Vidareutveckling och analys av kvalitet i undervisning – Yrkeslärare, 7,5 hp
Innehåll
Kursen syftar till att vidareutveckla lärares förmåga att utveckla undervisningen genom att systematiskt dokumentera, analysera och utvärdera undervisningen i relation till elevers lärande och utveckling. Genom en kombination av teoretiska och praktiska moment stärks evidensbaserat kvalitets- och utvecklingsarbete såväl kollegialt som individuellt. Kursen utgår från deltagarnas egen praktik genom att uppmärksamma och öka reflektions- och handlingsförmåga i relation till tidigare vunna färdigheter, erfarenheter och professionellt omdöme.
Modul 1: Former för systematisk dokumentation och analys av undervisning i relation till elevers lärande och utveckling, 2.5 hp
Kursinnehållet ger en introduktion till analys och bedömning av undervisning i relation till elevers lärande och utveckling, anpassat för olika syften, som kollegial undervisningsutveckling eller stödjande av individuell undervisningsskicklighet.
Kursinnehållet omfattar olika former för att systematiskt dokumentera undervisning och elevers lärande och utveckling, som är funktionella för analys och bedömning av undervisningskvalitet, anpassat för olika syften.
Kursinnehållet behandlar former för syftesdriven planering av upplägg och procedurer för koordinering mellan olika typer av underlag i förhållande till tillgänglig tid och resurser samt relevanta etiska och lagmässiga krav som kan aktualiseras vid arbete med dokumentation och analys av undervisning
Modul 2: God undervisningspraktik och individuell undervisningsskicklighet, 1.5 hp
Kursinnehållet behandlar och ger kritiska perspektiv på forskningssammanställningar över vad som är god undervisningspraktik på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet, generellt och specifikt för olika skolformer och verksamheter, nivåer och ämnen.
Kursinnehållet ger en översikt över väl etablerade ramverk för beskrivning och bedömning av undervisningsskicklighet och empiriska studier om vad som kännetecknar särskilt skickliga lärare i relation till att åstadkomma önskvärda utfall av elevers lärande och utveckling, kompletterat med exempel på konkret praktik från svensk kontext.
Modul 3: Undervisningsutvecklande arbete, 2.5 hp
Kursinnehållet ger en översikt över olika sätt att identifiera och problematisera önskvärt fokus i en undervisningsutvecklande insats med beaktande av lokala förhållanden, styrdokument och tillgänglig kunskap.
Kursinnehållet ger en översikt över väl etablerade modeller för i första hand kollegial undervisningsutveckling och en diskussion av vad evidensbaserad undervisningsutveckling innebär.
Kursinnehållet behandlar det praktiska genomförandet av någon modell för undervisningsutveckling, i ett för läraren lokalt kollegialt sammanhang.
Kursinnehållet ger ett kritiskt perspektiv på diskussion av uppföljning och utvärdering, samt former för spridning och granskning av undervisningsutvecklande arbete i relation till uppsatta mål.
Förväntade studieresultat
Modul 1: Former för systematisk dokumentation och analys av undervisning i relation till elevers lärande och utveckling, 2.5 hp
Efter avslutad modul ska deltagaren:
- ha översikt över och kunna kritiskt värdera former för systematisk dokumentation av undervisning i relation till elevers lärande och utveckling
- visa förmåga att sammanhållet genomföra adekvat och etisk försvarbar dokumentation och analys utgående från en kombination av etablerade metoder med beaktande av önskat
Modul 2: God undervisningspraktik och individuell undervisningsskicklighet, 1.5 hp
Efter avslutad modul ska deltagaren:
- kunna kritiskt värdera traditionsbaserad undervisningspraktik inom den egna inriktningen i relation till beskrivningar av god undervisning baserad på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet, i relation till elevers lärande och utveckling
- ha kännedom om några väletablerade ramverk för beskrivning och bedömning av undervisningsskicklighet
- ha översikt över och kunna diskutera vad som på vetenskaplig grund utmärker expertis avseende undervisning i relation till elevers lärande och utveckling
Modul 3: Undervisningsutvecklande arbete, 2.5 hp
Efter avslutad modul ska deltagaren:
- kunna identifiera och problematisera vad som med beaktande av lokala förhållanden, styrdokument och tillgänglig kunskap kan/bör utgöra önskvärt fokus i en undervisningsutvecklande insats
- ha god kännedom om såväl helhet som delar i några centrala modeller för undervisningsutveckling, samt dessas grundpremisser
- kunna kollegialt planera, genomföra och utvärdera en undervisningsutvecklande insats i enlighet med någon modell och med beaktande av önskad kunskapsutveckling för elever
- kunna diskutera former för att förädla och sprida utvecklad kunskap som beprövad erfarenhet kollegialt och till den kollektiva kunskapsbasen.
Behörighetskrav
För att kunna antas till utbildningen ska studenten
- ha fått ett beslut om meriteringsnivå 1
- vara verksam som legitimerad lärare eller förskollärare inom skolväsendet. Detta ska styrkas med ett skriftligt intyg från rektor där detta framgår samt att den sökande ges goda förutsättningar för att delta i utbildningen
- ha fullgjort studier om minst 30 högskolepoäng efter behörighetsgivande examen. För student som har en examen på forskarnivå (en licentiat- eller doktorsexamen) får den vara fullgjord antingen före eller efter behörighetsgivande examen.
Undervisningens upplägg
Arbetet i kursen består av föreläsningar, inläsning av kurslitteratur, seminarier, diskussioner och praktiska övningar som ska genomföras i den egna verksamheten. Hela undervisningen ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik. Detta innebär specifika krav på viss teknisk utrustning och kompetens. Undervisningen bedrivs i huvudsak asynkront, men synkrona inslag förekommer. Undervisningen ska huvudsakligen ske på svenska, men enstaka inslag kan vara på engelska.
Examination
Modul 1: Former för systematisk dokumentation och analys av undervisning i relation till elevers lärande och utveckling, 2.5 hp
Modul 1 examineras muntligt och skriftligt genom beskrivning av dokumentationsformer samt insamling och analys av dokumentation från den egna verksamheten.
Modul 2: God undervisningspraktik och individuell undervisningsskicklighet, 1.5 hp
Modul 2 examineras skriftligt.
Modul 3: Undervisningsutvecklande arbete, 2.5 hp
Modul 3 examineras genom muntlig och skriftlig redovisning av genomförd undervisningsutvecklande insats kopplat till egen verksamhet och dess kollegiala sammanhang.
För att bli godkänd (G) på kursen som helhet krävs ett godkänt betyg på samtliga moduler.
För varje examinerande inslag anordnas ett ordinarie provtillfälle och ett andra omprovstillfälle inom två månader efter ordinarie provtillfälle. För prov som genomförs i maj och juni månad erbjuds första omprovstillfället inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Därutöver anordnas ett tredje omprovstillfälle inom ett år efter att kursen avslutats. Examination baserad på samma kursplan som vid ordinarie examinationstillfälle garanteras maximalt två år efter att tidigare kursplan upphört att gälla eller att kursen slutat att erbjudas (se regler för betyg och examination på grund och avancerad nivå, Dnr: FS 1.1-574-22). Efter två underkända examinationstillfällen för en viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator.
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.
TILLGODORÄKNANDE
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.umu.se/student, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan.
Litteratur
Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.