Ämnesdidaktik för yrkeslärare (UVK) 10 hp
Om kursen
I kursen behandlas didaktiska teorier och didaktisk forskning med koppling till yrkesutbildning. I kursen behandlas också mötet mellan yrkesutbildning och arbetsliv, kommunikationens roll i yrkeslärarprofessionens olika dimensioner samt elevers lärande utifrån specialpedagogiska perspektiv. Innehållet bearbetas med utgångspunkt i styrdokument, aktuell forskning, hållbar utveckling och krav i yrkesutövningen. Dessutom presenteras de praktiska redskap som används för att kunna genomföra tillförlitliga, giltiga och ändamålsenliga bedömningar av elevers kunskaper och färdigheter, utifrån skolans styrdokument. Detta inkluderar verktyg, metoder och tillvägagångssätt för planering och konstruktion av olika typer av bedömningssituationer, främst för användning som underlag vid betygssättning.
Kursen omfattar två områden Bedömningspraktik 4 hp och Yrkesämnesdidaktik 6 hp, som var och en bygger på och fördjupar innehållet i tidigare kurser.
Modul 1
Bedömningspraktik, 4 hp
Assessment Practice
I modulen fokuseras på bedömningsplanering samt på konstruktion och granskning av olika typer av provfrågor inom olika bedömningsmetoder, utifrån vetenskapliga grunder och enligt vedertagna riktlinjer. Här behandlas de verktyg som lärare kan använda för att genomföra tillförlitliga, giltiga och ändamålsenliga bedömningar av elevers kunskaper och färdigheter, utifrån skolans styrdokument.
Modul 2
Yrkesämnesdidaktik, 6 hp
Subject Didactics
I modulen förenas aktuell forskning om yrkesutbildning, didaktik, teorier om ungas och vuxnas kunskapsutveckling, samt specialpedagogiska förhållningssätt till undervisning. Yrkeslärares möjligheter att kommunicera yrkeskunnande i skilda lärsituationer och lärmiljöer behandlas och diskuteras. Särskilt fokuseras hur pedagogisk planering och yrkesämnesdidaktiska val kan göras som främjar alla elevers lärande oberoende av förutsättningar och levnadsvillkor. Betydelsen av digitala verktyg, lärresurser och läromedel i pedagogisk verksamhet uppmärksammas och värderas.
Yrkeslärares samverkan med arbetslivet aktualiseras och problematiseras, exempelvis handledarfunktionens betydelse för utbildningens kvalitet och strategier för att göra bedömningar av elevernas lärande och utveckling i arbetsplatsförlagt lärande.
Denna kurs är en del av ett program
Den här kursen innehåller tillfällen som är en del av ett program på Umeå universitet. Du kan bara söka kursen om du går programmet. Information om ansökningstider och vad som gäller för dig får du från din institution.