Kulturskolans didaktik 2 - Didaktik och forskningsöversikt, 15 hp
Innehåll
Denna kurs vänder sig till dig som vill fördjupa dina kunskaper om undervisning i och forskning om Kulturskolan. Kursen innehåller fördjupade studier i pedagogik och teori med koppling till undervisning i kulturskolan. I kursen ingår tillämpad didaktik (praktik) på en kulturskola, (sammanlagt 5 dagar). I kursens senare del riktas studierna mot teoretiska och vetenskapliga perspektiv. I studierna ingår dokumentation.
Modul 1 - Grundläggande och tillämpad didaktik 7,5 hp
Didaktik berör hur undervisning planeras och genomförs. I denna modul studeras didaktik som ämne och företeelse i allmän bemärkelse, men även den didaktik som kännetecknar kulturskolans pedagogiska verksamhet. Studierna har fokus på planering, genomförande och värdering av undervisning samt problematisering och utvärdering av den egna undervisningspraktiken. I nästa steg analyseras, diskuteras och värderas andras pedagogiska praktik - vilket också är en grund för att förstå kollegialt lärande. Modulen innefattar studier av de dokument som ligger till grund för kulturskolan. I modulen ingår fem dagar praktik på en kulturskola, där det teoretiska och didaktiska innehållet i kursen prövas.
Modul 2 - Forskningsöversikt 7,5 hp
I denna modul behandlas aktuell forskning inom de respektive estetiska uttrycksformerna, samt några närliggande fält och discipliner.
Förväntade studieresultat
Modul 1 - Grundläggande och tillämpad didaktik 7,5 hp
För godkänd modul ska studenten visa:
Kunskap och färdighet
- kunskaper om allmän och ämnesspecifik didaktik
- kunskaper om kulturskolans uppdrag
Färdighet och förmåga
- Förmåga att sammanväva pedagogisk teori och praktik
- Förmåga att utifrån kulturskolans givna förutsättningar, samt utifrån didaktiska överväganden planera och genomföra undervisning
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- Förmåga att utifrån didaktiska perspektiv problematisera, värdera och vidareutveckla den egna pedagogiska verksamheten
Modul 2 - Forskningsöversikt 7,5 hp
För godkänd modul ska studenten visa:
Kunskap och färdighet
- kunskap om konstnärlig och pedagogisk forskning rörande de estetiska ämnena
- kunskap om forskning inom de estetiska ämnena och närliggande discipliner
Färdighet och förmåga
- Att med stöd av vetenskaplig teori och metod kunna analysera och sammanväva pedagogisk teori och praktik i den egna verksamheten
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- Förmåga att vetenskapligt och kritiskt värdera och problematisera konstnärlig och pedagogisk forskning
- Förmåga att utifrån konstnärlig och pedagogisk forskning problematisera, värdera och vidareutveckla den egna pedagogiska verksamheten
Behörighetskrav
Kulturskolans didaktik 1 - estetik, bildning och digitala verktyg, med godkänt resultat på minst 7,5 hp
Undervisningens upplägg
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, workshops, individuellt arbete samt via digital konferensplattform. Redovisningsformen kan vara såväl gestaltande som skriftlig, beroende på momentets karaktär. I kursen tillämpas problemorienterat arbetssätt där studenten förväntas dokumentera och föra loggbok. Utvärdering genomförs kontinuerligt under kursens gång och efter slutförd kurs.
Examination
Examination i modul ett sker genom gestaltning och skriftlig inlämning. Examination av modul två sker genom inlämnande av skriftlig sker dels enskilt, dels i grupp i såväl praktiska som teoretiska delmoment. Praktik examineras genom skriftlig dokumentation och inlämnande av slutdokumentation med reflektioner.
Vid betygsättning används något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U) i både delmoment och helkurs.
Ett omprov ska erbjudas senast två månader efter ordinarie provtillfälle. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle. I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet. Student som erhållit godkänt resultat på ett prov får ej genomgå förnyat prov. Student som har underkänts vid ordinarie prov samt omprov har rätt att hos utbildningsledaren vid Humanistisk fakultet begära ny examinator vid nästa omprov, om inte särskilda skäl talar emot detta.
Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.
Tillgodoräknande
Tillgodoräknande prövas av Studentcentrum vid Umeå universitet. Studenten kan ansöka om tillgodoräknande av hel eller del av kurs baserat på tidigare genomgången utbildning eller yrkesverksamhet. För mer information se: http://www.student.umu.se/examen/tillgodoraknanden/
Övriga föreskrifter
I det fall att kursplan upphör att gälla eller genomgår större förändringar, garanteras studenter minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt föreskrifterna i den kursplan som studenten ursprungligen varit kursregistrerad på under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas.
Litteratur
Kunstner eller lærer?: profesjonsdilemmaær i musikk-og kunstpedagogisk utdanning
Angelo E, Kalsnes S
Cappelen Damm Akademisk :
2014 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Valda delar som tillhandahålles digitalt av institutionen
Alvehus Johan
Skriva uppsats med kvalitativ metod
: en handbok
Upplaga 2 :
Stockholm :
Liber :
[2019] :
151 sidor :
ISBN: 9789147129393
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Undervisning i teori och praktik: en introduktion i didaktik
Lindström Gunnar, Pennlert Lars-Åke
4 uppl :
Umeå :
Fundo, cop :
2009 :
73 s :
Obligatorisk
Läsanvisning: Valda delar som tillhandahålles digitalt av institutionen
Nilholm Claes
Smart
: ett sätt att genomföra forskningsöversikter
Upplaga 1 :
Lund :
Studentlitteratur :
[2017] :
147 sidor :
ISBN: 9789144115672
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Kulturskolerelatert forskning i Norden (oversikt)
Norsk kulturskoleråd (Norge) og Statens kulturråd (Sverige) :
2019 :
https://www.kulturskoleradet.no/vi-tilbyr/forskningsoversikt
Obligatorisk
De estetiska ämnenas didaktik
: utmaningar, processer och protester
Lidén Anne, Schantz Ulrika von, Thorgersen Ketil
Stockholm :
Stockholm University Press :
2018 :
253 sidor :
ISBN: 9789176350638
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Valfri avhandling i samråd med lärare.
Referenslitteratur
Konsten att leda
: en fråga om timing, rytm och kommunikation
Denhardt Robert B., Denhardt Janet Vinzant, Price Thomas
1. uppl. :
Lund :
Studentlitteratur :
2008 :
190 s. :
ISBN: 9789144051703
Se Umeå UB:s söktjänst
Ramfaktorteori och praktiskt förnuft. Om ramfaktorer och klassrumsinteraktion
Lindblad Sverker, Linde Göran, Naeslund Lars
Pedagogisk Forskning i Sverige, 4(1) :
1999 :
Pedagogik för kulturskolan
Lindgren Monica, Söderman Johan
Upplaga 1 :
Lund :
Studentlitteratur :
[2024] :
152 sidor :
ISBN: 9789144167695
Se Umeå UB:s söktjänst
Det värderande ögat
: observation, utvärdering och utveckling i undervisning och handledning
Bjørndal Cato R. P., Nilsson Björn
1. uppl. :
Stockholm :
Liber :
2005 :
149 s. :
ISBN: 91-47-05311-9 (korr.) z 47-05311-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Skriva för att lära
: skrivande i högre utbildning
Dysthe Olga, Hertzberg Frøydis, Hoel Torlaug Løkensgard
2. uppl. :
Lund :
Studentlitteratur :
2011 :
223 s. :
ISBN: 978-91-44-06916-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Undervisning i teori och praktik - en introduktion i didaktik. 8:e upplagan
Lindström Gunnar, Pennlert Lars Åke
8 uppl. :
Fundo Förlag :
2022 :
111 sidor :
ISBN: 9789198603934
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Bjørndal Cato R. P.
Det värderande ögat
: observation, utvärdering och utveckling i undervisning och handledning
Andra upplagan :
Stockholm :
Liber :
[2018] :
186 sidor :
ISBN: 9789147127832
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Musikkundervisningens didaktikk
Hanken Ingrid Maria, Johansen Geir
3. utgave :
Oslo :
Cappelen Damm :
2021 :
290 sidor :
ISBN: 9788202668150
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Urval
Barnet och musiken
: en introduktion i musikpedagogik för förskollärare
Angelo Elin, Sæther Morten, Dalén Hans
1. uppl. :
Malmö :
Gleerup :
2014 :
203 s. :
ISBN: 9789140685865
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Ramfaktorteori och praktiskt förnuft. Om ramfaktorer och klassrumsinteraktion
Lindblad Sverker, Linde Göran, Naeslund Lars
Pedagogisk Forskning i Sverige, 4(1) :
1999 :
Obligatorisk
Läsanvisning: s. 93-109 (tillhandahålles av institutionen)
Ytterligare litteratur tillkommer, tillhandahålles av undervisande lärare. Studenten väljer ämnesinriktad litteratur.
Referenslitteratur
Kuuse Anna-Karin
"Liksom ett annat uppdrag"
: iscensättning av social rättvisa i musikundervisningens retorik och praktik
Umeå :
Umeå universitet :
2018 :
115 sidor :
Fritt tillgänglig via Umeå universitet
ISBN: 9789176019764
Se Umeå UB:s söktjänst
Di Lorenzo Tillberg Adriana
Music education and democratisation
: policy processes and discourses of inclusion of all children in Sweden's art and music schools
Lund :
Malmö Academy of Music, Faculty of Fine and Performing Arts, Lund university :
2021 :
131 sidor :
Fritt tillgänglig via Lund university publication
ISBN: 9789188409270
Se Umeå UB:s söktjänst
Konsten som läranderesurs
: syn på lärande, pedagogiska strategier och social inklusion på nordiska konstmuseer
Aure Venke, Illeris Helene, Örtegren Hans
Skärhamn :
Nordiska akvarellmuseet :
cop. 2009 :
280 s. :
ISBN: 978-91-89477-42-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar. Kap 8. Tillhandahålles av institutionen, finns som PDF