Navigerat till
Kursplan:

Svenska för åk 4-6, kurs 1, 15 hp

Engelskt namn: Swedish for Grades 4-6, Course 1
Denna kursplan gäller: 2018-01-01 till 2018-07-22 (nyare version av kursplanen finns)
Kurskod: 6SV024
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier
Beslutad av: Humanisitsk fakultetsnämnd, 2011-08-15
Reviderad av: Prefekten för Institutionen för språkstudier, 2017-12-15

Innehåll

Med fokus på år 4–6 behandlas språk-, skriv- och läsutveckling samt undervisningsstrategier relaterade till aktuell forskning, styrdokument och beprövad erfarenhet.

Moment 1: Svenskämnet och litteraturen – Språk-, läs- och skrivundervisning, 7.5 hp
Ur ett sociolingvistiskt och literacy-perspektiv diskuteras frågor som identitet, interaktion, språklig variation, språkbruk och attityder. Vidare behandlas interaktionens betydelse och språkmiljöns inverkan på elevers lärande och språkutveckling. Att planera goda lärandemiljöer för alla elevers första- och andraspråksutveckling ingår.  

Läsinlärning och skrivinlärning behandlas grundläggande. Läsförståelse behandlas och problematiseras ur ett didaktiskt och språkinriktat perspektiv, varvid innehåll och språk i olika texter granskas och bearbetas. Barnlitteraturens historia och genrer beskrivs. Skönlitteraturens betydelse för elevers språkutveckling studeras och bearbetas ut ett litteraturvetenskapligt och didaktiskt perspektiv varvid frågor som rör identitet, sexualitet och samlevnad liksom berättartekniska och multimodala perspektiv uppmärksammas. I samband med detta behandlas studentens eget läsande och vetenskapliga skrivande.

Moment 2: Svenskämnet och skrivande, 7.5 hp
Teorier om skrivutveckling behandlas och skrivmetodiska strategier praktiseras. Kursen ger en översikt över texttyper och genrer med fokus på berättande, beskrivande och argumenterande text, och härvid behandlas även informationssökning och källkritik. I samband med detta behandlas studentens eget skrivande och läsande. IKT och estetiska lärprocesser bearbetas både teoretiskt och praktiskt i samband med skriftspråkslärande. Den retoriska modellen som verktyg för tal och skrift presenteras och tillämpas. Att utveckla goda lärandemiljöer för alla elevers första- och andraspråksutveckling ingår samt analys och diskussion av dessa. Svenska språkets grammatik studeras.

Förväntade studieresultat

Moment 1
För godkänd kurs ska den studerande kunna

Kunskap och förståelse

  • redogöra övergripande för språket som socialt och kulturellt fenomen;
  • redogöra för teorier om barns språk-, skriv- och läsinlärning/-utveckling samt relatera dessa till grundskolans styrdokument;
  • beskriva och jämföra olika språkutvecklande strategier med avseende på barns första- och andraspråksutveckling ur elev- och lärarperspektiv;
  • redogöra för olika miljöers påverkan på elevers språklärande;
  • redogöra översiktligt för barn- och ungdomslitteraturens historia och utmärkande drag i olika genrer samt barnromanens olika berättarperspektiv;
  • beskriva läsförståelsestrategier.

Färdighet och förmåga

  • planera och presentera undervisningssituationer och motivera planeringen mot bakgrund av de teorier som kursen behandlar;  
  • analysera barnromaner utifrån litteraturvetenskapliga begrepp;
  • analysera och diskutera barn- och ungdomslitteraturens och olika mediers roll i barns språk-, läs- och skrivutveckling;

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • diskutera olika miljöers påverkan på elevers språklärande;
  • diskutera olika lässtrategiers påverkan på barns lärande;
  • reflektera över de teoretiska perspektiv som behandlas i kursen;
  • diskutera IKT och estetiska verktygs användning i språkundervisning;
  • tolka och reflektera över innehåll i barn- och ungdomslitteratur.

Moment 2
För godkänd kurs ska den studerande kunna

Kunskap och förståelse

  • redogöra för teorier inom skrivutveckling samt relatera dessa till grundskolans styrdokument;
  • beskriva utmärkande drag i olika texttyper;
  • redogöra övergripande för svenska språkets grammatik.

Färdighet och förmåga

  • planera undervisningssituationer och reflektera över planeringen mot bakgrund av de teorier som kursen behandlar;
  • genomföra enklare grammatisk analys för att tillämpa i undervisning;
  • använda IKT och estetiska verktyg i undervisningen;
  • med retoriska verktyg kunna presentera ett innehåll.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • reflektera över olika miljöers påverkan på elevers språklärande;
  • redogöra för och diskutera olika skrivstrategiers påverkan på barns lärande;
  • reflektera över de teoretiska perspektiv som behandlas i kursen;
  • reflektera över IKT och estetiska verktygs användning i språkundervisning.

Behörighetskrav

UK I 28,5 hp samt VFU I 1,5 hp

Undervisningens upplägg

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och gruppövningar. Gruppövningar och seminarier är obligatoriska.

Examination

Examinationen sker genom bedömning av skriftliga tentamina, aktivt deltagande i seminarier och fullgjorda seminarieuppgifter, muntliga redovisningar, gruppredovisningar och inlämningsuppgifter. Vid examination används betygsgraderna Väl godkänd, Godkänd och Underkänd. Skriftliga tentamina bedöms med något av betygen Väl Godkänd, Godkänd eller Underkänd. Övrig examination bedöms med något av betygen Godkänd eller Underkänd.

Moment 1:
Litteraturvetenskap och litteraturdidaktik med inriktning mot andraspråksinlärare examineras genom skriftlig tentamen. Didaktisering av svenskämnet examineras genom litteraturseminarier och redovisningar. Sociolingvistik examineras genom skriftlig tentamen.

För att få betyget Väl godkänd på moment 1 krävs att den studerande har uppnått detta betyg på de skriftliga tentamina.

Moment 2:
Skrivdidaktik och grammatik examineras genom skriftlig tentamen. Andraspråkundervisning och läsförståelseundervisning examineras genom litteraturseminarier. Miljöns inverkan på lärande examineras genom redovisning.

För att få betyget Väl godkänd på moment 2 krävs att den studerande har uppnått detta betyg på den skriftliga tentamen.

För att få betyget Väl godkänd på hela kursen krävs att den studerande har uppnått detta betyg på båda moment 1 och 2.

Student som erhållit godkänt betyg får ej genomgå förnyat prov.

För godkänt betyg på moment som examineras i flera delar krävs att alla delar är godkända. Därvid gäller följande: Om ingen av delexaminationerna görs eller lämnas in, sätts inget betyg på momentet. Om någon av delexaminationerna inte görs eller lämnas in, sätts betyget Underkänd på momentet, även om de delexaminationer som fullgjorts är godkända.  

Vid det första omprovstillfället på moment som examineras i flera delar, görs de delar om som inte gjorts eller lämnats in eller som fått underkänt betyg. Vid alla därefter följande omprovstillfället görs alla delar av examinationen på nytt.

Student som ej har godkänt resultat på prov, har rätt att delta i förnyat prov (s.k. omprov) på kurs där hon/han någon gång har registrerats.

Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.

Till alla salstentamina är anmälan via Portalen obligatorisk.

I de fall prov eller praktik/VFU inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik ska det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet/praktiken.

En student som utan godkänt resultat har genomgått ordinarie prov samt ett omprov för en kurs eller en del av en kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Begäran om detta ställs till Humanistiska fakultetsnämnden.

Studerande har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället.

Stoppdatum för inlämningsuppgifter är terminens sista dag, om inte annat anges av undervisande lärare. Vid alla provtillfällen ska examinerande uppgifter göras eller lämnas in inom den tid som anges av undervisande lärare för att beaktas; annars måste de göras på nytt.

Tentamensskrivningar görs vid Umeå universitet, Campus Umeå. Om synnerliga skäl föreligger kan studerande beviljas att skriva på annan ort. Den student som önskar examineras på annan ort ska minst en månad före aktuellt tentamenstillfälle skriftligen ansöka om detta hos Institutionen för språkstudier.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen (1993:100) 6 kap. 6-8 §§ samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/

Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.

I det fall att kursplan upphör att gälla eller genomgår större förändringar, garanteras studenter minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt föreskrifterna i den kursplan som studenten ursprungligen varit kursregistrerad på under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas.

Litteratur

Giltig från: 2018 vecka 1

Barnlitteraturanalyser
Andersson Maria, Druker Elina
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 213 s. :
ISBN: 978-91-44-04028-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Urval)

Vägar till grammatik
Boström Lena, Josefsson Gunlög, Wilby Ursula
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2006 : 213 s. :
ISBN: 91-44-03785-6
Se Umeå UB:s söktjänst

Läsundervisning och läsutveckling
Frost Jørgen, Jakobsson Ulrika
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 220 s. :
ISBN: 978-91-44-05215-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (207 s)

Stärk språket, stärk lärandet : språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet
Gibbons Pauline, Samuelsson Inger
1. uppl. : Uppsala : Hallgren & Fallgren : 2006 : 208 s. :
ISBN: 91-7382-817-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (200 s)

Tankens mosaik : om mötet mellan text och läsare
Keene Ellin Oliver, Zimmermann Susan, Fihn Carina, Jakobsson Ulrika
Göteborg : Daidalos : 2003 : 269 s. :
ISBN: 91-7173-174-1 : 257:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (s 9-143)

Kåreland Lena
Skönlitteratur för barn och unga : historik, genrer, termer, analyser
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 248 s. :
ISBN: 978-91-44-08676-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 : reviderad 2017
Stockholm : Skolverket : 2017 : 289 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32716-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Läsförståelse i teori och praktik
Bråten Ivar, Jakobsson Ulrika
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 263 s. :
http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/33144-01/height/320/width/320/bild.jpg
ISBN: 978-91-44-05129-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Kåreland Lena
Modig och stark - eller ligga lågt : skönlitteratur och genus i skola och förskola
Stockholm : Natur och kultur : 2005 : 487 s., [8] pl.-s. :
ISBN: 91-27-11023-0 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (s 155-179, 203-252, 253-282)

Parmenius-Swärd Suzanne
Läs- och skrivportalen > Moduler > Grundskola > Lässtrategier för sakprosa > 3. Vad är sakprosa
Skolverket : 2015 :
https://lasochskrivportalen.skolverket.se/webcenter/larportal/api/document/path/laslyftet/Material/Moduler/3-Grundskola/006_lasstrateger_for_sakprosa/del_03/material/Flik/Del_03_MomentA/Artiklar/M6_4-9_03A_01_sakprosa%20(1).docx
Obligatorisk

Vägar till läsförståelse : texten, läsaren och samtalet
Reichenberg Monica, Fröhling Thomas
1. uppl. : Stockholm : Natur & kultur : 2008 : 140 s. :
ISBN: 978-91-27-72299-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (133 s)

Skolverket
Att läsa och skriva - en kunskapsöversikt baserad på forskning och beprövad erfarenhet : Myndigheten för skolutveckling HYPERLINK "http://www.skolutveckling.se/publikationer" www.skolutveckling.se/publikationer_ (130 s)
2003 :
Obligatorisk

Sundgren Eva
Sociolingvistik
2. uppl. : Stockholm : Liber : 2013 : 377 s. :
ISBN: 9789147106097
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Urval

Språk i samspel : retorik för pedagoger
Almström Persson Gunilla, Blomström Vendela, Vogel Anna, Wirdenäs Karolina
1. uppl. : Stockholm : Aglaktuq : 2016 : 138 s. :
ISBN: 9789163920882
Se Umeå UB:s söktjänst

Strömquist Siv
Skrivboken 7:e uppl : Skrivprocess, skrivråd och skrivstrategier
Gleerups : 2014 : s. :
ISBN: 9789140687487
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Strömquist Siv
Skrivprocessen : teori och tillämpning
3., omarb. och utök. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 180 s. :
ISBN: 978-91-44-00431-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (171 s)

Svenska skrivregler
3., [utök.] utg. : Stockholm : Liber : 2008 : 263, [1] s. :
ISBN: 978-91-47-08460-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Svensson Ann-Katrin
Barnet, språket och miljön : från ord till mening
2., omarb. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 231 s. :
ISBN: 978-91-44-01857-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Urval

Den flerspråkiga människan : en grundbok om skriftspråkslärande
Wagner Åse Kari Hansen, Strömqvist Sven, Uppstad Per Henning, Jakobsson Ulrika
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 307 s. :
ISBN: 978-91-44-05674-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (150 s)

Winch Gordond 1930-
Literacy reading, writing and children's literature
2. ed. : Melbourne : Oxford University Press : 2004 : xxxviii, 536 s. :
ISBN: 0-19-551726-1 (hft.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (15 sid. distribueras vid kursstart)

Skönlitteratur

I samråd med läraren väljs ett pensum ur nedanstående lista.

Bredow Katarina von
Du & jag
Stockholm : Rabén & Sjögren : 2013 : 319 s. :
ISBN: 9789129686777
Se Umeå UB:s söktjänst

Ehring Anna
Syltmackor & oturslivet
Stockholm : Bonnier Carlsen : 2010 : 189 s. :
ISBN: 978-91-638-6707-1
Se Umeå UB:s söktjänst

Coraline
Gaiman Neil, Leandoer kristoffer
[Ny utg.] : Stockholm : En bok för alla : 2012 : 156 s. :
ISBN: 978-91-7221-655-6
Se Umeå UB:s söktjänst

Gripe Maria
Tordyveln flyger i skymningen
Bonnier Carlsen : 2010 : 272 s. :
ISBN: 91-48-00018-3
Se Umeå UB:s söktjänst

Gustavsson Hanna
Iggy 4-ever
Stockholm : Ordfront Galago : 2015 : 215 s. :
ISBN: 9789170378287
Se Umeå UB:s söktjänst

Jag är Zlatan Ibrahimovic? : min historia
Ibrahimovic Zlatan, Lagercrantz David
[Ny utg.] : Stockholm : Månpocket : 2013 : 415 s. :
ISBN: 9789175032849
Se Umeå UB:s söktjänst

Aomanjuskogen. : 1
Iwaoka Hisae, Johansson Magnus
Göteborg : Ordbilder : 2011 : 203 s. :
ISBN: 978-91-85269-25-9
Se Umeå UB:s söktjänst

Vero hit & dit
Kieri Katarina, Lunding Hultqvist Helena
Stockholm : Lilla piratförlaget : 2014 : 189 s. :
ISBN: 9789187027666
Se Umeå UB:s söktjänst

Laestadius Ann-Helén
SMS från Soppero
[Ny utg.] : Stockholm : Rabén & Sjögren : 2012 : 135 s. :
ISBN: 978-91-29-68424-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Nidstången
Larsson Åsa, Korsell Ingela, Jonsson Henrik
Stockholm : Bonnier Carlsen : 2014 : 142 s. :
ISBN: 9789163879135
Se Umeå UB:s söktjänst

Lindbäck Johanna
Jan Svensson
Stockholm : Lilla Piratförlaget : 2015 : 219 s. :
ISBN: 9789187707360
Se Umeå UB:s söktjänst

Lindgren Astrid
Ronja rövardotter
R&S :
ISBN: 91-29-66748-8
Se Umeå UB:s söktjänst

Lindgren Barbro
Loranga : del 1 & 2
2. uppl. : Stockholm : Rabén & Sjögren : 2005 : 236, [1] s. :
ISBN: 91-29-66504-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Urval

Mankell Henning
Eldens hemlighet
4. uppl. : Stockholm : Rabén & Sjögren : 2007 : 162, [2] s. :
ISBN: 978-91-29-66339-6
Se Umeå UB:s söktjänst

Melin Mårten
Mycket mer än en puss
Stockholm : Rabén & Sjögren : [2015] : 139 sidor :
ISBN: 9789129696721
Se Umeå UB:s söktjänst

Nilsson Per
En morgon stod hon bara där : januari
Stockholm : Alfabeta : 2011 : 173 s. :
ISBN: 978-91-501-1286-3
Se Umeå UB:s söktjänst

Olsson Vibeke
Ulrike och kriget
[Ny utg.] : Stockholm : En bok för alla : 1996 : 151, [9] s. :
ISBN: 91-7448-917-8 ; 28:00
Se Umeå UB:s söktjänst

Ohlsson Kristina
Glasbarnen
Stockholm : Lilla Piratförlaget : 2013 : 239 s. :
ISBN: 978-91-87027-32-1
Se Umeå UB:s söktjänst

En fantastisk upptäckt av Hugo Cabret : en roman i ord och bilder
Selznick Brian, Strandberg Anna
Stockholm : B. Wahlström : 2008 : 533 s. :
ISBN: 978-91-32-15357-0 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Tan Shaun
Ankomsten
1. uppl. : Göteborg : Kabusa : 2010 : [124] s. :
ISBN: 9789173551335
Se Umeå UB:s söktjänst

Katitzi ; & Katitzi och Swing
Taikon Katarina, Hellgren Joanna
[Ny utg.] : Stockholm : Natur & kultur : 2015 : 285 s. :
ISBN: 9789127141506
Se Umeå UB:s söktjänst

Styrdokument

Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
Stockholm : Skolverket : 2011 : 279 s. :
Fritt tillgängligt via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32541-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst