Navigerat till
Kursplan:

Förskolans uppdrag och arbetssätt 2, 10 hp

Engelskt namn: Preschool´s Assigned Mission and Work Activities 2
Denna kursplan gäller: 2018-03-05 till 2020-01-19 (nyare version av kursplanen finns)
Kurskod: 6PE252
Högskolepoäng: 10
Utbildningsnivå: Grundnivå
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Prefekten, 2016-11-02
Reviderad av: Prefekten, 2018-03-06

Innehåll

Med utgångspunkt i förskolans styrdokument samt FN:s barnkonvention behandlas förskolans uppdrag och arbetssätt.
Den pedagogiska inom- och utomhusmiljöns betydelse, för barns lek och lärande samt barns möjligheter till inflytande bearbetas. Förskolan som arena för jämlikhet, jämställdhet och kulturell mångfald studeras, liksom förskollärares ansvar för samverkan med hemmen samt föräldrars/vårdnadshavares rätt till inflytande. Vidare diskuteras vikten av samverkan mellan förskola, skola och fritidshem. Betydelsen av att verksamhetens innehåll och arbetssätt varieras i relation till barns olikheter och kompetenser poängteras. Det temainriktade arbetssättet behandlas och diskuteras.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • redogöra för och kritiskt granska förskolan som mötesplats för jämlikhet, jämställdhet och kulturell mångfald
  • redogöra för och diskutera förskolans uppdrag och arbetssätt med utgångspunkt i gällande styrdokument samt FN:s barnkonvention

Färdighet och förmåga

  • beskriva och reflektera över lärares ansvar att på olika sätt samarbeta med hemmen samt samverka med lärare i förskoleklassen, skolan och fritidshemmet
  • presentera och analysera hur ett tema/projekt kan genomföras med förskolebarn
  • beskriva och diskutera faktorer av betydelse för samverkan mellan förskola, skola och fritidshem

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • diskutera hur barns inflytande i den pedagogiska verksamheten kan möjliggöras

Behörighetskrav

Godkänd på kurserna: Förskollärare som profession (UK) 6 hp, Barns lärande och omsorg 15 hp, Förskolans uppdrag och arbetssätt 1 5 hp eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av föreläsningar, litteraturstudier, laborationer, fallstudier, praktiska tillämpningar, seminarier och grupparbeten. Undervisningen kan ske såväl inom- som utomhus. Undervisningen ges med stöd av informationsteknik. Examinerande inslag är obligatoriska.

Examination

Examination sker genom individuella skriftliga uppgifter, muntliga och digitala redovisningar såväl individuellt som i grupp samt genom uppvisade färdigheter och förmågor.

För student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning ska individuella anpassningar av examination övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat.

Betyg på hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten på de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs. Hel kurs bedöms enligt skalan Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd.

För betyget (G) krävs att samtliga uppgifter bedömts med resultatet godkänt (G). För slutbetyget väl godkänt (VG) krävs att samtliga skriftliga uppgifter bedömts med resultatet väl godkänt (VG). Om någotdera av uppgifterna bedömts med resultatet underkänt (U) sätts slutbetyget underkänt (U) på kursen under förutsättning att studenten genomfört en prestation på kursens samtliga uppgifter.

Utöver förväntade studieresultat (FSR) läggs i bedömningen för betyget Väl godkänt särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera kring olika teoretiska och metodiska aspekter samt kunna analysera med stöd av olika teoretiska begrepp.

Den som erhållit betyget Godkänt (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Den som utan godkänt resultat på genomgått ordinarie prov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd.

Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.

Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för
tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt:
http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/

Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden
för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.

För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.

Övriga föreskrifter

I de fall en kurs upphört att gälla eller kursplan genomgått större förändringar garanteras minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från kursplan upphört att gälla.

 

Litteratur

Ackesjö Helena
Övergångar mellan skolformer : kontinuitet och progression från förskola till skola
Första upplagan : Stockholm : Liber : [2016] : 194 sidor :
ISBN: 9789147122080
Se Umeå UB:s söktjänst

Utveckla barns inflytande : verktyg för förskolan
Biteus Jenny, Engholm Teres
1. uppl. : Stockholm : Gothia fortbildning : 2016 : 111 s. :
ISBN: 9789188099488
Se Umeå UB:s söktjänst

Nationell förskola med mångkulturellt uppdrag
Björk-Willén Polly, Gruber Sabine, Puskás Tünde
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2013 : 167 s. :
ISBN: 9789147100255
Se Umeå UB:s söktjänst

Värdepedagogik : etik och demokrati i förskola och skola
Thornberg Robert, Johansson Eva
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2014 : 300 s. :
ISBN: 978-91-47-11414-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Sid. 116-129

Granberg Ann
Projekt- och temaarbete i förskolan : tankar, tips, idéer
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : 2017 : 224 sidor :
ISBN: 978-91-44-11436-1
Se Umeå UB:s söktjänst

Föräldrar, förskola och skola : om mångfald, makt och möjligheter
Harju Anne, Tallberg Broman Ingegerd
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 244 s. :
ISBN: 978-91-44-07952-3
Se Umeå UB:s söktjänst

Hellman Anette
Kan Batman vara rosa? : förhandlingar om pojkighet och normalitet på en förskola
Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis : 2010 : 241, [5], 9 s. :

ISBN: 978-91-7346-689-9
Se Umeå UB:s söktjänst

Relationskompetens i pedagogernas värld
Juul Jesper, Jensen Helle, Öhman Margareta
2. uppl. : Stockholm : Liber : 2009 : 271 s. :
Omslagsbild
ISBN: 978-91-47-02060-7 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

En rosa pedagogik : jämställdhetspedagogiska utmaningar
Lenz Taguchi Hillevi, Bodén Linnea, Ohrlander Kajsa
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2011 : 212 s. :
ISBN: 978-91-47-09951-1
Se Umeå UB:s söktjänst

Letzén Maria
Ny i förskolan : med ett interkulturellt förhållningssätt
Upplaga 1 : 2017 : 141 sidor :
ISBN: 9789144114668
Se Umeå UB:s söktjänst

Utvecklingssamtal : kommunikation mellan hem och förskola
Markström Ann-Marie, Simonsson Maria
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 136 s. :
ISBN: 9789144079516
Se Umeå UB:s söktjänst

Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet
Skolverket : 2011 :
Fulltext

Förskoleklassen : ett kommentarmaterial till läroplanens tredje del
Stockholm : Skolverket : 2016 : 27 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 9789138327043
Se Umeå UB:s söktjänst

Läroplan för förskolan : Lpfö 18
Stockholm : Skolverket : 2018 : 20 sidor :
Fritt tillgänglig på Skolverkets webbplats
ISBN: 9789138327364
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Referenslitteratur

Arbeta med jämställdhet i förskolan : med normmedveten pedagogik
Andersson Tengnér Lisa, Heikkilä Mia
Stockholm : Gothia Fortbildning AB : [2017] : 189 sidor :
ISBN: 978-91-88099-87-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Bockarna Bruse i förskolan : att arbeta med projekt, ämnesintegrering och pedagogisk dokumentation
Berggren Elisabeth, Söderlund Sandra
Stockholm : Lärarförlaget : 2014 : 160 s. :
ISBN: 9789198176209
Se Umeå UB:s söktjänst

Eidevald Christian
"Anna bråkar!" : att göra jämställdhet i förskolan
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2011 : 222 s. :
ISBN: 978-91-47-09952-8
Se Umeå UB:s söktjänst

Förskoleklassens didaktik : möjligheter och utmaningar
Herrlin Katarina, Ackesjö Helena, Frank Elisabeth
Stockholm : Natur & Kultur : 2012 : 205 s. :
ISBN: 9789127132429
Se Umeå UB:s söktjänst

Förskolans demokratifostran i ett föränderligt samhälle
Hägglund Solveig, Löfdahl Hultman Annica, Thelander Nina
Malmö : Gleerups Utbildning AB : [2017] :
ISBN: 978-91-40-69589-5
Se Umeå UB:s söktjänst

Små barns delaktighet och inflytande : några perspektiv
Johannesen Nina, Sandvik Ninni, Claesdotter Annika, Emilsson Inga-Lill
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2009 : 116 s. :
ISBN: 978-91-47-09412-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Att börja förskolan
Niss Gunilla, Ström Yunin
Stockholm : Natur & Kultur : 2017 : 119 sidor :
ISBN: 978-91-27-44734-9
Se Umeå UB:s söktjänst

Hur långt är ett äppelskal? : tematiskt arbete i förskoleklass
Persson Annika, Wiklund Lena
Andra upplagan : Stockholm : Liber : [2017] : 242 sidor :
ISBN: 978-91-47-12240-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Flera språk i förskolan : teori och praktik
Stockholm : Skolverket : 2013 : 84 s. :
Fritt tillgänglig via skolverket.se
ISBN: 9789175590417
Se Umeå UB:s söktjänst

Film och radioprogram

Anknytning , specialpedagogiska skolmyndigheten
Film :
Länk

Övergång och samverkan
Film :
Länk

Förskoleklassen: uppdrag, innehåll och kvalitet
Film :
Länk

Förskoleklassen
Film :
Länk

Skolministeriet. Hur skolar man bäst in ett barn i förskolan
Radioprogram :
Länk

Ackesjö Helena
Övergångar mellan skolformer : kontinuitet och progression från förskola till skola
Första upplagan : Stockholm : Liber : [2016] : 194 sidor :
ISBN: 9789147122080
Se Umeå UB:s söktjänst

En rosa pedagogik : jämställdhetspedagogiska utmaningar
Lenz Taguchi Hillevi, Bodén Linnea, Ohrlander Kajsa
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2011 : 212 s. :
ISBN: 978-91-47-09951-1
Se Umeå UB:s söktjänst

Förskoleklassen : ett kommentarmaterial till läroplanens tredje del
Stockholm : Skolverket : 2016 : 27 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 9789138327043
Se Umeå UB:s söktjänst

Föräldrar, förskola och skola : om mångfald, makt och möjligheter
Harju Anne, Tallberg Broman Ingegerd
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 244 s. :
ISBN: 978-91-44-07952-3
Se Umeå UB:s söktjänst

Granberg Ann
Projekt- och temaarbete i förskolan : tankar, tips, idéer
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : 2017 : 224 sidor :
ISBN: 978-91-44-11436-1
Se Umeå UB:s söktjänst

Hellman Anette
Kan Batman vara rosa? : förhandlingar om pojkighet och normalitet på en förskola
Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis : 2010 : 241, [5], 9 s. :

ISBN: 978-91-7346-689-9
Se Umeå UB:s söktjänst

Förskolans demokratifostran i ett föränderligt samhälle
Hägglund Solveig, Löfdahl Hultman Annica, Thelander Nina
Malmö : Gleerups Utbildning AB : [2017] :
ISBN: 978-91-40-69589-5
Se Umeå UB:s söktjänst

Relationskompetens i pedagogernas värld
Juul Jesper, Jensen Helle, Öhman Margareta
2. uppl. : Stockholm : Liber : 2009 : 271 s. :
Omslagsbild
ISBN: 978-91-47-02060-7 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Letzén Maria
Ny i förskolan : med ett interkulturellt förhållningssätt
Upplaga 1 : 2017 : 141 sidor :
ISBN: 9789144114668
Se Umeå UB:s söktjänst

Läroplan för förskolan Lpfö 98
[Ny, rev. uppl.] : Stockholm : Skolverket : 2016 : 16 s. :

ISBN: 9789138326909
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet
Skolverket : 2011 :
Fulltext

Utvecklingssamtal : kommunikation mellan hem och förskola
Markström Ann-Marie, Simonsson Maria
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 136 s. :
ISBN: 9789144079516
Se Umeå UB:s söktjänst

Nationell förskola med mångkulturellt uppdrag
Björk-Willén Polly, Gruber Sabine, Puskás Tünde
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2013 : 167 s. :
ISBN: 9789147100255
Se Umeå UB:s söktjänst

Olausson Anna
Att göra sig gällande : mångfald i förskolebarns kamratkulturer
Umeå : Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap, Umeå universitet : 2012 : [1], ix, 184, 16, [6] s. :

ISBN: 978-91-7459-363-1
Se Umeå UB:s söktjänst

Värdepedagogik : etik och demokrati i förskola och skola
Thornberg Robert, Johansson Eva
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2014 : 300 s. :
ISBN: 978-91-47-11414-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Sid. 116-129

Referenslitteratur

Arbeta med jämställdhet i förskolan : med normmedveten pedagogik
Andersson Tengnér Lisa, Heikkilä Mia
Stockholm : Gothia Fortbildning AB : [2017] : 189 sidor :
ISBN: 978-91-88099-87-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Bockarna Bruse i förskolan : att arbeta med projekt, ämnesintegrering och pedagogisk dokumentation
Berggren Elisabeth, Söderlund Sandra
Stockholm : Lärarförlaget : 2014 : 160 s. :
ISBN: 9789198176209
Se Umeå UB:s söktjänst

Utveckla barns inflytande : verktyg för förskolan
Biteus Jenny, Engholm Teres
1. uppl. : Stockholm : Gothia fortbildning : 2016 : 111 s. :
ISBN: 9789188099488
Se Umeå UB:s söktjänst

Eidevald Christian
"Anna bråkar!" : att göra jämställdhet i förskolan
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2011 : 222 s. :
ISBN: 978-91-47-09952-8
Se Umeå UB:s söktjänst

Förskoleklassens didaktik : möjligheter och utmaningar
Herrlin Katarina, Ackesjö Helena, Frank Elisabeth
Stockholm : Natur & Kultur : 2012 : 205 s. :
ISBN: 9789127132429
Se Umeå UB:s söktjänst

Små barns delaktighet och inflytande : några perspektiv
Johannesen Nina, Sandvik Ninni, Claesdotter Annika, Emilsson Inga-Lill
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2009 : 116 s. :
ISBN: 978-91-47-09412-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Att börja förskolan
Niss Gunilla, Ström Yunin
Stockholm : Natur & Kultur : 2017 : 119 sidor :
ISBN: 978-91-27-44734-9
Se Umeå UB:s söktjänst

Hur långt är ett äppelskal? : tematiskt arbete i förskoleklass
Persson Annika, Wiklund Lena
Andra upplagan : Stockholm : Liber : [2017] : 242 sidor :
ISBN: 978-91-47-12240-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Film och radioprogram

Anknytning , specialpedagogiska skolmyndigheten
Film :
Länk

Övergång och samverkan
Film :
Länk

Förskoleklassen: uppdrag, innehåll och kvalitet
Film :
Länk

Förskoleklassen
Film :
Länk

Skolministeriet. Hur skolar man bäst in ett barn i förskolan
Radioprogram :
Länk

Ackesjö Helena
Övergångar mellan skolformer : kontinuitet och progression från förskola till skola
Första upplagan : Stockholm : Liber : [2016] : 194 sidor :
ISBN: 9789147122080
Se Umeå UB:s söktjänst

Nationell förskola med mångkulturellt uppdrag
Björk-Willén Polly, Gruber Sabine, Puskás Tünde
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2013 : 167 s. :
ISBN: 9789147100255
Se Umeå UB:s söktjänst

Anknytning i förskolan : vikten av trygghet för lek och lärande
Broberg Malin, Hagström Birthe, Broberg Anders
1. uppl. : Stockholm : Natur & Kultur : 2012 : 310 s. :
ISBN: 978-91-27-13312-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: valda delar: sid 147-195

Man ser inte gruppen för alla barn : individer, grupper och kommunikativa möten i förskolan
Pramling Samuelsson Ingrid, Wallerstedt Cecilia, Pramling Niklas
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 196 s. :
ISBN: 9789144105086
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap. 7 och 12

Värdepedagogik : etik och demokrati i förskola och skola
Thornberg Robert, Johansson Eva
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2014 : 300 s. :
ISBN: 978-91-47-11414-6
Se Umeå UB:s söktjänst

Frånberg Gun-Marie
Efter barnets århundrade : utmaningar för 2000-talets förskola
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 170 s. :
ISBN: 9789144103464
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap. 3, 4, 5 och 6

Granberg Ann
Projekt- och temaarbete i förskolan : tankar, tips, idéer
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : 2017 : 224 sidor :
ISBN: 978-91-44-11436-1
Se Umeå UB:s söktjänst

Föräldrar, förskola och skola : om mångfald, makt och möjligheter
Harju Anne, Tallberg Broman Ingegerd
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 244 s. :
ISBN: 978-91-44-07952-3
Se Umeå UB:s söktjänst

Förskolans demokratifostran i ett föränderligt samhälle
Hägglund Solveig, Löfdahl Hultman Annica, Thelander Nina
Malmö : Gleerups Utbildning AB : [2017] :
ISBN: 978-91-40-69589-5
Se Umeå UB:s söktjänst

Relationskompetens i pedagogernas värld
Juul Jesper, Jensen Helle, Öhman Margareta
2. uppl. : Stockholm : Liber : 2009 : 271 s. :
Omslagsbild
ISBN: 978-91-47-02060-7 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Utvecklingssamtal : kommunikation mellan hem och förskola
Markström Ann-Marie, Simonsson Maria
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 136 s. :
ISBN: 9789144079516
Se Umeå UB:s söktjänst

Olausson Anna
Att göra sig gällande : mångfald i förskolebarns kamratkulturer
Umeå : Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap, Umeå universitet : 2012 : [1], ix, 184, 16, [6] s. :

ISBN: 978-91-7459-363-1
Se Umeå UB:s söktjänst

Qvarsell Birgitta
Demokrati som möjlighet i små barns liv och verksamhet
Nordisk barnhageforskning. Vol 4(2), s. 64-74 : 2011 :

Förskolans arbete med jämställdhet
Skolinspektionen : 2017 :
Fulltext

Flera språk i förskolan : teori och praktik
Stockholm : Skolverket : 2013 : 84 s. :
Fritt tillgänglig via skolverket.se
ISBN: 9789175590417
Se Umeå UB:s söktjänst

Förskoleklassen : ett kommentarmaterial till läroplanens tredje del
Stockholm : Skolverket : 2016 : 27 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 9789138327043
Se Umeå UB:s söktjänst

Läroplan för förskolan Lpfö 98
[Ny, rev. uppl.] : Stockholm : Skolverket : 2016 : 16 s. :

ISBN: 9789138326909
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Barnkonventionen : FN:s konvention om barnets rättigheter
Ingår i:
[UNICEF Sverige - samling av trycksaker]

Ladda ner pdf

Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
Stockholm : Skolverket : 2011 : 279 s. :
Fritt tillgängligt via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32541-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Del 2.5 - Övergång och samverkan, samt kapitel 3 - Förskoleklassen

Referenslitteratur

Bockarna Bruse i förskolan : att arbeta med projekt, ämnesintegrering och pedagogisk dokumentation
Berggren Elisabeth, Söderlund Sandra
Stockholm : Lärarförlaget : 2014 : 160 s. :
ISBN: 9789198176209
Se Umeå UB:s söktjänst

Utveckla barns inflytande : verktyg för förskolan
Biteus Jenny, Engholm Teres
1. uppl. : Stockholm : Gothia fortbildning : 2016 : 111 s. :
ISBN: 9789188099488
Se Umeå UB:s söktjänst

Heikkilä Mia
Lärande och jämställdhet i förskola och skola
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2015 : 205 s. :
ISBN: 9789147105755
Se Umeå UB:s söktjänst

Förskoleklassens didaktik : möjligheter och utmaningar
Herrlin Katarina, Ackesjö Helena, Frank Elisabeth
Stockholm : Natur & Kultur : 2012 : 205 s. :
ISBN: 9789127132429
Se Umeå UB:s söktjänst

Små barns delaktighet och inflytande : några perspektiv
Johannesen Nina, Sandvik Ninni, Claesdotter Annika, Emilsson Inga-Lill
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2009 : 116 s. :
ISBN: 978-91-47-09412-7
Se Umeå UB:s söktjänst

En rosa pedagogik : jämställdhetspedagogiska utmaningar
Lenz Taguchi Hillevi, Bodén Linnea, Ohrlander Kajsa
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2011 : 212 s. :
ISBN: 978-91-47-09951-1
Se Umeå UB:s söktjänst

Barns övergångar : förskola, förskoleklass, fritidshem, grundsärskola och grundskola
Lillvist Anne, Wilder Jenny
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2017] : 188 sidor :
ISBN: 978-91-44-11548-1
Se Umeå UB:s söktjänst

Att börja förskolan
Niss Gunilla, Ström Yunin
Stockholm : Natur & Kultur : 2017 : 119 sidor :
ISBN: 978-91-27-44734-9
Se Umeå UB:s söktjänst

Hur långt är ett äppelskal? : tematiskt arbete i förskoleklass
Persson Annika, Wiklund Lena
Andra upplagan : Stockholm : Liber : [2017] : 242 sidor :
ISBN: 978-91-47-12240-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Arbeta med jämställdhet i förskolan : med normmedveten pedagogik
Andersson Tengnér Lisa, Heikkilä Mia
Stockholm : Gothia Fortbildning AB : [2017] : 189 sidor :
ISBN: 978-91-88099-87-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Eidevald Christian
"Anna bråkar!" : att göra jämställdhet i förskolan
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2011 : 222 s. :
ISBN: 978-91-47-09952-8
Se Umeå UB:s söktjänst

Film och radioprogram

Anknytning , specialpedagogiska skolmyndigheten
Film :
Länk

Övergång och samverkan
Film :
Länk

Förskoleklassen: uppdrag, innehåll och kvalitet
Film :
Länk

Förskoleklassen
Film :
Länk

Skolministeriet. Hur skolar man bäst in ett barn i förskolan
Radioprogram :
Länk

Små barns delaktighet och inflytande : några perspektiv
Johannesen Nina, Sandvik Ninni, Claesdotter Annika, Emilsson Inga-Lill
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2009 : 116 s. :
ISBN: 978-91-47-09412-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Bockarna Bruse i förskolan : att arbeta med projekt, ämnesintegrering och pedagogisk dokumentation
Berggren Elisabeth, Söderlund Sandra
Stockholm : Lärarförlaget : 2014 : 160 s. :
ISBN: 9789198176209
Se Umeå UB:s söktjänst

Barnkonventionen : FN:s konvention om barnets rättigheter
Ingår i:
[UNICEF Sverige - samling av trycksaker]

Ladda ner pdf

Man ser inte gruppen för alla barn : individer, grupper och kommunikativa möten i förskolan
Pramling Samuelsson Ingrid, Wallerstedt Cecilia, Pramling Niklas
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 196 s. :
ISBN: 9789144105086
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap. 7 och 12

Utvecklingssamtal : kommunikation mellan hem och förskola
Markström Ann-Marie, Simonsson Maria
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 136 s. :
ISBN: 9789144079516
Se Umeå UB:s söktjänst

Frånberg Gun-Marie
Efter barnets århundrade : utmaningar för 2000-talets förskola
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 170 s. :
ISBN: 9789144103464
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap. 3, 4, 5 och 6

Qvarsell Birgitta
Demokrati som möjlighet i små barns liv och verksamhet
Nordisk barnhageforskning. Vol 4(2), s. 64-74 : 2011 :

Förskolans arbete med jämställdhet
Skolinspektionen : 2017 :
Fulltext

Nationell förskola med mångkulturellt uppdrag
Björk-Willén Polly, Gruber Sabine, Puskás Tünde
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2013 : 167 s. :
ISBN: 9789147100255
Se Umeå UB:s söktjänst

Föräldrar, förskola och skola : om mångfald, makt och möjligheter
Harju Anne, Tallberg Broman Ingegerd
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 244 s. :
ISBN: 978-91-44-07952-3
Se Umeå UB:s söktjänst

Heikkilä Mia
Lärande och jämställdhet i förskola och skola
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2015 : 205 s. :
ISBN: 9789147105755
Se Umeå UB:s söktjänst

Läroplan för förskolan Lpfö 98
[Ny, rev. uppl.] : Stockholm : Skolverket : 2016 : 16 s. :

ISBN: 9789138326909
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Flera språk i förskolan : teori och praktik
Stockholm : Skolverket : 2013 : 84 s. :
Fritt tillgänglig via skolverket.se
ISBN: 9789175590417
Se Umeå UB:s söktjänst

Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet
Skolverket : 2011 :
Fulltext
Läsanvisning: Reviderad 2016: del 2.5 - Övergång och samverkan, samt kapitel 3 - Förskoleklassen

Förskoleklassen : ett kommentarmaterial till läroplanens tredje del
Stockholm : Skolverket : 2016 : 27 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 9789138327043
Se Umeå UB:s söktjänst

Ackesjö Helena
Övergångar mellan skolformer : kontinuitet och progression från förskola till skola
Första upplagan : Stockholm : Liber : [2016] : 194 sidor :
ISBN: 9789147122080
Se Umeå UB:s söktjänst

Referenslitteratur

Förskoleklassens didaktik : möjligheter och utmaningar
Herrlin Katarina, Ackesjö Helena, Frank Elisabeth
Stockholm : Natur & Kultur : 2012 : 205 s. :
ISBN: 9789127132429
Se Umeå UB:s söktjänst

Utveckla barns inflytande : verktyg för förskolan
Biteus Jenny, Engholm Teres
1. uppl. : Stockholm : Gothia fortbildning : 2016 : 111 s. :
ISBN: 9789188099488
Se Umeå UB:s söktjänst

Olausson Anna
Att göra sig gällande : mångfald i förskolebarns kamratkulturer
Umeå : Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap, Umeå universitet : 2012 : [1], ix, 184, 16, [6] s. :

ISBN: 978-91-7459-363-1
Se Umeå UB:s söktjänst

En rosa pedagogik : jämställdhetspedagogiska utmaningar
Lenz Taguchi Hillevi, Bodén Linnea, Ohrlander Kajsa
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2011 : 212 s. :
ISBN: 978-91-47-09951-1
Se Umeå UB:s söktjänst

Edling Silvia
Demokratidilemman i läraruppdraget : att arbeta för lika villkor
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2016 : 189 s. :
ISBN: 9789147111596
Se Umeå UB:s söktjänst

Edström Charlotta
Lite vid sidan om den kommunala ordningen : en analys av fyra kommuners arbete med jämställdhet
Ingår i:
Genus i förskola och skola
Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis : 2009 : 174, 16, 12 s. :

Edström Charlotta
Samma, lika, alla är unika : en analys av jämställdhet i förskolepolitik och praktik
Umeå : Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik, Umeå universitet : 2010 : 74 s. :
ISBN: 9789174590784
Se Umeå UB:s söktjänst

Eidevald Christian
Det finns inga tjejbestämmare. Att förstå kön som position i förskolans vardagsrutiner och lek
Jönköpings universitet: Avhandling : 2009 :
Fulltext

Barns övergångar : förskola, förskoleklass, fritidshem, grundsärskola och grundskola
Lillvist Anne, Wilder Jenny
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2017] : 188 sidor :
ISBN: 978-91-44-11548-1
Se Umeå UB:s söktjänst

Att börja förskolan
Niss Gunilla, Ström Yunin
Stockholm : Natur & Kultur : 2017 : 119 sidor :
ISBN: 978-91-27-44734-9
Se Umeå UB:s söktjänst