Svenska för F-3, kurs 3, 7,5 hp
Innehåll
Kursen behandlar ämnesövergripande arbetssätt med stöd av estetiska lärprocesser och digitala verktyg för alla elevers språkutveckling och skolans krav på måluppfyllelse. Studenterna planerar, skriver, diskuterar och utvärderar egna arbeten där de ämnesteoretiska och ämnesdidaktiska kunskaper som studenterna tidigare förvärvat tillämpas och fördjupas. Arbetena grundas i relevant forskning och beprövad erfarenhet och har fokus på läs- och skrivutveckling. Skönlitteratur och sakprosa utgör basen för arbetet. Utvecklingen av ett källkritiskt förhållningssätt och strategier för informationssökning problematiseras. Studentens eget skrivande i process och utveckling av ett vetenskapligt förhållningssätt fördjupas.
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs ska den studerande kunna
Kunskap och förståelse
- identifiera utmärkande drag i ett språkutvecklande, tematiskt ämnesövergripande arbetssätt;
- implementera teorier om läs- och skrivutveckling i ett didaktiskt inriktat ämnesövergripande arbete;
- redogöra för begreppsapparatens och ämnesspråkens vikt för skriftspråksutvecklingen.
Färdighet och förmåga
- på ett självständigt sätt planera och motivera teoretiskt förankrade läs- och skrivpedagogiska aktiviteter inom ramen för ett ämnesövergripande arbetssätt;
- anpassa planerad undervisning till elevers olika förutsättningar;
- tillämpa källkritiska kriterier på olika typer av texter;
- praktisera skrivprocessens olika delar och använda digitala verktyg för att bearbeta och kommunicera ett innehåll;
- konstruktivt granska sitt eget och andras temaarbeten;
- använda retoriska verktyg i tal och skrift på ett säkert sätt;
- använda ett vårdat, enkelt och begripligt språk enligt rådande skriftspråksnorm och visa förmåga att mottagar- och situationsanpassa sitt skriftspråk.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt och självständigt tillvarata, systematisera och reflektera över egna och andras kunskaper och erfarenheter;
- bedöma sitt tematiska arbete utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter och utifrån denna identifiera sitt behov av ytterligare kunskap.
Behörighetskrav
UK I och Svenska för F-3 kurs 1 och 2 eller motsvarande.
Undervisningens upplägg
Undervisningen sker i form av föreläsningar, lektioner, seminarier, redovisningar och gruppövningar. Seminarier och redovisningar är obligatoriska.
Examination
Kursen examineras genom skriftlig hemtentamen, responsgivande, redovisning och seminarier.
Kursen bedöms med något av betygen Väl Godkänd, Godkänd eller Underkänd. Student som erhållit godkänt betyg får ej genomgå förnyat prov. Student som ej har godkänt resultat på prov, har rätt att delta i förnyat prov (s.k. omprov) på kurs där hon/han någon gång har registrerats. Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.
I de fall prov inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov ska det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet.
En student som utan godkänt resultat har genomgått ordinarie prov samt ett omprov för en kurs eller en del av en kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Begäran om detta ställs till Humanistiska fakultetsnämnden.
Studerande har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället.
Stoppdatum för inlämningsuppgifter är terminens sista dag, om inte annat anges av undervisande lärare. Vid alla provtillfällen ska examinerande uppgifter göras eller lämnas in inom den tid som anges av undervisande lärare för att beaktas.
Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.
Tillgodoräknande
Tillgodoräknande prövas av Studentcentrum vid Umeå universitet, se http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/.
Litteratur
Kurslitteratur
Tematiskt arbetssätt
Alexandersson Ulla, Marsh Eva
Skolverket :
Språk i samspel
: retorik för pedagoger
Almström Persson Gunilla, Blomström Vendela, Vogel Anna, Wirdenäs Karolina
1. uppl. :
Stockholm :
Aglaktuq :
2016 :
138 s. :
ISBN: 9789163920882
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Läsanvisning: s. 45-58
Cox Eriksson Christine
Att arbeta medvetet med ordförrådet
Skolverket :
Lärportalen: Modul: Tidig läsundervisning Del 4: Att arbeta medvetet med ordförrådet
Folkeryd Jenny Wiksten
Hjärtan, hjul och himlakroppar. Innehåll i elevers sakprosatexter på lågstadiet.
Ingår i:
Mångfaldens möjligheter : litteratur- och språkdidaktik i Norden
Göeborg :
Nationella nätverket för svenska med didaktisk inriktning / Göteborgs universitet :
2014 :
377 :
115-130 sid.
Gärdenfors Peter
Lusten att förstå
: om lärande på människans villkor
1. utg. :
Stockholm :
Natur & kultur :
2010 :
284 s. :
ISBN: 978-91-27-12165-2 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Läses i urval.
Janks Hilary
Critical language awareness teaching the relationship between language and power
Ingår i:
Svenska
[Stockholm] :
[Svensklärarföreningen] :
[2017] :
200 sidor :
28-45 sid.
Att undervisa nyanlända
: metoder, reflektioner och erfarenheter
Kaya Anna, Persson John
1. uppl. :
Stockholm :
Natur & Kultur :
2016 :
267 s. :
ISBN: 9789127146648
Se Umeå UB:s söktjänst
Lindberg Inger
Ordförrådet en framgångsfaktor
Skolverket :
Lärportalen: Modul: Från vardagsspråk till ämnesspråk Del 5: Ordförrådet
Det nödvändiga skrivandet
: om att skriva i förskolan och skolans alla ämnen
Lorentzen Rutt Trøite, Smidt Jon
1. uppl. :
Stockholm :
Liber :
2009 :
284 s. :
ISBN: 978-91-47-09379-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Läsanvisning: s. 6-67, 114-122, 247-267
Hur långt är ett äppelskal?
: tematiskt arbete i förskoleklass
Persson Annika, Wiklund Lena
Andra upplagan :
Stockholm :
Liber :
[2017] :
242 sidor :
ISBN: 978-91-47-12240-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Strömquist Siv
Skrivboken 7:e uppl : Skrivprocess, skrivråd och skrivstrategier
Gleerups :
2014 :
s. :
ISBN: 9789140687487
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Läsanvisning: s. 51-148
Ytterligare litteratur, artiklar eller texter kan tillkomma
Styrdokument
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
Stockholm :
Skolverket :
2011 :
279 s. :
Fritt tillgängligt via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32541-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Planering och genomförande av undervisningen för grundskolan, grundsärskolan, specialskolan och sameskolan
Skolverket :
2011 :
Länk
Referenslitteratur
Karlsson Ola
Svenska skrivregler
Fjärde upplagan :
Stockholm :
Liber :
2017 :
308 sidor :
ISBN: 978-91-47-11149-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Akademiskt skrivande
: en skrivhandledning
Øyen Simen Andersen, Solheim Birger
1. uppl. :
Malmö :
Gleerups Utbildning :
2015 :
99 s. :
ISBN: 9789140687999
Se Umeå UB:s söktjänst
Valbar litteratur ca 200 sidor.
Kurslitteratur
Språk i samspel
: retorik för pedagoger
Almström Persson Gunilla, Blomström Vendela, Vogel Anna, Wirdenäs Karolina
1. uppl. :
Stockholm :
Aglaktuq :
2016 :
138 s. :
ISBN: 9789163920882
Se Umeå UB:s söktjänst
Cox Eriksson Christine
Att arbeta medvetet med ordförrådet
Skolverket :
Lärportalen: Modul: Tidig läsundervisning Del 4: Att arbeta medvetet med ordförrådet
Ekborg Margareta
Strategier för framställning i form av drama
Skolverket :
Lärportalen: Modul: Förmåga att granska information, kommunicera och ta ställning åk 4-6 Del 7: Framställning i form av drama
Storylineboken
: handbok för lärare
Falkenberg Cecilie, Håkonsson Erik, Claesdotter Annika
1. uppl. :
Hässelby :
Runa :
2004 :
336 s. :
ISBN: 91-88298-67-1 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Läsanvisning: s. 39-93, 153-255
Folkeryd Jenny Wiksten
Hjärtan, hjul och himlakroppar. Innehåll i elevers sakprosatexter på lågstadiet.
Ingår i:
Mångfaldens möjligheter : litteratur- och språkdidaktik i Norden
Göeborg :
Nationella nätverket för svenska med didaktisk inriktning / Göteborgs universitet :
2014 :
377 :
115-130 sid.
Gärdenfors Peter
Lusten att förstå
: om lärande på människans villkor
1. utg. :
Stockholm :
Natur & kultur :
2010 :
284 s. :
ISBN: 978-91-27-12165-2 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Läses i urval.
Janks Hilary
Critical language awareness teaching the relationship between language and power
Ingår i:
Svenska
[Stockholm] :
[Svensklärarföreningen] :
[2017] :
200 sidor :
28-45 sid.
Lindberg Inger
Ordförrådet en framgångsfaktor
Skolverket :
Lärportalen: Modul: Från vardagsspråk till ämnesspråk Del 5: Ordförrådet
Nilsson Jan
Tematisk undervisning
2., [rev.] uppl. :
Lund :
Studentlitteratur :
2007 :
246, [2] s. :
ISBN: 978-91-44-04727-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Det nödvändiga skrivandet
: om att skriva i förskolan och skolans alla ämnen
Lorentzen Rutt Trøite, Smidt Jon
1. uppl. :
Stockholm :
Liber :
2009 :
284 s. :
ISBN: 978-91-47-09379-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Strömquist Siv
Skrivboken 7:e uppl : Skrivprocess, skrivråd och skrivstrategier
Gleerups :
2014 :
s. :
ISBN: 9789140687487
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Läsanvisning s. 51-148
Westlund Barbro
Aktiv läskraft
: att undervisa i lässtrategier för förståelse : fk-årskurs 3
Första utgåvan :
Stockholm :
Natur & Kultur :
2017 :
303 sidor :
ISBN: 9789127136007
Se Umeå UB:s söktjänst
Ytterligare litteratur, artiklar eller texter kan tillkomma
Styrdokument
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
Stockholm :
Skolverket :
2011 :
279 s. :
Fritt tillgängligt via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32541-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Planering och genomförande av undervisningen för grundskolan, grundsärskolan, specialskolan och sameskolan
Skolverket :
2011 :
Länk
Referenslitteratur
Karlsson Ola
Svenska skrivregler
Fjärde upplagan :
Stockholm :
Liber :
2017 :
308 sidor :
ISBN: 978-91-47-11149-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Akademiskt skrivande
: en skrivhandledning
Øyen Simen Andersen, Solheim Birger
1. uppl. :
Malmö :
Gleerups Utbildning :
2015 :
99 s. :
ISBN: 9789140687999
Se Umeå UB:s söktjänst
Valbar litteratur ca 200 sidor.