Specialpedagogik med inriktning mot tal, språk och kommunikation - utveckling och hinder, 30 hp
Kursen är nedlagd från och med 2021-06-09
Innehåll
Kursen har fokus på området tal- språk och kommunikation ur specialpedagogiska perspektiv. Betydelsen av tal, språk och kommunikation i lärandemiljön analyseras och problematiseras. Kursen är indelad i följande fyra moment: Moment 1. Specialpedagogik inriktad mot tal, fonetik och röst, 7,5 högskolepoäng Special Education Concerning Speech, Phonetic and Voice Innehåll: I momentet poängteras talkommunikationsprocessen och fonetikens grunder i förhållande till tal, -språk och skrift. Studenternas egna tal och röster studeras, analyseras och diskuteras. Moment 2. Specialpedagogik inriktad mot tal, språk - utveckling och svårigheter, 7,5 högskolepoäng Special Education Concerning Speech, Language-Development and Difficulties Innehåll: I momentet bearbetas teorier om tal- och språkutvecklingen och språksvårigheter relaterat till den pedagogiska praktiken. Lyssnandets betydelse och fonetisk transkription studeras. I momentet ingår även att granska och reflektera över kartläggningsmaterial samt diskutera olika stödjande handlingsstrategier utifrån kartläggningsmaterialen. Vidare ingår språkliga kulturella skillnader med fokus på flerspråkighet. Moment 3. Specialpedagogik inriktad mot kommunikation, 7,5 högskolepoäng Special Education Concerning Communication Innehåll: I momentet problematiseras begreppet kommunikation och kommunikationshinder i lärandemiljön. Vidare studeras studenternas egna icke-verbala kommunikationen och dess inverkan i den specialpedagogiska verksamheten diskuteras. Olika former av alternativ och kompletterande kommunikation bearbetas och problematiseras med utgångspunkt i olika lärandemiljöer. Moment 4. Fördjupningsarbete i specialpedagogik inom området tal, språk och kommunikation - utveckling och hinder, 7,5 högskolepoäng Special Education Speech, Language and Communication- Development and Difficulties Innehåll: I momentet sker en fördjupning inom området tal- språk och kommunikation utifrån de studerandes individuella kunskapsbehov.
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs skall den studerande kunna: - redogöra för fonetikens grunder i förhållande till tal, språk och skrift - redogöra för och reflektera över teorier om tal-, språkutveckling och svårigheter - problematisera förebyggande arbete och möte med barn/elever i tal, språk och kommunikationssvårigheter med stöd av kurslitteratur. - granska, analysera, värdera och dra slutsatser om olika kartläggningsmaterial med stöd av kurslitteratur. - beskriva betydelsen av alternativ och kompletterande kommunikation ur olika perspektiv. - med stöd av vetenskaplig litteratur självständigt planera, genomföra och redovisa ett valt fördjupningsarbete.
Behörighetskrav
Univ: Specialpedagogexamen, 90 hp och Speciallärarexamen, 90 hp eller motsvarande.
Undervisningens upplägg
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, gruppövningar och enskilda uppgifter. Vidare ingår att genomföra studier i pedagogiska verksamheter.
Examination
Examination sker i varje moment, i form av skriftliga och muntliga redovisningar samt gruppövningar. Betyg sätts på kursen i sin helhet med betyget Väl godkänd(VG), Godkänd(G) eller Underkänd(U). Studerande som underkänts två gånger på kurs, har hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning, rätt att begära att annan lärare utses till examinator. Rättighet att examineras ges högst två år efter vederbörande students förstagångsregistrering till kursen. Tillgodoräknande Tillgodoräknande av delar av kurs beslutas av betygsättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av fakultetsnämnden för lärarutbildning. Blankett för ansökan: www.umu.se/blankett/SA.
Övriga föreskrifter
Tillgång till dator med internetuppkoppling krävs när kursen ges på distans.
Litteratur
Mom 1. Specialpedagogik inriktad mot tal, fonetik och röst
Språk i fokus
Ahlsén Elisabeth, Allwood Jens
2. uppl. :
Lund :
Studentlitteratur :
2002 :
186, [6] s. :
ISBN: 91-44-02863-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Andersson Anders-Börje
Kompendium i fonetik och stavning. (40 sidor)
Göteborgs universitet :
Institutionen för svenska språket :
1994 :
Engstrand Olle
Fonetikens grunder
Lund :
Studentlitteratur :
2004 :
355 s. :
ISBN: 91-44-04238-8 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Fagelius Gunnel
Barn och sång- om rösten, sångerna och vägen dit
Lund :
Studentlitteratur :
2007 :
Vårt tal
Gårding Eva, Kjellin Olle
Uppsala :
Hallgren & Fallgren :
1998 :
108 s. :
ISBN: 91-7382-748-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Melin Lars
Språkpsykologi
: hur vi talar, lyssnar, läser, skriver och minns
1. uppl. :
Stockholm :
Liber :
2004 :
140 s. :
ISBN: 91-47-05203-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Mom 2. Specialpedagogik inriktad mot tal, språk- och utveckling och svårigheter
Barn utvecklar sitt språk. Kapitel 1-7.
Bjar Louise, Liberg Caroline
Lund :
Studentlitteratur :
2003 :
292 s. :
ISBN: 91-44-02793-1
Se Umeå UB:s söktjänst
TRAS
: tidig registrering av språkutveckling : handbok om språkutveckling hos barn
Espenaak Unni, Frost Jörgen
3. oplag :
Herning :
SPF-utbildning.com :
2005 :
131 s. :
ISBN: 91-975434-4-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Hagtvet Bente Eriksen
Språkstimulering, del 1; Tal och skrift i förskoleåldern
1. uppl. :
Stockholm :
Natur och kultur :
2004 :
224 s. :
ISBN: 91-27-72270-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Håkansson Gisela
Tvåspråkighet hos barn i Sverige.
Lund :
Studentlitteratur :
2003 :
217, [7]s. :
ISBN: 91-44-03070-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Språkutveckling och språkstörning hos barn. n D. 1, p Fonologi, grammatik, lexikon. Kapitel 1, 4, 6, 8 och 10.
Nettelbladt Ulrika, Salameh Eva-Kristina
Lund :
Studentlitteratur :
2007 :
325 s. :
ISBN: 978-91-44-01771-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Salameh Eva-Kristina
Vetenskaplig sammanfattning av projektet Flerspråkighet och språkstörning. www.sprakenshus.se
2004 :
15 sid :
Moment 3. Specialpedagogik inriktad mot kommunikation
Andersson Fia
Att utmana erfarenheter: kunskapsutveckling i en forskningscirkel. Doktorsavhandling i pedagogik vid Stockholms universitet. Institutionen för individ, omvärld och lärande. Sid 11-31 och 106 - 209.
2007 :
Heister Trygg Boel
Alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) i teori och praktik
1. uppl. :
Vällingby :
Handikappinstitutet :
1998 :
228 s. :
ISBN: 91-88337-19-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Heister Trygg Boel
Förslag till policy för AKK
: barn med grav tal- och språkstörning och behov av alternativa kommunikationsvägar (AKK)
1. uppl. :
Vällingby :
Hjälpmedelsinstitutet ; a Malmö : Södra regionens kommunikationscentrum (SÖK) :
2003 :
39 s. :
ISBN: 91-88337-83-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Heister Trygg Boel
GRAFISK AKK - en teori och metodbok
SÖK och Specialpedagogiska institutet :
2005 :
Heister Trygg Boel
TAKK Tecken som AKK
Umeå: Specialpedagogiska institutet :
2004 :
Specialpedagogiska institutet
Begåvningsstöd och begåvningshjälpmedel. Beställes eller laddas ner från www.sit.se
2008 :
Alternativ og supplerende kommunikasjon
: en innføring i tegnspråksopplaering og bruk av kommunikasjonshjelpemidler for mennesker med språk- og kommunikasjonsvansker
Tetzchner Stephen von, Martinsen Harald
2. utg. :
Oslo :
Gyldendal akademisk :
2002 :
xii, 379 s. :
ISBN: 82-05-30444-0 (hft)
Se Umeå UB:s söktjänst
Augmentative and alternative communication developmental issues
Tetzchner Stephen von, Grove Nicola
London :
Whurr :
2003. :
xi, 433 p. :
ISBN: 1-86156-331-0 (pbk.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Wetso Gun-Marie
Lekprocessen - specialpedagogisk intervention i (för)skola
: när aktivt handlande stimulerar lärande, social integration och reducerar utslagning
Stockholm :
HLS förlag :
2006 :
286, [5] s. :
urn:nbn:se:su:diva-1315
ISBN: 978-91-7656-626-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Moment 4. Fördjupningsarbete i specialpedagogik inom området tal, språk och kommunikation - utveckling och hinder
Valfri litteratur ca 1000 sidor och väljs i samråd med examinerande lärare