Utvecklings- och medarbetarsamtal, 7,5 hp
Kursen är nedlagd från och med 2021-06-09
Innehåll
I kursen ingår teorier som rör kommunikation och språk. Ledarskapets betydelse liksom etiska regler för utvecklings- och medarbetarsamtal studeras. I kursen behandlas hur olika maktaspekter som social bakgrund, kön och etnicitet påverkar samtalet. Kursdeltagarna skall ges möjlighet att, ur olika perspektiv, analysera och bearbeta sitt eget sätt att genomföra utvecklings- och medarbetarsamtal.
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs skall den studerande kunna - redogöra för teorier som rör utvecklings- och medarbetarsamtal - redovisa och tillämpa de etiska regler som gäller vid utvecklings- och medarbetarsamtal - redogöra för och analysera maktaspekter i samtal, utifrån social bakgrund, kön och etnicitet - beskriva, analysera och reflektera över sitt eget och andras sätt att genomföra utvecklings- och medarbetarsamtal, med fokus på ledarskapets betydelse.
Behörighetskrav
Grundläggande behörighetUndervisningens upplägg
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och gruppövningar, videoinspelningar av samtal, praktiska handledningsövningar och analys av dessa.
Examination
Examination sker i form av skriftliga och muntliga redovisningar och gruppövningar. Studentens prestationer bedöms vid de färdighetstränande inslagen. Betyg ges på kursen som helhet med betyget Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examintionens olika delar och sätts först är all obligatoriska moment är examinerade. Studerande som underkänts på ordinarie examination har rätt till förnyad examination. Studerande som underkänts två gånger på kurs, har hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning, rätt att begära att annan lärare utses till examinator. Rätt att examineras ges högst två år efter vederbörande students förstagångsregistrering till kursen. Tillgodoräknande Tillgodoräknande av delar av kurs beslutas av betygsättande lärare.
Litteratur
Giltig från: 2007 vecka 36
Crafoord Clarence
Människan är en berättelse
: tankar om samtalskonst
2. utg. :
Stockholm :
Natur och kultur :
2005 :
199 s. :
ISBN: 91-27-10879-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Holm Ulla
Empati
: att förstå andra människors känslor
2., [uppdaterade och utök.] utg. :
Stockholm :
Natur och kultur :
2001 :
236, [1] s. :
ISBN: 91-27-08097-8 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Professionell vägledning
: med samtal som redskap.
Hägg Kerstin, Kuoppa Svea Maria
Lund :
Studentlitteratur :
2007 :
115 s. :
ISBN: 91-44-00235-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Kommunikation
: samspel mellan människor
Nilsson Björn, Waldemarson Anna-Karin
2., [bearb. och utök.]uppl. :
Lund :
Studentlitteratur :
1994 :
168 s. :
ISBN: 91-44-31362-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Valfri litteratur som väljs i samråd med kursansvarig , ca 200-300 s t ex
Konflikthantering
: handbok för realister
Brännlund Lasse, Högman Bjarne
Stockholm :
Natur och kultur :
1995 :
185, [1] s. :
ISBN: 91-27-02863-1 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Samtal som utvecklar
: en handbok för chefer och medarbetare : om viljan att förstå och göra sig förstådd
Ronthy Marika, Rosendahl Suzanne
3., [omarb.] uppl. :
Malmö :
Liber ekonomi :
1999 :
157 s. :
ISBN: 91-47-04584-1 (korr.) (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst