Navigerat till
Kursplan:

Intersektionell genuspedagogik, 15 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-06-09

Engelskt namn: Intersectional Gender Education
Denna kursplan gäller: 2015-08-24 och tillsvidare
Kurskod: 6PE190
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Prefekten, 2015-06-16

Innehåll

Utbildning sker i ett socialt sammanhang där vi möter en mångfald av identitetsdimensioner, normer och förställningar. En viktig förutsättning för att lärande ska ske i detta sammanhang är upplevelsen av att vara inkluderad och att räknas in i gemenskapen. Dessvärre är detta inte en självklarhet för alla. Vad kan genusvetenskap och ett intersektionellt perspektiv lära oss om hur ålder, klass, kön, sexualitet, etnicitet och funktionsduglighet samverkar med förutsättningar för lärande och jämställdhet? Hur kan genuspedagogik och intersektionalitet samverka för inkluderande lärandemiljöer?

I kursen erbjuds deltagarna möjligheter att fördjupa sina kunskaper om genusvetenskapliga teorier och intersektionalitet för att kunna arbeta professionellt utifrån ett medvetet, genuspedagogiskt och normkritiskt förhållningssätt. Kursens innehåll skapar förutsättningar för deltagarna att fördjupa sina kunskaper om sociala maktordningar och hur genus konstrueras i utbildningssammanhang. Därtill erbjuds redskap i kursen som kan användas för att problematisera hur genus konstrueras i relation till interaktiva medier och lärmiljöer, exempelvis i sociala sammanhang på internet. Föreställningar om femininitet och maskulinitet i olika sociala och kulturella sammanhang relateras till exempelvis etnicitet, klass och ålder. I kursen fördjupas även förståelsen för hur genus och andra identitetsdimensioner påverkar förutsättningar för lärande.

Intersektionell genuspedagogik fokuserar huvudsakligen på svenska förhållanden, men knyter också an till internationella forskningsrön och erfarenheter. I kursen betonas ett problem- och processorienterat arbetssätt som ett redskap för social förändring. Under kursen arbetar deltagarna också med ett valt problemområde där de planerar ett förändringsinriktat arbete inom skolväsendet eller annan utbildningsrelaterad verksamhet. Kursen är indelad i följande tre moment:
 
Moment I
Intersektionella perspektiv på identitet och samtida medier, 5.0 hp

Intersectional Perspectives on Identity and Contemporary Media, 5.0 credits

I kursens första moment behandlas samtida medier och hur deras innehåll kan relateras till intersektionella maktstrukturer och individuella identitetskonstruktioner. Som utgångspunkt för att fördjupa kunskaper om momentets tema använder den studerande såväl visuellt som textbaserat material, exempelvis från sociala miljöer på nätet. Efter avslutat moment förväntas den studerande kunna identifiera, analysera, diskutera och kritiskt granska hur genus och intersektionella maktstrukturer konstrueras och uttrycks i det samtida medielandskapet och hur detta kan samverka med individuella identiteter.

Moment II
Normkritiskt perspektiv och utbildning, 5.0 hp

Norm Critical Perspectives and Education, 5.0 credits

I kursens andra moment breddas lärandet till att omfatta samhällsfrågor i relation till utbildning med en särskild inriktning på normkritiska förhållningssätt samt föreställningar om normalitet och genus. Den studerande fördjupar sina kunskaper inom momentets tema genom att identifiera och kritiskt reflektera över hur samhälleliga och kulturella nyckelsymboler, exempelvis den rosa färgen, associeras med föreställningar om maskulinitet och femininitet. På vilket sätt kan dessa symboler förstärka eller utmana normer för hur vi lever och lär tillsammans? Kunskaper inom momentets tema tillämpas och breddas genom att den studerande skapar informationsmaterial och planerar en utbildningsinsats där intersektionellt präglade utmaningar och genuspedagogiskt arbetssätt ingår. Efter avslutat moment förväntas den studerande kunna redogöra för hur intersektionalitet, normkritiskt perspektiv och genuspedagogik kan samverka för inkluderande lärandemiljöer. Den studerande förväntas också kunna producera ett informationsmaterial med genusrelaterat innehåll samt ha kännedom om och kunna exemplifiera hur genuspedagogiska utbildningsinsatser kan förberedas och genomföras.

Moment III
Studie och rapport, 5.0 hp

Study and Report, 5.0 credits

I kursens tredje och sista moment genomförs en vetenskaplig studie där den studerande får möjlighet att både tillämpa och fördjupa sina kunskaper om intersektionell genuspedagogik. Den studerande undersöker självständigt ett specifikt fenomen, en situation eller en händelse i en utbildningskontext samt skriver en rapport om undersökningen och vad undersökningen har resulterat i. Efter avslutat moment förväntas den studerande kunna identifiera ett utbildnings- och genusrelaterat forskningsobjekt och formulera ett studiesyfte som preciseras med relevanta, undersökningsbara forskningsfrågor. Vidare förväntas den studerande kunna designa, genomföra och rapportera en vetenskaplig studie där adekvata teoretiska begrepp och relevant forskning är närvarande i studiens kunskapsgrund, analys, diskussion och slutsatser

Förväntade studieresultat

Moment I
För godkänt moment skall den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • uppvisa övergripande och fördjupad kunskap om centrala begrepp och teorier inom det genusvetenskapliga området
  • diskutera uttryck för maktordningar, konstruktioner av genus och andra identitetsdimensioner samt vilken betydelse de kan ha i sociala och samtida lärmiljöer på internet

Färdighet och förmåga

  • identifiera normer, sociala mönster och strukturer som bidrar till att upprätthålla, alternativt utmana, genus och andra maktordningar

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • identifiera, analysera och kritiskt värdera rådande normer i samtida medier relation till aktuell forskning om genus och intersektionalitet

Moment II
För godkänt moment skall den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • visa god kännedom om hur intersektionalitet, normkritiskt perspektiv och genuspedagogik kan samverka för inkluderande lärandemiljöer

Färdighet och förmåga

  • utforma ett normkritiskt och genusmedvetet informationsmaterial
  • granska undervisning och/eller arbetsmaterial normkritiskt för att kunna synliggöra hur elever, studenter och/eller medarbetare kan påverkas i praktiken
  • planera för att genomföra en professionell, genusmedveten och normkritiskt utbildningsinsats som bidrar till ett jämställt samhälle

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • visa förmåga att tillämpa sina teoretiska kunskaper genom att redogöra för och diskutera hur och ett intersektionellt och genusvetenskapligt förhållningssätt kan omsättas i praktiken, i ett utbildningssammanhang

Moment III
För godkänt moment skall den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • identifiera, problematisera och analysera ett utbildnings- och genusrelaterat fenomen för att synliggöra hur genus konstrueras
  • ha grundläggande förståelse för hur en vetenskaplig studie planeras, genomförs och rapporteras

Färdighet och förmåga

  • utifrån formulerat syfte och frågeställningar självständigt genomföra och rapportera en vetenskaplig studie inom kursens huvudområde

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • kritiskt diskutera normer, sociala mönster och strukturer som bidrar till att upprätthålla, alternativt utmana, genus och andra maktordningar i skola och samhälle, i relation till aktuell forskning och studiens resultat
  • kritiskt och konstruktivt diskutera och värdera genomförandet och resultatet av den egna studien

Behörighetskrav

Genuspedagogik och lärande I eller motsvarande. Svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier samt engelska A/5

Undervisningens upplägg

I kursen betonas ett problem- och processorienterat arbetssätt. Undervisningen genomförs i form av egna litteraturstudier, seminarier och föreläsningar. Under kursen används en lärmiljö på nätet för handledning, diskussion och distribution av kursmaterial. Utvärdering sker efter slutförd kurs.

Examination

Examination sker fortlöpande med individuella inlämningsuppgifter, samt i form av seminarier, skriftliga redovisningar och en avslutande rapportskrivning.

Betyg på hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten på de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs. Hel kurs bedöms enligt skalan Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd.

Utöver förväntade studieresultat (FSR) läggs i bedömningen för betyget Väl godkänd särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera olika teoretiska och metodiska aspekter samt förmågan att kunna analysera med stöd av teoretiska begrepp.

Den som erhållit betyget Godkänt (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Den som utan godkänt resultat på genomgått ordinarieprov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd.

Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.

Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.

I de fall en kurs upphört att gälla eller kursplanen genomgått större förändringar garanteras minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från det att kursplanen har upphört att gälla.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.
För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.
 

Litteratur

Genusvetenskapens pedagogik och didaktik
Göteborg : Nationella sekretariatet för genusforskning : [2012] : 66 s. :
Fritt tillgänglig via Nationella sekretariatet för genusforskning
ISBN: 9789198080209
Se Umeå UB:s söktjänst

Ambjörnsson Fanny
Rosa : den farliga färgen
Stockholm : Ordfront : 2011 : 264 s. :
ISBN: 978-91-7037-605-4
Se Umeå UB:s söktjänst

Handbok i kvalitativa metoder
Ahrne Göran, Svensson Peter
2. uppl. : Stockholm : Liber : 2015 : 275 s. :
ISBN: 9789147112241
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kapitel 12, 13 och 14.

Kulturnavigering i skolan
Arvastson Gösta, Ehn Billy
1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning : 2007 : 174 s. :
ISBN: 9789140661081
Se Umeå UB:s söktjänst

Politics of (In)visibility : On the Blind Spots of Womens Discrimination in the Academy
Berkovitch Nitza, Waldman Anat, Yanay Niza
Ingår i:
Invisible girl
Umeå : Umeå University : 2012 : 281 s. : 33-43 sid.
Ladda ner utgåvan

Normkritisk pedagogik : makt, lärande och strategier för förändring
Bromseth Janne C. H., Darj Frida
Uppsala : Centrum för genusvetenskap : 2010 : 290 s. :
ISBN: 978-91-978186-5-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Genus, medier och masskultur
Fagerström Linda, Nilson Maria
Malmö : Gleerup : 2008 : 171 s. :
ISBN: 978-91-40-65209-6
Se Umeå UB:s söktjänst

Hernwall Patrik
Resisting the Subordinate Woman - a Young Girl Constructing Gendered Identity Online
Ingår i:
Invisible girl
Umeå : Umeå University : 2012 : 281 s. : 225-234 sid.
Ladda ner utgåvan

Hirdman Yvonne
Gösta och genusordningen : feministiska betraktelser
Stockholm : Ordfront : 2007 : 239 s. :
ISBN: 978-91-7037-327-5 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Lykke Nina
Genusforskning : en guide till feministisk teori, metodologi och skrift
Stockholm : Liber : 2009 : 256 s. :
ISBN: 91-47-09374-9
Se Umeå UB:s söktjänst

Milles Karin
Jämställt språk : en handbok i att skriva och tala jämställt : småskrift utarbetad av Språkrådet 2008
2. uppl. : Stockholm : Norstedt : 2012 : 121 s. :
ISBN: 978-91-1-305171-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Intersektionalitet : kritiska reflektioner över (o)jämlikhetens landskap
De los Reyes Paulina, Mulinari Diana
1. uppl. : Malmö : Liber : 2005 : 141 s. :
ISBN: 91-47-07477-9
Se Umeå UB:s söktjänst

Maskulinitet på schemat : pojkar, flickor och könsskapande i förskola och skola
Nordberg Marie, Frangeur Renée
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2008 : 224 s. :
http://www.liber.se/productimage/large/4708464o.jpg
ISBN: 978-91-47-08464-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Forskningsmetodikens grunder : att planera, genomföra och rapportera en undersökning
Patel Runa, Davidson Bo
4., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 149 s. :
ISBN: 978-91-44-06868-8
Se Umeå UB:s söktjänst

Conell R.W.
Growing up masculine : rethinking the significance of adolescence in the making of masculinities
Ingår i:
Irish journal of sociology.
Dublin : Sociological Association of Ireland : 1991- : 14 : 11-28 sid.

Zetterwall Sofia
Resisting the Subordinate Woman - a Young Girl Constructing Gendered Identity Online
Ingår i:
Invisible girl
Umeå : Umeå University : 2012 : 281 s. : 215-224 sid.
Ladda ner utgåvan

Invisible girl : "ceci n´est pas une fille"
Frånberg Gun-Marie, Hällgren Camilla, Dunkels Elza
Umeå : Umeå University : 2012 : 281 s. :
Fritt tillgänglig via Umeå universitetsbibliotek
Läsanvisning: Theme IV: Gender and Contemporary Media, s 207-277

Invisible Boy: The Making of Contemporary Masculinities
Hällgren Camilla, Dunkels Elza, Frånberg Gun-Marie
Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap : 2015 :
Ladda ner utgåvan
Läsanvisning: Valda delar.

Referenslitteratur

Crenshaw Kimberlé
Mapping the Margins: Intersectionality, Identity Politics and Violence against Women of Color
Ingår i:
Stanford law review.
Stanford, Calif. : School of Law : 1948- : 1241-1299 sid.

Tweens konstruerar identitet online : flickors och pojkars erfarenheter av sociala medier
Abiala Kristina, Hernwall Patrik
Ingår i:
Pedagogisk forskning i Sverige
Göteborg : Institutionen för pedagogik och didaktik, Göteborgs universitet : 1996- : 18 : 10-35 sid.
Ladda ner pdf

Siibak Andra
Constructing the Self through the Photo selection : Visual Impression Management on Social Networking Websites
Ingår i:
Cyberpsychology: Journal of Psychosocial Research on Cyberspace
Masaryk University : 3 :

Män och jämställdhet : betänkande
Stockholm : Fritze : 2014 : 575 s. :
Fritt tillgänglig via www.regeringen.se
ISBN: 9789138240717
Se Umeå UB:s söktjänst

Valentine Gill
Theorizing and researching intersectionality : A challenge for feminist geography
Ingår i:
Professional geographer
Oxford : Blackwell : 1997- : 59 : 10-21 sid.
Ladda ner pdf

Forsman Michael
Duckface/Stoneface
Ingår i:
Statens medieråd
Stockholm : Statens medieråd : 20??- :
Ladda ner pdf

Siibak Andra
Constructing masculinity on a social networking site : The case-study of visual self-presentations of young men on the profile images of SNS Rate
Ingår i:
Young
[Thousand Oaks, Calif.] : 2003- : 18 : 403-425 sid.
Ladda ner pdf

Doing Gender
West Candace, Zimmerman Don H
Ingår i:
Gender & society[Elektronisk resurs]b published in association with Sociologists for Women in Society
Thousand Oaks, Ca : Sage : 2000- : 1 : 125-151 sid.
Ladda ner pdf

Dobson Shields Amy
The Representation of Female Friendships on Young Women’s Myspace Profiles : The All-Female World and the Feminine ‘Other’
Ingår i:
Youth culture and net culture
Hershey PA : Information Science Reference : c2011. : xxviii, 441 p. : 126-152 sid.
Ladda ner pdf

Berg Martin
Netnografi : att forska om och med internet
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 171 s. :
ISBN: 9789144096810
Se Umeå UB:s söktjänst

Ett antal artiklar tillkommer. Referenslitteratur väljes i samråd med kursledaren.

Genusvetenskapens pedagogik och didaktik
Göteborg : Nationella sekretariatet för genusforskning : [2012] : 66 s. :
Fritt tillgänglig via Nationella sekretariatet för genusforskning
ISBN: 9789198080209
Se Umeå UB:s söktjänst

Ambjörnsson Fanny
Rosa : den farliga färgen
Stockholm : Ordfront : 2011 : 264 s. :
ISBN: 978-91-7037-605-4
Se Umeå UB:s söktjänst

Handbok i kvalitativa metoder
Ahrne Göran, Svensson Peter
1. uppl. : Malmö : Liber : 2011 : 245 s. :
ISBN: 978-91-47-09446-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kapitel 10, 11 och 12.

Kulturnavigering i skolan
Arvastson Gösta, Ehn Billy
1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning : 2007 : 174 s. :
ISBN: 9789140661081
Se Umeå UB:s söktjänst

Politics of (In)visibility : On the Blind Spots of Womens Discrimination in the Academy
Berkovitch Nitza, Waldman Anat, Yanay Niza
Ingår i:
Invisible girl
Umeå : Umeå University : 2012 : 281 s. : 33-43 sid.
Ladda ner utgåvan

Normkritisk pedagogik : makt, lärande och strategier för förändring
Bromseth Janne C. H., Darj Frida
Uppsala : Centrum för genusvetenskap : 2010 : 290 s. :
ISBN: 978-91-978186-5-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Genus, medier och masskultur
Fagerström Linda, Nilson Maria
Malmö : Gleerup : 2008 : 171 s. :
ISBN: 978-91-40-65209-6
Se Umeå UB:s söktjänst

Hernwall Patrik
Resisting the Subordinate Woman - a Young Girl Constructing Gendered Identity Online
Ingår i:
Invisible girl
Umeå : Umeå University : 2012 : 281 s. : 225-234 sid.
Ladda ner utgåvan

Hirdman Yvonne
Gösta och genusordningen : feministiska betraktelser
Stockholm : Ordfront : 2007 : 239 s. :
ISBN: 978-91-7037-327-5 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Lykke Nina
Genusforskning : en guide till feministisk teori, metodologi och skrift
Stockholm : Liber : 2009 : 256 s. :
ISBN: 91-47-09374-9
Se Umeå UB:s söktjänst

Milles Karin
Jämställt språk : en handbok i att skriva och tala jämställt
1. uppl. : Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2008 : 121 s. :
ISBN: 978-91-7227-567-6
Se Umeå UB:s söktjänst

Intersektionalitet : kritiska reflektioner över (o)jämlikhetens landskap
De los Reyes Paulina, Mulinari Diana
1. uppl. : Malmö : Liber : 2005 : 141 s. :
ISBN: 91-47-07477-9
Se Umeå UB:s söktjänst

Maskulinitet på schemat : pojkar, flickor och könsskapande i förskola och skola
Nordberg Marie, Frangeur Renée
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2008 : 224 s. :
http://www.liber.se/productimage/large/4708464o.jpg
ISBN: 978-91-47-08464-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Forskningsmetodikens grunder : att planera, genomföra och rapportera en undersökning
Patel Runa, Davidson Bo
4., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 149 s. :
ISBN: 978-91-44-06868-8
Se Umeå UB:s söktjänst

Conell R.W.
Growing up masculine : rethinking the significance of adolescence in the making of masculinities
Ingår i:
Irish journal of sociology.
Dublin : Sociological Association of Ireland : 1991- : 14 : 11-28 sid.

Zetterwall Sofia
Resisting the Subordinate Woman - a Young Girl Constructing Gendered Identity Online
Ingår i:
Invisible girl
Umeå : Umeå University : 2012 : 281 s. : 215-224 sid.
Ladda ner utgåvan

Invisible girl : "ceci n´est pas une fille"
Frånberg Gun-Marie, Hällgren Camilla, Dunkels Elza
Umeå : Umeå University : 2012 : 281 s. :
Fritt tillgänglig via Umeå universitetsbibliotek
Läsanvisning: Theme IV: Gender and Contemporary Media, s 207-277

Invisible Boy: The Making of Contemporary Masculinities
Hällgren Camilla, Dunkels Elza, Frånberg Gun-Marie
Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap : 2015 :
Ladda ner utgåvan
Läsanvisning: Valda delar.

Referenslitteratur

Crenshaw Kimberlé
Mapping the Margins: Intersectionality, Identity Politics and Violence against Women of Color
Ingår i:
Stanford law review.
Stanford, Calif. : School of Law : 1948- : 1241-1299 sid.

Tweens konstruerar identitet online : flickors och pojkars erfarenheter av sociala medier
Abiala Kristina, Hernwall Patrik
Ingår i:
Pedagogisk forskning i Sverige
Göteborg : Institutionen för pedagogik och didaktik, Göteborgs universitet : 1996- : 18 : 10-35 sid.
Ladda ner pdf

Siibak Andra
Constructing the Self through the Photo selection : Visual Impression Management on Social Networking Websites
Ingår i:
Cyberpsychology: Journal of Psychosocial Research on Cyberspace
Masaryk University : 3 :

Män och jämställdhet : betänkande
Stockholm : Fritze : 2014 : 575 s. :
Fritt tillgänglig via www.regeringen.se
ISBN: 9789138240717
Se Umeå UB:s söktjänst

Valentine Gill
Theorizing and researching intersectionality : A challenge for feminist geography
Ingår i:
Professional geographer
Oxford : Blackwell : 1997- : 59 : 10-21 sid.
Ladda ner pdf

Forsman Michael
Duckface/Stoneface
Ingår i:
Statens medieråd
Stockholm : Statens medieråd : 20??- :
Ladda ner pdf

Siibak Andra
Constructing masculinity on a social networking site : The case-study of visual self-presentations of young men on the profile images of SNS Rate
Ingår i:
Young
[Thousand Oaks, Calif.] : 2003- : 18 : 403-425 sid.
Ladda ner pdf

Doing Gender
West Candace, Zimmerman Don H
Ingår i:
Gender & society[Elektronisk resurs]b published in association with Sociologists for Women in Society
Thousand Oaks, Ca : Sage : 2000- : 1 : 125-151 sid.
Ladda ner pdf

Dobson Shields Amy
The Representation of Female Friendships on Young Women’s Myspace Profiles : The All-Female World and the Feminine ‘Other’
Ingår i:
Youth culture and net culture
Hershey PA : Information Science Reference : c2011. : xxviii, 441 p. : 126-152 sid.
Ladda ner pdf

Ett antal artiklar tillkommer. Referenslitteratur väljes i samråd med kursledaren.