Förskolans uppdrag och arbetssätt 1, 5 hp
Innehåll
I kursen behandlas hur planering, dokumentation och utvärdering kan ligga till grund för utveckling av undervisning i förskolan för barns utveckling och lärande. Detta kopplas till gällande styrdokument och relevant forsknings- och utvecklingsarbete. Vidare ingår tillämpningar av dokumentation, reflektion och uppföljning. Samtalsmetodiska färdigheter behandlas och analyseras med avseende på förskollärares samtal med barn.
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för förskolans arbetssätt med utgångspunkt i styrdokument samt aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete
- förklara och redogöra för hur planering och dokumentation kan ligga till grund för utveckling av undervisning i förskolan för barns utveckling och lärande
Färdighet och förmåga
- bearbeta och analysera förskollärares samtalsmetodiska färdigheter i samtal med barn
- använda olika verktyg för dokumentation, reflektion och uppföljning av lärande och undervisning
- utifrån givna ramar planera för en undervisningssituation i förskolan
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- diskutera och problematisera hur olika verktyg kan användas för dokumentation och utvärdering i förskolan
Behörighetskrav
Förskollärare som profession (UK) 6 hp eller motsvarande
Undervisningens upplägg
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och praktisk tillämpning av kursinnehållet samt tillämpning av olika verktyg i valda delar.
I kursen ingår obligatoriska inslag som kräver fysisk närvaro på̊ campus och/eller deltagande vid schemalagda digitala träffar, se vidare i kurstillfällets gällande schema och information i lärplattform.
Examination
Examinationer sker individuellt och i grupp via muntliga seminarier och workshops samt via en individuell skriftlig inlämningsuppgift.
Fysisk närvaro och/eller deltagande vid schemalagda digitala träffar vid obligatoriska moment fordras för godkänt resultat på̊ kursen, om inte annat anges i kurstillfällets gällande schema och information i lärplattform.
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning
av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.
Betyg för hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten av de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs. Hel kurs bedöms enligt skalan väl godkänd (VG), godkänd (G) eller underkänd (U).
För betyget godkänd (G) krävs att samtliga delar bedömts med resultatet godkänd (G). För betyg väl godkänd (VG) krävs dessutom resultatet väl godkänd (VG) på den individuella skriftliga uppgiften.
Den som erhållit betyget godkänd (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Den som utan godkänt resultat på genomgått ordinarie prov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd.
Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.
Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.
Övriga föreskrifter
I de fall en kurs upphört att gälla eller en kursplan genomgått större förändringar garanteras minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från kursplan upphört att gälla eller att kursen slutat erbjudas.
Litteratur
Rekommenderad kurslitteratur
Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten.
Aspelin Jonas
Lärares relationskompetens
: vad är det? : hur kan den utvecklas?
Första upplagan :
Stockholm :
Liber :
[2018] :
157 sidor :
ISBN: 9789147129065
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Tillhandahålls av institutionen
Didaktik i förskolan
Hjälmeskog Karin, Andersson Kristina, Gullberg Annica, Lagrell Kerstin
Första upplagan :
Malmö :
Gleerups :
[2020] :
207 sidor :
ISBN: 9789151101026
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (kapitel 1,2 och 3)
Utbildning och undervisning i förskolan
: omsorgsfullt och lekfullt stöd för lärande och utveckling
Eidevald Christian, Engdahl Ingrid
Första upplagan :
Stockholm :
Liber :
[2018] :
212 sidor :
ISBN: 9789147127757
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Kapitel 7 och 8 )
Lindgren Anne-Li
Etik, integritet och dokumentation i förskolan
Andra upplagan :
Malmö :
Gleerups :
[2020] :
165 sidor :
ISBN: 9789151103396
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: kapitel 1,2,3 och 6
Läroplan för förskolan
: Lpfö 18
Stockholm :
Skolverket :
2018 :
20 sidor :
Fritt tillgänglig på Skolverkets webbplats
ISBN: 9789138327364
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Öhman Margareta
Samspelsbar och samtalsklar
: om samtal i förskolan och skolan
1. uppl. :
Stockholm :
Liber :
2016 :
240 s. :
ISBN: 9789147106639
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kapitel 1, 6-8
Edlund Lena
Leda förskolans barngrupp och arbetslag
Första upplagan :
Stockholm :
Gothia kompetens :
[2023] :
144 sidor :
ISBN: 9789177413639
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Professionell vägledning
: med samtal som redskap
Hägg Kerstin, Kuoppa Svea Maria
2., [rev.] uppl. :
Lund :
Studentlitteratur :
2007 :
141, [3] s. :
ISBN: 978-91-44-01537-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Sid: 69-77 dessa sidor tillhandahålls av institutionen
Wallin Erika
Förskolans dokumentationsuppdrag
Första upplagan :
Stockholm :
Gothia kompetens :
[2025] :
188 sidor :
ISBN: 9789177414711
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Rekommenderad kurslitteratur
Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten.
Aspelin Jonas
Lärares relationskompetens
: vad är det? : hur kan den utvecklas?
Första upplagan :
Stockholm :
Liber :
[2018] :
157 sidor :
ISBN: 9789147129065
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Tillhandahålls av institutionen
Didaktik i förskolan
Hjälmeskog Karin, Andersson Kristina, Gullberg Annica, Lagrell Kerstin
Första upplagan :
Malmö :
Gleerups :
[2020] :
207 sidor :
ISBN: 9789151101026
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (kapitel 1,2 och 3)
Utbildning och undervisning i förskolan
: omsorgsfullt och lekfullt stöd för lärande och utveckling
Eidevald Christian, Engdahl Ingrid
Första upplagan :
Stockholm :
Liber :
[2018] :
212 sidor :
ISBN: 9789147127757
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Kapitel 7 och 8 )
Pedagogisk dokumentation
: utvecklas och lära tillsammans
Essén Gunilla, Björklund Erika, Olsborn Björby Leicy
Andra upplagans första tryckning :
Stockholm :
Natur & Kultur :
[2020] :
139 sidor :
ISBN: 9789127458185
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Frelin Anneli
Lyhörda lärare
: professionellt relationsbyggande i förskola och skola
1. uppl. :
Stockholm :
Liber :
2012 :
160 s. :
ISBN: 978-91-47-09998-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: kapitlen: 1,2,3, och 5
Lindgren Anne-Li
Etik, integritet och dokumentation i förskolan
Andra upplagan :
Malmö :
Gleerups :
[2020] :
165 sidor :
ISBN: 9789151103396
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: kapitel 1,2,3 och 6
Läroplan för förskolan
: Lpfö 18
Stockholm :
Skolverket :
2018 :
20 sidor :
Fritt tillgänglig på Skolverkets webbplats
ISBN: 9789138327364
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Öhman Margareta
Samspelsbar och samtalsklar
: om samtal i förskolan och skolan
1. uppl. :
Stockholm :
Liber :
2016 :
240 s. :
ISBN: 9789147106639
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kapitel 1, 6-8
Edlund Lena
Leda förskolans barngrupp och arbetslag
Första upplagan :
Stockholm :
Gothia kompetens :
[2023] :
144 sidor :
ISBN: 9789177413639
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Professionell vägledning
: med samtal som redskap
Hägg Kerstin, Kuoppa Svea Maria
2., [rev.] uppl. :
Lund :
Studentlitteratur :
2007 :
141, [3] s. :
ISBN: 978-91-44-01537-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Sid: 69-77 dessa sidor tillhandahålls av institutionen
Rekommenderad kurslitteratur
Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten.
Aspelin Jonas
Lärares relationskompetens
: vad är det? : hur kan den utvecklas?
Första upplagan :
Stockholm :
Liber :
[2018] :
157 sidor :
ISBN: 9789147129065
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Tillhandahålls av institutionen
Didaktik i förskolan
Hjälmeskog Karin, Andersson Kristina, Gullberg Annica, Lagrell Kerstin
Första upplagan :
Malmö :
Gleerups :
[2020] :
207 sidor :
ISBN: 9789151101026
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (kapitel 1,2 och 3)
Utbildning och undervisning i förskolan
: omsorgsfullt och lekfullt stöd för lärande och utveckling
Eidevald Christian, Engdahl Ingrid
Första upplagan :
Stockholm :
Liber :
[2018] :
212 sidor :
ISBN: 9789147127757
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Kapitel 7 och 8 )
Pedagogisk dokumentation
: utvecklas och lära tillsammans
Essén Gunilla, Björklund Erika, Olsborn Björby Leicy
Andra upplagans första tryckning :
Stockholm :
Natur & Kultur :
[2020] :
139 sidor :
ISBN: 9789127458185
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Frelin Anneli
Lyhörda lärare
: professionellt relationsbyggande i förskola och skola
1. uppl. :
Stockholm :
Liber :
2012 :
160 s. :
ISBN: 978-91-47-09998-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: kapitlen: 1,2,3, och 5
Lindgren Anne-Li
Etik, integritet och dokumentation i förskolan
Andra upplagan :
Malmö :
Gleerups :
[2020] :
165 sidor :
ISBN: 9789151103396
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: kapitel 1,2,3 och 6
Läroplan för förskolan
: Lpfö 18
Stockholm :
Skolverket :
2018 :
20 sidor :
Fritt tillgänglig på Skolverkets webbplats
ISBN: 9789138327364
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Förskollärarens pedagogiska ledarskap
Riddersporre Bim, Ylva , Stier Jonas
[Malmö] :
Inläst för Myndigheten för tillgängliga medier :
2022 :
1 onlineresurs (5 tim., 15 min. ; cirka 134 sidor) :
ISBN: 9789130019694
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kapitel 4 som tillhandahålls av institutionen
Öhman Margareta
Samspelsbar och samtalsklar
: om samtal i förskolan och skolan
1. uppl. :
Stockholm :
Liber :
2016 :
240 s. :
ISBN: 9789147106639
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kapitel 1, 6-8
Edlund Lena
Leda förskolans barngrupp och arbetslag
Första upplagan :
Stockholm :
Gothia kompetens :
[2023] :
144 sidor :
ISBN: 9789177413639
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Professionell vägledning
: med samtal som redskap
Hägg Kerstin, Kuoppa Svea Maria
2., [rev.] uppl. :
Lund :
Studentlitteratur :
2007 :
141, [3] s. :
ISBN: 978-91-44-01537-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Sid: 69-77 dessa sidor tillhandahålls av institutionen
Rekommenderad kurslitteratur
Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten.
Aspelin Jonas
Lärares relationskompetens
: vad är det? : hur kan den utvecklas?
Första upplagan :
Stockholm :
Liber :
[2018] :
157 sidor :
ISBN: 9789147129065
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Tillhandahålls av institutionen
Didaktik i förskolan
Hjälmeskog Karin, Andersson Kristina, Gullberg Annica, Lagrell Kerstin
Första upplagan :
Malmö :
Gleerups :
[2020] :
207 sidor :
ISBN: 9789151101026
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (kapitel 1,2 och 3)
Utbildning och undervisning i förskolan
: omsorgsfullt och lekfullt stöd för lärande och utveckling
Eidevald Christian, Engdahl Ingrid
Första upplagan :
Stockholm :
Liber :
[2018] :
212 sidor :
ISBN: 9789147127757
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Kapitel 7 och 8 )
Pedagogisk dokumentation
: utvecklas och lära tillsammans
Essén Gunilla, Björklund Erika, Olsborn Björby Leicy
Andra upplagans första tryckning :
Stockholm :
Natur & Kultur :
[2020] :
139 sidor :
ISBN: 9789127458185
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Frelin Anneli
Lyhörda lärare
: professionellt relationsbyggande i förskola och skola
1. uppl. :
Stockholm :
Liber :
2012 :
160 s. :
ISBN: 978-91-47-09998-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: kapitlen: 1,2,3, och 5
Professionell vägledning
: med samtal som redskap
Hägg Kerstin, Kuoppa Svea Maria
2., [rev.] uppl. :
Lund :
Studentlitteratur :
2007 :
141, [3] s. :
ISBN: 978-91-44-01537-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Sid: 69-77
Lindgren Anne-Li
Etik, integritet och dokumentation i förskolan
Andra upplagan :
Malmö :
Gleerups :
[2020] :
165 sidor :
ISBN: 9789151103396
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: kapitel 1,2,3 och 6
Läroplan för förskolan
: Lpfö 18
Stockholm :
Skolverket :
2018 :
20 sidor :
Fritt tillgänglig på Skolverkets webbplats
ISBN: 9789138327364
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Förskollärarens pedagogiska ledarskap
Riddersporre Bim, Ylva , Stier Jonas
[Malmö] :
Inläst för Myndigheten för tillgängliga medier :
2022 :
1 onlineresurs (5 tim., 15 min. ; cirka 134 sidor) :
ISBN: 9789130019694
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kapitel 4 som tillhandahålls av institutionen
Öhman Margareta
Samspelsbar och samtalsklar
: om samtal i förskolan och skolan
1. uppl. :
Stockholm :
Liber :
2016 :
240 s. :
ISBN: 9789147106639
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kapitel 1, 6-8
Edlund Lena
Leda förskolans barngrupp och arbetslag
Första upplagan :
Stockholm :
Gothia kompetens :
[2023] :
144 sidor :
ISBN: 9789177413639
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Rekommenderad kurslitteratur
Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten.
Aspelin Jonas
Lärares relationskompetens
: vad är det? : hur kan den utvecklas?
Första upplagan :
Stockholm :
Liber :
[2018] :
157 sidor :
ISBN: 9789147129065
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Tillhandahålls av institutionen
Didaktik i förskolan
Hjälmeskog Karin, Andersson Kristina, Gullberg Annica, Lagrell Kerstin
Första upplagan :
Malmö :
Gleerups :
[2020] :
207 sidor :
ISBN: 9789151101026
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (kapitel 1,2 och 3)
Utbildning och undervisning i förskolan
: omsorgsfullt och lekfullt stöd för lärande och utveckling
Eidevald Christian, Engdahl Ingrid
Första upplagan :
Stockholm :
Liber :
[2018] :
212 sidor :
ISBN: 9789147127757
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Kapitel 7 och 8 )
Pedagogisk dokumentation
: utvecklas och lära tillsammans
Essén Gunilla, Björklund Erika, Olsborn Björby Leicy
Andra upplagans första tryckning :
Stockholm :
Natur & Kultur :
[2020] :
139 sidor :
ISBN: 9789127458185
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Frelin Anneli
Lyhörda lärare
: professionellt relationsbyggande i förskola och skola
1. uppl. :
Stockholm :
Liber :
2012 :
160 s. :
ISBN: 978-91-47-09998-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: kapitlen: 1,2,3, och 5
Professionell vägledning
: med samtal som redskap
Hägg Kerstin, Kuoppa Svea Maria
2., [rev.] uppl. :
Lund :
Studentlitteratur :
2007 :
141, [3] s. :
ISBN: 978-91-44-01537-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Sid: 69-77
Lindgren Anne-Li
Etik, integritet och dokumentation i förskolan
Andra upplagan :
Malmö :
Gleerups :
[2020] :
165 sidor :
ISBN: 9789151103396
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: kapitel 1,2,3 och 6
Läroplan för förskolan
: Lpfö 18
Stockholm :
Skolverket :
2018 :
20 sidor :
Fritt tillgänglig på Skolverkets webbplats
ISBN: 9789138327364
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Förskollärarens pedagogiska ledarskap
Riddersporre Bim, Ylva , Stier Jonas
[Malmö] :
Inläst för Myndigheten för tillgängliga medier :
2022 :
1 onlineresurs (5 tim., 15 min. ; cirka 134 sidor) :
ISBN: 9789130019694
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kapitel 4 och 5
Öhman Margareta
Samspelsbar och samtalsklar
: om samtal i förskolan och skolan
1. uppl. :
Stockholm :
Liber :
2016 :
240 s. :
ISBN: 9789147106639
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kapitel 1, 6-8