Introduktion till Studie- och yrkesvägledning, 12,5 hp
Innehåll
Moment 1
Historik och styrning av samt grundläggande färdigheter i studie- och yrkesvägledning, 4,5 hp
The development of career counselling and training of basic skills
Momentet innehåller en översikt av studie- och yrkesvägledningens utveckling och dess roll i samhället samt det svenska utbildningsväsendets organisation och historia. Studie- och yrkesvägledning studeras utifrån olika perspektiv och styrdokument. I momentet ingår också metoder och modeller för vägledning samt träning i kommunikationsfärdigheter.
Moment 2
Sociala och kulturella perspektiv på karriärutveckling, 4 hp
Career development in social and cultural perspective
I momentet ingår studier av aktuell forskning med anknytning till studie- och yrkesvägledning där villkor för olika gruppers rörlighet och karriärutveckling inom utbildning och arbetsliv betonas. Klass, kön och etnicitet utgör nyckelbegrepp i detta sammanhang. Vidare ingår psykologiska och social-psykologiska teorier som ligger till grund för förståelse och analys av fenomen i människors karriärutveckling samt hur denna kunskap kan tillämpas i praktiskt studie- och yrkesvägledningsarbete.
Moment 3
Svenskt och internationellt utbildningsväsende, 4 hp
Swedish and international education systems
I momentet studeras det offentliga skolväsendets och högskolans mål, innehåll, organisation, verksamhet samt styrdokument. Andra länders utbildningssystem studeras som jämförelse till det svenska. Tillträdesregler till de olika utbildningsformerna behandlas särskilt. Dessutom ingår grundläggande principer för validering, olika källor för utbildningsinformation, statligt studiestöd, möjligheter till utlandsstudier samt tillämpningsövningar. I momentet ingår tillämpningövningar som förberedelse för kommande praktikkurs och för verkställande och för verkställande av yrkesexamensmålet, att stödja övrig personals arbete med studie- och yrkesorienterande insatser.
Förväntade studieresultat
Moment 1 (4,5 hp)
För godkänt moment skall den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra översiktligt för det svenska utbildningsväsendets framväxt och organisation samt redogöra för studie- och yrkesvägledningens utveckling och nuvarande funktion i Sverige och internationellt
- redogöra för en problemlösande samtalsmodell för vägledning
Färdighet och förmåga
- tillämpa grundläggande färdigheter för vägledningssamtal
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- diskutera och problematisera den studie- och yrkesvägledande verksamheten utifrån olika perspektiv och styrdokument.
- visa medvetenhet om egna svårigheter i samtalssituationer.
Moment 2 (4 hp)
För godkänt moment skall den studerade kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för och diskutera några huvudtendenser i olika gruppers karriärutveckling med stöd av begreppen klass kön och etnicitet samt skriftligt redovisa fördjupadem beskrivningar och analyser
- utifrån aktuell forskning redogöra för och i diskussion använda begreppen klass, kön och etnicitet samt andra centrala teoretiska begrepp som kan användas vid analys av karriärutveckling
- redogöra för olika karriärteorier som har sin grund i psykologiska och socialpsykologisk teorier och visa på deras tillämpbarhet i för studie- och yrkesvägledning relevanta sammanhang
Färdighet och förmåga
- med stöd av huvudbegreppen analysera och förstå individers och gruppers studie- och yrkesval samt identifiera deras behov av studie- och yrkesvägledning (stöd)
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- diskutera och värdera olika forskningsresultat som rör människors karriärutveckling samt identifiera, diskutera och värdera olika handlingsstrategier utifrån samhällets mål med studie- och yrkesvägledning.
Moment 3 (4 hp)
För godkänt moment skall den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för huvuddragen i det nuvarande svenska utbildningssystemet särskilt gällande organisation, innehåll och övergångar mellan olika stadier samt beskriva ett urval av andra länders utbildningssystem och jämföra dessa med det svenska utbildningssystemet
- redogöra för och problematisera grundläggande principer för validering av kunskaper
Färdighet och förmåga
- utifrån fallbeskrivningar tillämpa nationella styrdokument för grundskola, gymnasieskola, vuxenutbildning, högskola och annan eftergymnasial utbildning
- använda och kritiskt granska nätbaserade källor för att söka information om svenskt och internationellt utbildningsväsende
- utforma, jämföra och presentera information om svenskt och internationellt utbildningsväsende som kan vara ett stöd för elever/studerandes studie och yrkesval samt skolpersonals arbete med studie- och yrkesorienterande aktiviteter
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt granska, jämföra och värdera information från aktörer inom svenskt och internationellt utbildningsväsende
- utifrån studie- och yrkesvägledningens etiska principer diskutera det egna förhållningssättet till marknadsföring av utbildning
Behörighetskrav
Univ: Examen från lärarutbildning om minst 180 hp eller motsvarande.
Univ: Examen från socionomprogrammet eller personalvetarprogrammet.
Univ: Examen om minst 180 hp eller motsvarande med minst 60 hp i något beteendevetenskapligt ämne (psykologi, pedagogik eller sociologi) eller annan examen som bedöms likvärdig.
Undervisningens upplägg
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, grupparbeten, tillämpningsövningar och rapportskrivning. Föreläsningarna syftar till att introducera studenterna till problematisering, analys, kritisk granskning och värdering. Föreläsningar, seminarier, grupparbeten och tillämpningsövningar avser att förankra faktabaserade inslag samt att ge stöd för att uppnå förväntade studieresultat.
Examination
I moment 1 sker examinationen i form av seminarier och en skriftlig inlämningsuppgift samt analys av ett utskrivet genomfört vägledande kartläggningssamtal. De individuella uppgifterna betygssätts enligt skalan: Väl godkänd, Godkänd, Underkänd. Seminarieuppgifterna betygssätts enligt skalan: Godkänd, Underkänd. Momentet i sin helhet betygsätts enligt skalan: Väl godkänd, Godkänd, Underkänd.
Moment 2 examineras genom skriftliga uppgifter och en skriftlig rapport samt seminarier. Den skriftliga rapporten betygssätts enligt skalan: Väl godkänd, Godkänd, Underkänd. Övriga uppgifter betygssätts enligt skalan: Godkänd, Underkänd. Momentet i sin helhet betygsätts enligt skalan: Väl godkänd, Godkänd, Underkänd.
Examinationen av moment 3 sker genom skriftlig tentamen, skriftliga uppgifter samt examinerande seminarier. Den skriftliga tentamen betygssätts enligt skalan: Väl godkänd, Godkänd, Underkänd. Övriga uppgifter betygssätts enligt skalan: Godkänd, Underkänd. Momentet i sin helhet betygsätts enligt skalan: Väl godkänd, Godkänd, Underkänd. För betyget Väl godkänd på momentet krävs betyget Väl godkänd på den skriftliga tentamen. Därutöver läggs i samtliga moment för betyget Väl godkänd särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera kring olika teoretiska och metodiska aspekter samt kunna analysera med stöd av olika teoretiska begrepp.
Betyg för hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten på de olika examinationerna och sätts när alla obligatoriska delar är betygsatta. Hel kurs betygsätts enligt skalan Väl godkänd, Godkänd, Underkänd. För betyget Väl Godkänd på hela kursen krävs dock betyget Väl godkänd på minst två av kursens moment.
Ett omprov skall erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov. I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.
Studerande som underkänts två gånger på kursen har rätt att hos prefekten begära att annan lärare utses till examinator. Rättighet att examineras ges högst två år efter vederbörande students förstagångsregistrering på kursen.
Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.
Litteratur
Observera att kurslitteraturen kan revideras inför varje nytt kurstillfälle.
Moment 1
Essential elements of career counselling
Amundson N E, Harris-Bowlsbey J, Niles S G
Ohio: Pearson Merril Prentice Hall :
2009 :
Obligatorisk
Professionell vägledning
: med samtal som redskap.
Hägg Kerstin, Kuoppa Svea Maria
Lund :
Studentlitteratur :
2007 :
115 s. :
ISBN: 91-44-00235-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Att bana vägen mot framtiden
: karriärval och vägledning i individuellt och politiskt perspektiv
Lundahl Lisbeth, Dresch James
1. uppl. :
Lund :
Studentlitteratur :
2010 :
253 s. :
ISBN: 978-91-44-05492-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kapitel 1-2 och 9-11.
Grundläggande samtalsmetodik
: en handbok för hjälpare
Nelson-Jones Richard, Zetterström Gun
Lund :
Studentlitteratur :
2005 :
247 s. :
ISBN: 91-44-04305-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Nilsson Göran
Vägledning - i vems intresse?
: skolans studie- och yrkesvägledning i ett historiskt och styrningsperspektiv
Umeå :
Institutionen för barn- och ungdomspedagogik, specialpedagogik och vägledning, Lärarutbildningen, Umeå universitet :
2005 :
117 s. :
Obligatorisk
Richardson Gunnar
Svensk utbildningshistoria
: skola och samhälle förr och nu
8. rev. uppl. :
Lund :
Studentlitteratur :
2010 :
287 s. :
ISBN: 978-91-44-05552-7 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Savickas Mark L
Helping people choose jobs: A history of the guidance profession. Ingår i J.A Athanasou, R. Van Esbroech (eds) International Handbook of Career Guidance
Dordrecht: Springer :
2008 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Kapitlet tillhandahålles av insitutionen
Allmänna råd och kommentarer om studie- och yrkesorientering
Stockholm :
Skolverket :
2009 :
24 s. :
Fulltext
Obligatorisk
The involvement of the European Union in care guidance erpolicy: a brief history. International Journal for Educational and Vocational Guidance
Watts A, G, Sultana Ronald, G, Mc Carthy John
2010:10: 89-107 :
Obligatorisk
Moment 2
Bimrose Jenny
Guidance for girls and women. Ingår i Anthansou, James A & Van Esbroeck, Raoul (eds). International Handbook of Career Guidance
Dordrecht: Springer :
2008 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Kapitlet tillhandahålles av institutionen.
P. Chen Charles
Career Guidance with immigrants
Dordrecht: Springer :
2008 :
Fulltext
Obligatorisk
Läsanvisning: Artikeln tillhandahålls av institutionen
Dahlstedt Magnus
Utbildning, arbete, medborgarskap
: strategier för social inkludering i den mångetniska staden
1. uppl. :
Umeå :
Boréa :
cop. 2007 :
397 s. :
ISBN: 978-91-89140-51-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Integration Social Class into Vocational Psychology: Theory and Practice implications. Journal of Career Assessment
Matthew A, Diemer och Saba R. Ali
2009:17:247 :
Obligatorisk
Hertzberg Fredrik
Kultur och kompetens. Bilden av "de Andra" i arbetsmarknadspolitisk gräsrotsbyråkrati. I: På tröskeln till lönearbete
Rapport av Utredningen om makt, integration och strukturell diskriminering, SOU 2006:60 :
Obligatorisk
Att bana vägen mot framtiden
: karriärval och vägledning i individuellt och politiskt perspektiv
Lundahl Lisbeth, Dresch James
1. uppl. :
Lund :
Studentlitteratur :
2010 :
253 s. :
ISBN: 978-91-44-05492-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kapitel 3-8.
Sawyer Lena
"Att koppla drömmar till verklighet: SYO-konsulenters syn på etnicitet i övergången från grundskolan till gymnasiet" i Utbildningens dilemma, Rapport av Utredningen om makt, integration och strukturell diskriminering, SOU 2006:40.
Stockholm :
Fritzes :
2006 :
Obligatorisk
Läsanvisning: http://www.government.se/content/1/c6/06/17/98/1fb66fa9.pdf
Kapitel 6.
Connell Raewyn
Om genus
2., utvidgade och omarb. uppl. :
Göteborg :
Daidalos :
2009 :
220 s. :
ISBN: 978-91-7173-296-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Holgersson Ulrika
Klass
: feministiska och kulturanalytiska perspektiv
1. uppl. :
Lund :
Studentlitteratur AB :
2011 :
215 s. :
ISBN: 978-91-44-04592-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Broady Donald
Kulturens fält - Om Pierre Bourdieus sociologi
Masskommunikation och kultur , NORDICOM-Nytt/Sverige, Nr 1-2, s. 59 - 88 :
1988 :
Obligatorisk
Broady Donald
Kapitalbegreppet som utbildningssociologiskt verktyg
Skreptronhäften Nr 15 :
2000 :
Obligatorisk
Aktuella artiklar kan tillkomma.
Referenslitteratur
Identitet
Hammarén Nils, Johansson Thomas
1. uppl. :
Stockholm :
Liber :
2009 :
128 s. :
ISBN: 978-91-47-08896-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Moment 3
Kunskapers värde
: validering i teori och praktik
Andersson Per, Fejes Andreas
Lund :
Studentlitteratur :
2005 :
204 s. :
ISBN: 91-44-03829-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Förordningen om fristående skolor (SFS 1996:1206 med ändringar)
Obligatorisk
Förordningen om kommunal vuxenutbildning (SFS 1992:403 med ändringar)
Obligatorisk
Grundskoleförordningen (SFS 1994:1194 med ändringar)
Obligatorisk
Gymnasieförordningen (SFS 1992:394 med ändringar)
Obligatorisk
Gymnasiekatalogen, Anter information alternativt Programväljaren, Tremedia (senaste upplagan)
Obligatorisk
Högskoleförordningen (SFS 1993:100 med ändringar)
Obligatorisk
Högskolelagen (SFS 1992:1194)
Obligatorisk
Läroplaner (Lgr 11 och Lpf 94)
Skolverket :
Obligatorisk
Skollagen
(SFS 2010:800) Svensk författningssamling (SFS) :
2010 :
http://www.riksdagen.se/webbnav/?nid=3911&bet=2010:800
Obligatorisk
Studieinformerande material
Obligatorisk
Aktuella artiklar alt. rapporter tillkommer.
Observera att kurslitteraturen kan revideras inför varje nytt kurstillfälle.
Moment 1
Essential elements of career counselling
Amundson N E, Harris-Bowlsbey J, Niles S G
Ohio: Pearson Merril Prentice Hall :
2009 :
Obligatorisk
Professionell vägledning
: med samtal som redskap.
Hägg Kerstin, Kuoppa Svea Maria
Lund :
Studentlitteratur :
2007 :
115 s. :
ISBN: 91-44-00235-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Att bana vägen mot framtiden
: karriärval och vägledning i individuellt och politiskt perspektiv
Lundahl Lisbeth, Dresch James
1. uppl. :
Lund :
Studentlitteratur :
2010 :
253 s. :
ISBN: 978-91-44-05492-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kapitel 1-2 och 9-11.
Grundläggande samtalsmetodik
: en handbok för hjälpare
Nelson-Jones Richard, Zetterström Gun
Lund :
Studentlitteratur :
2005 :
247 s. :
ISBN: 91-44-04305-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Nilsson Göran
Vägledning - i vems intresse?
: skolans studie- och yrkesvägledning i ett historiskt och styrningsperspektiv
Umeå :
Institutionen för barn- och ungdomspedagogik, specialpedagogik och vägledning, Lärarutbildningen, Umeå universitet :
2005 :
117 s. :
Obligatorisk
Richardson Gunnar
Svensk utbildningshistoria
: skola och samhälle förr och nu
8. rev. uppl. :
Lund :
Studentlitteratur :
2010 :
287 s. :
ISBN: 978-91-44-05552-7 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Savickas Mark L
Helping people choose jobs: A history of the guidance profession. Ingår i J.A Athanasou, R. Van Esbroech (eds) International Handbook of Career Guidance
Dordrecht: Springer :
2008 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Kapitlet tillhandahålles av insitutionen
Allmänna råd och kommentarer om studie- och yrkesorientering
Stockholm :
Skolverket :
2009 :
24 s. :
Fulltext
Obligatorisk
The involvement of the European Union in care guidance erpolicy: a brief history. International Journal for Educational and Vocational Guidance
Watts A, G, Sultana Ronald, G, Mc Carthy John
2010:10: 89-107 :
Obligatorisk
Moment 2
Feminism after Bourdieu
Adkins Lisa, Skeggs Beverley
Oxford :
Blackwell :
2004 :
258 s. :
ISBN: 1-4051-2395-8 (pbk.) :
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Bimrose Jenny
Guidance for girls and women. Ingår i Anthansou, James A & Van Esbroeck, Raoul (eds). International Handbook of Career Guidance
Dordrecht: Springer :
2008 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Kapitlet tillhandahålles av institutionen.
Praktiskt förnuft
: bidrag till en handlingsteori
Bourdieu Pierre, Gimdal Gustaf, Jordebrandt Stefan
Göteborg :
Daidalos :
1999 :
202 s. :
ISBN: 91-7173-134-2 ; 254:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
P. Chen Charles
Career Guidance with immigrants
Dordrecht: Springer :
2008 :
Fulltext
Obligatorisk
Läsanvisning: Artikeln tillhandahålls av institutionen
Dahlstedt Magnus
Utbildning, arbete, medborgarskap
: strategier för social inkludering i den mångetniska staden
1. uppl. :
Umeå :
Boréa :
cop. 2007 :
397 s. :
ISBN: 978-91-89140-51-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Integration Social Class into Vocational Psychology: Theory and Practice implications. Journal of Career Assessment
Matthew A, Diemer och Saba R. Ali
2009:17:247 :
Obligatorisk
Hertzberg Fredrik
Kultur och kompetens. Bilden av "de Andra" i arbetsmarknadspolitisk gräsrotsbyråkrati. I: På tröskeln till lönearbete
Rapport av Utredningen om makt, integration och strukturell diskriminering, SOU 2006:60 :
Obligatorisk
Att bana vägen mot framtiden
: karriärval och vägledning i individuellt och politiskt perspektiv
Lundahl Lisbeth, Dresch James
1. uppl. :
Lund :
Studentlitteratur :
2010 :
253 s. :
ISBN: 978-91-44-05492-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kapitel 3-8.
Sawyer Lena
"Att koppla drömmar till verklighet: SYO-konsulenters syn på etnicitet i övergången från grundskolan till gymnasiet" i Utbildningens dilemma, Rapport av Utredningen om makt, integration och strukturell diskriminering, SOU 2006:40.
Stockholm :
Fritzes :
2006 :
Obligatorisk
Läsanvisning: http://www.government.se/content/1/c6/06/17/98/1fb66fa9.pdf
Kapitel 6.
Aktuella artiklar kan tillkomma.
Referenslitteratur
Identitet
Hammarén Nils, Johansson Thomas
1. uppl. :
Stockholm :
Liber :
2009 :
128 s. :
ISBN: 978-91-47-08896-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Moment 3
Kunskapers värde
: validering i teori och praktik
Andersson Per, Fejes Andreas
Lund :
Studentlitteratur :
2005 :
204 s. :
ISBN: 91-44-03829-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Förordningen om fristående skolor (SFS 1996:1206 med ändringar)
Obligatorisk
Förordningen om kommunal vuxenutbildning (SFS 1992:403 med ändringar)
Obligatorisk
Grundskoleförordningen (SFS 1994:1194 med ändringar)
Obligatorisk
Gymnasieförordningen (SFS 1992:394 med ändringar)
Obligatorisk
Gymnasiekatalogen, Anter information alternativt Programväljaren, Tremedia (senaste upplagan)
Obligatorisk
Högskoleförordningen (SFS 1993:100 med ändringar)
Obligatorisk
Högskolelagen (SFS 1992:1194)
Obligatorisk
Läroplaner (Lgr 11 och Lpf 94)
Skolverket :
Obligatorisk
Skollagen
(SFS 2010:800) Svensk författningssamling (SFS) :
2010 :
http://www.riksdagen.se/webbnav/?nid=3911&bet=2010:800
Obligatorisk
Studieinformerande material
Obligatorisk
Aktuella artiklar alt. rapporter tillkommer.