Magisteruppsats i Pedagogisk yrkesverksamhet, 30 hp
Kursen är nedlagd från och med 2021-06-09
Innehåll
Det självständiga uppsatsarbetet på magisternivå innebär en fördjupning och aktivt kunskapssökande inom det valda undersökningsområdet. Det utgör också ett steg inför forskarstudier. Arbetet utgår från vetenskaplig arbetsmetodik. Det självständiga arbetet omfattar en empirisk studie med flera infallsvinklar samt teoretisk, metodisk och analytisk fördjupning och ett kritiskt förhållningssätt.
 
Förväntade studieresultat
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs ska den studerande kunna:
- uppvisa övergripande och fördjupad kunskap genom att redogöra för forskningsläge och relevanta teorier inom det studerade området
 - visa fördjupad metodkunskap inom huvudområdet för utbildningen
 
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs ska den studerande kunna:
- avgränsa arbetet utifrån givna förutsättningar och tidsramar
 - formulera ett syfte med flera infallsvinklar och undersökningsbara frågeställningar
 - välja och tillämpa lämplig forskningsmetod
 - söka, kritiskt läsa och analysera samt referera litteratur inom det valda området
 - samla in, tolka och analysera komplext forskningsmaterial
 - dra slutsatser grundade i egna resultat, tidigare forskning och teorier samt diskutera resultaten i förhållande till yrkesverksamheten och motivera sina ställningstaganden
 - självständigt författa och försvara en sammanhängande uppsats
 - konstruktivt granska, värdera och diskutera andra uppsatser
 
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs ska den studerande kunna:
- diskutera och kritiskt värdera teorier, egna metod- och materialval, egna lösningar och resultat, utifrån vetenskapliga samt samhälleliga och etiska perspektiv
 - visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling
 
Behörighetskrav
För att antas till kursen krävs Lärarexamen eller Studie- och yrkesvägledarexamen, eller äldre motsvarande examen, vari ingår ett godkänt examensarbete på 15 hp/10p. (I lärarexamen ingår examina med inriktning mot förskola/förskoleklass, grundskollärare tidigare år, grundskollärare senare år, gymnasielärare och yrkeslärare).
Undervisningens upplägg
Uppsatsarbetet genomförs självständigt under handledning och avslutas med analys och värdering av egen och annans magisteruppsats.
Kursen inleds med ett obligatoriskt seminarium kring val av frågeställning och metod. Ytterligare obligatoriska seminarier ingår. Vid det avslutande seminariet genomför de studerande opposition på varandras uppsatser.
Goda kunskaper i skriftlig framställning och engelska är viktiga för att kunna tillgodogöra sig kursen.
 
Examination
Den färdiga uppsatsen bedöms och betygssätts av examinator i samråd med handledare. I bedömningen ingår även att muntligt försvara sin egen uppsats och opponera på annat arbete.
För betyget Väl godkänd ska studenten ha en väl sammanhängande uppsats som visar på god överblick av kunskapsområdet samt förmåga att identifiera relevanta forskningsproblem och relevant teori i undersökningsfältet. Vidare ska studenten visa på god förmåga att belysa och problematisera forskningsmetodiska frågor. Studenten ska även visa god förmåga att på ett reflekterande och självständigt sätt analysera, värdera och diskutera de egna resultaten i relation till nationell och internationell forskning, teorier, forskningsetiska principer och yrkesverksamhet.
För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle senast tre månader efter ordinarie provtillfälle.
Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att få en annan examinator utsedd om inte särskilda skäl föreligger. Begäran om detta lämnas till prefekten vid Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap.
TILLGODORÄKNANDE
Tillgodoräknanden hanteras i enlighet med Umeå universitets handläggningsordning för tillgodoräknande på grund- och avancerad nivå (Dnr: UmU 500-2923-12). Ansökan om tillgodoräknande på kurs/moment sänds till Umeå universitet, Studentcentrum/Examina, 901 87 Umeå.
 
Litteratur
Giltig från: 2014 vecka 35
Rekommenderad kurslitteratur väljs i samråd med handledare.
        Backman Jarl
        
        
            Rapporter och uppsatser
            
        
    
    
    
                2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : 
                Lund : 
                Studentlitteratur : 
                2008 : 
                223 s. : 
    
    
        
            ISBN: 978-91-44-04826-0
        
        Se Umeå UB:s söktjänst
        
            The landscape of qualitative research
            
        
        
        Denzin Norman K., Lincoln Yvonna S.
    
    
    
                3., [rev.] ed. : 
                Thousand Oaks, Ca. : 
                SAGE : 
                cop. 2008 : 
                620 s. : 
    
    
        
            ISBN: 1412957583
        
        Se Umeå UB:s söktjänst
        Ejlertsson G.
        
        
            Enkäten i praktiken
                         : En handbok i enkätmetodik
        
    
    
    
    
                Lund : 
                Studentlitteratur : 
                2005 : 
    
    
    
        
            ISBN: 91-44-03164-5
        
        Se Umeå UB:s söktjänst
        Englund Tomas
        
        
            The discourse on equivalence in Swedish education policy
            
        
    
    
    
    
    
                Journal of Education Policy : 
                2005 : 
    
    
    
        
            Fulltext
        
        Läsanvisning: Vol. 20, No. 1 pp. 3957.
        
            Vadå likvärdighet?
                         : studier i utbildningspolitisk språkanvändning
        
        
        Englund Tomas, Quennerstedt Ann
    
    
    
    
                Göteborg : 
                Daidalos : 
                2008 : 
                224 s. : 
    
    
        
            ISBN: 9789171732705
        
        Se Umeå UB:s söktjänst
        
            Handbok i kvalitativ analys
            
        
        
        Fejes Andreas, Thornberg Robert (red.)
    
    
    
    
                Stockholm : 
                Liber : 
                2009 : 
                240 s. : 
    
    
        
            ISBN: 91-47-08476-6
        
        Se Umeå UB:s söktjänst
        
            Skolpolitik
                         : från riksdagshuset till klassrummet
        
        
        Jarl Maria, Rönnberg Linda
    
    
    
    
                Stockholm : 
                Liber : 
                2010 : 
    
    
    
        
            ISBN: 978-91-47-09076-1
        
        Se Umeå UB:s söktjänst
        
            Från tanke till text: en språkhandbok för uppsatsskrivande studenter
            
        
        
        Jarrick Arne, Josephson Olle
    
    
    
    
    
                Studentlitteratur : 
                1998 : 
    
    
    
        
            Fulltext
        
            Den kvalitativa forskningsintervjun
            
        
        
        Kvale Steinar, Brinkmann Svend, Torhell Sven-Erik
    
    
    
                2. uppl. : 
                Lund : 
                Studentlitteratur AB : 
                2009 : 
                370 s. : 
    
    
        
            http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/3314-02/height/320/width/320/bild.jpg
        
            ISBN: 91-44-05598-6
        
        Se Umeå UB:s söktjänst
        Lundahl Lisbeth
        
        
            Educational theory in an Era of Knowledge Capitalism. Studies in Philosophy and Education
            
        
    
    
    
    
    
                Springer : 
                2012 : 
    
    
    
        
            Fulltext
        
        Läsanvisning: Vol 31. No 3, pp. 215-226.
        Peterson R. A.
        
        
            Constructing effective questionnaires
            
        
    
    
    
    
                Thousand Oaks, Calif. London : 
                Sage : 
                2000 : 
                viii, 143 s. : 
    
    
        
            ISBN: 0-7619-1640-7 (cased)
        
        Se Umeå UB:s söktjänst
        Seidman Irving
        
        
            Interviewing as qualitative research: a guide for researchers in education and the social sciences
            
        
    
    
    
    
    
                New York: Teachers College Press : 
                2013 : 
    
    
    
        
            Fulltext
        
        Läsanvisning: 4:th edition
        Språkrådet 
        
        
            Svenska skrivregler
            
        
    
    
    
    
    
                Institutet för språk och folkminnen : 
    
    
    
    
        
            http://www.sprakradet.se/skrivregler
        Trost Jan
        
        
            Enkätboken
            
        
    
    
    
                4., uppdaterade och utök. uppl. : 
                Lund : 
                Studentlitteratur : 
                2012 : 
                178 s. : 
    
    
        
            ISBN: 978-91-44-07643-0
        
        Se Umeå UB:s söktjänst