Samhällsorientering åk 4-6, 30 hp
Innehåll
Kursen innehåller 4 moment om vardera 7,5 hp: Historia och samhälle (7,5 hp), Religion och samhälle (7,5 hp), Geografi och samhälle (7,5 hp), samt De samhällsorienterande ämnenas didaktik (7,5 hp). Vart och ett av de tre första momenten innehåller integrerade didaktiska inslag motsvarande 2,5 hp.
Kursen innehåller 7,5 hp vardera av ämnena Historia, Samhällskunskap, Religionskunskap och Geografi.
Moment 1: Historia och samhälle (7,5 hp)
Momentet behandlar översiktligt den historiska utvecklingen från 800-talet fram till våra dagar. I fokus står de breda utvecklingslinjerna och förändringsprocesserna i Norden: politiskt handlar det om statsbyggnadsprocessen och utvecklingen mot ett demokratiskt samhälle; socialt om olika socialgruppers levnadsvillkor liksom villkoren för kvinnor, män, flickor och pojkar och villkoren för nationella minoriteter; kulturellt om religion och folklig kultur och ekonomiskt om förändrade förutsättningar för människors arbete. Grundläggande didaktiska frågor av relevans för läraruppdrag analyseras och diskuteras. Som exempel kan nämnas frågor om mål, stoffurval, metodval och examinationsformer inom skolämnet historia. Historiska metodövningar genomförs där källkritik övas och historievetenskapliga begrepp behandlas.
Moment 2: Religion och samhälle (7,5 hp)
Momentet behandlar religionernas betydelse i det svenska samhället i historia och nutid. Fokus ligger på fornnordisk religion, den samiska religionen samt kristendomens olika inriktningar. Religionernas påverkan och betydelse för samhällslivet studeras, liksom religiösa praktiker och uttrycksformer. Kursen problematiserar dessutom ett flertal religiösa grundbegrepp och diskuterar olika sätt att tolka religiöst liv. Grundläggande didaktiska frågor av relevans för detta uppdrag analyseras och diskuteras. Som exempel kan nämnas frågor om mål, stoffurval, metodval och examinationsformer inom skolämnet religionskunskap.
Moment 3: Geografi och samhälle (7,5 hp)
Momentet behandlar geografiämnets teoretiska och metodologiska grunder i ett sammanhang där människors skilda levnadsvillkor relaterade till såväl naturgivna som kulturskapade förhållanden på olika platser och regioner står i fokus. Lokaliseringsteorins kärna och moderna tendenser presenteras, diskuteras och analyseras, liksom olika aspekter och teoribildningar kring lokal och regional utveckling. Teorier om den internationella ekonomins utveckling förstått som globalisering behandlas och problematiseras mot bakgrund av ojämn geografisk utveckling och relaterade miljöproblem. På varje geografisk nivå (lokal, regional, global) sker presentation i anknytning till empiriska exempel och orienteringar där relationen mellan natur och kultur särskilt uppmärksammas. Under momentet analyseras och diskuteras grundläggande geografididaktiska frågor. Som exempel kan nämnas frågor om mål, stoffurval, metodval och examinationsformer inom skolämnet geografi.
Moment 4: De samhällsorienterande ämnenas didaktik (7,5 hp)
Momentet behandlar lärares samhällsorienterande undervisningsuppdrag i grundskolans mellanårskurser som det kommer till uttryck i gällande styrdokument. Innebörden och betydelsen av kunskapsbildning i SO-ämnen analyseras och diskuteras liksom frågan om SO-ämnenas betydelse för skolans värdegrundsuppdrag. Vidare problematiseras relationen mellan universitetsämnen och skolämnena inom SO-området. Olika modeller för strukturering av SO-ämnesinnehåll studeras liksom möjligheter till ämnesövergripande undervisning i skolans mellanårskurser. Olika metoder av relevans för SO-undervisningen behandlas liksom frågan hur kunskap medieras inom berörda skolämnen. Särskilt granskas IKT:s möjligheter och risker i SO-undervisningen.
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs ska den studerande
Kunskap och förståelse
kunna redogöra för lärares undervisningsuppdrag i grundskolans samhällsorienterande ämnen så som det kommer till uttryck i läroplan och kursplaner
kunna beskriva och diskutera olika kunskapskvaliteter inom skolämnena religion, historia, samhällskunskap och geografi i grundskolans mellanårskurser.
kunna beskriva möjligheter till ämnesövergripande undervisning.
översiktligt kunna redogöra för några centrala politiska, sociala, kulturella och ekonomiska utvecklingslinjer i Norden 800 - 2000
kunna analysera drivkrafterna bakom och konsekvenser av ekonomins internationalisering och globalisering
kunna beskriva och diskutera innehåll och praktiker i samisk, fornnordisk och kristen tradition och dess betydelse i det svenska samhället historia och nutid.
Färdighet och förmåga
kunna analysera och problematisera lärares uppdrag i SO-undervisning med hjälp av didaktiska begrepp
kunna planera arbetsområden/teman inom SO-området med tydliga lärandemål, genomtänkt och välstrukturerat ämnesinnehåll samt välmotiverade undervisningsmetoder och examinationsformer
kunna analysera kvaliteter i olika SO-läromedel
kunna diskutera och tillämpa centrala teorier och modeller inom kulturgeografi
Värderingsförmåga och förhållningssätt
kunna problematisera SO-undervisningens betydelse för skolans värdegrundsuppdrag
kunna problematisera kursinnehållet utifrån ett klass- etnicitets- och genusperspektiv
Behörighetskrav
Förkunskapskrav för programmet: Engelska B, Matematik B, Naturkunskap A, Samhällskunskap A. Eller: Matematik 2a / 2b / 2c, Naturkunskap 1b / 1a1+1a2, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2 (områdesbehörighet 6 b/A6 b)
Undervisningens upplägg
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och gruppövningar. Föreläsningarna syftar dels till att ge översikter, men också att problematisera såväl ämnesstoff som ämnesdidaktik. Föreläsningarna kan både ha funktionen att förklara kurslitteraturen och att ge bredd utöver kurslitteraturen. Seminarier syftar till att i mindre grupper diskutera avgränsade frågeställningar eller del av kurslitteratur. Gruppövningar syftar till att öva färdigheter och förhållningssätt.
Examination
Varje moment examineras i enskild skriftlig form och i muntlig form. Med enskild skriftlig form avses skrivsalstentamen, hemtentamen eller annan form av inlämningsuppgift. Med muntlig examination avses enskild muntlig tentamen, muntlig examination i grupp eller examinerande övningar.
Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov.
I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.
Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos humanistiska fakultetsnämnden begära att annan examinator utses för att bestämma betyg.
Tillgodoräknande
Ansökan om tillgodoräknande av del av kurs eller hel kurs ställs till Umeå universitet, Studentcentrum/Examina. Blankett för tillgodoräknande hittas via http://www.student.umu.se/examen/tillgodoraknanden/.
Litteratur
OBS! Litteraturlistan kan komma att revideras fram till en månad innan kursstart.
Gemensam litteratur för hela kursen
Franck Olof
Samhällsämnenas didaktik
: årskurs 4-6
1. uppl. :
Lund :
Studentlitteratur :
2013 :
152 s. :
ISBN: 978-91-44-07950-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Undervisning i teori och praktik - en introduktion i didaktik. Kompendium
Lindström G, Pennlert L-Å
Fundo förlag :
2006 :
Obligatorisk
Kursplan i Samhällskunskap. Ur Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet
Skolverket :
Obligatorisk
Kursplaner och betygskriterier för Grundskola. Kursplaner i Geografi, Historia, Religionskunskap och Samhällskunskap.
Skolverket :
2011 :
Obligatorisk
Läsanvisning: (Lgr11)
Artiklar och annat material enligtlärarens anvisningar kan tillkomma, ca 200s.
Mom1: Historia och samhälle
Gustafsson Harald
Nordens historia
: en europeisk region under 1200 år
Lund :
Studentlitteratur :
1997 :
297 s. :
ISBN: 91-44-49031-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Det svenska samhället 800-1720
: klerkernas och adelns tid
Lindkvist Thomas, Sjöberg Maria
Lund :
Studentlitteratur :
2003 :
528 s. :
illustrationer, kartor, källtexter, diskussionsfrågor
ISBN: 91-44-01467-8 ( inb.) : 570:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Mom 2: Religion och samhälle
Hedin Christer
Kristendom
: lära, fromhetsliv och historia
1. uppl. :
Stockholm :
Dialogos :
2011 :
319 s. :
ISBN: 978-91-7504-233-6 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: ( valda delar)
Norden
: religion i forntid och religionsundervisning i nutid
Liljefors Persson Bodil, Tidman Nils-Åke
[Sverige] :
Föreningen Lärare i religionskunskap (FLR) :
2012 :
124 s. :
Läsanvisning: Årsbok 43
Religion i Sverige
Svanberg Ingvar, Westerlund David
1. uppl. :
Stockholm :
Dialogos :
2008 :
439 s. :
ISBN: 978-91-7504-199-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Religiösa praktiker i Sverige förr och nu: En antologi
Institutionen för idé- och samhällsstudier :
2013 :
Obligatorisk
Artikelsamling: samisk religion
Referenslitteratur till mom 2
Mebius Hans
Bissie
: studier i samisk religionshistoria.
Östersund :
Jengel, 2003 (Östersund :
eri) :
247 s. : ill. :
ISBN: 91-88672-05-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Fornnordisk religion
Steinsland Gro, Ericsson Malin
Stockholm :
Natur och kultur :
2007 :
568 s. :
ISBN: 978-91-27-11429-6 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
MOM 3: Geografi och samhälle
Kulturgeografi
: en ämnesteoretisk introduktion
Gren Martin, Hallin Per-Olof, Lindqvist Ingela
1. uppl. :
Malmö :
Liber :
2003 :
224 s. :
ISBN: 91-47-06504-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Introduktion till kartografi och geografisk information.
Hall O., Alm G., Ene S., Jansson U.
Lund :
2003 :
ISBN: 91-44-04050-4 (ISBN 13:9789144040509)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Studentlitteratur
Ca 150 sidor
Human geography
: places and regions in global context
Knox Paul L., Marston Sallie A.
6th ed. :
Pearson :
2013. :
ISBN: 9781292020877
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Ca 400 sid.
Geografididaktik
: perspektiv och exempel
Møller Jens Peter, Axelsson Sture
1. uppl. :
Stockholm :
Liber :
2003 :
119, [1] s. :
ISBN: 91-47-05140-X
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Artiklar enligt lärarens anvisningar. Ca 100 sid.
Mom 4: De samhällsorienterande ämnenas didaktik
Forum
: samhällskunskap 123
Brolin Krister, Nohagen Lars
2. uppl. :
Stockholm :
Sanoma utbildning :
2012 :
623 s. :
Obligatorisk
Läsanvisning: Valda delar
Att utveckla elevers tänkande
: en teoretisk praktika
Hyltegren Gunnar, Lindqvist Stellan
1. uppl. :
Stockholm :
Liber :
2010 :
140 s. :
ISBN: 978-91-47-09946-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Undervisning i teori och praktik - en introduktion i didaktik. Kompendium
Lindström G, Pennlert L-Å
Fundo förlag :
2006 :
Obligatorisk
Läsanvisning: OBS! 5:e uppl 2012, 73s
Hammarberg Thomas
Mänskliga rättigheter
: konventionen om barnets rättigheter
Ny, rev. uppl. :
Stockholm :
Utrikesdepartementet :
2006 :
80 s. :
Obligatorisk
Kursplan i Samhällskunskap. Ur Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet
Skolverket :
Obligatorisk
Läsanvisning: (Lgr 11)
Kommentarmaterial till kursplanen i samhällskunskap.
Skolverket :
Obligatorisk
Läsanvisning: (39s)
Franck Olof
Samhällsämnenas didaktik
: årskurs 4-6
1. uppl. :
Lund :
Studentlitteratur :
2013 :
152 s. :
ISBN: 978-91-44-07950-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: ( urval)
Lagtexter. Utdrag ur: Föräldrabalken (1949:381), Socialtjänstlagen (2001:453), Offentlighets- och sekretesslagen (2009:400).
Artiklar och annat material enligt lärarens anvisningar kan tillkomma, ca 200s. E-böcker och paperback kan finnas tillgängliga.
OBS! Litteraturlistan kan komma att revideras fram till en månad innan kursstart.
Almén Edgar
Livstolkning och värdegrund
: att undervisa om religion, livsfrågor och etik
Linköping :
Univ., Skapande vetande :
2000 :
251 s. :
ISBN: 91-7219-804-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Skapande vetande nr 37
Cresswell Tim
Place
: a short introduction
Malden, MA :
Blackwell Pub. :
2004 :
viii, 153 s. :
ISBN: 1-4051-0671-9 (alk. paper)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Hark Christina
Ekonomi i stort och smått
: en bok för lärarutbildningen om hushållens ekonomi
Stockholm :
Konsumentverket :b Kooperativa institutet (Koopi) :
cop. 1999 :
189 s. :
ISBN: 91-7398-702-6 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Barnets bästa
: om föräldrars och samhällets ansvar
Ewerlöf Göran, Sverne Tor, Singer Anna
5., [omarb.] uppl. :
Stockholm :
Norstedts juridik :
2004 :
267 s. :
ISBN: 91-39-10702-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Kulturgeografi
: en ämnesteoretisk introduktion
Gren Martin, Hallin Per-Olof, Lindqvist Ingela
1. uppl. :
Malmö :
Liber :
2003 :
224 s. :
ISBN: 91-47-06504-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Gustafsson Harald
Nordens historia
: en europeisk region under 1200 år
Lund :
Studentlitteratur :
1997 :
297 s. :
ISBN: 91-44-49031-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (s 1-158)
Hedin Christer
Kristendom
: lära, fromhetsliv och historia
1. uppl. :
Stockholm :
Dialogos :
2011 :
319 s. :
ISBN: 978-91-7504-233-6 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (valda delar)
Hermansson Adler Magnus
Historieundervisningens byggstenar
: grundläggande pedagogik och ämnesdidaktik
2. uppl. :
Stockholm :
Liber :
2009 :
248 s. :
ISBN: 978-91-47-09329-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Att utveckla elevers tänkande
: en teoretisk praktika
Hyltegren Gunnar, Lindqvist Stellan
1. uppl. :
Stockholm :
Liber :
2010 :
140 s. :
ISBN: 978-91-47-09946-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Erövra demokratin!
Larsson Hans Albin, Lundquist Sophia
2. uppl. :
Stockholm :
SNS förl. :
2004 :
208 s. :
ISBN: 91-7150-932-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Norden
: religion i forntid och religionsundervisning i nutid
Liljefors Persson Bodil, Tidman Nils-Åke
[Sverige] :
Föreningen Lärare i religionskunskap (FLR) :
2012 :
124 s. :
Obligatorisk
Läsanvisning: Årsbok 43
Det svenska samhället 800-1720
: klerkernas och adelns tid.
Lindkvist Thomas, Sjöberg Maria
Lund :
Studentlitteratur :
2003 :
528 s. :
ISBN: 91-44-01467-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Lindqvist Gunilla
Historia som tema och gestaltning.
Lund :
Studentlitteratur, 2000 ; (Lund :
120 s. : ill. :
ISBN: 91-44-01341-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Undervisning i teori och praktik: en introduktion i didaktik
Lindström Gunnar, Pennlert Lars-Åke
4 uppl :
Umeå :
Fundo, cop :
2009 :
73 s :
Obligatorisk
Forntiden runt hörnet
: en arkeologisk handledning för grundskolans lärare
Lindström Jonathan, Hjort Sofi
Stockholm :
Stockholms läns museum :
1998 :
151 s. :
ISBN: 91-87006-28-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Flickornas historia
: från Igelkottsflickan på stenåldern till Julia i vår tid
Lindström Kristina, Tidholm Anna-Clara
Stockholm :
Alfabeta :
1997 :
160 s. :
ISBN: 91-7712-770-6 (inb.) ; 195:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
An Introduction to economic geography
: globalization, uneven development, and place
Mackinnon Danny, Cumbers Andrew
Harlow :
Prentice Hall :
2007 :
354 s. :
ISBN: 0-13-129316-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Geografididaktik
: perspektiv och exempel
Møller Jens Peter, Axelsson Sture
1. uppl. :
Stockholm :
Liber :
2003 :
119, [1] s. :
ISBN: 91-47-05140-X
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Qvarsell Birgitta
Barns perspektiv och mänskliga rättigheter. Godhetsmaximering eller kunskapsbildning
. :
Obligatorisk
Läsanvisning: http://www.ped.gu.se/biorn/barnperspektiv/9.qvarsell.pdf
Religiösa praktiker i Sverige förr och nu
Institutionen för idé- och samhällsstudier :
2013 :
Obligatorisk
Rädda barnen: Tilläggsrapport från Rädda barnens till FN:s kommitté för barnets rättigheter angående svenska regeringens fjärde rapport
. :
Obligatorisk
Läsanvisning: http://shop.rb.se/product/product.aspx?itemid=5000975
Ämnesdidaktiska insikter och strategier
: berättelser från gymnasielärare i samhällskunskap, geografi, historia och religionskunskap
Schüllerqvist Bengt, Osbeck Christina
Karlstad :
Karlstad University Press :
2009 :
230 s. :
ISBN: 978-91-85335-93-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet, Lgr11
Skolverket :
2011 :
Hämtas från
Obligatorisk
Kursplaner och betygskriterier för Grundskola. Kursplaner i Geografi, Historia, Religionskunskap och Samhällskunskap.
Skolverket :
2011 :
Obligatorisk
Religion i Sverige
Svanberg Ingvar, Westerlund David
1. uppl. :
Stockholm :
Dialogos :
2008 :
439 s. :
ISBN: 978-91-7504-199-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Vernersson Folke
Undervisa om samhället
: didaktiska modeller och läraruppfattningar
Lund :
Studentlitteratur :
1999 :
362 s. :
ISBN: 91-44-01014-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Vinterek Monica
Fakta och fiktion i undervisningen
Tidskrift för lärarutbildning och forskning :
2000 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Nr 4,
Se länk: http://www.educ.umu.se/presentation/publikationer/lof/lofunr4_2000.pdf
Mänskliga rättigheter. Konventionen om barns rättigheter. UD info. September 2006. Utrikesdepartementet. Sthlm (delas ut till studerande)
Referenslitteratur
Mebius Hans
Bissie
: studier i samisk religionshistoria.
Östersund :
Jengel, 2003 (Östersund :
eri) :
247 s. : ill. :
ISBN: 91-88672-05-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Fornnordisk religion
Steinsland Gro, Ericsson Malin
Stockholm :
Natur och kultur :
2007 :
568 s. :
ISBN: 978-91-27-11429-6 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Artiklar och annat material enligt lärarens anvisningar kan tillkomma, ca 200s. E-böcker och paperback kan finnas tillgängliga.