Navigerat till
Kursplan:

Studie- och yrkesvägledningens teori och metod, 15 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-06-09

Engelskt namn: Theories and Methods in Career Counselling
Denna kursplan gäller: 2009-08-31 till 2010-08-29 (nyare version av kursplanen finns)
Kurskod: 6SY022
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Samhällsvetenskaplig fakultet, 2009-06-18

Innehåll

I kursen ingår fördjupade studier av teorier om och perspektiv på människors livslånga karriärutveckling samt fördjupade studier av modeller och metoder för karriärvägledning. Vidare ingår en fördjupning av vanligt förekommande forsknings¬metodiska och vetenskapsteoretiska angreppssätt som en del av förberedelsen för examensarbetet.

Förväntade studieresultat

Efter godkänd kurs skall den studerande kunna: - kommunicera företeelser inom karriärutvecklingens och karriärvägledningens kunskapsfält med stöd av teoretiska begrepp. - kritiskt granska vetenskapliga arbeten inom området. - tillämpa olika vägledningsfärdigheter i en vägledningsprocess samt analysera och kritiskt granska denna ur olika teoretiska perspektiv. - tillämpa ett etiskt förhållningssätt och kritiskt granska sin egen roll i en vägledningsprocess. - använda olika verktyg för litteratur- och informationssökning. - använda och problematisera olika datainsamlingsmetoder - diskutera vetenskapsteoretiska förhållningssätt i relation till eget valt problemområde för examensarbete - upprätta en forskningsplan för examensarbetet i vilken ett forskningsproblem med relevans för studie- och yrkesvägledning formuleras samt där valda datainsamlingsmetoder beskrivs och motiveras.

Behörighetskrav

Godkända resultat på följande kurser inom studie- och yrkesvägledarprogrammet: Studie- och yrkesvägledningens grunder, Vetenskapliga perspektiv på studie- och yrkesvägledning, Teorier, modeller och metoder för vägledning och dess praktik och Teorier om studie- och yrkesval samt karriärutveckling

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, laborativ färdighetsträning och fältstudier. Gruppövningar, laborativ färdighetsträning, seminarier och fältstudier är obligatoriska. Utvärdering sker efter avslutad kurs. För studieformen distans krävs tillgång till dator med internetanslutning.

Examination

Examinationen sker i form av seminarier och skriftliga rapporter. Individuella uppgifter betygsätts enligt betygsskalan väl godkänd (VG), godkänd (G) och underkänd (U). Övriga uppgifter betygsätts enligt betygsskalan godkänd (G) och underkänd (U). Betyget för hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar. Hel kurs betygsätts enligt betygsskalan väl godkänd (VG), godkänd (G) och underkänd (U). För betyget väl godkänd läggs särskild vikt vid den studerandes vägledningsfärdigheter samt förmåga att kunna använda olika teoretiska begrepp vid analys av olika aspekter av människors karriärutveckling. Vidare bedöms den studerandes förmåga att självständigt kunna tillämpa och kritiskt granska olika datainsamlingsmetoder och vetenskapliga arbeten. En väl dokumenterad forskningsplan för examensarbetet utgör också underlag för betyget Väl godkänd. För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle. Studerande som underkänts två gånger på kursen, har rätt att hos prefekten begära att annan lärare utses till examinator. Rättighet att examineras ges högst två år efter vederbörande students förstagångsregistrering på kursen. Tillgodoräknande Tillgodoräknande av delar av kurs beslutas av betygsättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av Umeå School of Education. Blankett för ansökan www.umu.se/blankett/SA

Litteratur

Giltig från: 2009 vecka 36

Aktuella veenskapliga artiklar och kompendier (cirka 300 sidor)

Brott Pamelia
A Counstructivist Look at Life Roles. The Career Development Quarterly Vol 54, No 2
2005 :

Brott Pamelia E
Constructivist Assessment in Career Counseling. Journal of Career Development. Vol 30, No 3
2004 :

Brown Duane and associates
Career Choice and Development
San Francisco : 2002 :

Constructionist Perspectives on Life Course. Sociology Compass No 1
Holstein Janes A, Gubrium Jaber F

Den kvalitativa forskningsintervjun
Kvale Steinar, Brinkmann Svend, Torhell Sven-Erik
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur AB : 2009 : 370 s. :
http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/3314-02/height/320/width/320/bild.jpg
ISBN: 91-44-05598-6
Se Umeå UB:s söktjänst

Peavy Vance R
Konstruktivistisk vägledning, teori och metod
Stockholm : Trinom Förlag : 1998 :
ISBN: 91-88346-19-19-6
Se Umeå UB:s söktjänst

Peavy V
Övningshäfte i konstruktivistisk vägledning
Stockholm : Trinom Förlag : 2000 :

Trost Jan
Enkätboken
3., [rev. och utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 168 s. :
ISBN: 978-91-44-04046-2
Se Umeå UB:s söktjänst

Fallstudier : design och genomförande
Yin Robert K., Nilsson Björn
1. uppl. : Malmö : Liber : cop. 2007 : 208 s. :
http://www2.liber.se/bilder/omslag/100/4708643o.jpg
ISBN: 978-91-47-08643-6
Se Umeå UB:s söktjänst

Referenslitteratur

Backman Jarl
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
ISBN: 978-91-44-04826-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Thurén Torsten
Vetenskapsteori för nybörjare
2. uppl. : Liber : 2007 : 152 s. :
ISBN: 978-91-47-08651-1
Se Umeå UB:s söktjänst