Navigerat till
Kursplan:

Vetenskapsteori och vetenskaplig metod, 15 hp

Engelskt namn: Philosophy of Science and Scientific Method
Denna kursplan gäller: 2019-12-30 och tillsvidare
Kurskod: 6PE134
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning: Pedagogisk yrkesverksamhet: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Prefekten, 2013-11-04
Reviderad av: Prefekten, 2019-06-26

Innehåll

I kursen studeras vetenskapsteori och vetenskaplig metod med relevans för utbildningsvetenskap och pedagogisk praktik. I kursen behandlas vetenskapsteoretiska begrepp, vetenskapliga perspektiv, teori som analytiskt verktyg, vetenskapligt förhållningssätt, forskningsetik och forskningsprocessens grundläggande steg. I relation till den studerandes kunskapsintresse och pedagogiska sammanhang bearbetas och tillämpas vetenskapliga metoder med såväl kvalitativ som kvantitativ inriktning. Det beaktas att vetenskapligt arbete kan ha olika karaktär och att studier kan genomföras utifrån flera vetenskapliga perspektiv. Kursen är indelad i följande tre moduler: 

Modul 1: Vetenskapsteori 5 hp
[Philosophy of Science 5 credits 

Modulen handlar om grundläggande vetenskapsteori med relevans för utbildningsvetenskap. I modulen behandlas ontologi, epistemologi, metodologi, metod, data, tolkning, analys, teori och etik i relation till vetenskapligt arbete. I modulen behandlas även forskningsprocessens grundläggande steg, vetenskapligt förhållningssätt, kunskapsintresse samt utformning av forskningsproblem och forskningsfrågor med betydelse för den studerandes pedagogiska sammanhang. 

Modul 2: Vetenskaplig metod med kvalitativ inriktning 5 hp
[Qualitatively Oriented Research Methods 5 credits]

I modulen behandlas olika metodologiska inriktningar inom kvalitativ forskning i utbildningsvetenskap. Till innehållet hör frågor om metodval och urval i relation till forskningsfrågor, genomförande av insamling, bearbetning och analys av data, kvalitet och trovärdighet samt etiska ställningstaganden vid kvalitativa studier.

Modul 3: Vetenskaplig metod med kvantitativ inriktning, 5 hp
[Quantitatively Oriented Research Methods 5 credits]

Modulen handlar om hur den kvantitativa forskningsmetodiken används för att beskriva, jämföra eller för att hitta samband mellan olika företeelser. I modulen behandlas kvantitativ forskningsmetodik med fokus på forskningsdesign, urval och metoder för insamling, bearbetning och analys av kvantitativa data, samt hur resultat och analyser ska tolkas.

Förväntade studieresultat

Modul 1
För godkänd modul ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • redogöra för och visa förståelse för grundläggande vetenskapsteoretiska begrepp och utgångspunkter
  • uppvisa kunskap om forskningsprocessens grundläggande steg
  • uppvisa kännedom om en teoris funktion i vetenskapligt arbete

Färdighet och förmåga

  • uppvisa färdighet att resonera med hjälp av grundläggande vetenskapsteoretiska begrepp
  • uppvisa förmåga att identifiera, formulera och motivera kunskapsintresse, forskningsproblem och forskningsfrågor med relevans för utbildningsvetenskap

Värdering och förhållningsätt

  • exemplifiera och kritiskt reflektera över olika vetenskapsteoretiska utgångspunkter med relevans för utbildningsvetenskap
  • diskutera betydelsen av forskningsetik och vetenskapligt förhållningssätt

Modul 2
För godkänd modul ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • redogöra för huvuddrag i kvalitativa metoder, som exempelvis observation, intervju och textanalys.

Färdighet och förmåga

  • tillämpa kvalitativ metod för insamling och analys av data 
  • utifrån en forskningsfråga kunna motivera och designa ett upplägg av en kvalitativ studie 

Värdering och förhållningsätt

  • kritiskt diskutera kvalitativa metoder och beakta forskningsetik

Modul 3
För godkänd modul ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • redogöra för innebörden i de vanligaste forskningsdesignerna, urvalsmetoderna, datainsamlingsmetoderna och analysmetoderna, samt deras olika förutsättningar, möjligheter och begränsningar inom kvantitativ forskningsmetodik

Färdighet och förmåga

  • simulera en forskningsstudie som förutsätter användning av kvantitativa metoder, utifrån en given frågeställning

Värdering och förhållningsätt

  • kritiskt värdera och diskutera lämpligheten i olika forskningsdesigner och urvalsmetoder, i olika metoder för insamling, bearbetning och analys av kvantitativa data, samt i hur resultat och analyser tolkas

Behörighetskrav

Lärarexamen (dvs förskollärare, grundlärare fritidshem, grundlärare F-9, ämneslärare, yrkeslärare, speciallärare), studie- och yrkesvägledarexamen, specialpedagogexamen, eller motsvarande äldre examen i någon av dessa. Svenska och engelska för grundläggande behörighet för högskolestudier.

Undervisningens upplägg

I kursen betonas ett vetenskapligt, självständigt, problem- och processorienterat arbetssätt. Undervisningen genomförs på distans i form av litteraturstudier, webb-seminarier och inspelade föreläsningar. Under kursen används Umeå universitets lärplattformar för undervisning, handledning, diskussion och distribution av kursmaterial. Utvärdering sker efter slutförd kurs.

Examination

Examination av modul 1 sker med inlämningsuppgifter i form av individuella, skriftliga redovisningar, redovisning i from av text, bild och inspelat ljud samt forumdiskussioner.

Examination av modul 2 sker i form av tillämpande övningar, individuell muntlig och skriftlig opponering samt skriftliga inlämningsuppgifter.  

Examination av modul 3 sker med en datoradministrerad hemtentamen, en skriftlig rapport, en skriftlig opponering samt muntliga presentationer av rapporten och opponeringen via videokonferens. Alla examinationer i modul 3 är individuella. 

Modul 1, 2 och 3 bedöms enligt skalan Väl godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U).

Om särskilda skäl föreligger har examinator rätt att besluta om annan examinationsform.

Utöver förväntade studieresultat (FSR) läggs i bedömningen för betyget Väl godkänd särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera olika teoretiska och praktiska aspekter samt förmågan att kunna analysera utifrån flera perspektiv och med stöd av teoretiska begrepp. 

Hel kurs bedöms enligt skalan Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För betyget Godkänd på hel kurs krävs att betyget Godkänd erhållits i alla tre moduler. 
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs minst att betyget Väl godkänd erhållits i två av modulerna samt att betyget Godkänd erhållits i en tredje modul.  

Den som erhållit betyget Godkänd (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Den som utan godkänt resultat genomgått ordinarie prov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd. 

Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.

Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.

Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten. 

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt. För mer information kontakta Studentcentrum/Examina

Övriga föreskrifter

I de fall en kurs upphört att gälla eller kursplan genomgått större förändringar garanteras minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från det att kursplan upphört att gälla eller att kursen slutat erbjudas.

Litteratur

Kurslitteratur

Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten.

Denscombe Martyn
Forskningshandboken : för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna
Fjärde upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2018] : 506 sidor :
ISBN: 9789144122885
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Forskningsmetodikens grunder : att planera, genomföra och rapportera en undersökning
Patel Runa, Davidson Bo
Femte upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2019] : 184 sidor :
ISBN: 9789144126050
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: sid. 11-15, sid. 17-47, sid. 83-86

God forskningssed
Vetenskapsrådet : 2017 :
God forskningssed
Obligatorisk

Grix Jonathan
Introducing Students to the Generic Terminology of Social Research
Politics : 2002 :
Fulltext
Obligatorisk

Kunskapens former : vetenskapsteori, forskningsmetod och forskningsetik
Sohlberg Peter, Sohlberg Britt-Marie
Fjärde upplagan : Stockholm : Liber : [2019] : 357 sidor :
ISBN: 9789147126972
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: sid. 103-258, sid. 267-293, sid. 295-319

Research methods in education
Check Joseph W., Schutt Russell K.
Thousand Oaks, Calif. : SAGE : cop.2012. : xviii, 421 p. :
ISBN: 978-1-4129-4009-2 (pbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap 1. Science, Schooling and Educational Research. Sid 3-16.

Svensson Peter
Teorins roll i kvalitativ forskning
Ingår i:
Handbok i kvalitativa metoder
2. uppl. : Stockholm : Liber : 2015 : 275 s. : 182-193 sid.
Obligatorisk

Thurén Torsten
Vetenskapsteori för nybörjare
Upplaga 3 : Stockholm : Liber : [2019] : 203 sidor :
ISBN: 9789147127788
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: sid. 5-122

Därutöver tillkommer annat elektroniskt publicerat material samt artiklar.

Referens- och valbar litteratur

Bacchi Carol Lee
Analysing policy : what's the problem represented to be?
Frenchs Forest, N.S.W. : Pearson : cop. 2009 : 297 p. :
ISBN: 9780733985751 (pbk)
Se Umeå UB:s söktjänst

Yin Robert K.
Case study research : design and methods
5. ed. : London : SAGE : cop. 2014 : xxviii, 282 s. :
ISBN: 9781452242569
Se Umeå UB:s söktjänst

Yanow Dvora
Conducting interpretive policy analysis
Thousand Oaks, Calif. : Sage : cop. 2000 : xi, 103 s. :
ISBN: 0-7619-0826-9 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Dataskyddsförordningen (GDPR)
Datainspektionen :

Deltagande observation
Fangen Katrine, Nordli Harald
1. uppl. : Malmö : Liber ekonomi : 2005 : 314 s. :
ISBN: 91-47-07512-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Den europeiska kodexen för forskningens integritet
Reviderad utgåva : Berlin : ALLEA - All European Academies : [2018] : 19 sidor :

Den kvalitativa forskningsintervjun
Kvale Steinar, Brinkmann Svend, Torhell Sven-Erik
3. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 412 s. :
ISBN: 9789144101675
Se Umeå UB:s söktjänst

Designing and conducting mixed methods research
Creswell John W., Plano Clark Vicki L.
Third Edition. : Los Angeles : SAGE : [2017] : xxvii, 492 p. :
ISBN: 9781483344379
Se Umeå UB:s söktjänst

Åsberg Rodney
Det finns inga kvalitativa metoder - och inga kvantitativa heller för den delen: Det kvalitativa-kvantitativa argumentets missvisande retorik
Forskning i Sverige. Årgång 6, nr 4, s. 270-292. : 2001 :

Larsson Staffan
Ethnography in action : How ethnography was established in Swedish educational research
Ingår i:
Ethnography and education [Elektronisk resurs].
London : Routledge : c2006- : 1 : 177-195 sid.
Ladda ner pdf

Etiska reflektioner i forskning med barn
Källström Åsa, Andersson Bruck Kjerstin
Första upplagan : Malmö : Gleerups : [2017] : 152 sidor :
ISBN: 9789140686251
Se Umeå UB:s söktjänst

Flyvbjerg Bent
Five Misunderstandings About Case-Study Research
Ingår i:
Qualitative inquiry [Elektronisk resurs].
Thousand Oaks, CA : Sage Publications : 1999- : 12 : 219-245 sid.
Ladda ner pdf

Forskning som involverar människan
Ingår i:
Codex
Stockholm : Vetenskapsrådet : 2004 :

För ytterligare information om forskningsetik

Regler och riktlinjer för forskning

Förskollärarens metod och vetenskapsteori
Löfdahl Annica, Hjalmarsson Maria, Franzén Karin
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2014 : 188 s. :
ISBN: 9789147106585
Se Umeå UB:s söktjänst

God forskningssed
Vetenskapsrådet : 2011 :
God forskningssed

How to do educational ethnography
Delamont Sara, Walford Geoffrey
London : Tufnell Press : cop. 2008 : viii, 186 s. :
ISBN: 9781872767925 (pbk)
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kapitel 1 och 3.

Stake Robert E.
Multiple case study analysis
New York : The Guilford Press : cop. 2006 : 342 s. :
ISBN: 9781593852481
Se Umeå UB:s söktjänst

Kozinets Robert V.
Netnography : redefined
2nd edition : Thousand Oaks, CA : Sage Publications Ltd : 2015 : 305 pages :
ISBN: 9781446285756
Se Umeå UB:s söktjänst

Badersten Björn
Normativ metod : att studera det önskvärda
Lund : Studentlitteratur : 2006 : 215 s. :
ISBN: 91-44-04313-9
Se Umeå UB:s söktjänst

Policy actors: doing policy work in schools
Ball Stephen, Maguire Meg, Braun Anette, Hoskins Kate
Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education : 2011 :
Fulltext

Qualitative research practice : a guide for social science students and researchers
Ritchie Jane, Lewis Jane
London : SAGE : 2003 : xv, 336 s. :
ISBN: 0-7619-7109-2
Se Umeå UB:s söktjänst

Creswell John W.
Research design : qualitative, quantitative, and mixed methods approaches
3. ed. : Thousand Oaks, Calif. : Sage : cop. 2009 : xxviii, 260 s. :
ISBN: 978-1-4129-6557-6 (hft.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Research methods in education
Cohen Louis, Manion Lawrence, Morrison Keith
7. ed. : Milton Park, Abingdon, Oxon, [England] : Routledge : cop. 2011 : xxii, 758 s. :
ISBN: 9780415583350 (hard cover)
Se Umeå UB:s söktjänst

Statistik för beteendevetare : faktabok
Borg Elisabet, Westerlund Joakim
3., [uppdaterade och omarb.] uppl. : Malmö : Liber : 2012 : 552 s. :
ISBN: 978-91-47-09737-1 (korr.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Textens mening och makt : metodbok i samhällsvetenskaplig text- och diskursanalys
Boréus Kristina, Bergström Göran
Fjärde [omarbetade och aktualiserade] upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2018] : 441 sidor :
ISBN: 9789144117928
Se Umeå UB:s söktjänst

The Sage handbook of social media research methods.
Los Angeles : Sage Publications : 2017. :
ISBN: 1473916321
Se Umeå UB:s söktjänst

Smithson Janet
Using and analysing focus groups : limitations and possibilities
Ingår i:
International journal of social research methodology [Elektronisk resurs].
London : Taylor & Francis : 1999- : 3 : 103-119 sid.
Ladda ner pdf

Därutöver tillkommer annat elektroniskt publicerat material samt artiklar.

Kurslitteratur

Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten. Obligatorisk litteratur går att beställa som ljudbok från UmUB vid behov.

Deltagande observation
Fangen Katrine, Nordli Harald
1. uppl. : Malmö : Liber ekonomi : 2005 : 314 s. :
ISBN: 91-47-07512-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Denscombe Martyn
Forskningshandboken : för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna
Fjärde upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2018] : 506 sidor :
ISBN: 9789144122885
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Forskningsmetodikens grunder : att planera, genomföra och rapportera en undersökning
Patel Runa, Davidson Bo
Femte upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2019] : 184 sidor :
ISBN: 9789144126050
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

God forskningssed
Vetenskapsrådet : 2017 :
God forskningssed
Obligatorisk

Grix Jonathan
Introducing Students to the Generic Terminology of Social Research
Politics : 2002 :
Fulltext
Obligatorisk

Kunskapens former : vetenskapsteori, forskningsmetod och forskningsetik
Sohlberg Peter, Sohlberg Britt-Marie
Fjärde upplagan : Stockholm : Liber : [2019] : 357 sidor :
ISBN: 9789147126972
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Research methods in education
Check Joseph W., Schutt Russell K.
Thousand Oaks, Calif. : SAGE : cop.2012. : xviii, 421 p. :
ISBN: 978-1-4129-4009-2 (pbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap 1. Science, Schooling and Educational Research. Sid 3-16.

Svensson Peter
Teorins roll i kvalitativ forskning
Ingår i:
Handbok i kvalitativa metoder
2. uppl. : Stockholm : Liber : 2015 : 275 s. : 182-193 sid.
Obligatorisk

Textens mening och makt : metodbok i samhällsvetenskaplig text- och diskursanalys
Boréus Kristina, Bergström Göran
Fjärde [omarbetade och aktualiserade] upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2018] : 441 sidor :
ISBN: 9789144117928
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Thurén Torsten
Vetenskapsteori för nybörjare
Upplaga 3 : Stockholm : Liber : [2019] : 203 sidor :
ISBN: 9789147127788
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar

Därutöver tillkommer annat elektroniskt publicerat material samt artiklar.

Referens- och valbar litteratur

Bacchi Carol Lee
Analysing policy : what's the problem represented to be?
Frenchs Forest, N.S.W. : Pearson : cop. 2009 : 297 p. :
ISBN: 9780733985751 (pbk)
Se Umeå UB:s söktjänst

Yin Robert K.
Case study research : design and methods
5. ed. : London : SAGE : cop. 2014 : xxviii, 282 s. :
ISBN: 9781452242569
Se Umeå UB:s söktjänst

Yanow Dvora
Conducting interpretive policy analysis
Thousand Oaks, Calif. : Sage : cop. 2000 : xi, 103 s. :
ISBN: 0-7619-0826-9 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Dataskyddsförordningen (GDPR)
Datainspektionen :

Den europeiska kodexen för forskningens integritet
Reviderad utgåva : Berlin : ALLEA - All European Academies : [2018] : 19 sidor :

Designing and conducting mixed methods research
Creswell John W., Plano Clark Vicki L.
Third Edition. : Los Angeles : SAGE : [2017] : xxvii, 492 p. :
ISBN: 9781483344379
Se Umeå UB:s söktjänst

Åsberg Rodney
Det finns inga kvalitativa metoder - och inga kvantitativa heller för den delen: Det kvalitativa-kvantitativa argumentets missvisande retorik
Forskning i Sverige. Årgång 6, nr 4, s. 270-292. : 2001 :

Larsson Staffan
Ethnography in action : How ethnography was established in Swedish educational research
Ingår i:
Ethnography and education [Elektronisk resurs].
London : Routledge : c2006- : 1 : 177-195 sid.
Ladda ner pdf

Etiska reflektioner i forskning med barn
Källström Åsa, Andersson Bruck Kjerstin
Första upplagan : Malmö : Gleerups : [2017] : 152 sidor :
ISBN: 9789140686251
Se Umeå UB:s söktjänst

Flyvbjerg Bent
Five Misunderstandings About Case-Study Research
Ingår i:
Qualitative inquiry [Elektronisk resurs].
Thousand Oaks, CA : Sage Publications : 1999- : 12 : 219-245 sid.
Ladda ner pdf

Forskning som involverar människan
Ingår i:
Codex
Stockholm : Vetenskapsrådet : 2004 :

För ytterligare information om forskningsetik

Regler och riktlinjer för forskning

Förskollärarens metod och vetenskapsteori
Löfdahl Annica, Hjalmarsson Maria, Franzén Karin
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2014 : 188 s. :
ISBN: 9789147106585
Se Umeå UB:s söktjänst

God forskningssed
Vetenskapsrådet : 2011 :
God forskningssed

How to do educational ethnography
Delamont Sara, Walford Geoffrey
London : Tufnell Press : cop. 2008 : viii, 186 s. :
ISBN: 9781872767925 (pbk)
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kapitel 1 och 3.

Stake Robert E.
Multiple case study analysis
New York : The Guilford Press : cop. 2006 : 342 s. :
ISBN: 9781593852481
Se Umeå UB:s söktjänst

Kozinets Robert V.
Netnography : redefined
2nd edition : Thousand Oaks, CA : Sage Publications Ltd : 2015 : 305 pages :
ISBN: 9781446285756
Se Umeå UB:s söktjänst

Badersten Björn
Normativ metod : att studera det önskvärda
Lund : Studentlitteratur : 2006 : 215 s. :
ISBN: 91-44-04313-9
Se Umeå UB:s söktjänst

Policy actors: doing policy work in schools
Ball Stephen, Maguire Meg, Braun Anette, Hoskins Kate
Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education : 2011 :
Fulltext

Qualitative research practice : a guide for social science students and researchers
Ritchie Jane, Lewis Jane
London : SAGE : 2003 : xv, 336 s. :
ISBN: 0-7619-7109-2
Se Umeå UB:s söktjänst

Creswell John W.
Research design : qualitative, quantitative, and mixed methods approaches
3. ed. : Thousand Oaks, Calif. : Sage : cop. 2009 : xxviii, 260 s. :
ISBN: 978-1-4129-6557-6 (hft.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Research methods in education
Cohen Louis, Manion Lawrence, Morrison Keith
7. ed. : Milton Park, Abingdon, Oxon, [England] : Routledge : cop. 2011 : xxii, 758 s. :
ISBN: 9780415583350 (hard cover)
Se Umeå UB:s söktjänst

Statistik för beteendevetare : faktabok
Borg Elisabet, Westerlund Joakim
3., [uppdaterade och omarb.] uppl. : Malmö : Liber : 2012 : 552 s. :
ISBN: 978-91-47-09737-1 (korr.)
Se Umeå UB:s söktjänst

The Sage handbook of social media research methods.
Los Angeles : Sage Publications : 2017. :
ISBN: 1473916321
Se Umeå UB:s söktjänst

Smithson Janet
Using and analysing focus groups : limitations and possibilities
Ingår i:
International journal of social research methodology [Elektronisk resurs].
London : Taylor & Francis : 1999- : 3 : 103-119 sid.
Ladda ner pdf

Därutöver tillkommer annat elektroniskt publicerat material samt artiklar.

Moment 1, Vetenskapsteori

Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten. Obligatorisk litteratur går att beställa som ljudbok från UmUB vid behov.

Research methods in education
Check Joseph W., Schutt Russell K.
Thousand Oaks, Calif. : SAGE : cop.2012. : xviii, 421 p. :
ISBN: 978-1-4129-4009-2 (pbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap 1. Science, Schooling and Educational Research. Sid 3-16.

Grix Jonathan
Introducing Students to the Generic Terminology of Social Research
Politics : 2002 :
Fulltext
Obligatorisk

Forskningsmetodikens grunder : att planera, genomföra och rapportera en undersökning
Patel Runa, Davidson Bo
4., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 149 s. :
ISBN: 978-91-44-06868-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kapitel: Introduktion sid 9-14 och Vad är vetenskap? sid 15-37

Kunskapens former : vetenskapsteori och forskningsmetod
Sohlberg Peter, Sohlberg Britt-Marie
3., [kompletterade och utvidgade] uppl. : Stockholm : Liber : 2013 : 310 s. :
ISBN: 9789147098804
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Del IV: Paradigm och vetenskapstraditioner - en sammanfattning, sid 233-258

Svensson Peter
Teorins roll i kvalitativ forskning
Ingår i:
Handbok i kvalitativa metoder
1. uppl. : Malmö : Liber : 2011 : 245 s. :
Obligatorisk

Thurén Torsten
Vetenskapsteori för nybörjare
2. uppl. : Liber : 2007 : 152 s. :
ISBN: 978-91-47-08651-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Kompletterande texter kan introduceras och tillhandahållas vid momentets inledning.

Moment 2, Vetenskaplig metod med kvalitativ inriktning

Constructing Mystery: Empirical Matters in Theory Development
Alvesson Mats, Kärreman Dan
The Academy of Management Review : 2007 :
Ladda ner pdf
Obligatorisk
Läsanvisning: Vol 32. No 4, sid 1265-1281.

Textens mening och makt : metodbok i samhällsvetenskaplig text- och diskursanalys
Bergström Göran, Boréus Kristina
3., [utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 536 s. :
kompletterande material (aktiveringskod krävs)
ISBN: 978-91-44-07476-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kapitel: 1, 2 och 9.

Research methods in education
Cohen Louis, Manion Lawrence, Morrison Keith
6. ed. : London : Routledge : 2007 : 638 s. :
ISBN: 978-0-415-37410-1 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Inför kursintroduktion läses: Kapitel 1, 2, 3.

Resurser för samtliga

Creswell John W.
Research design : qualitative, quantitative, and mixed methods approaches
3. ed. : Thousand Oaks, Calif. : Sage : cop. 2009 : xxviii, 260 s. :
ISBN: 978-1-4129-6557-6 (hft.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Hermerén Göran
God forskningssed
Stockholm : Vetenskapsrådet : 2011 : 129 s. :
Fritt tillgänglig via Vetenskapsrådet
ISBN: 978-91-7307-189-5
Se Umeå UB:s söktjänst

För ytterligare information om forskningsetik

Regler och riktlinjer för forskning

Valbar fördjupningslitteratur beroende på typ av studie

Bacchi Carol Lee
Analysing policy : what's the problem represented to be?
Frenchs Forest, N.S.W. : Pearson : cop. 2009 : 297 p. :
ISBN: 9780733985751 (pbk)
Se Umeå UB:s söktjänst

Badersten Björn
Normativ metod : att studera det önskvärda
Lund : Studentlitteratur : 2006 : 215 s. :
ISBN: 91-44-04313-9
Se Umeå UB:s söktjänst

Policy actors: doing policy work in schools
Ball Stephen, Maguire Meg, Braun Anette, Hoskins Kate
Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education : 2011 :
Fulltext

Textens mening och makt : metodbok i samhällsvetenskaplig text- och diskursanalys
Bergström Göran, Boréus Kristina
3., [utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 536 s. :
kompletterande material (aktiveringskod krävs)
ISBN: 978-91-44-07476-4
Se Umeå UB:s söktjänst

Research methods in education
Cohen Louis, Manion Lawrence, Morrison Keith
7. ed. : Milton Park, Abingdon, Oxon, [England] : Routledge : cop. 2011 : xxii, 758 s. :
ISBN: 9780415583350 (hard cover)
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: urval av kapitel beroende av studentens val

Flyvbjerg Bent
Five Misunderstandings About Case-Study Research
Ingår i:
Qualitative inquiry [Elektronisk resurs].
Thousand Oaks, CA : Sage Publications : 1999- : 12 : 219-245 sid.
Ladda ner pdf

Den kvalitativa forskningsintervjun
Kvale Steinar, Brinkmann Svend, Torhell Sven-Erik
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur AB : 2009 : 370 s. :
http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/3314-02/height/320/width/320/bild.jpg
ISBN: 91-44-05598-6
Se Umeå UB:s söktjänst

Larsson Staffan
Ethnography in action : How ethnography was established in Swedish educational research
Ingår i:
Ethnography and education [Elektronisk resurs].
London : Routledge : c2006- : 1 : 177-195 sid.
Ladda ner pdf

Qualitative research practice : a guide for social science students and researchers
Ritchie Jane, Lewis Jane
London : SAGE : 2003 : xv, 336 s. :
ISBN: 0-7619-7109-2
Se Umeå UB:s söktjänst

Smithson Janet
Using and analysing focus groups : limitations and possibilities
Ingår i:
International journal of social research methodology [Elektronisk resurs].
London : Taylor & Francis : 1999- : 3 : 103-119 sid.
Ladda ner pdf

How to do educational ethnography
Delamont Sara, Walford Geoffrey
London : Tufnell Press : cop. 2008 : viii, 186 s. :
ISBN: 9781872767925 (pbk)
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kapitel 1 och 3.

Yanow Dvora
Conducting interpretive policy analysis
Thousand Oaks, Calif. : Sage : cop. 2000 : xi, 103 s. :
ISBN: 0-7619-0826-9 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst