvärvat under sina tidigare ämnesstudier och studier i utbildningsvetenskaplig kärna samt under tidigare verksamhetsförlagd utbildning. Under kursen fördjupar studenten de kompetenser som krävs för läraryrket, särskilt de sociala och didaktiska kompetenserna.
Utifrån styrdokument och uppställda mål ska studenten självständigt planera, genomföra och utvärdera längre undervisningsavsnitt, samt bedöma elevers lärande i såväl formativt som summativt syfte. Detta görs i samråd och med stöd av handledaren. Vid planering och genomförande av undervisning ska skolans värdegrund och elevers olika förutsättningar beaktas. Studenten ska kunna motivera sin undervisning utifrån vetenskap och beprövad erfarenhet. Undervisning liksom övriga delar av lärarens uppdrag ligger till grund för didaktisk analys och reflektion. Centralt i kursen är att utveckla förmågan att kritiskt granska och reflektera över sin egen professionsutveckling och det egna pedagogiska ledarskapet, samt identifiera sina egna utvecklingsområden med utgångspunkt i kursens förväntade studieresultat.
Förväntade studieresultat
För betyget godkänt ska den studerande
Kunskap och förståelse
- uppvisa sådan ämnesteoretisk och fördjupad didaktisk kunskap som krävs för att kunna planera längre undervisningsavsnitt
- uppvisa kunskap och förståelse för hur man i klassrummet anpassar såväl undervisningen som sitt professionella agerande till styrdokumentens direktiv och elevers behov
- uppvisa fördjupad kunskap om metoder för bedömning av elevers kunskapsutveckling
Färdighet och förmåga
- självständigt kunna planera, genomföra och utvärdera längre undervisningsavsnitt, samt motivera sina val med utgångspunkt i vetenskap, styrdokument och beprövad erfarenhet
- kunna omsätta ämnesteoretiska, ämnesdidaktiska och övriga kunskaper förvärvade under utbildningen till skolpraktiken på ett vis som väcker elevers intresse och nyfikenhet för ämnet
- kunna skapa en god lärandemiljö i klassrummet med hänsyn till specialpedagogiska behov
- kunna dokumentera, bedöma, betygssätta och kommunicera elevers lärande i relation till de nationella styrdokumenten
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kunna förhålla sig till den värdegrund som uttrycks i styrdokumenten och konkretisera denna i såväl undervisningssituationer som i skolans övriga verksamhet
- kunna bemöta, kommunicera och interagera med elever, föräldrar, kollegor och skolans övriga personal på ett professionellt sätt och med ett för sammanhanget adekvat språkbruk
- utifrån teoretiska perspektiv och beprövad erfarenhet kunna reflektera över egna och andras erfarenheter av undervisning och lärande för att därigenom kunna bidra till utvecklingen av yrkesverksamheten
- kunna kritiskt granska och reflektera över den egna professionsutvecklingen och identifiera sitt behov av ytterligare kunskap utifrån teoretiska perspektiv, handledares och universitetslärares kommentarer och de egna erfarenheter som gjorts under VFU-perioderna
Behörighetskrav
Minst 35 hp godkända studier i utbildningsvetenskaplig kärna (UVK) i vilka ska ingå minst 3 hp ämnesdidaktik, eller motsvarande. Därutöver krävs minst 3 hp verksamhetsförlagd utbildning (VFU).
Undervisningens upplägg
Kursen genomförs huvudsakligen i skolverksamheten i relevant ämne och skolform. Visst förberedelse- och uppföljningsarbete är campusförlagt och under kursen genomförs ett antal VFU-uppgifter.
Den verksamhetsförlagda delen utgörs av praktik på en skola motsvarande 35 heldagar. I studietiden ingår även planering och genomförande av lektioner, auskultationer, arbete med VFU-uppgifter samt deltagande i annan verksamhet kopplad till lärarens yrkesroll. Studenten ska tillsammans med lokala VFU-handledare planera VFU så att arbetet ryms inom ramen för kursens omfattning.
Examination
All examination sker individuellt.
Examination på kursen består av bedömning av studentens prestation under hela VFU-perioden utifrån underlag från handledare. Under perioden genomförs lektionsbesök i studentens ämne/ämnen samt efterföljande trepartssamtal vilka också utgör del av examinationen. Vidare bedöms en individuell skriftlig inlämningsuppgift (VFU-rapport) i studentens ämne/ämnen samt deltagande i ett seminarium. Vid mer än två dagars frånvaro under VFU-perioden ska studenten kontakta kursansvarig lärare för en individuell bedömning av eventuell komplettering av antalet VFU-dagar.
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.
Lektioner genomförda vid VFU-besöken och de efterföljande trepartssamtalen samt den skriftliga inlämningsuppgiften bedöms med något av resultaten väl godkänt (VG), godkänt (G) eller underkänt (U). Seminariet och VFU-perioden bedöms med något av resultaten godkänt (G) eller underkänt (U). Betyget på kurs utgör en sammanvägning av resultaten vid examinationens olika delar när kursens samtliga prov är genomförda.
En student som blir underkänd på verksamhetsförlagda delar av kursen ska kontakta examinator efter kursens slut för en uppföljning av VFU. Studenten ska få det tydliggjort vilka delar av de förväntade studieresultaten på kursen som studenten inte uppnått. Uppföljningen ska genomföras i god tid innan studenten får påbörja en eventuell ny praktikperiod.
Ansvarig examinator äger rätt att i samråd med berörd handledare besluta att underkänna en student under pågående praktik i de fall denne uppvisar sådana brister avseende kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att dessa, enskilt eller i kombination, medför en påtaglig risk att studenten under praktiken kan komma att skada någon annan person fysiskt eller psykiskt. Studenten avbryter då sin praktik i förtid och får betyget Underkänd på den aktuella kursen. Detta innebär att ett praktiktillfälle är förbrukat. I samband med ett sådant beslut ska en individuell utvecklingsplan upprättas av examinator i samråd med studenten. Utvecklingsplanen ska ange vilka kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som studenten behöver tillägna sig för att få återuppta praktiken samt en tidpunkt vid vilken kontroll av detta ska ske. Studenten har rätt till två sådana kontrolltillfällen per år. Totalt ska dock inte antalet kontrolltillfällen uppgå till mer än fyra, såvida inte synnerliga skäl föreligger. Om studenten vid sådant kontrolltillfälle visar att han eller hon tillgodogjort sig de kunskaper, färdigheter och förhållningssätt utvecklingsplanen anger ska studenten ha rätt att genomföra en ny praktikperiod, under förutsättning att studenten inte förbrukat sina praktiktillfällen. Om det i kursplanen anges att det finns begränsningar av antalet provtillfällen och studenten har förbrukat dessa har studenten inte rätt till nytt provtillfälle.
På grund av höga kostnader att genomföra VFU är antalet VFU-perioder begränsade till en ordinarie VFU-period samt till ytterligare en VFU-period. Tillfällen för examination som genomförs under en VFU-period (lektionsbesök och efterföljande trepartssamtal) är därför begränsade. För övriga examinationsformer gäller Umeå universitets regler för omprov, se Umeå universitets regelverkssidor.
Vid omprov som kräver VFU-placering kan universitetet på grund av orimliga kostnader eller stora praktiska svårigheter göra avsteg från ordinarie tidsgränser för omprov. Omprovstillfället ska då i normalfallet erbjudas senast nästkommande termin.
Övriga föreskrifter
I det fall kursplanen upphör att gälla, eller genomgår större förändringar, garanteras studenten under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas möjlighet till examination enligt föreskrifterna i den kursplan som studenten ursprungligen varit registrerad på. Den studerande garanteras minst två VFU-perioder (inklusive ordinarie period) där examination av lektionsbesök och trepartssamtal genomförs. För övrig examination garanteras minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle).
Litteratur
Giltig från: 2022 vecka 25
Utmärkt undervisning
: framgångsfaktorer i svensk och internationell belysning
Håkansson Jan, Sundberg Daniel
Natur & Kultur Akademisk :
2020 :
328 sidor :
ISBN: 9789127827950
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Att planera, bedöma och ge återkoppling
2021 :
Obligatorisk
Kursplaner/ämnesplaner i aktuellt skolämne
Skolverket :
2022 :
Obligatorisk
Ytterligare ämnesinriktade artiklar tillkommer
Referenslitteratur
Hållbar bedömning
: bildning, välbefinnande och utveckling i skolans bedömningsarbete
Hirsh Åsa, Lundahl Christian
Första utgåvan :
[Stockholm] :
Natur & Kultur :
[2021] :
395 sidor :
ISBN: 9789127827301
Se Umeå UB:s söktjänst
Pedagogisk bedömning
: att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap
Lindström Lars, Lindberg Viveca, Pettersson Astrid
3. uppl. :
Stockholm :
Liber :
2013 :
270 s. :
ISBN: 9789147114580
Se Umeå UB:s söktjänst
Undervisning i teori och praktik
: en introduktion i didaktik
Lindström Gunnar, Pennlert Lars-Åke
6. uppl. :
Umeå :
Fundo Förlag :
2016 :
93 s. :
ISBN: 9789197558488
Se Umeå UB:s söktjänst
Wikström Christina
Konsten att göra bra prov : Vad lärare behöver veta om kunskapsmätning
Natur & Kultur :
2012 :
224 s. :
ISBN: 978-91-27-13241-2 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Att följa lärande
: formativ bedömning i praktiken
Wiliam Dylan, Önnerfält Birgitta
Andra upplagan :
Lund :
Studentlitteratur :
[2019] :
261 sidor :
ISBN: 9789144124957
Se Umeå UB:s söktjänst