Navigerat till
Kursplan:

Svenska som andraspråk A, 30 hp

Engelskt namn: Swedish as a Second Language A
Denna kursplan gäller: 2025-12-29 och tillsvidare
Kurskod: 6SV103
Högskolepoäng: 30
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning: Svenska som andraspråk: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Tregradig skala
Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier
Beslutad av: Prefekten för Institutionen för språkstudier, 2025-09-12,

Innehåll

Kursen består av fyra delkurser, som tillsammans ger en bred och grundläggande bild av ämnet svenska som andraspråk och de kunskaper och färdigheter som krävs för att undervisa i ämnet. Teoretiska och didaktiska perspektiv integreras genomgående, och i varje delkurs läses skönlitterära texter som stödjer studenternas kulturella förståelse.

Innehåll per delkurs:

Delkurs 1. Svenska som andraspråk i skola och samhälle (7,5 hp)

Delkursen presenterar ämnet svenska som andraspråk och dess varierande utbildningskontexter med utgångspunkt i aktuell forskning och styrdokument. Vidare ges en introduktion till ämnet utifrån ett individ-, samhälls- och utbildningsperspektiv där det studeras vad det innebär att lära sig svenska som andraspråk samt hur det avspeglas i skönlitteratur. Dessutom ges möjlighet att reflektera över lärarrollen i en skolkontext som präglas av språklig och kulturell mångfald.

Delkurs 2. Svenskans fonologi i tvärspråklig belysning (7,5 hp)

Delkursen behandlar svenskans fonologi och fonetik ur ett andraspråksperspektiv där övningar i analys av inlärares uttal ingår. Därtill diskuteras olika aspekter av utländsk brytning samt metoder och prioriteringar i uttalsundervisningen. Auskultation på uttalslektioner ingår.

Delkurs 3. Svenskans grammatik i tvärspråklig belysning (7,5 hp)

Delkursen behandlar svenskans grammatiska struktur i ett jämförande och funktionellt perspektiv med tyngdpunkt på sådana drag i svenska som erbjuder svårigheter för andraspråksinlärare. Därtill diskuteras grammatikundervisningens roll inom ämnet svenska som andraspråk. Vidare introduceras andraspråksinlärares ordförrådsutveckling ur ett didaktiskt perspektiv. Därtill diskuteras grammatikundervisningens roll inom ämnet svenska som andraspråk.

Delkurs 4. Andraspråksutveckling (7,5 hp)

Delkursen behandlar grundläggande språkvetenskapliga och didaktiska teorier och modeller för olika aspekter på andraspråksinlärning. Styrdokumenten i svenska som andraspråk studeras. Metoder för ett språkutvecklande arbetssätt som kan tillämpas i alla skolans ämnen behandlas.

Förväntade studieresultat

Delkurs 1. Svenska som andraspråk i skola och samhälle (7,5 hp)

För betyget Godkänd ska den studerande

Kunskap och förståelse

  • kunna redogöra för grundläggande begrepp inom andraspråksinlärning
  • visa kunskap om olika utbildningskontexter för ämnet svenska som andraspråk
  • visa grundläggande kunskap om de aktuella styrdokumenten för skolämnet

Färdighet och förmåga

  • kunna reflektera över och diskutera olika förutsättningar för andraspråksinlärning och andraspråksutveckling i dagens skola och samhälle
  • kunna använda ett vårdat, enkelt och begripligt språk enligt rådande språknormer

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • kunna reflektera över lärarrollen i mötet med andraspråkselever
  • kunna på ett insiktsfullt sätt diskutera olika samhälls- och utbildningsrelaterade frågor med koppling till ämnet svenska som andraspråk.

Delkurs 2. Svenskans fonologi i tvärspråklig belysning (7,5 hp)

För betyget Godkänd ska den studerande

Kunskap och förståelse

  • med adekvat terminologi kunna redogöra för svenskans uttal i ett jämförande perspektiv, både vad avser segmentell fonologi och prosodi
  • visa ändamålsenliga kunskaper om svenskans uttal ur ett didaktiskt perspektiv

Färdighet och förmåga

  • kunna observera, dokumentera och analysera inlärarspråk ur olika fonologiska perspektiv
  • kunna ge didaktiska rekommendationer till stöd för andraspråksinlärare i deras utveckling av svenskt uttal, särskilt med avseende på prioritering av uttalsdrag
  • kunna analysera och värdera fonologiska aspekter av inlärarspråk ur ett kommunikativt och didaktiskt perspektiv
  • kunna använda ett vårdat, enkelt och begripligt språk enligt rådande språknormer
  • kunna visa förmåga att mottagar- och situationsanpassa sitt språk i tal och skrift.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • kunna diskutera förhållningssätt och attityder till utländsk brytning i ett samhällsperspektiv.

Delkurs 3. Svenskans grammatik i tvärspråklig belysning (7,5 hp)

För betyget Godkänd ska den studerande

Kunskap och förståelse

  • med adekvat terminologi kunna redogöra för svenskans grammatiska struktur i ett jämförande perspektiv
  • uppvisa ändamålsenliga kunskaper om svenskans grammatik i ett didaktiskt perspektiv

Färdighet och förmåga

  • kunna analysera inlärarspråk ur ett grammatiskt och didaktiskt perspektiv
  • kunna ge didaktiska rekommendationer till stöd för andraspråksinlärare i deras grammatiska utveckling
  • kunna reflektera över och problematisera grammatikens roll och funktion i undervisning i svenska som andraspråk
  • kunna använda ett vårdat, enkelt och begripligt språk enligt rådande språknormer
  • kunna visa förmåga att mottagar- och situationsanpassa sitt språk i tal och skrift.

Delkurs 4. Andraspråksutveckling (7,5 hp)

För betyget Godkänd ska den studerande

Kunskap och förståelse

  • visa grundläggande kunskaper om teorier och modeller för olika aspekter av andraspråksutveckling
  • visa grundläggande kunskaper om genreteori och språkutvecklande arbetssätt

Färdighet och förmåga

  • kunna tillämpa och diskutera mål och riktlinjer i styrdokument för ämnet svenska som andraspråk
  • kunna planera lektioner utifrån ett språkutvecklande arbetssätt
  • kunna reflektera över de språkliga krav som skolan ställer på elever och hur undervisning kan stödja utveckling av språkliga färdigheter
  • kunna använda ett vårdat, enkelt och begripligt språk enligt rådande språknormer
  • kunna visa förmåga att mottagar- och situationsanpassa sitt språk i tal och skrift

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • kunna reflektera över och diskutera faktorer som påverkar andraspråksutveckling på individ-, grupp- och samhällsnivå.

Undervisningens upplägg

Undervisningen ges i form av föreläsningar, seminarier och gruppövningar.

Examination

Delkurs 1. Svenska som andraspråk i skola och samhälle: samtliga examinationer är individuella och sker genom bedömning av en muntlig redovisning, ett litteraturseminarium samt en salstentamen. Salstentamen bedöms med något av betygen Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG). De övriga uppgifterna bedöms med något av betygen Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Delkurs 2. Svenskans fonologi i tvärspråklig belysning: samtliga examinationer är individuella och sker genom bedömning av ett litteraturseminarium, en muntlig redovisning och en salstentamen. Salstentamen bedöms med något av betygen Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG). De övriga uppgifterna bedöms med något av betygen Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Delkurs 3. Svenskans grammatik i tvärspråklig belysning: examination sker genom bedömning av ett litteraturseminarium, en muntlig gruppredovisning och en salstentamen. Litteraturseminariet samt redovisningen bedöms med någon av betygsgraderna Godkänd (G) eller Underkänd (U); salstentamen bedöms med någon av betygsgraderna Väl godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd.

Delkurs 4. Andraspråksutveckling: examination sker genom bedömning av en läslogg, ett litteraturseminarium, en muntlig gruppredovisning samt en salstentamen. Salstentamen bedöms med något av betygen Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG). De övriga uppgifterna bedöms med något av betygen Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.

För betyget VG på kursen krävs det VG på 17, 5 hp.

Student som erhållit godkänt betyg får inte genomgå förnyat prov.

Student som inte har godkänt resultat på prov har rätt att delta i förnyat prov (s.k. omprov). Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.

Minst ett andra omprov (ett s.k. uppsamlingsprov) ska erbjudas inom ett år efter det ordinarie provtillfället. I de fall prov inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov ska det i stället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet.

Övriga föreskrifter

Stoppdatum för inlämningsuppgifter är terminens sista dag, om inte annat anges av undervisande lärare. Vid alla provtillfällen ska examinerande uppgifter göras eller lämnas in inom den tid som anges av undervisande lärare för att beaktas; annars måste de göras på nytt.

Övergångsbestämmelser

Om beslut fattas om att kursen inte längre ska ges eller om kursplanen reviderats garanteras studenten minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas.

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.