Navigerat till
Kursplan:

Förskolans uppdrag och arbetssätt 1, 5 hp

Engelskt namn: Preschool´s Assigned Mission and Work Activities 1
Denna kursplan gäller: 2020-08-03 till 2023-08-06 (nyare version av kursplanen finns)
Kurskod: 6PE203
Högskolepoäng: 5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Prefekten, 2016-01-13
Reviderad av: Prefekten, 2020-02-12

Innehåll

I kursen behandlas hur planering, dokumentation och utvärdering kan ligga till grund för utveckling av undervisning i förskolan för barns utveckling och lärande. Detta kopplas till gällande styrdokument och relevant forsknings- och utvecklingsarbete. Vidare ingår tillämpningar av dokumentation, reflektion och uppföljning. Samtalsmetodiska färdigheter behandlas och analyseras med avseende på förskollärares samtal med barn.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • redogöra för förskolans arbetssätt med utgångspunkt i styrdokument samt aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete
  • förklara och redogöra  för hur planering och dokumentation kan ligga till grund för utveckling av undervisning i förskolan för barns utveckling och lärande

Färdighet och förmåga

  • bearbeta och analysera förskollärares samtalsmetodiska färdigheter i samtal med barn
  • använda olika verktyg för dokumentation, reflektion och uppföljning av lärande och undervisning
  • utifrån givna ramar planera för en undervisningssituation i förskolan

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • diskutera och problematisera hur olika verktyg kan användas för dokumentation och utvärdering i förskolan

Behörighetskrav

Förskollärare som profession (UK) 6 hp eller motsvarande

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och praktisk tillämpning av kursinnehållet samt tillämpning av olika verktyg i valda delar.

Examination

Examinationer sker individuellt och i grupp via muntliga seminarier och workshops samt via en individuell skriftlig inlämningsuppgift.

Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.

Betyg för hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten av de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs. Hel kurs bedöms enligt skalan väl godkänd (VG), godkänd (G) eller underkänd (U).

För betyget godkänd (G) krävs att samtliga delar bedömts med resultatet godkänd (G). För betyg väl godkänd (VG) krävs dessutom resultatet väl godkänd (VG) på den individuella skriftliga uppgiften.

Den som erhållit betyget godkänd (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Den som utan godkänt resultat på genomgått ordinarie prov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd.

Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.

Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för
tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt:
http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/

Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden
för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.

För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.

Övriga föreskrifter

I de fall en kurs upphört att gälla eller en kursplan genomgått större förändringar garanteras minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från kursplan upphört att gälla eller att kursen slutat erbjudas.

Litteratur

Rekommenderad kurslitteratur

Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten.

Aspelin Jonas
Lärares relationskompetens : vad är det? : hur kan den utvecklas?
Första upplagan : Stockholm : Liber : [2018] : 157 sidor :
ISBN: 9789147129065
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Tillhandahålls av institutionen

Didaktik i förskolan
Hjälmeskog Karin, Andersson Kristina, Gullberg Annica, Lagrell Kerstin
Första upplagan : Malmö : Gleerups : [2020] : 207 sidor :
ISBN: 9789151101026
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (kapitel 1,2 och 3)

Utbildning och undervisning i förskolan : omsorgsfullt och lekfullt stöd för lärande och utveckling
Eidevald Christian, Engdahl Ingrid
Första upplagan : Stockholm : Liber : [2018] : 212 sidor :
ISBN: 9789147127757
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Kapitel 7 och 8 )

Pedagogisk dokumentation : utvecklas och lära tillsammans
Essén Gunilla, Björklund Erika, Olsborn Björby Leicy
Andra upplagans första tryckning : Stockholm : Natur & Kultur : [2020] : 139 sidor :
ISBN: 9789127458185
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Frelin Anneli
Lyhörda lärare : professionellt relationsbyggande i förskola och skola
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2012 : 160 s. :
ISBN: 978-91-47-09998-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: kapitlen: 1,2,3, och 5

Professionell vägledning : med samtal som redskap
Hägg Kerstin, Kuoppa Svea Maria
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 141, [3] s. :
ISBN: 978-91-44-01537-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Sid: 69-77 Tillhandahålls av institutionen

Lindgren Anne-Li
Etik, integritet och dokumentation i förskolan
Andra upplagan : Malmö : Gleerups : [2020] : 165 sidor :
ISBN: 9789151103396
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: kapitel 1,2,3 och 6

Läroplan för förskolan : Lpfö 18
Stockholm : Skolverket : 2018 : 20 sidor :
Fritt tillgänglig på Skolverkets webbplats
ISBN: 9789138327364
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Förskollärarens pedagogiska ledarskap
Riddersporre Bim, Ylva , Stier Jonas
[Malmö] : Inläst för Myndigheten för tillgängliga medier : 2022 : 1 onlineresurs (5 tim., 15 min. ; cirka 134 sidor) :
ISBN: 9789130019694
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: KAPITEL:4 OCH 5

Wehner-Godée Christina
Lyssnandets och seendets villkor : pedagogisk dokumentation - DVD, bok
Stockholm : Stockholms universitets förlag : 2011 : 134 s. :
ISBN: 978-91-7656-673-2 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda filmer tillgängliga på lärplattformen

Öhman Margareta
Samspelsbar och samtalsklar : om samtal i förskolan och skolan
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2016 : 240 s. :
ISBN: 9789147106639
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kapitel 1, 6-8

Rekommenderad kurslitteratur

Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten.

Aspelin Jonas
Lärares relationskompetens : vad är det? : hur kan den utvecklas?
Första upplagan : Stockholm : Liber : [2018] : 157 sidor :
ISBN: 9789147129065
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Tillhandahålls av institutionen

Didaktik i förskolan
Hjälmeskog Karin, Andersson Kristina, Gullberg Annica, Lagrell Kerstin
Första upplagan : Malmö : Gleerups : [2020] : 207 sidor :
ISBN: 9789151101026
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (kapitel 1,2 och 3)

Utbildning och undervisning i förskolan : omsorgsfullt och lekfullt stöd för lärande och utveckling
Eidevald Christian, Engdahl Ingrid
Första upplagan : Stockholm : Liber : [2018] : 212 sidor :
ISBN: 9789147127757
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Kapitel 7 och 8 )

Pedagogisk dokumentation : utvecklas och lära tillsammans
Essén Gunilla, Björklund Erika, Olsborn Björby Leicy
Andra upplagans första tryckning : Stockholm : Natur & Kultur : [2020] : 139 sidor :
ISBN: 9789127458185
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Frelin Anneli
Lyhörda lärare : professionellt relationsbyggande i förskola och skola
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2012 : 160 s. :
ISBN: 978-91-47-09998-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: kapitlen: 1,2,3, och 5

Professionell vägledning : med samtal som redskap
Hägg Kerstin, Kuoppa Svea Maria
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 141, [3] s. :
ISBN: 978-91-44-01537-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Sid: 69-77

Lindgren Anne-Li
Etik, integritet och dokumentation i förskolan
Andra upplagan : Malmö : Gleerups : [2020] : 165 sidor :
ISBN: 9789151103396
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: kapitel 1,2,3 och 6

Läroplan för förskolan : Lpfö 18
Stockholm : Skolverket : 2018 : 20 sidor :
Fritt tillgänglig på Skolverkets webbplats
ISBN: 9789138327364
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Förskollärarens pedagogiska ledarskap
Riddersporre Bim, Ylva , Stier Jonas
[Malmö] : Inläst för Myndigheten för tillgängliga medier : 2022 : 1 onlineresurs (5 tim., 15 min. ; cirka 134 sidor) :
ISBN: 9789130019694
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: KAPITEL:4 OCH 5

Wehner-Godée Christina
Lyssnandets och seendets villkor : pedagogisk dokumentation - DVD, bok
Stockholm : Stockholms universitets förlag : 2011 : 134 s. :
ISBN: 978-91-7656-673-2 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda filmer tillgängliga på lärplattformen

Öhman Margareta
Samspelsbar och samtalsklar : om samtal i förskolan och skolan
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2016 : 240 s. :
ISBN: 9789147106639
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kapitel 1, 6-8

Rekommenderad kurslitteratur

Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten.

Didaktik i förskolan
Hjälmeskog Karin, Andersson Kristina, Gullberg Annica, Lagrell Kerstin
Första upplagan : Malmö : Gleerups : [2020] : 207 sidor :
ISBN: 9789151101026
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (kapitel 1,2 och 3)

Utbildning och undervisning i förskolan : omsorgsfullt och lekfullt stöd för lärande och utveckling
Eidevald Christian, Engdahl Ingrid
Första upplagan : Stockholm : Liber : [2018] : 212 sidor :
ISBN: 9789147127757
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Kapitel 7 och 8 )

Pedagogisk dokumentation : utvecklas och lära tillsammans
Essén Gunilla, Björklund Erika, Olsborn Björby Leicy
Andra upplagans första tryckning : Stockholm : Natur & Kultur : [2020] : 139 sidor :
ISBN: 9789127458185
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Frelin Anneli
Lyhörda lärare : professionellt relationsbyggande i förskola och skola
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2012 : 160 s. :
ISBN: 978-91-47-09998-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: kapitlen: 1,2,3, och 5

Professionell vägledning : med samtal som redskap
Hägg Kerstin, Kuoppa Svea Maria
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 141, [3] s. :
ISBN: 978-91-44-01537-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Sid: 69-77

Lindgren Anne-Li
Etik, integritet och dokumentation i förskolan
Andra upplagan : Malmö : Gleerups : [2020] : 165 sidor :
ISBN: 9789151103396
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: kapitel 1,2,3 och 6

Läroplan för förskolan : Lpfö 18
Stockholm : Skolverket : 2018 : 20 sidor :
Fritt tillgänglig på Skolverkets webbplats
ISBN: 9789138327364
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Wehner-Godée Christina
Lyssnandets och seendets villkor : pedagogisk dokumentation - DVD, bok
Stockholm : Stockholms universitets förlag : 2011 : 134 s. :
ISBN: 978-91-7656-673-2 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda filmer tillgängliga på lärplattformen

Aspelin Jonas
Lärares relationskompetens : vad är det? : hur kan den utvecklas?
Första upplagan : Stockholm : Liber : [2018] : 157 sidor :
ISBN: 9789147129065
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Tillhandahålls av institutionen

Öhman Margareta
Samspelsbar och samtalsklar : om samtal i förskolan och skolan
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2016 : 240 s. :
ISBN: 9789147106639
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kapitel 1, 6-8

Artiklar tillkommer som tillhandahålls av institutionen

Rekommenderad kurslitteratur

Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten. Obligatorisk litteratur går att beställa som ljudbok från UmUB vid behov.

Didaktik i förskolan
Hjälmeskog Karin, Andersson Kristina, Gullberg Annica, Lagrell Kerstin
Första upplagan : Malmö : Gleerups : [2020] : 207 sidor :
ISBN: 9789151101026
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (kapitel 1,2 och 3)

Att förstå barns tankar : kommunikationens betydelse
Doverborg Elisabet, Pramling Samuelsson Ingrid
4., [rev.] uppl. : Stockholm : Liber : 2012 : 93 s. :
ISBN: 978-91-47-10552-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Utbildning och undervisning i förskolan : omsorgsfullt och lekfullt stöd för lärande och utveckling
Eidevald Christian, Engdahl Ingrid
Första upplagan : Stockholm : Liber : [2018] : 212 sidor :
ISBN: 9789147127757
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Kapitel 7 och 8 )

Pedagogisk dokumentation : utvecklas och lära tillsammans
Essén Gunilla, Björklund Erika, Olsborn Björby Leicy
Andra upplagans första tryckning : Stockholm : Natur & Kultur : [2020] : 139 sidor :
ISBN: 9789127458185
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Frelin Anneli
Lyhörda lärare : professionellt relationsbyggande i förskola och skola
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2012 : 160 s. :
ISBN: 978-91-47-09998-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: kapitlen: 1,2,3, och 5

Professionell vägledning : med samtal som redskap
Hägg Kerstin, Kuoppa Svea Maria
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 141, [3] s. :
ISBN: 978-91-44-01537-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Sid: 69-77

Lindgren Anne-Li
Etik, integritet och dokumentation i förskolan
Andra upplagan : Malmö : Gleerups : [2020] : 165 sidor :
ISBN: 9789151103396
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: kapitel 1,2,3 och 6

Läroplan för förskolan : Lpfö 18
Stockholm : Skolverket : 2018 : 20 sidor :
Fritt tillgänglig på Skolverkets webbplats
ISBN: 9789138327364
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Wehner-Godée Christina
Lyssnandets och seendets villkor : pedagogisk dokumentation - DVD, bok
Stockholm : Stockholms universitets förlag : 2011 : 134 s. :
ISBN: 978-91-7656-673-2 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda filmer tillgängliga på lärplattformen

Aspelin Jonas
Lärares relationskompetens : vad är det? : hur kan den utvecklas?
Första upplagan : Stockholm : Liber : [2018] : 157 sidor :
ISBN: 9789147129065
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Tillhandahålls av institutionen

Öhman Margareta
Samspelsbar och samtalsklar : om samtal i förskolan och skolan
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2016 : 240 s. :
ISBN: 9789147106639
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Tillhandahålls av insitutionen

Rekommenderad kurslitteratur

Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten. Obligatorisk litteratur går att beställa som ljudbok från UmUB vid behov.

Didaktik i förskolan
Hjälmeskog Karin, Andersson Kristina, Gullberg Annica, Lagrell Kerstin
Första upplagan : Malmö : Gleerups : [2020] : 207 sidor :
ISBN: 9789151101026
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (kapitel 1,2 och 3)

Att förstå barns tankar : kommunikationens betydelse
Doverborg Elisabet, Pramling Samuelsson Ingrid
4., [rev.] uppl. : Stockholm : Liber : 2012 : 93 s. :
ISBN: 978-91-47-10552-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Utbildning och undervisning i förskolan : omsorgsfullt och lekfullt stöd för lärande och utveckling
Eidevald Christian, Engdahl Ingrid
Första upplagan : Stockholm : Liber : [2018] : 212 sidor :
ISBN: 9789147127757
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Kapitel 7 och 8 )

Pedagogisk dokumentation : utvecklas och lära tillsammans
Essén Gunilla, Björklund Erika, Olsborn Björby Leicy
Andra upplagans första tryckning : Stockholm : Natur & Kultur : [2020] : 139 sidor :
ISBN: 9789127458185
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Frelin Anneli
Lyhörda lärare : professionellt relationsbyggande i förskola och skola
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2012 : 160 s. :
ISBN: 978-91-47-09998-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Professionell vägledning : med samtal som redskap
Hägg Kerstin, Kuoppa Svea Maria
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 141, [3] s. :
ISBN: 978-91-44-01537-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Sid: 69-77

Läroplan för förskolan : Lpfö 18
Stockholm : Skolverket : 2018 : 20 sidor :
Fritt tillgänglig på Skolverkets webbplats
ISBN: 9789138327364
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Vad berättas om mig? : barns rättigheter och möjligheter till inflytande i förskolans dokumentation
Svenning Bente, Lindelöf Inger
Lund : Studentlitteratur : 2011 : 110 s. :
ISBN: 978-91-44-06648-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Wehner-Godée Christina
Lyssnandets och seendets villkor : pedagogisk dokumentation - DVD, bok
Stockholm : Stockholms universitets förlag : 2011 : 134 s. :
ISBN: 978-91-7656-673-2 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda filmer tillgängliga på lärplattformen